Singel met aan 1 kant elastiek... Slecht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Singel met aan 1 kant elastiek... Slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:34

Ik vind dat elastiek prettig. Heb meerdere singels (dressuur en springen) met elastiek. Het moet wel heel stug elastiek zijn dat je niet zomaar uit kunt rekken met de hand.
Mijn vzh singel heeft maar aan 1 kant elastiek. De dressuur en de singel met buikflap aan beide kanten. Ik merk niet dat je iets scheeftrekt ofzo. Ik vraag me alleen af of de levensduur niet verkort wordt door dat elastiek, want het is natuurlijk wel het zwakste punt.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 16:44

Zal eens proberen hoe dat met mijn singel zit, volgens mij is die niet echt stug, en kan ik die wel een stukje uitrekken met de hand.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:47

Op aanraden van zadelmaker voor mijn paard alleen nog maar singels met elastiek. Omdat hij met zn goed ontwikkelde schouder het zadel naar achter duwt. Sinds ik een singel met elastiek gebruik blijft het zadel veel beter liggen en dat het handig is met aansingelen is mooi meegenomen ;)

Heb al wel vaker gehoord dat aan 2 kanten elastiek of met elastiek in het midden beter is, heeft geloof ik wat te maken met het uitzetten van de borstkas bij het ademen. Als er aan 2 kanten of in het midden elastiek zit kan dit beter mee uitzetten dan als er geen of maar aan 1 kant elastiek aan de singel zit.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:51

Ik gebruik twee verschillende singels (verschillende zadels) met elastiek en dat bevalt me goed.
De éne is anatomisch gevormd van leer heeft aan twee kanten elastiek. De ander is van neopreen, daarbij zit het elastiek van binnen, uit het zicht. Ik heb zelf maar heel weinig kracht in mijn armen, dankzij die elastieken singels kan ik zonder hulp opzadelen. Ik merk er verder niets van dat het zadel gaat schuiven.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:58

k weet eigenlijk of het slecht is , maar k heb veel gelezen over zadels die naar voor schuiven enz k heb het juist altijd/meestal voor met singels zonder elastieken en ook als k spring gaat mijn zadel meenaar omhoog( als k met manege paarden rijd( die hebben meestal singels zndr elastiek)) en dit heb k niet met singels met elastiek

heyhallohey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:06

Bij mijn verzrogpaardjes rijd ik met singel met aan beide kanten elastiek en een singel zonder elastiek, vind ze allebei even fijn. DE singel met het elastiek is wel makkelijker aansingelen, als je paard zijn buik uitzet

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:14

Ik heb er een met elastiek gehad (beide zijdes) en toen bleef het zadel beter liggen dan zonder elastiek. Nadeel is met elastiek dat veel mensen de singel erg strak aantrekken, doordat het elastiek meerekt.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:30

Daar ben ik dus ook wel eens bang voor, dat ik m veel te strak doe, omdat het toch wel meerekt.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:07

Ik heb geen ervaring met dergelijke singels, maar ik kan me zo voorstellen dat een singel met aan een kant elastiek aan één kant meer meegeeft dan aan de andere kant. En dus zo voor ongelijke druk zorgt.
Ik kan me niet voorstellen dat dat stukje elastiekje aan de ene kant gaat helpen voor de andere kant. Dan zou de singel immers steeds moeten verschuiven (van en naar het elastiek toe), iets wat je sowieso al niet wil.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:12

Ik heb een singel met aan twee kanten elastiek, die zat nu eenmaal bij het zadel. Het is wel een goed merk (prestige) en ik merk niets van schuivende zadels ed. Gewoon goed aansingelen.

wanuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:17

Ik heb een soort bijrijdpony die ook een singel met elastiek had. Eigenlijk vond ik dit wel erg fijn, het zadel schoof eigenlijk niet, nooit echt last van gehad.
Wel was ik soms bang dat ik hem te strak deed, omdat het wel meerekt..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:19

Ik vind het zelf ideaal! Is voor mij ook makkelijker aan te singelen en merk ook niet dat het zadel eerder gaat schuiven. Hij heeft er ook geen last van (mijn pony laat snel merken als hij ergens last van heeft) :)
Heb ook singels zonder elastiek, maar die kan ik niet goed aansingelen waardoor daar het zadel wel van gaat schuiven.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:45

Een goed passend zadel schuift ook niet meer met een goeie singel met elastiek. Soms heb je van die goedkope en/of baggerkwaliteit die je helemaal uittrekt met de hand, die zou ik laten liggen :+
Singel met aan 1 kant elastiek zou ik sowieso laten liggen ivm ongelijke druk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:52

Ik heb op advies van masseuze en fysio de singels met aan een kant elastiek allemaal de deur uit gedaan. Behalve dat het zadel sneller scheef gaat liggen door de ongelijke spanning bij het aansingelen, levert het ook voor de paarden blijkbaar spierproblemen op. Ook mijn zadelmaker was niet gek van singels met elastiek en raadde aan dat ALS ik het wilde idd singels met aan twee kanten elastiek of nog beter: in het midden. Maar liever helemaal zonder dus. Hij stelde dat elastiek er voor het mensengemak is en dat je stil moet staan bij het paardengemak voor je eigen gemak. Dus nu doen we iets langer over het aansingelen (netjes gaatje voor gaatje aan wisselende kanten zonder 'door te spannen') maar het is voor een goed doel :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:02

Ik had een hele singel van elastiek (Erix Le Tixerant). Die was bijna volledig elastiek, met in het midden, onder het borstbeen een groot stuk schuimrubber voor betere drukverdeling.
Dit was echt een supersingel. Moest altijd wel aan twee kanten aansingelen, maar dat went, met mijn dressuurzadel haalde ik de singel er toch altijd helemaal van af na het rijden, dus moest toch aan beide kanten zijn.

Merkte aan mijn paard dat hij met deze singel veel minder nijdig was met aansingelen, als met de vorige singel (neopreen, zonder elastiek).

De singel was duur, maar was zijn geld absoluut waard.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:31

moonfish13 schreef:
Het ligt er ook aan welk merk je neemt met elastiek hoor.
Klinkt mij in de oren als onzin, een zadel wat onder de buik hangt doordat er elastiek in zit. >;)
Ik heb hier een singel met tweezijdig elastiek en dat blijft keurig liggen, en dat op een rond paard wat dus heel vaak schuift.
Het ligt er ook aan welk merk, ik had een hh, dat elastiek rekte veel te veel en dat schoof.
Nu heb ik een wintec en heb ik daar helemaal geen last meer van, dat elastiek is veel stugger.

Eenzijdig is niet goed schijnt, daarom heb ik een andere aangeschaft.
Het lijkt mij heel irritant een singel die niet meegeeft met de ademhaling.

Onzin?! Het is anders toch echt gebeurd door een singel met aan beide kanten elastiek!
Het paard was best in paniek toen het zadel begon te schuiven en uiteindelijk onder zijn buik hing.
Misschien niet van goede kwaliteit maar dat weet ik verder niet.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:34

Toch merk je bij sommige paarden we paardengemak.
Kijk maar eens bij paarden met singeldwang, je merkt dan vaak wel verbetering. Ook als het aan 1 kant zit.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:24

Heb een singel met elastiek aan een zijde. Merk nooit iets van scheef liggen ofzo hoor. Vind het wel een fijne gedachte dat mijn pony net iets meer vrijheid heeft met ademen enzo. Volgens mij heeft verschuiven van een zadel meer te maken met de pasvorm van het zadel dan met de singel hoor. Een goed passend zadel zal niet zo een twee drie verschuiven, mits goed aangesingeld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:57

Urielle schreef:
Ik heb op advies van masseuze en fysio de singels met aan een kant elastiek allemaal de deur uit gedaan. Behalve dat het zadel sneller scheef gaat liggen door de ongelijke spanning bij het aansingelen, levert het ook voor de paarden blijkbaar spierproblemen op. Ook mijn zadelmaker was niet gek van singels met elastiek en raadde aan dat ALS ik het wilde idd singels met aan twee kanten elastiek of nog beter: in het midden. Maar liever helemaal zonder dus. Hij stelde dat elastiek er voor het mensengemak is en dat je stil moet staan bij het paardengemak voor je eigen gemak. Dus nu doen we iets langer over het aansingelen (netjes gaatje voor gaatje aan wisselende kanten zonder 'door te spannen') maar het is voor een goed doel :)

En zo is het. Met de zadelpasser heb ik het ook over dat artekel gehad (het was geen test, het was een artikel met de meningen van deskundigen, zadelpassers e.d.) IK heb een paar weken met een singel met aan één kant elastiek gereden en mijn paard werd daar heel vervelend van. Nu heb ik eentje met aan twee kanten elastiek en het is een heel verschil. Zal er ook wel mee te maken hebben dat deze singel het zadel niet meer naar voren trekt, maar met de vorige singel schoof mijn zadel steeds naar rechts (had het stiek aan de rechterkant zitten) Het elastiek hoort driedubbel te zijn, dus drie lagen elastiek per singelstoot, en niet te slap. Dan kun je ook niet te strak aansingelen, als het zadel en de singel goed passen is dat ook helemaal niet nodig. En trouwens, na een paar keer weet je toch wel op welk gaatje je de singel hoort te hebben? Dat hoef je dan alleen maar een beetje bij te stellen als hij erg afvalt of aankomt.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:36

mijn merrie had extreem last van singelnijd, ze is erg gevoelig een singel met elastiek heeft het voor haar een stuk aangenamer gemaakt

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:56

levine schreef:
Makkelijker aansingelen...

De kans is ook groot dat je dan te strak aansingeld met elastiek ,
ik heb persoonlijk een gruwelijke hekel aan elastiek aan de singel ,
ik vind het gewoon zwaar irritant met aansingelen.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:44

Afgelopen weekend heb ik tijdens een cursus onderzoeksresultaten van een onderzoek naar singeldwang gezien en besproken met de onderzoeker. Uit het onderzoek kwam dus ook naar voren dat een strak aangesnoerde singel geen rechtstreekse invloed had op de ademhaling van het paard. Maw, we kunnen een singel niet zo hard aantrekken dat de supersterke ribbenkast van het paard erdoor inelkaar gedrukt zou worden. Dit verandert natuurlijk ook de kijk op zo'n elastische singel, het is meer comfort dat je geeft dan echt een functie. Vergelijk het maar met een broek met of zonder elastiek in de broeksband, met bukken is een elastiek toch fijner.

Waar wel op gelet moet worden, is dat het zadel gelijkmatig aan 2 kanten aangesingeld moet worden. Wat vaak gebeurt, is dat er aan de kant van de elastiek harder getrokken wordt dan aan de kant zonder elastiek. Dit lijkt logisch omdat het makkelijker gaat maar hierdoor wordt de druk verkeerd verdeeld. Een singel hoort aan beiden kanten slechts maximaal 1 gaatje verschil te hebben voor een goede ligging.

Heb zelf wel goede ervaringen met een singel met slechts aan 1 kant elastiek maar een singel is maar 1 onderdeel van het plaatje. Een goed passend zadel zou zelfs zonder singel gereden kunnen worden, het dient alleen maar om het zadel op de rug te houden en niet zoals ik ergens las, om bv het zadel terug naar voren te trekken als de schouder het zadel naar achteren duwt. In zo'n geval moet de vulling aangepast worden (lucht) of een andere boom/zadel gepast worden.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:42

Ibonn schreef:
Heb zelf wel goede ervaringen met een singel met slechts aan 1 kant elastiek maar een singel is maar 1 onderdeel van het plaatje. Een goed passend zadel zou zelfs zonder singel gereden kunnen worden, het dient alleen maar om het zadel op de rug te houden en niet zoals ik ergens las, om bv het zadel terug naar voren te trekken als de schouder het zadel naar achteren duwt. In zo'n geval moet de vulling aangepast worden (lucht) of een andere boom/zadel gepast worden.

De singel duwt het zadel niet terug, maar voorkomt het schuiven.. Heb zelf wel gekozen voor aan 2 kanten elastiek, omdat dit aan 2 kanten mee kan uitzetten.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 19:44

Denk dat ik gewoon deze singel houdt, als ik de reacties zo lees.

En dan gewoon zorgen dat de singel aan beide kanten op hetzelfde gaatje zit en niet te strak aansingelen.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:49

Ik heb een springsingel van Schockemöhle met aan beide kanten elastiek en ben er super tevreden mee! Is super makkelijk aansingelen, maar zelfs als je niet heel strak aantrekt, schuift het zadel niet, heb ik eigenlijk sowieso nog nooit meegemaakt.. weet niet hoe je dat voor elkaar moet krijgen.. mijn paard kan nog steeds goed zijn buikje uitzetten.. want is fijn elastiek.. echt heel tevreden over!!!