Als een boomlooszadel op de schouders knelt dan heb je een verkeerde maat pommel gehad, dat kan je niet zondermeer op het princiepe boomloos afschuiven. Deze laten juist de schouder vrij, omdat er geen druk op de pommel zit en de schouder hier indien nodig onderdoor kan schuiven. Bij boomzadels komt schoudervrijheid heel nauw, omdat de takken van de boom verder over het paard heen lopen. Bij modellen zoals BF ligt er een kleine pommel boven/achter de schouders, net naast de schoft. Wanneer de pommel te groot is zal deze te ver naar onder zakken en over de schouders gaan liggen. Een te smalle pommel geeft punten die zich in de spieren boven of achter de schouder graven. wanneer voor de juiste maat pommel wordt gekozen kan een boomlooszadel zoals de BF nooit de schouders belemmeren, zelfs niet als je het zadel te ver naar voren legt.
Ik denk dus dat jij het slachtoffer bent geworden van onwetenheid en verkeerd advies. Meneer heeft je namelijk wel weer een ander zadel aangepraat/verkocht
.*edit*; heb even in je profiel gekeken. Gaat het om de haf die daarin staat? Daar zou echt nooit een standaard pommel op passen
. Kan me dus best voorstellen dat een zadelmaker zegt dat het knelt. Jammer dat hij niet aangeeft dat een bredere pommel de oplossing zou kunnen zijn.Punten waarop een BF niet zou passen:
- te lang waardoor het zadel tegen het kruis aan gaat schuren
- te kort waardoor er te weinig oppervlakte is om stabiel op het paard te liggen.
- geen schoft of extreem ronde paarden, waardoor zelfs de breedste pommel te smal is en het zadel gaat schuiven
- extreem hoge schoft waarvoor zelfs de smalste pommel te breed is.
- paarden met extreme grasbuiken. de singelophanging zit bij deze zadels wat verder naar achteren en de singelplaats bij buikige paarden is just wat naar voren. hierdoor kan het zadel naar voren worden getrokken door de singel.
.
sorry

. Heb je het paard van de TS ooit gezien dan? Sterker nog, ik denk dat een softbalance nog beter zal liggen ivm kussens die eronder zitten. Mits de TS geen heel extreem gebouwd paard heeft zal een BF prima liggen.