beide neusriemen (hoe strak doen jullie ze?)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Re: beide neusriemen (hoe strak doen jullie ze?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:01

ik heb alleen een hoge neusriem (Portugees hoofdstel) en die zit altijd op het eerste (dus meest losse) gaatje. Neusriem heeft totaal geen functie behalve het bit op zijn plaats te houden en hoort los te zitten.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:03

Ik heb een gecombineerde neusriem, maar de sperriem gebruik ik niet en
de neusriem zit vrij los. Ik hou er niet van om alles zo strak aan te snoeren ;)

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:04

Tandarts die laatst bij mij was zei dat de bovenste goed strak moet. Mijn paard had zijn voorste kiezen schuin afgesleten door het vele spelen met het bit. Daarom zijn er ook aansnoer neusriemen.
De onderste moet losser. Dit knijpt anders niet alleen de luchttoevoer af maar kan ook de zenuwen in de neus beschadigen.

Dit is wat de paardentandarts zei.
Hij zei dat er laatst ook een stukje over in een paardenblad heeft gestaan. Daar heeft hij een brief naar toegestuurd omdat hij het daar niet mee eens was(om bovenstaande reden).

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:06

WWisecracker schreef:
Tandarts die laatst bij mij was zei dat de bovenste goed strak moet. Mijn paard had zijn voorste kiezen schuin afgesleten door het vele spelen met het bit. Daarom zijn er ook aansnoer neusriemen.
De onderste moet losser. Dit knijpt anders niet alleen de luchttoevoer af maar kan ook de zenuwen in de neus beschadigen.

Hij zei dat er laatst ook een stukje over in een paardenblad heeft gestaan. Daar heeft hij een brief naar toegestuurd omdat hij het daar niet mee eens was(om bovenstaande reden).

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord, wel van vel wat losliet van de neus omdat de neusriem zo strak zat ;) Er hier kwam dus ook bloed bij kijken ;)

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:09

WWisecracker schreef:

Aansnoer neusriemen nooit van gehoord, de voorste kiezen afgesleten door een te lossen neusriem ja dat wel.
De rest trouwens ook ;)
Ben het deels wel met je tandarts eens.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:44

als de neusriem zo los zit dat je er bv 3 vingers onder kan doen,wat heeft het ding dan voor nut en kan de neusriem er dan niet beter af?te los zal ook wel irriteren

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:29

als ik hem 1 gaatje strakker doe dan zit hij gelijk te strak. dan kan er net 1 vinger tussen. heb vandaag even goed gemeten en er kunnen ruim 2 vingers onder en net aan 3. dus echt super los zit de neusriem niet.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:06

Tsja ik doe een aansnoerneusriem altijd een stukje strakker dan een gecombineerde neusriem. Geen idee hoeveel vingers er tussen kunnen, ik doe het altijd op gevoel. Heb een keer mee gemaakt dat mijn instructrice de boel nog wat strakker aansnoerde, maar voor mijn gevoel heb ik het niet te los zitten ofzo.

Hannel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:54

Bij mij zit alles ook vrij los

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:03

Dat de bovenste neusriem van een gecombineerde neusriem strak moet om de kaken van het paard op elkaar te houden is echt onzin. Hoe kan het paard dan ooit nageven achter de kaak? Hij kan nog niet eens kauwen en slikken! Zelfde voor de sperriem: als je die gebruikt omdat je paard anders zijn tong uitsteekt of zijn mond opendoet, dan moet je toch eens kritisch kijken naar je eigen rijkunstige kwaliteiten.

Ik rijd alleen met een hoge, Engelse neusriem. Mijn paard laat veel sneller los en is veel meer relaxt en ontspannen als deze gewoon erg losjes is vastgemaakt. Met een sperriem rij ik niet. Als mijn paard dan toch eens protesteert en zijn mond opendoet, dan weet ik tenminste dat ik iets fout aan het doen ben.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:21

Baal schreef:
De bovenste=neusriem die dient om de kaken op elkaar te houden, die mag strak;
de onderste=sperriempje dat enkel dient om het bit op z'n plaats te houden, die mag niet te strak (anders knijp je de luchttoevoer v/d neusgaten dicht).

Dan zit je sperriem wel heel laag, dat kan toch niet of zit hij dan echt mega strak :?

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:33

SusieQ87 schreef:
Dan zit je sperriem wel heel laag, dat kan toch niet of zit hij dan echt mega strak :?
Hmmm, die vraag vat ik even niet.. Nee, de sperriem zit juist niet megastrak, maar in vergelijking met de neusriem 'n stukje losser.

---

Verder lees ik hier ergens dat een paard gaat nageven omdat het gaat afkauwen ... ?
Wat ik wel aannemelijk vindt: Als een paard gaat nageven worden de speekselklieren in de kaakholte gemasseerd en daardoor komt er meer speeksel in de mond en gaat het paard afkauwen.
Maar ja, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Met een strakke neusriem waar 2 vingers tussen passen, kan elk paard trouwens nog kauwen hoor. De pony's bij ons krijgen rustig nog een hap gras weg als ze in een onbewaakt moment op de grasmat aanvallen .. :9

Een reden waarom een neusriem niet té los mag zitten is, omdat het bit dan kan gaan rusten op de verkeerde la(a)g(en) in de mond. Tenminste .. dat vind ík dan weer een aannemelijke verklaring.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:37

Gewoon tot ze 'dicht' zitten. Ik ga er niet aan lopen trekken, gewoon tot ie zeg maar mooi aansluit. Denk dat er 1/2 vingers nog tussen kunnen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:41

Als het bit op de verkeerde lagen gaat rusten zit het bit te laag. Dan kan het bit bij een sperriem/lage neusriem erop gaan hangen, maar eigen zit het tuig dan gewoon verkeerd.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:44

Baal schreef:
SusieQ87 schreef:
Hmmm, die vraag vat ik even niet.. Nee, de sperriem zit juist niet megastrak, maar in vergelijking met de neusriem 'n stukje losser.

---

Verder lees ik hier ergens dat een paard gaat nageven omdat het gaat afkauwen ... ?
Wat ik wel aannemelijk vindt: Als een paard gaat nageven worden de speekselklieren in de kaakholte gemasseerd en daardoor komt er meer speeksel in de mond en gaat het paard afkauwen.

Met een strakke neusriem waar 2 vingers tussen passen, kan elk paard trouwens nog kauwen hoor. De pony's bij ons krijgen rustig nog een hap gras weg als ze in een onbewaakt moment op de grasmat aanvallen .. :9

Een reden waarom een neusriem niet té los mag zitten is, omdat het bit dan kan gaan rusten op de verkeerde la(a)g(en) in de mond. Tenminste .. dat vind ík dan weer een aannemelijke verklaring.

Bij een strakke neusriem passen er geen 2 vingers meer tussen hoor :n .
Misschien onderaan zijn hoofd, waar een holte zit, maar dat kan altijd, anders doe je echt iets grandioos fout in mijn ogen :=

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:02

Abeltje77 schreef:
Grappig.. paardrijden draait volledig om ontspanning. Geen ontspanning, geen nageeflijk paard.
Maar toch vinden mensen het nodig om de neus- en sperriem strak aan te snoeren.
Probeer maar eens ontspannen te lopen als je kaken op elkaar gebonden zijn.

Amen! _/-\o_

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:10

Baal schreef:
SusieQ87 schreef:

---

Neejoh. Dat zou wat zijn, dan zouden alle westerngereden paarden het bit verkeerd hebben zitten? Die rijden tenslotte vaak neusriemloos. Een neusriem wordt gewoon gebruikt vanuit de oudheid, precies zoals iemand hiervoor al zei. Om te voorkomen dat een paard bij vallen in de oorlog zijn kaak brak werden die kaken op elkaar gehouden. Meer is het niet hoor. Net zoals links opstappen. Ook nergens voor nodig, ook vanuit de oudheid.
De plaats van een bit wordt bepaald door de bakstukken, hoger kan altijd, door de teugels aan te trekken, lager kan nooit of je moet bakstukken van elastiek hebben ;)

En wat die tandarts hierboven ergens zei vind ik ook nogal onzinnig eigenlijk.

Zelf rij ik mijn paard sinds een week of 3 met een leren bit. Daarbij hoeft helemaal geen neusriem. Het was de uitvinding van de eeuw, paard heeft nog nooit zo goed gelopen. Zijn mond gaat wel eens open, ookal doe ik met de teugels niets, dat zit er gewoon bij hem in en als hij dat af en toe nodig vindt, wie ben ik dan om dat te 'verbieden' door zijn kaken op elkaar te binden? Bijkomend voordeel: geen slijtage aan de tanden door dat leren bitje.

Oh, en Anne Marie: dank! :D

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:35

In de western gebruiken ze natuurlijk geen flauwe trensjes... Maar hoedanook, wat jij zegt Abeltje77, daar zit ook weer wat in.