*zucht* dekens wie kan me advies geven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: *zucht* dekens wie kan me advies geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:39

Bij een buitenstal is de temperatuur niet heel anders dan buiten ;) Bovendien kan het alsnog vreselijk waaien. Enige wat je hebt is dat je paard droog staat. Dus daarom is een outdoordeken in een buitenstal prima hoor :)

Bij een binnenstal zou ik het niet snel doen, maar bij een buitenstal is het ideaal! De meeste dekens zijn geweldig ademend :) Heb zelf nog nooit een zwetend paard eronder gehad!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:44

Ah oke, het gaat om een buitenstal. :-) Ja, das wel wat anders. Dan hebben ze nog de gure wind enz.
Mijn paarden staan in de binnenstal en dan vind ik een outdoordeken niet zo geschikt. Ik heb een Bucas en een Weatherbeta outdoor en ik vind die nu toch iets te dicht om in een binnenstal op te laten liggen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:51

mijn pony doet het prima snachts in een binnenstal met haar br4ever outdoor deken op hoor :)
de boer bij ons gaat echt niet elke ochtend en elke avond met regendekentjes in de weer :+

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:53

Dat kan, maar ik ben er niet zo'n voorstander van.
Maar op onze pensionstal wisselen wij zelf de dekens om als ze het land opgaan, dus de enige die we meer werk bezorgen zijn wijzelf.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:54

mijn pony draagt ook een waterdichte deken op stal, hij staat in een buitenbox waar door de wind het nog wel es guur en vochtig kan zijn. het heeft bij hem wel een jaar of 2 3 geduurt voordat zn vacht korter werd in de winter door een deken alleen....

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 15:40

en hoeveel grams moet ik dan nemen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:41

voro shetlanders heb je niet gigantisch veel keuze
de br4ever dekentjes zijn 240 grams

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 15:54

ok en voor mn nrps?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:14

Ik heb dekens van 0 gram (puur alleen regendek), 200 grams, dit is meer het tussendek voor mij en 350 grams voor als mijn paard geschoren is.

Je moet ervaren hoe dik het dek uiteindelijk wordt, de ene redt het prima met een 200 grams dek de gehele winter en de ander heeft toch een warmere deken nodig. Dat is een kwestie van uitproberen.

Persoonlijk heb ik alleen maar outdoor dekens omdat mijn paard overdag een aantal uur buiten staat en er geen dekens gewisseld worden. Overigens heb ik ook niet de ervaring dat de deken niet genoeg ademt oid, hij heeft er nooit last van, en stevige dekens zijn een must omdat mijn paard heel goed is in zijn eigen deken slopen.

Het is wel altijd even zoeken welk merk het beste past bij het paard, de modellen zijn per fabrikant verschillend en bij de een zit een deken perfect en bij de andere totaal niet. Mijn paard past bijvoorbeeld goed in Weather Beeta en Rhina, maar niet in een Bucas, IR of Harry's Horse.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 17:37

ok, ik moet wel zeggen dat ik een beetje zit te speuren, maar ze belachelijk duur vind! ik zoek dan een regendeken fleece gevoerd en een winterdeken waterdicht voor beide paardjes, maar ik zie bedragen .....

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:23

Mijn paarden komen overdag buiten ook in de winter.
Daarom gebruik ik waterdichte dekens.
Voor een rijpaard is 200-300 grams prima, als je ze tenminste niet scheert.
De shetlander zal ondanks de deken een enorme vacht aanmaken, die zul je dus waarschijnlijjk gaan scheren.
De deken voor de Shetlander moet minimaal 300 grams zijn, als je scheert.

Mijn dekens gaan over het algemeen 1 seizoen mee en koop ik voor ongeveer 100,-.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 12:00

mijn paardjes staan op een redelijk open stuk in een buitenbox, dus ga toch voor een outdoordeken.