bontjes zijn slecht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:22

_O- Ik héb ze niet eens, bontjes...
en om nou iets totaal overbodigs onder het zadel te proppen omdat het mooi staat, mij niet gezien!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:23

Beauty_J schreef:
moet je kijke hoe veel paarden een witte plek op hun schoft hebbe. allemaal van druk plekke / schuurplekke,.. VRESELIJK

Ik denk dat dit ook veel komt door de dekjes, die niet goed in de kamer getrokken worden. en de ankypads op paarden met een hoge schoft. (ankypads hebben een stugge harde rand)

Anoniem

Re: bontjes zijn slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:25

Oeps, Ankypads heb ik óók al niet, alleen maar simpele shakbrakjes. Paarden met witte haren op de schoft als gevolg van zadeldrukkingen heb ik nog nooit gehad.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:26

suleilitha schreef:
Een bontje om je zadel passend te maken is slecht.

Integendeel :+

Soms kan een jong paard gebaat zijn bij een opvullend bontje als de rug nog net te smal is voor het zadel, of voor een paard dat flink vermagerd is en daarom het zadel tijdelijk niet meer past.
Dan is een bontje een tijdelijke oplossing.

Onder een goedpassend zadel een bontje of gelpad proppen, dat is pas onzin en uiteindelijk niet goed voor de rug ;)

Dus iedereen die het mooi vind om met zo'n lelijk ding onder je zadel te rijden, raad ik aan om zo'n bontje te kopen die alleen een bontrand heeft. Een showbontje heet dat meen ik ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:27

crossmonster schreef:
suleilitha schreef:

Integendeel :+

Soms kan een jong paard gebaat zijn bij een opvullend bontje als de rug nog net te smal is voor het zadel, of voor een paard dat flink vermagerd is en daarom het zadel tijdelijk niet meer past.
Dan is een bontje een tijdelijke oplossing.

Onder een goedpassend zadel een bontje of gelpad proppen, dat is pas onzin en uiteindelijk niet goed voor de rug ;)

Dus iedereen die het mooi vind om met zo'n lelijk ding onder je zadel te rijden, raad ik aan om zo'n bontje te kopen die alleen een bontrand heeft. Een showbontje heet dat meen ik ;)

Ik heb zo het vage vermoeden dat we hetzelfde denken over bontjes... hmm.. hoe zou dat komen... :Y)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:29

suleilitha schreef:

en onder een passend zadel hoeft geen bontje te liggen ;)

ik heb er zelf ook 1 ik gebruik hem nauwelijks
daarintegen heb ik van mijn zadel maker de tip gekregen om
een gelpad te gebruiken daar die de schokken grotendeels wel opvangen
zonder dat het wat aan de pasvorm van je zadel doet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:30

Haha gezien jouw onderschrift zijn we idd van dezelfde stempel :D

Ik snap ook niet wat mensen er mooi aan vinden, ik vind het ehct lelijk, laatst zag ik op wedstrijd iemand met wel 6 bontjes, overal waar er maar een kon zat er een, geen gezicht :')

En Ankypads, enige wat daar goed aan is.....
is de kleur :+

Voor de rest vind ik ze vreselijk onder een zadel, niet mooi en veel te dik :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:38

duChambre schreef:
ja ik weet het, er zijn al heeeel wat topics over het gebruik/misbruik van bontjes onder het zadel, maar het gaat me specifiek om de volgende stelling:

Citaat:
het is bekend dat bontjes slecht zijn

is dit bekend van bokt, of is dit echt door iemand bewezen? en zo ja, waar kan ik dat dan terugvinden? ik denk namelijk dat als het echt zo slecht zou zijn dat het nooit uitgevonden was, of later uit de handel zou zijn gehaald...

genoeg mensen zeggen ook dat bijvoorbeeld bandages slecht zijn, en anderen zweren er juist bij. dit is ook wel een beetje een persoonlijke mening, en afhankelijk van het paard...

Oh, HOE naief kun je zijn.. :roll: Wake up and welcome to the real world! Als het echt zou zijn zou het nooit zijn uitgevonden of uit de handel gehaald. Wat denk je van (klein voorbeeldje hoor) atoombommen, geweren, drugs, alcohol, vergif.. Alles wat geld oplevert zal geproduceerd blijven worden en al helemaal niet uit de handel worden gehaald.

Over bandages: dit is helemaal geen persoonlijke mening en zeker ook niet afhankelijk van het paard. Er zijn onderzoeken naar gedaan en daar kwam uit dat bandages zoveel warmte vasthouden dat de temperatuur in het ingezwachtelde been zo ver op loopt dat het schade brengt aan de benen wanneer ermee getraind wordt. http://www.horses.nl/horsesnl/nieuws/10 ... eschermers http://www.wijakoers.nl/hst/e05v30a/emv ... enDocument

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:38

Hier nog een die al die opsmuk lelijk vindt en het ook niet koopt dus :D
Verder vind ik het een lapmiddel om een zadel er passend mee te maken, maar goed dat is mijn mening....

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:45

Ja, tis hoe dan ook apart dat een paardenbeen, wat er volledig op gebouwd is om warmte AF te voeren, dik wordt ingepakt met dekbedjes en daarover nog eens verband.
Ook erg frappant vind ik dat...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:50

Hmm we lijken wel naturals :D

Maar ik ben ook erg van de oude stempel.
Dikke dekjes vind ik vreselijk, ze zijn zo stug en maken de pasvorm van het zadel een stuk minder...

Plus het word er enorm warm onder.

Doe mij maar gewoon die katoenen dekjes!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:51

Abeltje77 schreef:
Ja, tis hoe dan ook apart dat een paardenbeen, wat er volledig op gebouwd is om warmte AF te voeren, dik wordt ingepakt met dekbedjes en daarover nog eens verband.
Ook erg frappant vind ik dat...

Ik heb ook heel erg vraagtekens bij bandages. Voor het springen gebruik ik 'gewone' leren beschermers.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 17:55

dorientjuh, dat van die bandages dat weet ik. zelf gebruik ik ze ook zelden, alleen juist weer op voor foto's omdat het er toch wel leuk uit ziet. normaal rijden doe ik altijd 'bloot', alleen als ik buitenrijd een paar peesjes voor de zekerheid.. maarja, toch zijn er mensen die er veelvuldig gebruik van maken. zowiezo bijna alle topsporters trainen met bandages... zal dan toch wel iets goed doen.
overigens houd ik niet zo van topsport hoor, nadat het paard een aantal jaar alles gegeven heeft (eruit geschopt) wat hij heeft, kan hij daarna bijna niet meer lopen, eigenlijk gewoon overtraind dus. en het zou me niks verbazen als bandages hier een groot aandeel in hebben...

en wat betreft deze:
Citaat:
Alles wat geld oplevert zal geproduceerd blijven worden en al helemaal niet uit de handel worden gehaald

ik ben idd naief, wil gewoon eigenlijk niet toegeven dat je natuurlijk wel gelijk hebt..
ik hoop altijd heel hard dat paardenspullen ook echt gemaakt worden door mensen die er verstand van hebben, maar helaas kom je te vaak spullen tegen waarvan je zeker weet dat het niet zo is...

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:05

nouik vind alle nieuwe dekjes met die zachte nylon ondergron niet egt bepaald goed.. als je een keer niet goed aansingelt of iet dergelijk. en het gaat schuren.. wryf er ma eens met je hand over heen. het word gewoon heet!!. rot dekjes dus.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:09

Dat topruiters ermee rijden wil niet goedpraten dat bandages goed zijn hoor :+

Ik ken juist topruiters die zonder bescherming rijden.
Als ik bij andere ruiters zie hoe de paarden de wei op gaan... als ze al de wei opgaan... een paard uit de riddertijd is er niets bij, paarden gaan helemaal ingepakt de wei op... als ze al de wei op gaan zoals ik al zei :+

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:16

jah vresleijk mijn schatjes staan met warm weer de hele dag buiten en als het egt warm is ook snachts, maar dan wel een dunne zomer deken ivm dat ze geschoren is,..

en idd bandages vind ik ten eerste niet alleen te warm maar wie kan nou goed bandages om doen?? wie zegt dat je de bloedstroom niet hinderd?? alleen peeskappen en strijklappen gebruik ik. en dat bontje voor me 3 ,5 jarige omdat ze nog zo groen is en me zadel iets te wijd.

maar die dekjes van tegenwoordig zooo slechte kwaliteit. maar het lijkt mooi vind men:S..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:19

Als je een fatsoenlijk lopend paard hebt, hoef je zijn benen ook niet te beschermen. Die enkeling die zichzefl in 1 keer helemaal lam trapt is een uitzondering. Desondanks vind ik bandages of pijpkousen een betere oplossing dan peesbeschermers als er wel iets beschermd moet worden.

Wat betreft de bontjes; waarom roept iedereen dat je je zadel moet laten aanpassen aan paard+bontje? Hoe doe je dat dan? Dat kan toch helemaal niet? Vaak krijg je dan als antwoord: neem de boommaat een maat groter. Sure :roll: alsof dat het enige is wat aangepast wordt bij een op maat gemaakt zadel >;)
Verder ben ik van mening dat een bontje echt geen levensgroot drama is. Zoek je iets om de druk nog beter te verdelen, dan is een bontje daar het geschiktst voor. Enig idee hoe dik zo'n ding nog is als jij en je zadel erboven op zitten? Waarschijnlijk in combinatie met een gewoon dekje nog dunner dan een pad. Dus je zadel krapper maken? Ik zeg onzin :Y)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:32

duChambre schreef:
het is bekend dat bontjes slecht zijn

is dit bekend van bokt, of is dit echt door iemand bewezen? en zo ja, waar kan ik dat dan terugvinden? [/quote]

Volgens mij is het nooit bewezen, maar 1 van die typische bokt 'waarheden'. Zolang als 'mijn' 2 zadelmakers zeggen dat het absoluut niet slecht is (ook niet onder een goed passend zadel!) en ik daarbij uit eigen ervaringen geen negatieve gevolgen zie, blijven wij fijn een bontje gebruiken. Vind het bovendien nog mooi staan ook ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:38

''Onder een goedpassend zadel moet geen bontje onder''
Dat kreeg ik mee van mijn zadelmaker.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:16

Voor alle duidelijkheid, even alle info over bontjes ed:

Wanneer is een bontje nuttig?

Normaal gezien is een bontje niet nodig op een normale paardenrug!
Wanneer het paard een gevoelige rug heeft kan een bontje uitkomst bieden bij het opvangen van schokken, maar eigenlijk kan een gelpad dat ook

Over de drukverdeling: in BIT nr 93 heeft een test gestaan met allerlei soorten extra verzachtende onderleggers. De Mattes bontonderlegger kwam als beste uit de test, oa qua stijgen van temperatuur en drukverdeling. Een goede bontonderlegger bleek qua drukverdeling zelfs beter dan de gelpad van Action...

Wanneer het paard begin van drukplekken heeft, zadel wipt of schuift oid: zadelmaker erbij! dit is een teken dat het zadel niet past! In overleg met zadelmaker, fysio of andere prof kan besloten worden tijdelijk een bontje te gebruiken tot er een andere oplossing is
vb paard wordt ernstig ziek, bespiering is weg, zadel past niet 100% -> bontje kan dan even uitkomst bieden

Opgelet: in ALLE gevallen dient een bontje RECHTSTREEKS op de rug te liggen (anders verliest het zijn werking), dient van 100% schaap te zijn gemaakt (wegens goed opvangen van zweet, schokdemping ed.) en MOET ruggegraatsvrijheid hebben (vult anders kamer op en boel gaat knellen)

Liefst geen sjabrak samen met bontje gebruiken (sjabrak dient alleen ter bescherming van zadel tegen zweet), anders krijg je een hele dikke laag onder je zadel.
Als je toch je volledige zadel wil beschermen, koop dan een volledig sjabrak met lamswol kussens onder het zadel.

Maar ik vind een bontje MOOI!
Tegenwoordig bestaan er ook uitvoeringen zonder bont onderaan en alleen bovenaan bontranden. Ziet er net echt uit en kost nog minder ook...
(vb? zie http://www.hipponet.be, dekjes Mattes pg 2)

Zit een bontje beter voor de ruiter? Dat blijft een persoonlijke discussie, iedereen voelt wat hij voelt. Maar ga niet met een bontje rijden omdat jij geen stuiterbal wil wezen op een passend zadel. Dan is er iets fout met je zit. En als je toch zere billen hebt, is een bontje OP het zadel de uitkomst zonder je paard te schaden (en ik heb al een hele hoop mensen ZEER verslaafd weten worden aan zo' n ding )
Verder, om goed te werken, moet het bont rechtstreek op de rug gelegd worden. En daar wringt dus sowieso bij 90% van de bontgebruikers het schoentje...

Mijn paard heeft een gevoelige rug, dus ik moet wel een bontje gebruiken, ondanks het feit dat mijn zadel past!
Nee, jij moet wel schapenwol hebben, maar GEEN bontje! In dit geval moet je een sjabrak hebben waar de wol rechtstreeks aan vast zit, en enkel dit onder je zadel leggen (en dan kan er niet meer met de Anky gereden worden, en dan blijkt meestal dat de 'gevoeligheid' vooral in het hoofd van de ruiter zit...). En dat mag alleen maar de oplossing zijn als de osteopaat al is langsgeweest, en de zadelpasser!!!

Een bontje is comfortabeler voor mijn paard, ik wil hem letterlijk en figuurlijk in de watten leggen.
50 jaar geleden was zelfs een sjabrak de uitvinding van de eeuw. En dat is er uiteindelijk ter bescherming van het leer gekomen, niet voor paard zijn vacht hoor. Voor eens en altijd: NIETS is comfortabeler voor een paard dan een goed passend zadel, dat ook regelmatig nagekeken en desnoods bijgevuld of vervangen wordt!

Hoop dat dit een paar misverstanden uit de wereld helpt

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:13

als je peesbeschermes verkeerd om doet kan het ook fout gaan.maar ja ieder ze eigen mening.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:59

Mijn vorige paard reed ik met gelpad er onder. Als er toen al bontjes waren geweest had ik dat er beslist onder gedaan. Zij had als 5 jarige zo'n extreem smalle en hoge schoft, dat zelfs het zadel met de meeste schoftruimte en smalste kamer nog plat op de schoft kwam te liggen. De zadelpasser in kwestie had al heel wat paardenruggen gezien, maar zo extreem als bij mijn paard nog nooit. Met gelpad lag het zadel als een huis, niet schuiven, klapperen of kantelen. Gelukkig is het paard wat breder geworden, en kon de gelpad er een jaar later onderuit.

vvera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:39

Als een zadel goed ligt, zou een bondje niet nodig moeten zijn. Je vult het op aan de onderkant waardoor het
juist strakker op de rug ligt. Waardoor het paard minder goed kan bewegen en ontwikkelen. Lijkt mij.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:46

ik heb onder mijn boomlooszadel een tijdje een bontje gehad maar ik was er niet over te srpeken. Het verdeelde de druk niet goed en mijn paard kreeg drukplekken van het bontje. Ik rijd nu met een kavalkade vario pad die heb ik opgevuld met van dat eierschuim (van die matrasjes). Het eierschuim ligt tussen 2 lagen celfoam. Ik heb dat precies in de vorm van het zadel uitgesneden en het is nu ongeveer 5 cm dik zonder dat ik erop zit. Dit werkt tot nu toe het beste geen drukplekken meer. Voor mij ook geen bontjes meer onder het zadel. Ik heb er nog wel een achter de oren maar dat is een ander verhaal.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:54

Het paard wat ik rij, heeft wél een bontje onder het zadel... Destijds door haar voor de mooi gekocht, maar het zadel ligt dermate slecht op het paard dat het met bontje nog redelijker ligt, wat voor even nog kon... Maar morgen komt de zadelmaker en moet er een zadel liggen die zonder bontje kan liggen.. :)

Ik heb hem hier zo snel nog niet zien staan, maar met een bontje vernauw je ook nog eens de kamer, waardoor er geen/minder ruimte in die kamer is.. En die is er niet voor niets lijkt me :)

En als je een bontje wil voor de mooi, koop dan gewoon een tussenlegger met aan de voor- en achterkant bont :)