Mondhoeken telkens kapot! > happy mouth?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mistie

Re: Mondhoeken telkens kapot! > happy mouth?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 11:39

Ze heeft er last van sinds dat haar mondhoeken helemaal kapot zijn getrokken met de cross. Dit is nu zo'n 4 á 5 jaar geleden.
In de zomer is het erger, maar ik ga gewoon veel smeren met vaseline. Ik laat de eerste tijd haar huid wel goed helen, ga ik met de hackamore naar de dressuurles en sla ik de springlessen wel over voor een tijdje.

Alvast bedankt, en meer tips zijn natuurlijk altijd welkom ;)

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:43

Ik had het ook,
kreeg als tip vd dierenarts, bitringen (ook bij d-trent) en elke keer vaseline voor je gaat rijden. Minstens kwartier goed laten intrekken, nog keer inmasseren en bit in doen. En na het rijden zelfde herhalen met vaseline..

dat werkte erg goed.. als de wondjes eenmaal goed dichtzitten is er nog wel kans dat het weer gebeurt, doe je precies hetzelfde weer!

maar bitringen werken ook erg goed

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:46

Je kunt toch ook gewoon springles nemen met een hackamore? Zou gewoon wachten totdat alles goed geheeld is en dan pas weer gaan starten. Of een poging doen om over te gaan op bitloos rijden, lijkt mij vrij pijnlijk voor je paard als haar mond stuk is.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:15

als de mondhoeken al 4 a 5 jaar zo slecht zijn, denk de genezing veel tijd zal kosten.
Voor het paard lijkt me het ook ontzettend vervelend om een bit in te hebben, ondanks
de vasaline.
Bij springen mag je bitloos starten, waarom doe je dit niet?
Persoonlijk denk ik dat je volgend jaar al bitloos mag starten in de dressuur:

http://www.horses.nl/horsesnl/nieuws/99 ... trijdsport

Ga gewoon over op bitloos, springen mag al, dressuur bijna. De wonden moeten toch genezen en
tegen de tijd dat dit genezen is mag je al bitloos starten in de dressuur.
Een bit dat schuurt tegen een helende of open wond zal verschrikkelijk naar zijn voor je paard.
Blijkbaar kan zijn mond er al 5 jaar niet tegen, ik zou het onderhand accepteren en zoeken naar
oplossingen die blijvend werken.
Heb geduld en ga er niet een bit in stoppen omdat je toch die wedstrijd wil rijden met het gevolg
dat de mondhoeken weer open zijn.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 08:27

Nou, ik moet eerst een winstpunt halen in de dressuur voordat ik mag gaan springen. En als ik een wp heb, mag ik dan met B-springen al met hack gaan rijden? Ik heb (ik kan het mis hebben hoor) ooit ergens gelezen/gehoord dat dit pas vanaf Z-springen mag?

@ _Noraly; Het is echt ín de mond, niet aan de zijkant :)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:22

Kan je geen vrijstelling krijgen van 'bit-gebruik' voor je wedstrijden. Als je dit laat vaststellen door een DA en die zet dat even voor je op papier moeten ze dat toch toestaan, niet?!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:28

Eerlijk gezegd zou het welzijn van mijn paard belangrijker voor me zijn dan die wedstrijden.
Ik vind het wel heftig dat je paard hier al jarenlang last van heeft. Dat zegt toch genoeg. Heb dan even geduld tot het bitloos rijden officieel toegestaan is. En/of rij desnoods met een andere bitloze optoming bij het springen bijvoorbeeld. Het lijkt mij in elk geval heel pijnlijk voor je paard, die kapotte mondhoeken.

sam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:36

ik heb wel eens van een dierenarts gehoord dat er vaak een schimmelinfectie bij zit. Een vriendin van mij moest er betadinezalf opsmeren houdt het soepel en is bacterie en schimmel dodend. vooral na het rijden!!

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:56

Mijn paard heeft niet hele gevoelig mondhoeken ofzo maar ik smeer 2 x per dag vaseline in de mondhoeken.
Verzacht als je een keer perongeluk hard trekt of iets.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:04

Mistie schreef:
Nou, ik moet eerst een winstpunt halen in de dressuur voordat ik mag gaan springen. En als ik een wp heb, mag ik dan met B-springen al met hack gaan rijden? Ik heb (ik kan het mis hebben hoor) ooit ergens gelezen/gehoord dat dit pas vanaf Z-springen mag?

Je mag pas vanaf het Z met hack rijden, maar wel al in de B met een andere bitloos hoofdstel

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:05

mijn pony heeft het ook gehad,we hebben er iets aan gedaan en het was klaar....

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:06

je kan trouwens ook wel een tijdje bitloos gaan rijden!of een zachter bit gebruiken

heyhallohey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:19

Ik zou als ik jou was bitloos proberen. Als het niet goed gaat, kan je altijd nog wat anders proberen. ;)

JuliaaZM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:26

Ik zou bitloos gaan en het flink de tijd geven om te genezen. Vraag aan iemand die er verstand van heeft welk zalfje je moet gebruiken. Vasaline lijkt mij dat het niet meer werking geeft dat een beetje verzachten..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:42

n paardje waar ik les aan geef heeft hetzelfde probleem.
dus langs buitenkant zie je niets, maar als je mondhoek vastneemt en naar buiten draait zeg maar dan zie je een snede? Niet?

Bij dit paard is dit deels rijtechnisch, paard heeft de neiging vant gaan lopen, reactie ruiter is toch om snel naar die teugels te grijpen, reactie paard bijt of plet dat stuk waardoor er een wondje onstaat.

ik kan me niet inbeelden dat het echt het bit is dat die wonde veroorzaakt.

we hebben ff bitloos geprobeerd, en nu een lederen bitje in.
verder zijn we nu bezig met rechtrichten en zorgen dat het paard vanuit de achterhand over zijn rug die verbinding vanvoor wil maken.

Meisje had geleerd om vanvoor te prullen, dus ja ik weet niet hoe dit bij jouw juist zit.

hopelijk vind je snel een oplossing

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:28

Mijn paard heeft de laatste weken het zelfde. iedere keer in het voorjaar begint het weer.
Ten eerste je bit iedere keer heel goed schoon maken.
de opgedroogde stukjes gaan schuren.
Dan na het rijden mond en mondhoeken met een natte handoek goed schoonmaken dat het zweet weg is. en dan een dikke laag met vaseline of levertraanzalf erop smeren.
Dit helpt bij die van mij echt goed. eerste tijd komen er velletjes op en die scheuren weer dit iedere keer goed vet houden met zalf meerdere keren per dag en dan gaat het vaak wel beter.
je blijft er wss iets last van hebben dat het net iets roze word maar toch echt een stuk beter :)
echt succes ermee!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:29

Misschien vaseline op de mondhoeken smeren en of een zachter bitje in.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:07

Vaseline gaat het zacht houden, maar is niet wondhelend. uiercreme heeft al iets meer ontstekingswerende werking. Mss eens een zalf op basis van Aloe Vera, is ook wondhelend.

_Yvette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:16

ik had eerst ook een plastic bit maar die brand juist de huid kapot dus daar moet je heel erg mee oppassen ;)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:29

wat ik niet begrijp..is als je paard hier al 4 a 5 jaar last van heb..en jij weet dat het steeds weer open gaat..toch met bit blijft rijden..je weet dat een wond pijn doet..dus jij vind het rijden met bit dus belangrijker als je paard..oke nu rijd je met een bitloze optoming maar straks hang je dus gewoon dat bit er weer in?terwijl je weet dat het weer stuk gaat. ik heb medelijden met jou paardje..
je kan toch gewoon even wachten tot bitloos in de dressuur is toegestaan en dan pas die ene winstpunt behalen voor je mag springen? bij mij zou het welzijn van mijn paard toch echt voor wedstrijden gaan..

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:20

Zou een kneveltrens evt. ook niet helpen? Mijn ervaring is dat deze heel stil in de mond ligt, en vooral met springen fijn is.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:36

Mijn paard heeft ook snel de mondhoeken kapot.
Zij is er gewoon gevoelig voor.
Ik smeer ze altijd in met uiercreme, voordat ik het bit indoe.
Dit helpt bij mijn paard supergoed! Ze heeft ze nu al weer 6 weken heel, en ze blijven heel :D

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:04

Ik zou je geen plastic bit adviseren. Als je paard er een keer op kauwt komen er scherpe stukjes aan. Ik had dit al na een paar maanden. Rubber lijkt me ook niet fijn. Wrijf maar eens een paar keer met een rubber bit over je hand. Dit wordt erg warm en is dus ook niet bevorderlijk voor gevoelige mondhoeken.

I_Love_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:56

met uierzalf insmeren en wachten tot ze helemaal genezen zijn. dan weer voorzichtig proberen te rijden met bit
misschien zonder neusriem rijden als het velletje klem komt te zitten

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:59

Springen mag nog niet bitloos, je mag alleen de teugels aan de neusriem bevestigen.