Petra_O schreef:Ik kan inderdaad begrijpen dat je in een parcours wel eens wat harder in moet komen. Mijn keus zal dan altijd zijn voor een bit met een dubbele teugel, zodat je harder kan inkomen wanneer nodig. Mijn ervaring is dat een paard van een scherp bit waar continu aan gezeten word alleen maar gaat flippen. Ik wil graag kunnen corrigeren en daarna weer gewoon verder kunnen rijden. Belonen door het wegnemen van de onaangename druk. Met een bit als in de openingspost kan dat niet en heeft het paard continu onaangename druk.
Ik rijd mijn haf buiten op een bloem hackamore met dubbele teugel. De bovenste werkt als een sidepull, de onderste is mijn 'noodrem'. Ik heb haar een tijdje op een gewone hackamore met een teugel gereden, maar daar werd ze alleen maar drukker van.
Dat verschilt denk ik per paard. Mijne wordt ook drukker als ik te veel met het bit doe, op een hackamore loopt hij ontspannener, de druk is dan anders. Overigens rijd ik ook met een bloemhack (achtrings, buiten met teugels aan onderste ring) Komt gewoon omdat hij het bit te veel afleiding vindt in z'n mond. Terwijl zijn stalgenootje het prima doet met een pessoabit, zijn eigenaren rijden ontspannen rond, grijpen in waar nodig en rijden daarna rustig verder.