Laag hangend rooster, bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wesco

Re: Laag hangend rooster, bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:16

Heb je weleens aan een Myler level 1 gedacht?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:00

Die zijn een beetje te duur vond TS ;)

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:08

W_W schreef:
Mijn 4 jarige merrie heeft een redelijk laaghangend rooster (laag gehemelte). Ze heeft een klein hoofd, een kleine mond en dus weinig ruimte.
Ik heb nu een dubbel gebroken watertrens van 18mm.

Graag niet de tip bitloos, lijkt me super, maar je mag er niet mee starten dus is het voor ons niet geschikt.

Alvast bedankt!

Als paarden tandenwisselen (tot een jaar of 5) kunnen ze last hebben van een "hangend rooster". Dan is het gehemelte wat gezwollen en gevoelig. Dan zullen ze ook moeite hebben met een bit. Mijn paard heb ik bitloos gereden tot na het wisselen maar hij heeft ook een heel gevoelig en klein mondje. Bijna geen plek voor een bit. Ik heb een vrij dun, dubbel gebroken bit. Hij reageert daar goed op. Een zachte hand is natuurlijk een eerste vereiste. Belangrijker dan het bit eigenlijk. Maar let op bij een dubbel gebroken bit en een klein (en smal) mondje. Dit bit heeft twee gewrichtjes die bij het sturen naar links of rechts, al vrij snel richting of over de lagen schuiven. Daarom is het belangrijk dat je een dubbel gebroken bit goed aanmeet. De bitringen moeten vlak tegen de mondhoeken liggen. NIET een vinger speling, links en rechts. Probeer maar eens op te meten hoeveel ruimte er zit in de onderkaak tussen de lagen, links en rechts. Daarover zul je verbaasd zijn.

De Myler bitten vind ik ondingen. Die hebben een boogje met een rollend stukje. Nou dat boogje is niet prettig (wordt in het gehemelte getrokken) en dat rollend stukje vind ik helemaal niet erg anatomisch. Ook dat bit trek je een beetje naar links of rechts in de mond bij het sturen. Kun je je voorstellen waar dat rollend stukje dan in prikt. Juist in het gehemelte. Ik blijf erbij dat de dubbel gebroken bitjes het fijnste zijn. Als ik jou verhaal zo lees, denk ik dat 18 mm wel vrij dik is. Kan zijn mond nog dicht? Of heeft hij zo'n dun tongetje. Een dik bit is niet perse zachter. Welke dikte je ook kiest. Dik of dun, het blijft bot op staal. Je rijdt het paard immers op de lagen. Er zit slechts een velletje tussen. Alleen wanneer hij zijn hoofd gestrekt naar voren steekt, dan heb je hem op zijn mondhoeken... Proberen ze weleens als ze pijn hebben op de lagen maar daarvoor heb je dan weer martingalen. Die voorkomen dat de paarden zich aan de pijn kunnen onttrekken. Of slofteugels of andere hulpmiddelen in het mishandelen van je paard. Sorry hoor, maar ik wordt af en toe een beetje misselijk van hoe mensen met paarden omgaan. Paarden zijn dan hun grote liefde maar ondertussen hebben ze geen benul wat ze hun paarden aandoen. Niet jij hoor..

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:44

Mizora schreef:
Heeft hij ruimte (met zijn tong) voor een ongebroken trens? Als een paard een dikke tong heeft geeft een ongebroken trens soms niet genoeg ruimte van onderen. Ik bedoel dus echt een ongebroken trens he, zoals in het plaatje van Nicolevdl.

Deze: Afbeelding

Ik gebruik ook al jaren dit bitje voor de dressuur en rij er Z1 dressuur mee. Stang en trens heb ik moeten afschaffen omdat hij gewoon geen ruimte heeft in zijn mond voor al dat ijzerwerk :D
Voor hem werkt dit het beste in de dressuur maar kan er niet mee springen of SGW-rijden omdat het te zacht inwerkt. Hiervoor gebruik ik dus een dun dubbelgebroken bitje om net iets meer controle te houden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:12

Ik zit voor mijn pony ook aan een ongebroken trens te denken. Ik reed eerst dubbelgebroken, maar daar kauwde ze heel erg op. Toen overgestapt op enkelgebroken, dat ging in het begin goed, maar geeft nu hetzelfde probleem. Misschien dat ongebroken rustiger in de mond ligt.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 12:23

Bedankt voor de tips :)

@Vitelli: Ik heb een hele rustige hand, ga denk ik gewoon wat bitjes uitproberen. Mond van mijn paard sluit idd niet helemaal goed. Wil iig een dubbelgebroken gaan proberen van 14mm (zijn er nog dunnere?)

@Ibon; Bedankt, ik ga ook de ongebroken proberen, wat raden jullie aan, watertrens of bustrens?

@Tessebes; Lijkt me zo te horen de moeite waard om eens te proberen :)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:28

W_W ik zou op zoek gaan naar onderlegtrensjes. Die zijn vaak erg dun te verkrijgen :j

Ik rij zelf ook met een 14mm dubbelgebroken watertrensje. Die van mij heeft ook een kleine mond en doet het er momenteel echt prima op :j

Ik zou ook voor ongebroken of dubbel gaan. Een bustrens of D trens ligt stabieler dan een watertrens :)

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:04

[quote="Bubsj"]W_W ik zou op zoek gaan naar onderlegtrensjes. Die zijn vaak erg dun te verkrijgen :j

Mijn paard heeft een supergevoelig mondje en ik rijd ook met een klein onderlegtrensje, dubbel gebroken, kleine ringen. Gaat erg goed.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 14:33

Ik zal eens naar een onderlegtrens gaan kijken! Bedankt :)
Heb net mijn bit bekeken en het is geen 18mm maar 16mm. Dus denk ik eigenlijk dat 14mm nog te dik is. 16mm gaat echt net (mond sluit bij mondhoeken niet mooi) maar ze vind het duidelijk niet prettig. Bedankt voor alle tips :)

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:38

Hee W_W, onderlegtrens is goede tip! Rijd ik ook mee met mijn paard met klein hoofdje/weinig ruimte.