Boomloos, scheefliggen door inlage??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:12

Inderdaad zo stikken dat de inlages zo laag mogelijk zitten. Dat zadel heeft in ieder geval geen VPS. Er zit namelijk nog een zitsje in de cantle (achterste boogje) en de nieuwe modellen met VPS hebben dat niet meer. Gezien de brede achterflap op de cantle heb je wel een vrij jong zadel en zitten er waarschijnlijk wel ingebouwde enkele inlages in. Als je een paard hebt met een brede rug en verzonken ruggengraat dan zouden dubbele inlags inderdaad teveel kunnen zijn waardoor je een torentje krijgt en de boel instabiel gaat liggen. Als het niet lukt met het vaster leggen van de inlages dan zou je nog eens enkele kunnen proberen.

wreckh

Re: Boomloos, scheefliggen door inlage??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 19:15

Nou, hier ben ik weer.
Inlages goed vast in de pad. Zadel lag nu goed recht, maar het zat echt voor geen meter. (met het verschil van gister zonder inlages) Gister echt zo heerlijk gereden, voelde hem goed aan, we waren in evenwicht, ik zat netjes, kukelde niet voorover en hij liep super.

Nu met inlages is dit helemaal weg. Is dat dan wel de bedoeling. Mijn houding was bagger, kukelde steeds voorover en mijn evenwicht was ik steeds kwijt. Joe had er ook veel minder lol aan dan gister.

Wat moet ik nou?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:49

enkele inlages proberen misschien?

edit:
is het pad wel in dezelfde maat als het zadel?

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 20:21

Volgens mij wel, het pad ligt er netjes onder en komt aan alle kanten maar een klein stukje onder het zadel uit. Neem aan dat dat goed is?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:23

jahh ik neem ook aan dat, dat goed is!
mmmm....

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 20:27

Baal ontzettend. Ga van het weekend naar de veluwe en wilde dit zadel meenemen, maar het zit zo gewoon niet fijn. Mijn wintecje is dan en betere keus, hou ik het veel langer op vol.
Vind het zo raar dat ik het zo heerlijk vond zitten zonder die inlages.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:26

en ik zou nou ook direct niet tegen je zeggen: ga dan maar zonder inlages...
ben bang dat je dan je paard niet zo'n plezier zal doen...

heb je pmarena al gepbt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:07

Hoi , kom dit topic toevallig tegen :)

Dit klinkt duidelijk als heel simpel teveel "torentjes-vorming". Dat zit niet lekker inderdaad (dromedaris-effect) en geeft veel meer kans op schuiven.

Je kunt dan beter een dekje met enkele inlages nemen want dan zit je weer veel dichter op je paard.

Op zich is het niet meteen heel slecht als je 1 keer zonder inlages rijdt , maar ideaal is het ook niet....je ziet het effect zelfs al :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:19

@pmarena: duidelijk!
maar ik dacht dat TS in het weekend wel een flink eind zou willen rijden!

maaruhh, is het rijden zonder inlages ook minder erg als je bijv. niet gaat lichtrijden?
of maakt dat niet uit

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:24

Nouja , vergelijk het met rijden met een westernzadel zonder goede dikke pad.

Iedereen met een beetje verstand van deze zadels raadt het af , maar je moest ze de kost eens geven die met alleen een dun doekje heel wat kilometers verslijten.

Ik heb zelf vroeger toen ik nog niet beter wist ook zeker een half jaar op m'n Torsion zelfs helemaal zonder dekje rondgereden , ook nooit problemen van ondervonden.

Maar theoretisch gezien is het absoluut geen aanrader.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:38

Hier soortgelijk probleem;

Mijn vriend heeft met zijn maat 2 cheyenne hetzelfe probleem (steeds scheef zitten) en ik dacht altijd dat het aan hem lag (beginner) Maar het zou natuurlijk ook door de pads kunnen komen of evt grote inlage-vakken?
Ik heb 1 paar inlagers nieuw gekocht maar weet niet of die onder zijn zadel of onder de mijne liggen. Beide zadels waren 2e hands. Ik heb zelf nergens last van mij mijn paardje, maar die heeft duidelijke en hogere schoft. Ons andere paardje is wat ronder op zijn rug.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:45

aan ts en manishdra
passen de pommels wel goed ?
(evt op de site http://www.boomloosrijden.nl pommel sjabloon uitprinten en checken ;) )
en leggen jullie zadel niet te ver naar voren ?

en liggen de inlages er correct in ? brede zijde aan paard zijde ..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:02

Zadel ligt goed en de inlages zitten goed.
Pommel sluit goed aan maar drukt niet, maar kan de check nog een doen.
Moet wel zeggen, wij hebben enkel dubbele inlages. Dus het zou kunnen zijn dat bij hem we enkele moeten hebben omdat hij wat ronder gebouwd is. Mijn maat 1 heeft minder de neiging om te schuiven, maar heeft de neiging nog wel een beetje. Moeten altijd strak aanslingelen bij hem.
Bij paard 2 geven de zadels dus geen problemen.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:34

De pommel past volgens mij ook prima. Sluit mooi aan, niet te krap. Zal de sjabloon zo even uitdraaien en dubbel checken. Heb nu wel de inlages vast liggen en het zadel ligt nu mooi recht, maar zoals ik al zei. Het zit gewoon niet lekker, terwijl met deze inlages op mijn haflinger ik wel lekker zit (Die iets ronder is als mijn paard)

Denk maar niet dat ik dit zadel meeneem. Zo snel aan dunnere inlages komen is wat lastig.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:51

wanneer ga je weg ? je kan ze zaterdag reeds in huis hebben

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 20:30

morgenochtend om 1100 dus dat gaat niet meer lukken. Nou ja, mijn wintectje zit ook hartstikke goed. Volgende vakantie dan maar lekker boomloos. Ga wel vast bestellen, kan ik het zadel in ieder geval gebruiken als ik terug ben,.