Waarom mexicaanse neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:27

Milly_ schreef:
een mexicaanse neusriem dient echt niet alleen om de mond toe te sperren.
De voornamelijkste functie is dat hij meer ademvrijheid heeft omdat hij niet over de tanden/kiezen zit.
Daarom word hij ook bij het springen gebruikt ;)

die conclusie snap ik niet helemaal, een paard kan niet door zijn mond ademen, dus qua ademhaling maakt het naar mijn menig niet uit of de neusriem over de tanden/kiezen heenzit?

Ik rijd mijn paard al jaren met een mexicaanse neusriem, simpelweg omdat hij met andere neusriemen constant met zijn tong aan het pielen is, dan over het bit, dan er weer onder. Met de mexicaan is het opgelost (en nee, hij heeft geen pijn aan zijn tanden, tandarts komt ieder jaar).

Snoekiej

Re: Waarom mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:30

Mexicaanse neusriem heeft wel meer ademvrijheid, maar voornamelijk doordat de riempjes hoger zitten, niet in de buurt van de neus. Met de tanden heeft het idd weinig te maken.

Pytje

Re: Waarom mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:38

misschien bedoelde Milly dat ook, maar had ze het niet helemaal duidelijk verwoord. Naja, we zijn het in elk geval eens.

DafneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:08

Hej,

Ik heb ook voor een paar weken een mexicaanse neusriem omgehad bij mijn pony. Mijn pony was (want hij is verkocht) altijd heel sterk.(hij was wel goed aan het been, maar gewoon beetje hangen) En toen zei iemand mij dat ik wel eens een mex. kon proberen. En het hielp! Ik heb hem eerst 3 á 4 weken ermee gereden en toen steeds een beetje afwisselen met de gewone neusriem. En hij begon steeds minder te hangen. Wanneer het weer iets meer werd, deed ik hem er weer om :)