schudden met hoofd bij rijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:49

inkidinkidoe schreef:
Tja, die van jou heeft een oorontsteking gehad, dus moet iedereen met een hoofdschuddend paard nu de dierenarts bellen...

Natuurlijk kan er altijd wat zijn, dat is met alles zo. Mijn paard heeft chronische hoefproblemen, dus ik weet wat het is om accuut te moeten handelen. Maar ik denk dat je er wijs aan doet om eerst een keertje met zo'n netje te rijden. Werkt dat niet, heb je altijd nog de kans om een DA te bellen. Daar gaan geen maanden overheen, dat kan bij wijze van deze week al gebeurd zijn.

Maar mocht je inderdaad twijfelen of het iets ontstekingsgericht is, kun je ook even koorts opnemen. Is dat verhoogd, dan kun je gericht actie ondernemen!

Als het netje helpt, is er een medische oorzaak voor het schudden. Dan is het, naar mijn mening, toch wijsheid om je paard door een (holistische) DA na te laten kijken.
Ik rijd al jaren met een netje, en ondanks dat het goed helpt bij mijn paard, vind hij het netje niet prettig. Na behandeling door een holistische DA zijn de klachten minder geworden. Helaas niet genoeg om zonder netje te kunnen rijden, maar wel genoeg om nu wel in een buitenbak te kunnen rijden.

flicka

Re: schudden met hoofd bij rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:46

Het pollennetje hielp mijn paard afdoende om in de bossen waar het wemelde van mugjes en natuurlijk pollen flinke ritten te maken. Zonder netje was dat geen doen. Ik heb er geen DA meer bijgehaald want er was geen medische oorzaak.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:47

Wat is een holistische DA?
En natuurlijk, als je paard onder het rijden met netje helemaal niet meer schud weet je waar het aan ligt ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 15:50

ik heb vanochtend gereden en toen waren er amper vliegen te zien. ze heeft ook geen 1 keer geschudt. blijf toch bij mijn eigen oorzaak dat het door de vliegen komt ;)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:52

@flicka, pollenallergie is medisch ;) .

@Love_Sanne. Een holistische DA is een DA die niet naar de kwaal kijkt, maar naar de oorzaak van de kwaal, en daar naar gaat handelen. Precies weten doe ik het niet meer, maar het woordje holistisch betrekent, meen ik, geheel. Vaak worden er ook homeopatische geneesmiddelen gebruikt.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:52

Daarom, hele discussie niet nodig :P

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:53

@Inoterry, dankje!

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:02

.
Laatst bijgewerkt door Tomorrow op 28-03-22 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:04

MarchaL schreef:
Wanneer een paard last heeft van pollen kan je geholpen zijn met een Net Relief. Zoek eerst uit of het echter niets anders medisch, dan wel rijtechnisch is. Kijk anders eens bij het headshakers topic bij medisch.
De kap op jouw foto lijkt me niet geschikt om mee te rijden, een simpel neusnetje zoals de Net Relief is voldoende als het om pollen gaat.

Een pony op de manege heeft ook last van de pollen.
Het kan ook zijn als je de teugels te strak vast houdt.
Ik weet niet of je een binnen of een buitenbak heb of allebei?
Want die pony bij ons op de manege doet het alleen in de buitenbak;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:07

Iemand die ik ken heeft ooit wel eens gereden met het masker dat je laat zien.
Valt prima mee te rijden en hielp ook goed bij dat paardje.

Wat je ook zou kunnen doen is een net relief in combinatie met van die gewone sliertjes voor de ogen.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:10

.
Laatst bijgewerkt door Tomorrow op 28-03-22 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 16:34

Anoniem schreef:
Iemand die ik ken heeft ooit wel eens gereden met het masker dat je laat zien.
Valt prima mee te rijden en hielp ook goed bij dat paardje.

Wat je ook zou kunnen doen is een net relief in combinatie met van die gewone sliertjes voor de ogen.

wat is een net relief? ze doet het trouwens minder met vliegenspray op haar hoofd...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:10

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:20

zij schreef:
lisaagirl_ schreef:
als een paard met de hoofdschut zeggen ze dan zit het bit niet goed.

het komt niet door de vliegen . :)

dat is knap... ik rijd bitloos ;)

_O-

ontopic: mijn paard heeft er ook last van en vermoed dat het ook door vliegjes komt...ik lees even mee :)

ce_lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:28

ik kom net invallen .. ik rijd een paard dat hier last van heeft.. in de buitenbak is het erger maar in de binnenbak doet hij het ook.... dus ik denk niet dat het door de vliegjes komt...

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:01

bij mijn paard is het hoofdschudden puur verzet

dit doet ze alleen soms op concoursen en ook nog wel eens met aangalloperen

amora1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:49

hoi,

misschien een raar antwoord maar ik heb ook ooit een paard gehad die dat deed , het werd ook steeds erger.
Dierenartsen hebben m onderzocht maar konden niets geks vinden en wat bleek....... stond het paard in een stal met een "waterader" dus een soort straling en had hierdoor innerlijke kou! Ik heb m in een andere stal gezet en na 3 dagen deed ie het niet meer

jesse21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:47

PB maar even

mijn pony deed het ook

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:35

LiiNd_Y schreef:
bij mijn paard is het hoofdschudden puur verzet

dit doet ze alleen soms op concoursen en ook nog wel eens met aangalloperen

kan ook zijn doordat ze wat last van de rug heeft, als ze het vaak met aangalopperen doet.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:38

Mijn paard doet het als hij OF geen zin heeft OF je bent nieuw en wil je uit proberen.
Ik hing er een martingaal om en het was over........
Nu doet hij het niet meer, ik ben iets handvaster :D

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:47

Hoofdschudden kan echt aan zoveel dingen liggen!. Bij mijn paard is het hoofdschudden verleden tijd door uitsluiten van veel dingen.

Harnachement:

Als eerste zadel laten checken (ook op lengte, denk aan spanning lendenengebied)
Het kan ook liggen aan een te strak aangenoerd hoofstel. Probeer eens zonder sperriem. Verkeerd bit (vaak aversie voor soort metaal). Jeukend hoofdstel (pas ingevet, irritatie voor soort leder).

Lichamelijk:

pollenallergie, bv. rug/spier probleem. niet rechtgericht paard, blokkades in rug of nekwervel. problemen in lendenen gebied. (vraag een chiropracter/fysio)

Daarnaast kan er rijtechnisch iets mis zijn, bv te veel been, te hard handgebruik en teveel energie (drammen vanwege te veel energie). of scheef paard (rechtrichten).

en tot slot, nog 101 oorzaken ...... maar misschien zie je er iets tussenstaan wat je gemakkelijk kunt uitsluiten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:51

Wij hadden vroeger een pony die met het hoofd schudde. De oplossing was de sperriem van het hoofdstel afhalen.
Simpel maar o zo goed.