Rijden zonder neusriem wel of niet??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:06

klinkt inderdaad in jouw geval heel verstandig om lekker zonder neusriem
te blijven rijden, zeker als je pony daar niet moeilijk bij doet
het gebruik van een kinriempje voor de zekerheid is een goed plan bij gebruik van je huidige bit

ook een kneveltrens kan een uitkomst zijn, dit is een erg fijn en vriendelijk bit :Y)
misschien dat een D-trens anders ook nog wel kan, daar heb je toch ook minder
kans bij dat het bit door de mond getrokken kan worden

als toch een keer wel een neusriem nodig hebt misschien zo'n neusbontje gebruiken ?
is misschien ook wel fijn voor aan haar halster, als ze weer last van zonnenbrand heeft ?
hoop dat je een voor jullie fijne oplossing kunt vinden en veel succes ermee

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:09

Hmm, zou een D-trens niet in de neus/bovenlip kunnen gaan peuren? Met een kneveltrens heb je daar geen last van omdat de knevels lang genoeg zijn, en ook zijn afgerond. Als ze toch voor een nieuw bit gaat kan ze denk ik meteen maar het handigste model in huis halen :)

suuske

Re: Rijden zonder neusriem wel of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 10:30

Nu kreeg ik van iemand anders het advies om van die rubbere ringen aan het huidige bit te doen dan kan het ook niet meer door de mond getrokken worden wat vinden jullie hiervan??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:35

hestejente schreef:
Amable schreef:
Ik rij altijd zonder neusriem, een paard kan ook met neusriem het bit vastpakken ;) Kijk ook eens hoeveel western ruiters zonder neusriem rijden, daar is dat standaard.

Ja, en kijk eens naar het verschil in teugelvoering vergeleken met de Engelse rijstijl :roll:

Maar goed. Als je pony goed te rijden is zonder neusriem zou ik dat lekker blijven doen, waarom zou je haar pesten met een neusriem als ze daar zo op reageert? Ik heb zelf wel graag een neusriempje erom omdat het bit dan rustiger ligt maar in jouw geval lijkt me zonder neusriem de beste oplossing. Hoef je ook minder tuig in te vetten :D

Wat is het verschil dan? Ik heb als westernruiter mijn handen ietsjes hoger en iets breder staan, maar veel verschil zit er niet in. Ik rijd ook vaak met een licht contact, want op een hand en met losse teugel is iets waar je lang voor moet trainen voordat je zover bent.

Dus ts ik zou ook lekker zonder neusriem rijden, maar zoals sommige andere zeggen wel een kinriempje eraan hangen. Als jij rustige handen hebt, dan zal het paard het niet vervelend vinden waarschijnlijk.

Over bitringen als je gewoon rustig rijd heb je die mi niet nodig. Je doet dan toch iets verkeerd als je het bit door de mond heen trekt en als het bit goed past is het volgens mij niet nodig. Mss dat ze wel zorgen dat het bit wat stabieler ligt? Maar dat weet ik niet zeker.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:59

suuske schreef:
Nu kreeg ik van iemand anders het advies om van die rubbere ringen aan het huidige bit te doen dan kan het ook niet meer door de mond getrokken worden wat vinden jullie hiervan??

Mijn stalgenootje rijdt zonder neusriem en met rubberen ringen. Wanneer haar pony onderweg gaapt oid is het altijd even uitkijken dat ze die ringen niet binnenkrijgt. Het ziet er overigens wel ontzettend schattig uit (wit welshje)

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:51

Ik zou een gewoon kinriempje vastmaken. Dat is puur om het bit een beetje te beveiligen. Heeft totaal geen inwerking en kan ook echt zonder enkel probleem gebruikt worden. gewoon even naar een ruitersportzaak gaan en navragen.

Bitringen zou ik niet doen. Gapen, een hap gras eten of simpel eventjes de mond open doen en je hebt ze al gauw in de mond.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 19:06

Maar een kinriempje hangt vrij los. En als dit tegen haar kin komt gaat Suus er weer mee lopen rotzooien zo is ze ook weer. Suus is echt zo paard wat graag met alles speelt. Zou ene D trens echt gaan porren??

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:13

Ik verwacht van niet, maar ik zou sowieso voor een kneveltrens gaan omdat deze toch over het algemeen prettiger werkt (maar soms ruzie heeft met de neusriem) en ook in veel meer maten/typen te verkrijgen valt.