boomloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:52

@Succubi: laten we zeggen dat 90% van de zadelmakers niet achter boomloos staan puur uit onwetenheid. Een zadelmaker laten kijken (zeker als zij ook zadels verkopen) is vragen om spookverhalen en verkeerd advies. Wanneer mensen advies willen hebben over de ligging van boomloos dan kunnen ze beter een onafhankelijk passer, de osteopaat of Marcel van Equitanos contacten.

Als een boomlooszadel op de schouders knelt dan heb je een verkeerde maat pommel gehad, dat kan je niet zondermeer op het princiepe boomloos afschuiven. Deze laten juist de schouder vrij, omdat er geen druk op de pommel zit en de schouder hier indien nodig onderdoor kan schuiven. Bij boomzadels komt schoudervrijheid heel nauw, omdat de takken van de boom verder over het paard heen lopen. Bij modellen zoals BF ligt er een kleine pommel boven/achter de schouders, net naast de schoft. Wanneer de pommel te groot is zal deze te ver naar onder zakken en over de schouders gaan liggen. Een te smalle pommel geeft punten die zich in de spieren boven of achter de schouder graven. wanneer voor de juiste maat pommel wordt gekozen kan een boomlooszadel zoals de BF nooit de schouders belemmeren, zelfs niet als je het zadel te ver naar voren legt.

Ik denk dus dat jij het slachtoffer bent geworden van onwetenheid en verkeerd advies. Meneer heeft je namelijk wel weer een ander zadel aangepraat/verkocht ;) .

*edit*; heb even in je profiel gekeken. Gaat het om de haf die daarin staat? Daar zou echt nooit een standaard pommel op passen :n . Kan me dus best voorstellen dat een zadelmaker zegt dat het knelt. Jammer dat hij niet aangeeft dat een bredere pommel de oplossing zou kunnen zijn.

Punten waarop een BF niet zou passen:
- te lang waardoor het zadel tegen het kruis aan gaat schuren
- te kort waardoor er te weinig oppervlakte is om stabiel op het paard te liggen.
- geen schoft of extreem ronde paarden, waardoor zelfs de breedste pommel te smal is en het zadel gaat schuiven
- extreem hoge schoft waarvoor zelfs de smalste pommel te breed is.
- paarden met extreme grasbuiken. de singelophanging zit bij deze zadels wat verder naar achteren en de singelplaats bij buikige paarden is just wat naar voren. hierdoor kan het zadel naar voren worden getrokken door de singel.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:57

Ik heb een boomlooszadel
maar ik vind het echt vreselijk zitten
je hebt een gigantisch zitoppervlak en
ik heb der geen kniesteunen op zodat
ik niet lekker in zadel blijf zitten
denk er echt over om weer een gewoon
zadel te nemen

siskeh

Re: boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:53

@miranda06: klinkt alsof je "gewoon" het verkeerde zadel hebt.
als je een giga zitoppervlakte hebt kan je bij de meeste zadels een maatje kleiner krijgen(of je moet al een shetty hebben)
en er zijn ook zadels die wel meer steun geven.

p.s: het is overigens marcel van equixantos, niet die andere naam die je er aan hebt gegeven....(maar geeft niet hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:48

Miranda06 schreef:
Ik heb een boomlooszadel
maar ik vind het echt vreselijk zitten
je hebt een gigantisch zitoppervlak en
ik heb der geen kniesteunen op zodat
ik niet lekker in zadel blijf zitten
denk er echt over om weer een gewoon
zadel te nemen

Vaak zegt dit meer over de ruiter dan over het zadel ;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:52

Juliette86 schreef:
@Succubi: laten we zeggen dat 90% van de zadelmakers niet achter boomloos staan puur uit onwetenheid. Een zadelmaker laten kijken (zeker als zij ook zadels verkopen) is vragen om spookverhalen en verkeerd advies. Wanneer mensen advies willen hebben over de ligging van boomloos dan kunnen ze beter een onafhankelijk passer, de osteopaat of Marcel van Equitanos contacten.

Ik denk dus dat jij het slachtoffer bent geworden van onwetenheid en verkeerd advies. Meneer heeft je namelijk wel weer een ander zadel aangepraat/verkocht ;) .

*edit*; heb even in je profiel gekeken. Gaat het om de haf die daarin staat? Daar zou echt nooit een standaard pommel op passen :n . Kan me dus best voorstellen dat een zadelmaker zegt dat het knelt. Jammer dat hij niet aangeeft dat een bredere pommel de oplossing zou kunnen zijn.

- paarden met extreme grasbuiken. de singelophanging zit bij deze zadels wat verder naar achteren en de singelplaats bij buikige paarden is just wat naar voren. hierdoor kan het zadel naar voren worden getrokken door de singel.

Even stukjes quoten :).
De zadelmaker had mij niks aangepraat hoor :).
De dierenarts had het mij gezegd, de instructrice zei het ook en de zadelmaker komt wekelijks op het revalidatie centrum dus wou ik ook zijn mening horen en dat was ook het eerste wat hij zei (allemaal dus los van elkaar).
En op mijn verzoek kreeg ik een zadel om het uit te proberen.
Ook toen ik een gewoon dekje eronder deed zag ik druk plekken op de schouders.
Ik had een brede pommel en zelfs een keer geprobeerd om de pommel alleen met watten te vullen.
Marny is ook gewoon erg rond en ik legde het zadel wel netjes naar achter maar hij schoof toch steeds over die schouder.
Daarnaast had ik ook een jaar niet gereden en merkte ik dat ik enorme moeite had met mijn houding en balans, terwijl ik dat het jaar daarvoor niet had.

Maar daarom zei ik al, test een zadel en leg er een schoon dekje onder, zo kan je zélf dus al zien waar de drukpunten van het zadel zitten :)

@Miranda06: Het kan idd zijn dat je zadel een maat te groot voor je was maar sommige ruiters vinden het prettiger om steun van het zadel te krijgen.
Ikzelf had veel last van mijn knieen en vooral bij een dressuur zadel en met mijn bf is dat weer helemaal over, dus ik wil juist absoluut geen gedwongen zit :)
Je hebt inmiddels wel boomloos zadels waar je kniewrongen op kunt zetten :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 17:29

als ik eenmaal verhuisd ben met mijn paard zal ik eens een testzadel aanvragen.
ik begrijp dat dit dus niet het zadel is wat je uiteindelijk koopt?
aan mijn keifer heb ik idd veel steun maar ik heb een best goede onafhankelijke zit en ik zou het liefst met een barebackpad rondhobbelen maar dat zit dus niet zo lekker op mijn paard ivm schoft (ik heb het een paar keer geprobeerd maar nee).
als je zo'n zadel hebt, moet er dan een speciale pad onder of kan er gewoon een dekje onder?
en ik las in een ander topic dat als je wat zwaarder is bent moet er iets dikker zijn? of hoeft dat niet.
en als laatste, wat moet je er allemaal bij kopen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:48

@barbar:of er een speciaal pad onder moet is afhankelijk van een zadel.
en als er wel een speciaal pad is, is dat een pad met inlages, en dat is dan eigenlijk het belangrijkste van het hele zadel, want dit zorgt voor de ruggegraatvrijheid(weet de preciese naam zo niet)
maar dat verhaal wat jij over pads hebt vind ik wel erg apart.
(zie trouwens het topic bij harnachement: pads onder boomloze zadels oid)

meeste zadels worden "kaal" verkocht.
dan heb je nog beugels en een singel nodig, en fenders of stijgbeugelriemen.
deze dingen kun je in principe 2e hands kopen/of je hebt ze zelf al.
daarnaast moet je vaak een speciaal pad kopen.
afhankelijk van het zadel kan je ook speciale pommels erbij kopen, voor het geval de standaard maat niet past.

het zadel wat je test is idd niet het zadel wat je koopt, maar als het goed is moet dit wel vergelijkbaar zijn.
als je een nieuw zadel zou testen krijg je denk ik ook niet een goed beeld.
het zadel moet dan nog "gevormt" worden.
en als een zadel al wat vaker is gebruikt zit het gewoon veel soepeler.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 18:23

ze hadden het in het topic "wat heeft het voor zin om boomloos te rijden" over dubbeldikke inlages, geen idee waar ze het over hebben maar die zou je nodig hebben als je wat zwaarder zou zijn.
maar een vps sisteem zou ook al goed zijn.
dit topic is trouwens gesloten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:26

@barbar: jahh je kan idd dubbeldikke inlages nemen, maar die zijn er niet alleen voor zwaardere ruiters, maar "gewoon" om het zadel goed passend te maken.
overigens weet ik niet helemaal precies wat het VPS systeem inhoud.
maar ik dacht eigenlijk niet dat het vps systeem de inlages vervangde

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:36

@siskeh,Succubi, Juliette86
Ik gebruik het zadel op me friesxkwpn
maar ik vind het echt helemaal niks
zitten en helaas kan ik op deze geen kniesteunen
zetten. Gewoon zadel heb ik nergens moeite mee
daar kan ik stil op zitten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:40

@miranda: en zonder zadel?
kan je dan wel zitten?

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:12

jah zonder zadel kan ik wel rijden
heb ik altijd gedaan

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:28

@ Barbar
Onder een boomloos zadel moet je altijd een pad met inlages gebruiken. Ook met het nieuwe vps systeem in de barefoot.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:02

@jolien: onder een barefoot moet je altijd een boomloospad gebruiken...
maar: er zijn wel degelijk boomloze zadels waar gewone dekjes onder kunnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:04

Je kan het beste even kijken op http://www.boomloosrijden.nl hier kan je het hele assortiment bekijken en zal veel van je vragen beantwoorden.

De nieuwe BF zadels zijn uitgevoerd met het VPS systeem. Dit zijn ingebouwde schokabsorberende lagen. Deze zorgen voor extra drukverdeling van het gewicht en de stijgbeugels maar zijn te dun om de ruggengraat ook vrij te houden. Dus je zal altijd een pad met inlages nodig hebben. Het is inderdaad een beetje afhankelijk van je eigen gewicht en de rug van je paard of de inlages ook dubbel moeten zijn.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:13

siskeh schreef:
@jolien: onder een barefoot moet je altijd een boomloospad gebruiken...
maar: er zijn wel degelijk boomloze zadels waar gewone dekjes onder kunnen...

Oeps, ik heb het ook over de barefoot. :o sorry }:0

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 21:55

ok, ik heb een heleboel gelezen op die side maar ik zie nergens waar je die pads kunt bestellen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:18

ook op die site ;) bij shop :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:22

Dat zei ik wel heel simpel maar ik kon ze ook niet vinden :o
Als je een zadel aanklikt komen daar ook de bijbehorende pads bij te staan :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 07:09

Klopt, bij de betreffende zadels staan de pads en bij de overige shops kun je de toebehoren zoeken.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:43

Juliette86 schreef:
NIV schreef:
Ik zelf heb een soft balance boomloos zadel en deze is ook erg fijn maar je hebt er zelf niet erg veel steun aan en ik weet niet of het goed ligt op jou paard, ik ben bang van niet.

Waar baseer je die uitspraak op :? . Heb je het paard van de TS ooit gezien dan? Sterker nog, ik denk dat een softbalance nog beter zal liggen ivm kussens die eronder zitten. Mits de TS geen heel extreem gebouwd paard heeft zal een BF prima liggen.

Ik zeg dat ik niet weet of het goed ligt! Dat ik bang ben van niet is omdat ik er overal bij staat dat het niet erg geschikt is voor paarden met een hoge schoft. Natuurlijk heb ik haar paard nooit gezien maar daarom zeg ik ook dat ik het niet weet.. Of het beter of slechter ligt dan een barefoot heb ik niets over gezegt..
Je bericht klinkt meteen erg fel..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:12

Dit topic is eigenlijk iets te oud om nog in te reageren, er is netjes toestemming gevraagd, bij deze dan ook toestemming om een vraag in dit topic te plaatsen en geen nieuw topic te openen.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:37

O:)

Joepie!

Het is inderdaad al even geleden, maar ik vraag me af of TS ondertussen al een boomloos zadel heeft geprobeerd? Ben erg benieuwd.
Ik ben zelf erg geïnteresseerd geworden, ook na het lezen van de (immens grote en lange) andere topics over met name Barefoot zadels. Ik lees her en der al over dat het (uiteraard) niet geschikt is voor álle paarden, maar heb niet heel concreet gevonden wanneer het dan bijvoorbeeld echt niet geschikt is. Zelf heb ik een wat ouder paard en een zadel dat niet meer past.

En een boomloos zadel LIJKT mij op dit moment (testzadel aanvragen doe ik z.s.m.) een perfecte oplossing.
Maar mijn twijfels komen van het feit dat hij
1. erg hoog opgooit in draf, dit heb ik altijd erg moeilijk gevonden en wil niet als een zak aardappelen op zijn rug 'moeten' doorzitten omdat dat beter zou zijn
2. een vrij hoge uitstekende schoft heeft (ruggegraat steekt daarentegen niet uit), en ik ben dan bang dat dat nogal pijn kan gaan doen?

Deze twee argumenten tegen, om het zo maar te noemen ben ik wel tegengekomen, maar nergens echt concrete ervaringen van mensen ervan gezien.
Het minder steun hebben zie ik zelf als een uitdaging om je zit te verbeteren en onafhankelijker te maken, al besef ik dat dit misschien te optimistisch is in verband met dat ontzettend hoge opgooien wat mijn paard doet.

Zou héél graag wat reacties zien! :D

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:54

Allereerst kun je (in mijn ogen) gewoon lichtrijden op een boomloos zadel. Ik doe het zelf niet heel veel, maar dat is met name omdat ik de barefoot arizona heb, een westernmodel dus en het lekkerder vind om door te zitten. Moet ook zeggen dat ik in mijn boomzadel (engels) nooit zo fijn kon zitten als in deze.

Wat betreft de hoge schoft zal je misschien de smalle pommel nodig hebben, maar daar zou je ook contact over kunnen opnemen bij de dealer.

De steun is denk ook afhankelijk van welk model je kiest

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:05

Hm ik neig (door financiele overwegingen) naar de 'gewone' Cheyenne, en dan ook de drytex versie.
Ik heb net al contact gehad met een wederverkoper en die heeft twee (andere modellen) testzadels die ik kan proberen, wordt er gelijk gekeken naar hoe deze op de rug van mijn paard zal liggen en of ik het uberhaupt wat vindt (spannend).

Ik dacht dat de smalle pommel was voor echt smalle schoften? Want ik geloof niet dat het persé een smalle schoft is, hij is gewoon hoog. Zonder zadel kan (en om eerlijk te zijn; durf) ik ook niet goed op hem zitten..

Verschillen de modellen dan erg veel qua steun en hoe je er in zit? Want je bent toch in feite voor het grootste deel aangewezen op de vorm van de rug van je paard?

Bedankt voor je antwoord!
Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die puur om de laatste reden (hoge (pijnlijke?) schoft) af hebben moeten zien van boomloos!