Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

moonfish13 schreef:Het ligt er ook aan welk merk je neemt met elastiek hoor.
Klinkt mij in de oren als onzin, een zadel wat onder de buik hangt doordat er elastiek in zit.![]()
Ik heb hier een singel met tweezijdig elastiek en dat blijft keurig liggen, en dat op een rond paard wat dus heel vaak schuift.
Het ligt er ook aan welk merk, ik had een hh, dat elastiek rekte veel te veel en dat schoof.
Nu heb ik een wintec en heb ik daar helemaal geen last meer van, dat elastiek is veel stugger.
Eenzijdig is niet goed schijnt, daarom heb ik een andere aangeschaft.
Het lijkt mij heel irritant een singel die niet meegeeft met de ademhaling.

Urielle schreef:Ik heb op advies van masseuze en fysio de singels met aan een kant elastiek allemaal de deur uit gedaan. Behalve dat het zadel sneller scheef gaat liggen door de ongelijke spanning bij het aansingelen, levert het ook voor de paarden blijkbaar spierproblemen op. Ook mijn zadelmaker was niet gek van singels met elastiek en raadde aan dat ALS ik het wilde idd singels met aan twee kanten elastiek of nog beter: in het midden. Maar liever helemaal zonder dus. Hij stelde dat elastiek er voor het mensengemak is en dat je stil moet staan bij het paardengemak voor je eigen gemak. Dus nu doen we iets langer over het aansingelen (netjes gaatje voor gaatje aan wisselende kanten zonder 'door te spannen') maar het is voor een goed doel
Ibonn schreef:Heb zelf wel goede ervaringen met een singel met slechts aan 1 kant elastiek maar een singel is maar 1 onderdeel van het plaatje. Een goed passend zadel zou zelfs zonder singel gereden kunnen worden, het dient alleen maar om het zadel op de rug te houden en niet zoals ik ergens las, om bv het zadel terug naar voren te trekken als de schouder het zadel naar achteren duwt. In zo'n geval moet de vulling aangepast worden (lucht) of een andere boom/zadel gepast worden.