rijden met Liverpoolstang

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annika212

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:25

Hier is ook een paard dat daarmee gereden wordt, en als je er een trensje in zou doen zou ze niet luisteren. Niet omdat ze zo vervelend is, maar gewend is, als manegepony, dat er beginners aan dat bit zitten te trekken. Vind dat ze beter met trens gereden zou kunnen worden, zeker omdat er vaak beginners opzitten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:39

roybrit schreef:
misschien kan je uit leggen dat het jonge paard over 1 jaar een mond van beton heeft :D

Dat is niet waar. Ik rijd mijn Haflinger voor de koets op een liverpoolstang en ze heeft een hele goede gevoelige aanleuning. (z dressuur mennen) Niks geen mond van beton.
Overigens rijd ik haar wel met een trens onder het zadel.
Een bit werkt zo hard in als de hand van de ruiter/menner.

Bij mijn eerste menles heeft mijn instructeur de stang op mijn blote scheenbeen gelegd, ketting vastgemaakt en druk gezet op de scharen. En ik kan je wel zeggen: dat ik het nog steeds kan voelen 30 jaar later. :D Ook even rukjes gegeven etc. en ophoudingen, druk, etc. zodat ik goed het verschil van inwerking kon voelen. Vanaf die dag heb ik nooit meer een ruk gegeven aan welk bit dan ook.

Ik denk, dat het goed zou zijn om je leskinderen en de ouders de stang op de schenen te leggen en te laten voelen wat het betekent. Misschien zouden ze dat bij alle beginners moeten doen, zodat je weet wat je ingrepen, rukken aan de teugel betekenen in de mond van het paard.

Mij heeft het in ieder geval een les geleerd die ik 30 jaar later nog niet vergeten ben.

Jaan81

Re: rijden met Liverpoolstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:17

Ik zou idd de teugels door de ring doen en verder de kinderen zo goed mogelijk begeleiden bij het rijden met het bit.
Idd vergelijkingen maken of het hen zelf laten voelen wat je met die teugels en dus met het bit en de mond van je pony doet.

Als ze perse met stang willen rijden, kan je dan niet vragen om een ongebroken trens te gebruiken? (kan er geen hefboomwerking gebruikt worden)

Succes! Lijkt me een lastig iets!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:29

Ik blijf bij mijn standpunt, de Liverpoolstang is een bit voor wedsrtijden en vooral voor het aangespannen rijden. Het best is om dit bit niet te gebruiken en een ander bit te zoeken die bij het paard past!
Iedereen kan wel roepen dat het best wel kan, maar het is een bit die sterk inwerkt! Eerst denken en dan doen.
Ik kan me wel druk maken, maar denk niet dat het veel nut heeft!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:08

Sieppus schreef:
Ik blijf bij mijn standpunt, de Liverpoolstang is een bit voor wedsrtijden en vooral voor het aangespannen rijden. Het best is om dit bit niet te gebruiken en een ander bit te zoeken die bij het paard past!
Iedereen kan wel roepen dat het best wel kan, maar het is een bit die sterk inwerkt! Eerst denken en dan doen.
Ik kan me wel druk maken, maar denk niet dat het veel nut heeft!

laat dat voor wedstrijden maar weg, officieel is een liverpool alleen een bit voor aangespannen rijden, en verder niks...
voor het rijden onder het zadel heb je andere stangen met kinkettingen...

maar feit blijft dat TS hiermee te maken heeft en ze dit zo tastisch en praktisch mogelijk met de kinderen en de eigenaren moet zien op te lossen, lastig zat...

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 17:13

Jep, en dat is dus niet gelukt. Ik had alle voors en vooral tegens nog eens op een rij gezet in een mail en ik kreeg terug: wat een opmerkingen over een bit zeg! voor mij is een ding duidelijk en dat is dat ik weet dat ik niemand verantwoording voor mijn paard af hoef te leggen! wij zijn geen dierenbeulen! wij hebben ons door een voorzitter van men en haflinger onder het zadel geadviseert gekregen dat veiligheid boven alles gaat en dat de opmerkingen van de mensen maar langs ons heen moeten laten gaan.
Wat moet ik hier nou weer mee.... :?
Heb erg de neiging om ermee te stoppen, aangezien ze toch niet luisteren naar wat ik zeg en dan sta ik alleen maar mijn tijd te verdoen. Wel heel zielig voor de pony, dat is zo'n lief beest!