Ligt jouw zadel op de juiste plaats? Test het!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:22

Ik zie idd ook heel erg veel mensen voorbij komen met het zadel nog net niet op de hals....
zelf kijk ik idd altijd goed of hij niet op het schouderblad ligt maar er mooi achter.
dat met de been naar voren doen en kijken of hij er dan niet opligt heb ik eigenlijk nooit geprobeerd.
maar als ik het zadel erop leg ligt ie iig wel goed achter de schouder.

als ik hem verder naar voren leg kan ik echt niet fatsoenlijk zitten/rijden hoor := snap dan ook niet dat mensen zo kunnen rijden zonder dat te voelen....

Maikee

Re: Ligt jouw zadel op de juiste plaats? Test het!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:27

Ik zal is gaan kijken of hij goed ligt, Maar als ik er iemand anders op zie rijden, dan zie k echt niet dat het zadel in de weg ligt :)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:36

Verplaatst MD --> HAR.

M_arije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:17

Super!
Wat een handige tip, ik ga vanavond gelijk kijken of mijn zadel op de juiste plek ligt.
Mensen zullen me daar wel raar aankijken, maar dat maakt niks uit.
Misschien is het voor mijn paard veel prettiger!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:10

Ik leg het zadel altijd goed achter de schouder neer, alleen Senna heeft zo'n ronde buik dat die binnen no time weer op de schouder ligt. Nu ik hier over een banaansingel heb gelezen ga ik daar is naar kijken. Iemand nog tips wat een goede is?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:15

Ik zie om mij heen inderdaad heel veel zadels op de schouders liggen, kan me er rot aan ergeren.. :o
Krijg zelf vaak het commentaar dat mn zadel te ver naar achter ligt maar naar mijn idee liggen de schouders dan mooi vrij zodat ze niet belemmerd wordt in haar bewegingen. Hoewel te ver naar achter natuurlijk ook niet goed is, maar aangezien ik boomloos rij, lijkt me dat weer minder erg dan op de schouder. Blijft lastig :D

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:15

Het been zover mogelijk naar voren optillen is niet goed en kan zelfs beschadigingen aan de pezen opleveren. Vooral als het paard nog niet losgewerkt is. Veel mensen doen dit ook om de huid strak te trekken onder de singel.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 17:48

Nou dat lijkt me wel erg ver gezocht weetergeen. Als een paard jeuk heeft kan hij zijn benen ook in de meest moeilijke houdingen brengen, het lijkt me sterk dat dan de pezen steeds beschadigen. Bovendien lijkt me dat pijn doen en dat zouden paarden toch wel aangeven lijkt mij. Het is niet zo dat je kracht moet gaan zetten om dat been zo ver mogelijk op te tillen.

Maar mocht je een onderzoek bij de hand hebben waarin ''jouw gelijk'' bewezen wordt, dan zou ik dat graag willen lezen. :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:03

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:17

_/-\o_ Bedankt dat je dit topic hebt gemaakt!!! _/-\o_

Ik zit me de laatste tijd werkelijk waar, groen en geel te ergeren aan al die zadels die zo ver naar voren liggen. Op de manege waar ik rij, ligt waarschijnlijk meer dan 80% van de zadels te ver naar voren (zowel manege-pony's als eigenaarpaarden), met gevolg dat al die beesten lopen te krabbelen wanneer ze gereden worden.
Dan vraag ik me echt af of ik de enige ben die het in de gaten heeft.

Ik ben blij dat ik niet de enige ben, waarbij dit opgevallen is. Ik begon al te twijfelen aan mezelf. :\

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:26

@Needje: Is de boommaat wel de juiste voor jouw paard? Daar kan het ook nog aan liggen natuurlijk :) Niet alles is te verhelpen met de banaansingel. Leuk paardje trouwens :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:48

Ik ga er van uit van wel. :o
Nieuw, op maat gemaakt gekocht.
En vorig jaar nog nagekeken. (door een ander)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 18:58

Ik ga (als ik het niet vergeet want daar zie ik mezelf voor aan) morgen proberen om zelf foto's te maken bij mijn verzorgpony. :)

M_arije

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:33

Ik heb het getest en het zadel lag bijna goed. Ik check nu elke keer of de schouderbladen goed voor het zadel zitten.

Super topic!
Bedankt

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:28

Ze zeggen ook dat er tussen het voorbeen en de singel een handbreedte moet zitten maar dat zie ik echt werkelijk bijna bij niemand! Klopt het niet of ligt het aan mij? Ze zitten bijna allemaal tegen het been aan.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:30

Anne Marie schreef:
Als de singel terugglijdt in de singelgroeve is je paard/pony te dik. (Sorry, ik rijd motor, ik ga graag kort door de bocht... _O- ) Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd...

Bullsh*t... :Y)
Mijn paard is verre van dik; eerder athletisch gebouwd en toch schuift het zadel naar voren. Dan mag ik hem nog 20 keren terug op zijn goede plek leggen: door de ligging van zijn singelgroeve schuift het zadel toch altijd (minimaal) naar voren. Een banaansingel helpt wel iets maar is niet zaligmakend! Er zijn nu eenmaal paarden met een eigenaardige bouw :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:32

Ik kend het al :)
Zadelmaker had een keertje gemarkeerd waar het zadel moet liggen bij mijn pony, en sindsdien doe ik het altijd op die plek.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:45

ligt mijn zadel dat te ver naar voren? ik ga nu echt twijfelen :o
ik leg em met opzadelen altijdt iets naar voren en dan schuif ik hem naar achter tot hij zeg maar in het kukie valt achter haar schoft?

Afbeelding

Pyralis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:16

Vanaf die foto lijkt idd wel dat het zadel te ver naar voren ligt, maar je paard staat ook erg met zn voorbenen naar achteren, onder het lichaam zeg maar. De rij-foto op je avatar ziet er dan beter uit (voorzover je dat kunt zien op zo'n klein fototje), lijkt wel.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:14

@Precious20: Misschien is de pasvorm van je zadel niet je-van-het? Ik ben zo vrij geweest je profiel te bekijken, en ik vind vooral op de eerste foto het zadel van voren veel te hoog liggen (eigenlijk achterover dus), én inderdaad ligt het te ver naar voren. Mijn insziens zou de boom te krap kunnen zijn. Arabs zijn vaak vrij breedgeschouderd, dit is i.m.o. eigenlijk de enige reden die ik kan zien waarom jouw zadel zou kunnen schuiven. Zijn (haar?) schoft is vrij hoog, dus het zadel moet heuvel-op om naar voren te schuiven. :? Erg vreemd als het zadel verder goed zou passen. MAAR; zoals al gezegd, op een twee dimensionaal plaatje is het lastig te beoordelen. ;)

@Avalonnancy: de plaatsing van jouw zadel vind ik eigenlijk niet zo slecht, als je het verder naar achter legt komt het op de lendenwervels te liggen, en dat wil je ook niet. Lekker laten liggen zo.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:48

@anne marie: het zadel in haar profiel is het oude zadel van pecious20 ;)

xEmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:55

Ik ga het proberen! *D

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:40

Anne Marie schreef:
@Precious20: Misschien is de pasvorm van je zadel niet je-van-het? Ik ben zo vrij geweest je profiel te bekijken, en ik vind vooral op de eerste foto het zadel van voren veel te hoog liggen (eigenlijk achterover dus), én inderdaad ligt het te ver naar voren. Mijn insziens zou de boom te krap kunnen zijn. Arabs zijn vaak vrij breedgeschouderd, dit is i.m.o. eigenlijk de enige reden die ik kan zien waarom jouw zadel zou kunnen schuiven. Zijn (haar?) schoft is vrij hoog, dus het zadel moet heuvel-op om naar voren te schuiven. :? Erg vreemd als het zadel verder goed zou passen. MAAR; zoals al gezegd, op een twee dimensionaal plaatje is het lastig te beoordelen. ;)

Is het mss al in je opgekomen dat mijn profiel niet meer up-to-date is??? ;) Op de foto's in m'n profiel zie mijn paard met Daaleman en Schumacher. Op vele foto's is de horizon scheef en idd ja... de zadels gingen idd achterover liggen. Vandaar dat ik ze niet meer heb :Y) Ik rijd nu met een WoW - die wel degelijk aangepast is aan mijn paard. Het zadel schuift nog steeds lichtjes naar voren, maar dit heeft -zoals ik al eerder schreef - te maken met zijn ver naar voren geplaatste singelgroeve. Maar het schuiven is niet dermate erg dat het zadel de schouder belemmert, dus veel kwaad kan het niet. Maar ik wou met mijn vorige post alleen maar aantonen dat een schuivend zadel niet altijd veroorzaakt wordt door een slecht passend zadel, maar dat de singelgroeve ook een belangrijke rol speelt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:24

Hmm ik ga nu denken dat mijn zadel misschien te ver naar achteren licht.
Hier wat foto's
Afbeelding
Afbeelding
Hier staat ze dus wel met haar voorbenen naar achteren.

Ik heb de singel altijd ruim 20 tot 25 centimeter achter de oksel (sorry foute benaming weet zo even niet hoe het wel heet).

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:00

Is hiervan ook een officieel document? Dan kan ik dit aan mn zadelmaker sturen, want die legt alle zadels altijd tegen de schouder aan als hij stilstaat. Hij zegt dat het zadel dan goed ligt. Ik wil hem bewijzen dat dat niet zo is. Want ik zit nog steeds met een niet passend zadel omdat hij vindt dat het zadel goed ligt, terwijl het te ver naar voren ligt naar mijn idee.