Help geen enkel zadel past goed op mijn pony!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:11

Ik rij met een Vogue dressuurzadel van heather moffett: kort, voorzien van leren/vilt boom, met ruggegraatvrijheid. Het is een 17" -versie, de kleinste maat die er is (zelf weeg ik 50 kilo, dus dat past ruim). Ook mijn pony heeft erg brede schouders, met schoft trouwens en is zeer snel beledigd als er ergens ook maar iets klemt. Met dit zadel was het meteen goed. Het zit 's zomers heerlijk door het memofoam in de zitting, 's winters is het net een plank. De kussens zijn van neolite (verbeterde versie van prolite), die de druk uitstekend verdelen. Als ik bij m'n zwarte schabrak de zadelafdruk bekijk dan zie je dat precies ter plekke van de beugelriemophanging géén huidvet zit. Dit betekent dat je dus niet bang hoeft te zijn dat er snel teveel druk ontstaat bij lichtrijden (er zit een speciale webbing-constructie in het zadel die de druk van de beugels verdeelt over de boom naar de kussens). Zadel is uiteraard minder geschikt om lange perioden achter elkaar in de verlichte zit te rijden.

Voordelen van dit zadel: zal waarschijnlijk gewoon op je pony passen. Ook al moet het zadel iets over de schouders gelegd worden, dan is dat geen probleem omdat bij dit zadel de versteviging niet voorin maar achteraan zit. Kussens buigen dus gewoon mee. Het zet je mooi rechtop neer (ik zelf kan niet zitten op andere boomloze zadels omdat die je in de stoelzit zetten, deze dus niet). Heel direct gevoel met de rug van je paard. Ziet er redelijk traditioneel uit.

Nadelen: ik heb een speciale Eric le Tixerant singel moeten aanschaffen omdat bij andere singels het geheel toch een beetje bleef schuiven. Als je pony groot beweegt moet je er rekening mee houden dat het zadel ook echt in alle richtingen (lateraal, diagonaal) meebeweegt en dat je bij vrolijke bokjes en dergelijke weinig steun uit je zadel kan halen. Het is een redelijk prijzig zadel maar wel topkwaliteit.
Ik ben er erg blij mee, want ook op mijn pony paste bijna geen enkel zadel (ook geen WOW) en hiermee kan ik probleemloos rijden!

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:13

Arno brandt uit lieshout , maat zadel op maat voor 1500euro's.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:13

@Wilma bedankt voor je post, hier heb ik wat aan! Hoe zit het zadel vor jou zelf?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:14

cornalijn schreef:
Arno brandt uit lieshout , maat zadel op maat voor 1500euro's.

Hee hallo, graag even lezen wat het probleem precies is voor je reageert ;) Jen bent de tweede met dezelfde tip, waarvan ik al heb aangegeven dat ik er niks mee kan!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:20

laura1986 schreef:
griebels schreef:
Zadel op maat laten maken... bij Daaleman, Hulsebos of bij een net beginnende zadelmaker die een aantal jaren bij Hulsebos heeft gewerkt, Arno Brandt... http://www.brandt-zadels.nl
Hij is lang niet zo duur als de eerste 2 en levert klasse werk!

Nee echt geen optie (sowiezo ivm de schoudervrijheid en het schuiven naar voren, niet aanpasbaar als het sowieso al passend gemaakt kan worden).... Wel fijn dat je me verder wil helpen maar het leek me nu wel duidelijk dat dat gewoon niet gaat...?

Aangezien je nog geen van bovenstaande 3 thuis hebt gehad kun je niet zeggen dat het niet gaat!
Eerst proberen, dan pas iets roepen!
DAarbij hebben bovenstaande 3 wel zoveel verschillende probleemruggen gezien dat ze echt wel een oplossing kunnen bedenken!

Edit: als het zadel van Wilma misschien een optie is, betekend het dat er dus ook zadels passend op maat gemaakt kunnen worden;)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:27

griebels schreef:
laura1986 schreef:

Nee echt geen optie (sowiezo ivm de schoudervrijheid en het schuiven naar voren, niet aanpasbaar als het sowieso al passend gemaakt kan worden).... Wel fijn dat je me verder wil helpen maar het leek me nu wel duidelijk dat dat gewoon niet gaat...?

Aangezien je nog geen van bovenstaande 3 thuis hebt gehad kun je niet zeggen dat het niet gaat!
Eerst proberen, dan pas iets roepen!
DAarbij hebben bovenstaande 3 wel zoveel verschillende probleemruggen gezien dat ze echt wel een oplossing kunnen bedenken!

Edit: als het zadel van Wilma misschien een optie is, betekend het dat er dus ook zadels passend op maat gemaakt kunnen worden;)

Probleem is bij dit type zadel dat ze te ver naar voren gaan schuiven en dat hierdoor de schoudervrijheid wordt beperkt.
Mijn pony heeft geen probleem met zn rug, alleen de gewone zadels liggen gewoon niet goed op hem.
Dat hoef ik du niet uit te proberen, als me dat zo al wordt verteld (door een echte professional die me geen zadel aan wil smeren). Dus ga ik verder ook niet met je in discussie, lijkt me niet bepaald zinvol..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:32

Heb je al een American Flex Dressage of Plantation met bananensingel geprobeerd?

laura1986

Re: Help geen enkel zadel past goed op mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:42

Nee, had ik ook nog niet van gehoord!
Bananensingel wil ik sowieso wel gaan proberen, dit leek Ester ook een goed idee. Weet iemand een fijn merk daarvoor?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:42

WoW singel O:) erg fijn :j

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:43

Ja kan toch ook een zadel speciaal op maat laten maken, of is dat ook geen optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:44

Een boomloos westernzadel?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:51

Ing: O ja dan heb ik toch nog een beetje wow ;) De curved girth bedoel je?

MarlinH: Ook dat blijft niet op de juiste plaats liggen door de bouw van mijn pony, dus heb ik (en vooral mijn pony) er niks aan.

Lw: Ik heb zelf wel wat steun nodig, wil toch een beetje een dressuurzit en het moet een kort zadeltje zijn. Dus westernzadels liggen niet echt voor de hand lijkt me..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:57

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:59

Heeft esther het niet over de trekker pro endurance gehad?
Kort zadel, en kan echt heel erg breed. Had boommaat 45 nodig en het paste zelfs mijn tank.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 15:06

Dit zadel (trekker pro endurance) heb ik geprobeerd, maar vond het zelf echt vee te breed zitten en te ver boven mn pony. Voelde ik me hierdoor niet echt prettig op. Wil dus verder zoeken naar andere boomloze zadels..

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:10

Ik kom nog even terug op de Wow zadels. Want als Arie zegt dat de Wow waarschijnlijk niet gaat passen, dan is dat dus niet zeker. Dat betekent dat er een kans is dat hij wel past. De rug van je paard lijkt me voldoende waard om het eens te proberen. Passen is niet kopen hè, en de voorrijkosten zijn ook wel te overleven. :)

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:02

Laura, je vroeg hoe mijn Vogue-zadel zat? Uitstekend. Niet alleen omdat het errug lekker zacht is (in de zomer), maar ook omdat je gemakkelijk rechtop kunt zitten en het redelijk smal is. (Nog steeds niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een WOW, maar zeker met het gros van de boomzadels). Hiervoor had ik een Phoenix van Heather Moffett, maar die zit echt veel breder en in een Barefoot-zadel kan ik zelfs niet zitten zonder kramp te krijgen! Wat wel zo is dat je als iets langere benen hebt en bijvoorbeeld met beugels op springmaat wilt rijden, de zweetbladen aan de voorzijde wat kort zijn (er zijn modellen met naar voren uitgebouwde zweetbladen). Zelf heb ik er geen last van en ik kan met de losse kniewrongen zowel een springversie als (kaal) een goede dressuurversie van het zadel maken.

Wat wel zo is dat je echt moet wennen aan boomloos. Ik reed al regelmatig met barebackpad en ik heb fanatiek gevoltigeerd, maar ik heb een flinke tijd nodig gehad voor ik echt gewend was aan de beweging van het zadel onder je (niet die van de pony!). Ik heb dat nog nergens terug gevonden maar ik heb het idee dat de zitting van het zadel meebeweegt, naar voren en naar achteren en in diagonale en laterale richting, maar dat dit gebeurt met een fractie vertraging door het koudschuim of door de constructie. Je moet gewoon opnieuw leren lichtrijden! Het went, maar mijn rijgevoel van 40 jaar was ik helemaal kwijt in het begin. Doorzitten en galopperen is vanaf dag 1 super, je zit mooi ín het zadel en niet er op. Ook zorgt de beugelophanging dat je met een goed afhangend bovenbeen en een rustige knie kunt rijden.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:10

Misschien kan je ook nog kijken voor een ghost, is ook een vrij kort boomloos zadel, deze kan je ook een week testen.
Ik heb het gevoel dat ik hierdoor ook wat minder breed zit (ik heb een haflinger)

http://www.buitenzinnig.nl/

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:16

biancavos schreef:
Misschien kan je ook nog kijken voor een ghost, is ook een vrij kort boomloos zadel, deze kan je ook een week testen.
Ik heb het gevoel dat ik hierdoor ook wat minder breed zit (ik heb een haflinger)

http://www.buitenzinnig.nl/

Had ik ook willen voorstellen, een boomloos zadel. Bijna al die zadels mag je uitproberen. Even op google kijken, daar vind je veel artikelen en site's over boomloos rijden.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:32

laura1986 schreef:
Dit zadel (trekker pro endurance) heb ik geprobeerd, maar vond het zelf echt vee te breed zitten en te ver boven mn pony. Voelde ik me hierdoor niet echt prettig op. Wil dus verder zoeken naar andere boomloze zadels..

Als je dit zadel breed vind zitten zullen er weinig boomloze zadels zijn die smaller zitten.
Maar het paste dus wel. Er wordt over de ghost gesproken. Zadel met een hele andere zit, maar wel een lang zadel.
Veel boomloze zadels zijn langer dan 52 cm! Nu zit daar dan niet alle druk op de achterkant maar het kan wel schuurplekken geven.
Succes met je zoektocht, heb de mijne inmiddels achter de rug. Haflinger korte rug, zeer breed, en een wiebelkont.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:15

Wij hebben heel goede ervaringen met de Massimo Trail (en Herman van Country Mill in Nijkerk). Het is een vrij kort zadel met heel veel boommaten. Voordeel is dat Herman er het een en ander aan kan veranderen, zodat het zadel niet naar voren kan schuiven. Bij ons heeft hij dat ook gedaan en het zadel ligt als een huis. Wij hadden hetzelfde probleem als jij hebt met de singel die zo naar voren ligt. Bij de Massimo is dit probleem dus op te lossen. Zelfs met een hele losse singel verschuift het niet. Het zadel ligt op een ronde arabier met een korte rug en weinig schouder. Herman heeft veel ervaring met zadels op moeilijke paarden, zeker met paarden waarbij het zadel naar voren schuift. Hij komt in het hele land en ik zou hem in jouw geval zeker bellen!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:28

Ghost kan qua lengte waarschijnlijk net wel (is wel lang, maar de voorkant moet ook ver naar voren zitten, vandaar). Ik heb zelf alleen te weinig steun aan dit zadel. Een tijdje geleden heb ik het op een andere pony getest omdat het me wel wat leek. Het draven vond ik toen niet fijn, maar toen ze een huppelsprongetje maakte bij het aangalopperen stond ik er meteen naast. Niet zo´n succes dus...

Als het Fhoenix zadel van HM (relatief) breed zit is dat geen goede optie voor mij. Het vogue zadel is misschien wel wat, alleen het vertragen van de beweging lijkt me wel een nadeel.
Weet iemand of erinmiddels testzadels van Heather Moffett beschikbaar zijn in NL, waarbij je het zadel niet eerst hoeft te kopen?
Wat me wel een voordeel lijkt van het kopen van zo´n zadel nu is de lage stand van het Engelse Pond. ALs ik het dan rechtstreeks in Engeland kan kopen heb ik het misschien wel voor een leuk bedrag.

Wat betreft de wow, om daar nog even op terug te komen, een andere wow verkoper (Le Bourellier) zegt ´Ik kan, met bijna 99% zekerheid zeggen dat dat bij jouw paard heeeeeeel moeilijk gaat worden.`. Dus een wow gaat het gewoon niet worden.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:46

Ik heb mischien een zadel voor jou :).. het is VZH.. zwart.. Ik stuur wel een foto ?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:59

Ik heb ook nog wel een zwart VHZ zadel... wat is je punt?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:18

Laura, waarom probeer je niet eens een keer de Massimo?