WOW-zadel, hoe bevalt het?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:50

kaatje77 schreef:
Interessant topic.

Ik heb er geen ervaring mee, maar zoals ik hier de reacties lees is het wel de moeite waard. :))

Zadel van TS vind ik persoonlijk te klein en te ver naar voren liggen. :o

Het zadel van de TS is niet het zadel van de TS :D . Het zadel is niet op haar aangemeten, maar op iemand anders vandaar dat ie voor haar wat te klein is. Ik denk dat met opzadelen diegene het zadel wat te ver naar voren heeft gelegd.

Ing__

Re: WOW-zadel, hoe bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:52

@Ymke volgens mij is Marjolijn bij haar geweest :)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:16

Ing__ schreef:
@Ymke volgens mij is Marjolijn bij haar geweest :)

Ah, ik dacht dat dit het zadel was bij iemand uit ons topic :o

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:22

Vond je het zadel direct fijn?
Ja, ik vond het meteen fijn zitten, niet gedwongen, fijne wrongen enzo

Merkte je bij de eerste keer rijden al verschil?
ja, met het aanmeten van mijn WOW voelde ik meteen verschil, pony liep veel ruimer en ongedwongen

Had je dat ook dat je voelde dat de voorboom toch wat breder was?
nee, pony is sowiezo breed, ik heb headplate nr 7, dus ik was wel wat gewend :D

Hoe beviel of bevalt het zadel na een paar maanden?
ik zit nog elke dag met een glimlach op mn paard, heb het zadel nu vanaf januari

Blijft het zadel ook mooi, ook na intensief gebruik?
ik heb bruin, dat verkleurtr wat, maar dat is altijd met bruin

Waarom heb je het zadel weggedaan als je het weggedaan hebt?
ik denk niet dat dit zadel ooit weggaat :Y)

En merk je aan het paard ook wat?
ja, en daar ben ik superblij mee, mijn pony loopt veel beter over de rug en heeft dr rugspieren veel beter ontwikkeld. kan nu ontspannen galopperen en loopt in het algemeen gewoon veel beter. Op wedstrijden heb ik het vooral gemerkt aan mijn punten, eerst geen winst of heel krap, nu rijden we elke keer winst en het geheel gaat gewoon veel meer ontspannen. We zijn echt vooruit gegaan sinds ik mijn WOW heb

Ging je zelf ook anders zitten?
Jup, heb het gevoel dat ik nu rehter zit en zit gewoon lekker ontspannen hierop

En heb je ooit iets van vroegtijdige slijtage o.i.d. ontdekt?
nog niet, maar heb het dus niet zo lang

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:48

Vond je het zadel disect fijn?
De wrongen die ik eerst probeerde waren te dik, ik kon niet fatsoenlijk lichtrijden. Met dunnere wrongen zat ik wel meteen heerlijk.

Merkte je bij de eerste keer rijden al verschil?
Ja, mijn paard heeft een zwakke en gevoelige rug. Hij lliep veel losser en ruimer.

Nee, eigenlijk niet.

Nog steeds uitstekend. We gaan met sprongen vooruit. Mijn zit is erg veel verbeterd, en mijn paard is veel beter gaan bewegen.

Ik heb het vorige week weer goed gepoetst, en hij ziet er weer als nieuw uit. Het zadel is nu meer dan een half jaar oud, en ik ben geen fanatieke poetser.

Geen haar op mijn hoofd die er over piekert dit zadel weg te doen!

Hij is veel beter gaan bewegen. Ondanks dat hij 19 is, wil ik hem toch weer uit gaan brengen op wedstrijd.

Mijn zit is nog niet perfect, maar veel beter, en ik zit meer ontspannen.

In het begin, toen mijn benen echt nog enorm wiebelden, kwamen er wat plekjes onder de beugelriemen. Mijn benen zijn vrij snel een heel stuk stiller komen te liggen, en die plekjes zijn niet verergerd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 17:05

Ik vind het zadel op de foto's ook even te klein, en het feit dat ik de voorboom voelde geeft dat denk ik ook aan. Of ik zou een wat minder diepe zit moeten proberen.
Ik had nu de kans om zo'n zadel een keer te proberen, dus die heb ik met beide handen aangegrepen. Toen ik gisteren weer op m'n eigen Fryso zat, kon ik wel merken dat ik toch wat instabieler zat op de WOW. Maar ik ben natuurlijk ook aan m'n eigen zadel gewend, en het is altijd wennen op een ander zadel. Toen ik op de WOW zat vond ik het prettig zitten, en had ik absoluut niet het idee dat ik instabiel zat. En alle knopjes zaten nog op m'n paard, dus zithulpen komen ook door. Dat is wel positief.
Het zadel is inderdaad een keer gaan schuiven, waarna ik het teruggelegd had. Vergeten na te singelen (of beter gezegd, degene van wie het zadel is, had ook aangesingeld, maar niet nagesingeld. En tja, ik ging er van uit dat het wel zo was :o ). Wanneer de foto's gemaakt zijn (voor of na het schuiven) weet ik niet. Het zadel is natuurlijk ook niet zo pas gemaakt als je normaal zou doen. De verschillende zweetbladstanden e.d. heb ik niet geprobeerd, maar wel de beugelriemhaakstanden.
Zelf vond ik m'n paard wel redelijk lopen, ze kan meer, en ik geef heel eerlijk toe, ze had een 'slome' bui. Eigenlijk zou ik haar dan direct moeten vertellen dat er gewerkt gaat worden en daarna is het klaar. Dat heb ik (helaas) niet gedaan, heb wat 'lang leve de lol' rondgereden. Maar wel alles even geprobeerd, dus ik weet dat gewoon de oefeningen uit te voeren zijn op een WOW. Achteraf zeg ik dat ik toch even een sprongetje had moeten maken, maar ja, dat is niet gebeurd. Tijdens het rijden voelde alles gelukkig stabiel aan.
Ik vond het zadel in 'real life' wel mooier dan op foto's en het was beslist van goed leer gemaakt. Op foto's vond ik het zadel er maar zozo uitzien. Maar de zit en de pasvorm vind ik wel belangrijker dan het uiterlijk.
Eigenlijk zou je zo'n zadel gewoon een aantal keren achter elkaar moeten proberen, maar die kans heb ik helaas niet.
Ik ben in ieder geval blij dat de mensen positief zijn. Maar dat geeft mij dus meer reden om te twijfelen (want wil ik zo'n zadel, dan moet ik heel hard sparen, zou namelijk voor een kent en masters gaan, toch een wat andere prijsklasse).

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:04

Vond je het zadel direct fijn? Merkte je bij de eerste keer rijden al verschil?
Ik heb erg moeten wennen aan de ongedwongen zit. Hiervoor gedwongen zit gehad. Qua zitting vond ik het wel heerlijk zitten, lekker zacht en comfortabel. Moest ook erg wennen aan het feit dat ik de beweging van mijn paard veel beter onder me voelde. Verschil merkte ik in die zin dat ik dus niet wist wat ik met mn wiebelende onderbenen aan moest omdat ik een soort van opnieuw moest leren zitten.
Het heeft even geduurd maar nu kan ik er behoorlijk op/in zitten, alleen leiden mn onderbenen af en toe nog een eigen leven.

Nee maar dat kwam wrs. omdat ik zo gefocust was op mn eigen houding/zit en benen.

Het bevalt mij echt super...paard is een stuk vooruit gegaan met rijden en ook in de bespiering van zn bovenlijn. Ik zou zoals ik het tot nu heb ervaren niet snel meer terug willen naar een conventioneel wolzadel.

Ja tot nu blijft gewoon mooi. Ik was bang voor sporen en strepen gezien de beugelriemen over het zweetblad lopen, maar ik rij gemiddeld 5/6 keer per week en van enige slijtage/sporen is niets te zien.

Ja paard is een stuk vooruit gegaan qua rijden en bespiering in de bovenlijn naar mijn idee.
In het begin was mn paard wat "ibbelig". Ik denk doordat zoals ik meer beweging van hem voelde, dat andersom ook was en omdat lucht toch anders beweegt dan wol. Maar dat was naar een paar rijden over....

Ja mijn houding is een stuk verbeterd, afgezien dat mn onderbenen nog wel een hun eigen weg bepalen....

En heb je ooit iets van vroegtijdige slijtage o.i.d. ontdekt? Nee nog niets
Heb het zadel nu vanaf eind april en gebruik het best intensief.....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 10:41

Hebben jullie ook foto's van het zadel op de rug van het paard en waar je er zelf opzit?

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:44

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:35

germie schreef:
Hebben jullie ook foto's van het zadel op de rug van het paard en waar je er zelf opzit?

Zie de link in mijn onderschrift :D

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:18

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:59

germie schreef:

in het topic in mijn onderschrift zie je foto's waar ik er op zit...

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:34

Ja, meer schoudervrijheid voor het paard, paard beweegt ruimer, zadel veert meer.
Moest even wennen aan het feit dat het zwaartpunt meer iets naar achteren ligt dan mijn oude zadel (KN Symphonie oud type).
De overgang qua zit was niet zo heel erg groot.

Nee, juist niet!

Zeer goed, en het bevalt nog steeds :D

Ja, na het rijden even met een vochtige doek eroverheen, 1x per maand met lederbalsam inwrijven en hij blijft als nieuw.

Dit zadel gaat nooit meer weg ivm de multi-aanpasbaarheid op mijn paarden. Het heeft al op een grote KWPN-er gelegen (flinke headplate erin) en nu ligt het op een smalle volboed. Ik heb zelfs springbladen erbij gekocht, zodat ik in een handomdraai mijn dressuurzadel kan omtoveren tot een volwaardig crosszadel. Mocht ik hem niet meer willen gebruiken voor mijn volboed, dan komt er een andere headplate in en gaat het zadel naar mijn barokke Fries!

In beginsel drukte hij zijn rug weg, maar na een paar keer gereden te hebben, liep meneer netjes nageeflijk en ontspannen.
Meer schoudervrijheid, loopt ruimer als voorheen.

In het begin moest ik echt mijn draai vinden, nu zit ik als een huis in het zadel, verlichte zit in de rengalop rijdt hemels in mijn zadel :D :o

Nee, helemaal niets. Ik heb mijn WoW nu 2 jaar. Ook de kleur blijft goed, ik heb hem in zwart met dark-havanna zweetbladen en sierband rond de zitting.

@ Germie: de zitting is inderdaad te klein voor je, waardoor je automatisch de voorboom voelt.
Ik heb zelf erg lange benen, ik heb dan ook gekozen voor verlengde zweetbladen. Daardoor ziet en zit het heel anders.
Ik heb mijn WoW van Arie Boer; supergoede kerel die goede adviezen geeft. De wachttijd is wel lang, maar is dubbel en dwars de moeite waard! Succes in ieder geval!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:05

Wat kost een WOW zadel?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:07

2450 incl de beugelriemen en zadelhoes.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:24

Ik vond het direct een heel fijn zadel en merkte inderdaad het verschil.

Nee, daar heb ik niets van gemerkt.

Ik ben erg tevreden met het zadel. het zadel moet nu wel weer 'gelucht' worden en gelukkig heb ik nu iemand gevonden om dat voor mij te doen...maar dat is geen vanzelfsprekendheid..althans dat is mijn ervaring.

Ik heb het zadel helaas niet intensief kunnen gebruiken door een blessure van mijn paard.

Ik heb het serieus overwogen om mijn zadel te verkopen door het gebrek aan service. Ik heb gelukkig nu iemand gevonden om mijn zadel op te vullen maar dat heeft echt moeite gekost!

Ik heb gemerkt dat ze er vrijer mee kan bewegen.

Nee, niet dat ik weet.

Nee, helemaal niet.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:54

sjakie schreef:
2450 incl de beugelriemen en zadelhoes.

Dank je kan ik alvast gaan sparen.

Weet alleen nog niet hoe ik e.e.a. ga aanpakken. Mijn paard is nog geen 3 en wil volgend jaar zo'n zadel gaan kopen. Maar hoe kun je hem uittesten als je nog niet kunt rijden? Vind het ook zowat om een ander zadel te kopen voor het inrijden wat dan toch niet past. Hoe hebben jullie dit aangepakt of tips? Je wilt je paard immers niet verpesten met inrijden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:00

uittesten kan ook op een ander paard.

Zadel wordt dan dus aangemeten op jou paard, en dan kan je zelf testen wat voor wrongen ed je wilt door op een ander paard proef te rijden met het zadel

Moet je alleen wel een ander paard kunnen regelen waar je op mag stappen ;)

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:02

Wat je kan doen is evt een oud zadeltje lenen van iemand anders om dr zadelmak te maken.
Of net als ik eerste paar keer hangen/zitten op dr blote rug en de eerste keer op als Arie Boer er is.

Als ik verder ben met het inrijden dan komt Arie weer langs om het zadel te checken!
Laatst bijgewerkt door _Noah_ op 15-06-09 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:03

Ik heb de mazzel om over 2 paarden te beschikken.
Ik heb mijn eerste wow gekocht toen mijn jongste paard (alex) 3 jaar was. Onbeleerd, maar was al wel een zadel gewend.

Arie is bij mij langs geweest, heeft alex bekeken qua schoft en bespiering. Aan de hand van die info kan hij de geschikte kussens bestellen. Dat is voor je paard het meest belangrijke. De zitting en de zweetbladen zijn voor de ruiter.
Ik heb op mijn oudere paard test gereden. En zo voor mezelf een fijne zitting en zweetblad uitgekozen.

Uiteindelijk heb ik toch moeten besluiten om alex niet zelf in te rijden, maar door een ander. Hij is uiteindelijk niet met de wow beleerd. Wel heb ik op die locatie 3 x zelf gereden waarvan 2 x met de wow. Onder een wow voelen ze veel meer van de ruiter als met een ander zadel. Sommigen vinden dat spannend of zelfs dood eng. Ik wilde dat toch wel graag onder begeleiding uittesten :+
Na 5 weken hebben we Alex op de zaterdag opgehaald. Zondag 1 maal thuis gereden en maandag (notabene op 2e paasdag) stond arie de goeiste bij ons op de stoep om het zadel te controleren of het nog goed lag en hoe de balans was met mijn dikke kadet er op.
Alex heb ik voor en na het inrijden laten nakijken op zijn lijf en leden. Hij is met behandeling goed weg gegaan en ook weer goed terug gekomen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:06

nog een aanvulling. Het fijne vind ik ook dat je doordat het zadel 2 beugelhaken heeft de balans van de ruiter kan aanpassen op de africhtingsgraad van het paard. Voor Alex heb ik de beugel op de voorste hangen en voor sjaak op de achterste.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:09

Bedankt voor de tips! Helaas heb ik geen ander paard tot mijn beschikking waar ik het op kan uittesten.

Wat een goede service op 2e paasdag nog wel!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:10

germie schreef:
Ik vond en vind het zadel voor mezelf niet zo prettig zitten. Wel erg zacht, maar de zit past niet bij mij.
Maar, en dat vond ik veel belangrijker: mijn paard is zijn rug wel erg goed gaan gebruiken en mijn ervaring is zelfs: beter een niet passende Wow met luchtkussens dan een min of meer passend zadel met wolkussens (gemeten aan de reactie van de paarden).
Dus ik moet er gewoon op leren rijden.

Nee, dat valt goed mee. Van brede zadels gaan mijn heupen ontsteken (ik heb fibromyalgie) en dat heb ik met de Wow niet.

Voor het paard erg goed, voor mijn eigen zit heeft het niet mijn voorkeur.

Ja.

nvt. Ik zou er nog wel een bij willen maar heb het geld niet.

Ja, bolt rug meer op, gaat meer swingen en ontspant zich snel onder de Wow.

Ja, ik trek mijn knieen op en ga snel voorover zitten want ik kan niet bij de wrongen en heb te weinig dijbeensteun blijkbaar.

Nee, ik meot wel dringend de kussens nog eens laten 'pompen'.

Toevoeging: de service van Arie is ook prima :)

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:12

Horse_ schreef:
Bedankt voor de tips! Helaas heb ik geen ander paard tot mijn beschikking waar ik het op kan uittesten.

Wat een goede service op 2e paasdag nog wel!

Anders moet je het erop stal nog een eens over hebben of er mensen zijn die je dr bij kunnen helpen met bv een zadel lenen of toch dat je een paardje kan lenen, soms zul je verbaasd zijn dat er toch zat mensen zijn die je willen helpen!