Wat is dit voor een stang? :S met foto

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:59

Wat anderen gebruiken is nou niet direct de maatstaf voor wat allemaal toegestaan is, lijkt me :7

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:00

Ik vind dit wel een zeer intressante kwestie omdat ik ook een tijdje thuis heb gereden met een thiedemann en op concours met een pessoa omdat ik dacht dat de thiedemann niet mag. De pessoa wordt iig wel toegestaan alleen op de thiedemann liep ze fijner :+ '

Ben benieuwd of iemand dit zeker weet/van een jury heeft gehoord/watdan ook.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:02

hestejente schreef:
Wat anderen gebruiken is nou niet direct de maatstaf voor wat allemaal toegestaan is, lijkt me :7

Bovendien zie je idd veel ruiters in de B en L nog gewoon met trensjes en als ze hoger komen en (bijna) alles is toegestaan kunnen ze het ineens niet meer redden op een trens.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:50

Dan is de mate van controle ook veel belangrijker, vergis je daar niet in. Een B en L parcours is opgesteld in grote vloeiende lijnen en op afstanden van een gewone galop. In hogere parcoursen wordt het meer passen en meten en wenden.

Overigens ligt het ok paralel in dressuur, hoe hoger ze komen, hoe meer moeite ze met hun paarden lijken te hebben terwijl de graad van africhting dan juist zo zou moeten zijn dat de paarden gehoorzamer en soepeler zijn, op zich wel vreemd.
Ik heb al jaren het idee dat wedstrijdrijden echt niks meer te maken heeft met opleiding van het paard.....
Maar dat is ook een ander onderwerp.

Het blijft wel apart dat een pelham en pessoa wel mag en de minder sterk inwerkende kimblewick (Thiedemann) niet...
Ik heb echt het idee dat men bij het maken van de reglementen gewoon echt niet aan dat bit gedacht heeft. Ik denk dat ik zomaar eens een mailtje naar de KNHS stuur.

Munnie

Re: Wat is dit voor een stang? :S met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:06

Leuke discussie. Ik heb een terug stap van een stang naar een trensje moeten maken en dit was zeker niet makkelijk. Dus ik zal nooit snel naar een ander bit grijpen puur omdat ik weet dat de terug stap heel moeilijk was bij mijn paard.

Ben het ook weer eens met Lusitana. Beter een iets scherper bit zonder trekken. Dit is dan ook de reden waarom ik een stang in heb met buiten rijden. Voor onze veiligheid en dat ik niet zo hoef te trekken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:07

Cc je 'm dan even naar mij Lusitana? :+ Ben benieuwd of je er een reactie op krijgt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:36

Munnie schreef:
Leuke discussie. Ik heb een terug stap van een stang naar een trensje moeten maken en dit was zeker niet makkelijk. Dus ik zal nooit snel naar een ander bit grijpen puur omdat ik weet dat de terug stap heel moeilijk was bij mijn paard.

Als dit paard toevallig je Iberische paard is, wil ik wel even wat toevoegen. Voor hen zijn trensjes vaak niet zo ideaal, in elk geval gebroken niet. Hun mond is klein en het verhemelte is laag. Een bustrens is bv te dik in hun mond en de punt steekt in het verhemelte als je druk op de teugels hebt. Ze worden juist met stangen gereden omdat deze het beste "voegen" en passen bij hun natuurlijke hoofdhouding en de rijstijl van geen druk op het bit en hele lichte, korte teugelhulpen.
De overgang van stang naar een gebroken bit is groter dan van stang naar ongebroken (en daar mag je wel mee starten).
Overigens had je dus ook tijdelijk zo'n tussenvorm als een kimblewick(Thiedemann) kunnen gebruiken, of een kaptoom of halster erbij met teugels eraan en dan dus ook via de neus hulpen geven. Maar ook dat is natuurlijk even een off topicverhaal, maar een misschien kan een ander die met hetzelfde zit (overstap van een op stang gereden paard naar gewone trens) daar wat mee.:D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:24

Lusitana schreef:
Dan is de mate van controle ook veel belangrijker, vergis je daar niet in. Een B en L parcours is opgesteld in grote vloeiende lijnen en op afstanden van een gewone galop. In hogere parcoursen wordt het meer passen en meten en wenden.

Maar om te passen en meten en scherp te kunnen wenden hoef je niet sterker in te kunnen werken, als je goede controle hebt in de B en L heb je daarboven ook geen scherper bit nodig.
En ik spreek uit eigen ervaring ;)

Maar ik ben benieuwd wat de KNHS zegt, vraag je ook of ze onderscheid maken tussen een thiedemann met en zonder sleuven?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:36

Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij heb ik dit bit ooit gezien in de dressuurreglementen bij wat vanaf de z was toegestaan. Alleen zie je het nooit in de praktijk.
In het springen mogen pelhams enzo nu wel in de lagere klasses, maar die moeten wel gebroken zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:37

Bij de dressuur mag het zowieso niet, ik denk dat je je vergist met springen :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:38

Ja en dat is nou ook weer zo apart van die gebroken pelham. Want die is echt gruwelijker dan een ongebroken. Ik snap echt niet hoe die keuze is ontstaan, en dat ga ik ook vragen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:40

Tja, in hun ogen is dat nu eenmaal zo.
En ik bedoelde echt dressuur, viel me op dat er vanaf het z wat aparte bitjes mochten naast de stang en trens die je in de praktijk nooit ziet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:04

Lusitana schreef:
Ja en dat is nou ook weer zo apart van die gebroken pelham. Want die is echt gruwelijker dan een ongebroken. Ik snap echt niet hoe die keuze is ontstaan, en dat ga ik ook vragen.

Vraag dan ook meteen wat ze verstaan onder het 'mits diervriendelijk' oid wat ze hebben staan bij het bitgebruik van de hoogste klasse's, volgens de reglementen mag daar alles naar eigen oordeel en mits diervriendelijk (oid) en soms zie ik dingen voorbij komen dat ik me toch echt ga afvragen of daar uberhaupt toezicht op wordt gehouden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:06

"Mits diervriendelijk"? En hoe wil je dat beoordelen dan? Is het niet handiger om per klasse gewoon een overzichtje van toegestane, of juist niet toegestane, kan mij het schelen, bitten te maken? Zo weet je waar je aan toe bent en is er ook geen grond tot redetwisten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:10

Wat ik bedoel geld voor de hoogste klasse's, daar mag in principe alles, dus voor eigen oordeel van de ruiter maar daar staat wel iets bij in de geest van 'mits diervriendelijk' maar pin me daar niet op vast, ik weet niet precies hoe het er staat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:39

Dat diervriendelijk moet per geval beoordeeld en is idd zeer subjectief. Ik vrees dat het erg uitmaakt WIE wat gebruikt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:56

Ja ben er ook bang voor, ik heb echt bitten in handen waarbij ik me gewoon ging schamen voor 'ons' als ruiters.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:38

Lusitana schreef:
Munnie schreef:

Als dit paard toevallig je Iberische paard is, wil ik wel even wat toevoegen. Voor hen zijn trensjes vaak niet zo ideaal, in elk geval gebroken niet. Hun mond is klein en het verhemelte is laag. Een bustrens is bv te dik in hun mond en de punt steekt in het verhemelte als je druk op de teugels hebt. Ze worden juist met stangen gereden omdat deze het beste "voegen" en passen bij hun natuurlijke hoofdhouding en de rijstijl van geen druk op het bit en hele lichte, korte teugelhulpen.
De overgang van stang naar een gebroken bit is groter dan van stang naar ongebroken (en daar mag je wel mee starten).
Overigens had je dus ook tijdelijk zo'n tussenvorm als een kimblewick(Thiedemann) kunnen gebruiken, of een kaptoom of halster erbij met teugels eraan en dan dus ook via de neus hulpen geven. Maar ook dat is natuurlijk even een off topicverhaal, maar een misschien kan een ander die met hetzelfde zit (overstap van een op stang gereden paard naar gewone trens) daar wat mee.:D

Ik heb een andalusier met het dunste trensje waar je mee mag rijden omdat ik dus niet zo een mega dik bit erin wou hebben. Maar je zal best gelijk kunnen hebben dat ze er last van hebben maar op wedstrijd mag je niet met een stang starten dus helaas. Ik heb ook de overstap gemaakt met een ongebroken trens hier liep ze wel minder fijn op dan de gebroken die ik nu heb.
Verder ben ik momenteel ook veel bezig om de druk helemaal van de teugels te halen dus dat ik in principe gewoon met een boog in de teugels kan rijden. En over de kaptoom mijn paard heeft een flink litteken op haar neus van die ijzere dingen die ze vaak gebruiken dus daar wordt ze ook niet heel blij van denk ik. Maar het is allemaal gelukt nu. Was een hele klus maar we hebben er nu 6 jaar opzitten en ik hoop nog een jaar of 20 tegaan.