Paard kantelt hoofd, ander bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:55

Hoi, leuk je hier tegen te komen ;)

Afgezien van het fijt dat ik je bit ook wat te dik vind, kan het probleem zeker ook in de nek zitten.
Als een paard zijn hoofd zijwaarts beweegt, vind de eerste beweging plaats tussen de schedel en de atlas.
Wanneer de atlas geblokkeerd zit (dus niet goed beweegt), slaat hij dit niveau over en beweegt een niveau verder, nl. tussen de atlas en de draaier. Gevolg: rotatie van het hoofd, oftewel kanteling.
Is je probleem er sinds kort, of was het er al?

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 16:09

heleenxx schreef:
Hoi, leuk je hier tegen te komen ;)

Afgezien van het fijt dat ik je bit ook wat te dik vind, kan het probleem zeker ook in de nek zitten.
Als een paard zijn hoofd zijwaarts beweegt, vind de eerste beweging plaats tussen de schedel en de atlas.
Wanneer de atlas geblokkeerd zit (dus niet goed beweegt), slaat hij dit niveau over en beweegt een niveau verder, nl. tussen de atlas en de draaier. Gevolg: rotatie van het hoofd, oftewel kanteling.
Is je probleem er sinds kort, of was het er al?

Hoi,

Dit probleem is er denk ik nu 5 maanden. Ben eerst naar de tandarts gegaan en toen had ze flinke haken. Deze zijn weggehaald maar het werd eigenlijk niet echt beter.
Tijdens het lessen en oefenen gaat het eigenlijk wel vrij goed, maar met name tijdens wedstrijden hebben we veel min punten door het kantelen.
Maar jij zou er dus eventueel ook wat aan kunnen doen ( er naar kijken ) als ik het goed begrijp?

Maar het is ook zeker een probleem met recht gericht rijden, want tijdens les gaat het dus veel beter omdat ik dan extra geconcentreerd ben.

Heb inmiddels een dubbel gebroken watertrens van imperial riding. 18 mm dik. Rijdt daar nu een paar dagen mee en vind het moeilijk om te zeggen of het nu beter gaat of niet.

Showpony

Re: Paard kantelt hoofd, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:13

of het probleem nou wel of niet door het bit komt, ik denk dat de verandering van het bit sowieso geen overbodige luxe was.

Verder kan het kantelen van het hoofd zoveel oorzaken hebben.
Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar heb je er al eens een dierenarts bij gehad?

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 10:19

Ze is bij de dierenarts geweest voor haar gebit. Maar heb niet voor dit probleem specifiek een dierenarts laten komen

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:32

In Bodegraven werkt een dierenarts Teun, hij is ook manueel therapeut, dan heb je meteen 2 vliegen in 1 klap.

Ik ben in de meeste gevallen van mening dat als je paard een probleem heeft je eerst alle lichamelijke oorzaken moet uitsluiten voordat je naar het rijtechnische gaat kijken. Als jij bijv 2 maanden met lessen aan de slag gaat en uiteindelijk blijkt dat er bijv een wervel in zijn nek niet goed zit heeft hij dus al die tijd met pijn gelopen.

Blijft een lastig probleem. veel sterkte ermee.