Heeft er iemand ervaring met een slofteugel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Am_suz

Re: Heeft er iemand ervaring met een slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:36

Ik reed eerst af en toe met een slof maar mijn ervaring is toch dat je minder voelt en mijn paard werd er bovendien zwaarder van in de mond. Het kan tijdelijk helpen je probleem op te lossen maar mijn advies is toch om er vooral niet te lang mee te rijden en ervoor te zorgen dat je goede begeleiding hebt als je voor het eerst met een slof gaat rijden! Als je hem niet op de goede manier gebruikt doet ie namelijk meer kwaad dan goed!
Succes ermee! :)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:45

Jasterina schreef:
Ladygiroc schreef:
Sorry Myukii maar ben het niets met je eens..
Waarom is een intructriese meteen 'slecht' als ze een slof adviseerd??

Met een slof kan je prima de juiste spieren trainen en je paard een handje helpen om los te laten in het lijf. Maar je moet wel weten hoe..en dat weten de meeste mensen niet. Daar gaat het ook fout...bij de hand van de mens..niet bij de teugel ;)

daar ben ik het niet mee eens..
ik heb hier een heel boek gekregen over paarden en als je ziet wat een slof doet.. maakt de rug van het paard kapot, en nog veel meer.
ben het wel eens met de andere berichten!

Zo zou je evenzoveel informatie kunnen vinden over wat een slof goed zou kunnen doen, en van paarden die er wel bij gevaren zouden hebben als de slof op een juiste manier gebruikt zou kunnen worden. Ik zie liever een paard dat correct met slof gereden wordt, dan dat gehannes omdat ze met de kop in de lucht lopen en dan maar prutsen om hem naar beneden te krijgen. Als een slof op de juiste manier wordt gebruikt, zie ik het probleem niet zo. Bovendien kan de slof ook aan de zijkant bevestigd worden waardoor het op de kop lopen al iets voorkomen kan worden (je trekt ze dan iig niet met de kop tussen de benen om het zo te zeggen), maar voor sommige paarden werkt onder juist wel weer fijner. Natuurlijk is het een rijtechnisch probleem, maar we leren nou eenmaal rijden, en als daar soms een hulpmiddel voor nodig is... Soms krijg ik het idee op bokt dat verwacht wordt dat iedereen kan rijden, en als je in de lerende fase zit of iets verkeerd doet of een hulpmiddel gebruikt, berg je maar! We zijn nou eenmaal niet allemaal Anky.. Ow... zij rijdt geloof ik ook wel eens met slof :D

Maar goed, over mening valt niet te twisten ;) Ik zou zeggen, probeer het onder begeleiding uit en zie of het voor jou werkt. Om nou meteen te doen alsof er sprake is van dierenmishandeling als je het hulpmiddel op de juiste manier gebruikt vind ik persoonlijk nogal overdreven...

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:46

Mijn vorige paard reed ik met slof, maar vaak aan de singelstoten vast omdat zij moeite had met buigen. Nageeflijk rijden was bij tijd en wijle ook lastig, dat had te maken met haar vrij korte zware nek en zware halsaanzet. Dan reed ik ook wel met de slof tussen de voorbenen langs. Maar het blijft een kunstgreep en liever had ik haar nooit zo gereden. Duidelijk was wel bij haar dat ze een fysiek probleem had, namelijk die zware hals.
Met mijn nieuwe paardje wil ik zonder toeters en bellen en als ik haar hoofd-halsverbinding en halslengte bekijk, zou dat ook zeker gaan lukken.
Als je totaal geen ervaring hebt met een slofteugel en ook niet weet wat de werking ervan is, zou ik er verre van blijven. Ik snap ook niet waarom niet eerst een martingaal wordt aangeraden.
Mijn merrie werd zeker niet zwaarder of harder in de mond van de slof, maar die van mij hing meestentijds slap. Op den duur was het bij het paard iets psychologisch. Zonder slof hoofd in de lucht en niet nageven, met slof (loshangend) nageven. Maar prettig heb ik het dus niet gevonden.