dubbel bit???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:09

mvs schreef:
ehh.. misschien gewoon tijdens de algemene training.. :P

Ja duhh. Maar ik bedoel: alsof je in het heetst van de strijd om het zo maar eens te zeggen tijd en gelegenheid hebt om te gaan zitten dressuurprutsen met je paard zoals je dat thuis tijdens de algemene training doet, 'daar is de situatie gewoon niet naar. Je hebt er een paard met een stevig karakter voor nodig om zo'n cross te kunnen rijden, zo'n paard wordt heet onderweg en dan heb je niet zo heel veel aan je trensje en je ophoudinkjes.

Petra_O

Re: dubbel bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:02

Wat voor bit zou jij dan kiezen in zo'n situatie? Ook zo eentje of iets heel anders?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:11

in de drafsport heb ik het ook al wel eens gezien. Omdat het paard het minder snel kan vastpakken en moeilijker zijn tong erover krijgt.
maar in draf-en rensport zie je vaker zo'n "speciale" bitten met dubbel mondstuk. Het nut/werking begrijp ik ook niet echt altijd. Dus ik ga me ook niet over uitspreken.
Ik hoor tegenwoordig ook vaker dat er op training een ander bit gebruikt wordt dan op wedstrijd zelf, vanuit het principe dat je elk paard op een simpele trens moet kunnen rijden, maar dat ze op wedstrijd geen risico willen nemen en en net iets sterker bit gebruiken. zo zijn er toch ook mensen die in de bak op een trens rijden en op wandeling er een hulpteugel of pelham aanhangen. Soms is dit ook eerder een psychologische zet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:15

hestejente schreef:
mvs schreef:
ehh.. misschien gewoon tijdens de algemene training.. :P

Ja duhh. Maar ik bedoel: alsof je in het heetst van de strijd om het zo maar eens te zeggen tijd en gelegenheid hebt om te gaan zitten dressuurprutsen met je paard zoals je dat thuis tijdens de algemene training doet, 'daar is de situatie gewoon niet naar. Je hebt er een paard met een stevig karakter voor nodig om zo'n cross te kunnen rijden, zo'n paard wordt heet onderweg en dan heb je niet zo heel veel aan je trensje en je ophoudinkjes.

En daarom hoor je dit thuis onder controle te hebben. Door er een scherper bit in te hangen los je de problemen niet op! (Je verbergt ze alleen)
Ook al rijd je cross, dressuur is de basis en dat hoor je onder de knie te hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:16

Petra_O schreef:
Wat voor bit zou jij dan kiezen in zo'n situatie? Ook zo eentje of iets heel anders?

Ik zal niet zo gauw in zo'n situatie terechtkomen met m'n IJslander. Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld een telgangren, waar je ook een heet paard onder je kont hebt dat een krachtexplosie neerzet, heb ik nog nooit dat ik me kan herinneren een telganger zonder kandarre (stangbit) gezien. Ik hoop dat jullie de vergelijking kunnen volgen :Y)

Om je vraag te beantwoorden: omdat je in zo'n situatie toch een steviger bit nodig hebt dan een simpel trensje (ook zo banketstaaf voor je paard als je daarmee moet sturen, lijkt me dat dat in heel nare sleurteferelen resulteert) zou ik, afhankelijk natuurlijk van het paard, voor een pessoa, pelham oid kiezen, alhoewel ik het punt van een bit dat niet zo makkelijk beet te pakken is ook begrijp. Het lijkt me niet zo prettig als je paard z'n bit beetpakt en in volle galop op een waterhindernis af stormt. In zo'n situatie heb ik graag wat te vertellen. Controle over het paard is daar te belangrijk voor. Zo'n cross is natuurlijk wel even wat anders dan rondjes huppelen door de bak.

Hannah_Menno, hoe zou jij het dan oplossen als je retehete crossknol stuurloos wordt in het parcours? En dan bedoel ik niet met dressuurmatige training, sowieso lijkt me dat je in zo'n parcours niks te zoeken hebt zonder goede basis. Met je halsring gaat het je denk ik namelijk niet lukken. Prima als jij zo rijdt, accepteer ook dat een crossruiter de controle over zijn paard wil in een parcours. Ook al heeft hij de dressuurmatige basis voor elkaar. En leg je meteen ook even uit waarom al in het Z, wat nog steeds de basissport is, ook de trens-zonder-toevoegingen aan de wilgen wordt gehangen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:32

Ga je nou off topic? Mijn bitloze manier van rijden heeft hier helemaal niks mee te maken. Vroeger reden ze paarden in een cross ook op een normaal bit. waarom moeten ze er dan nu hele martelwerktuigen bij gaan maken?
Controle opver zijn paard? Niet echt een eerlijke manier door dat op te lossen met 2 ijzeren stangen in je muil.

Des te meer zooi een ruiter nodig heeft des te slechter de ruiter is. Omdat men het rijden met 2 bitten in de Z-sport normaal vind hoeft dat nog niet te betekennen dat dat normaal is.

Heb je er weleens over nagedacht hoe abnormaal het is dat we een paard onder controle houden d.m.v. pijn? Dat is niet eerlijk tegenover het levende wezen dat ons het vertrouwen geeft ons op zijn rug te laten.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:19

petitparis schreef:
in de drafsport heb ik het ook al wel eens gezien. Omdat het paard het minder snel kan vastpakken en moeilijker zijn tong erover krijgt.
maar in draf-en rensport zie je vaker zo'n "speciale" bitten met dubbel mondstuk. Het nut/werking begrijp ik ook niet echt altijd. Dus ik ga me ook niet over uitspreken.

Dit is geen bit uit de drafsport hoor. Daar gebruiken ze twee bitten; gewone trens en een opzetbit. Over dit bit: Y mouth of W mouth snaffle.
Obtains its name from the shape it takes when pressuren is applied on the rein. Regarded as an unpleasant bit and one in which considerable pinching of the lips and probably the tongue is possible.

aldus 'Saddlery' van E. Hartley Edwards.

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:28

ik ben het wel met wendy eens.

want als je in een cross of parcours een hele knol hebt en die gewoon maar aan het rennen slaat helpt een halsring ook niet en je moet een ophouding kunnen maken die het paard in die toestanddoor krijgt want als een paard in het bos aan de kletter gaat blijf je ook niet heel zachtjes met je handjes friemelen zodat hij terug komt mss in de bak wel maar je moet het bekijken in die situatie en een paard moet naar de mens luisteren

ik hoop dat je het zo een beetje snapt

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:17

het gaat hier niet om een hals ring he mensen ..

namelijk over het bit, want als je paard gewoon goed opgevoed/getrained is heb je heus wel genoeg aan een 'normaal' bit. Dat er zulke bitten nodig zijn heeft alleen maar te maken met onkunde van de ruiter in mijn ogen.. want kennelijk is dat bit een extra hulp middel. En in het heetst van de strijd zijn er ook wel andere manieren, ja gewoon met een trensje, om je paard weer netje bij je te rijden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:34

Hannah_Menno schreef:
Ga je nou off topic? Mijn bitloze manier van rijden heeft hier helemaal niks mee te maken. Vroeger reden ze paarden in een cross ook op een normaal bit. waarom moeten ze er dan nu hele martelwerktuigen bij gaan maken?

Omdat er tussen vroeger en nu genoeg paarden idiote dingen zijn gaan doen omdat ze als ongeleide projectielen over het veld stormden? Of het publiek in denderden? En dat je als ruiter liever niet je paard kapot trekt op een trensje maar liever gewoon een keer een duidelijke hulp geeft zodat je paard weer bij je is? Kijk, mijn paard mag niet vreten onderweg. Probeert hij het toch dan hijs ik 'm op aan het bit ja. Hartstikke zielig voor 'm, moet hij maar niet iets doen waarvan hij dondersgoed weet dat het niet mag. Als hij een enkele keer nog met de kop omlaag tussen de bomen door er vandoor schiet krijgt hij echt wel een rotschop en sleur ik 'm een kant op. En dan heb ik het alleen nog maar over 'm'n eigen veiligheid. Als professionele eventingruiter kun je je controleverlies gewoon niet permitteren, dat is gevaarlijk voor jezelf, het paard en de directe omgeving. Zo'n paard wordt héét in een cross, dat moet ook maar hij moet er wel bij blijven. Zonder gedoe, en dan vind ik het juist van professionaliteit, kunde en verantwoordelijkheidsgevoel getuigen dat mensen ervoor zorgen dat hun paard bij ze blijft. Hannah, ik stel voor dat jij eens een crossje rijdt op een echte bloedkikker, wedden dat je dan ineens heel anders praat?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:33

een scherper bit is niet "de oplossing", maar als ik verhalen hoor over een paard dat zich niet meer laat sturen en daardoor in de problemen komt of z'n tong over het bit heeft en bijna stikt doordat het zijn tong half inslikt, dan vind ik het geoorloofd om voor bepaalde situaties zoals een wedstrijd een ander bit te gebruiken dan op training.
trouwens wat marteltuigen betreft, in onkundige handen kan zelfs een trens veel schade aanrichten, een bit is maar zo zacht of hard als de ruiterhand. En het ene paard is het andere niet...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:42

En dat is precies wat er niet gesnopen wordt. Beter 1 keer duidelijk doorkomen met een wat heftiger bit en dan hup, klaar, doorrijden dan sleuren aan een o zo vriendelijk trensje, heeft 'ie veel minder lang last van.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 14:05

valt me op dat paarden met een scherp bit vaak nog onwijs in hun mond gesjort word en vaak met mond open rijden, gespannen hoofd. Het moet wel leuk blijven allemaal. Paarden moeten hard werken voor hun stalletje en stro, maar we moeten ze niet martelen.... is je paard gevaarlijk of te sterk, dan ga je er niet mee crossen, maar dat is mijn mening...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:16

crossen is een heftige sport met hete paarden,ik kan me wel indenken dat dat niet altijd helemaal super braaf onder controle is.
wat niet betekend dat je moet blijven rukken aan een bit,kies dan iets wat alleen inwerkt als jij het wil,met dubbele teugels oid aan een pelham(ik noem maar wat)
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 29-04-09 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:17

ik vind me wel in je mening kladruber. Dat geldt inderdaad voor de meeste ruiters. Maar ik denk ook dat voor topsport (lees waar geld mee gemoeid is en niet louter hobby) een paard zonder sterk karakter, voldoende pit en wilskracht het niet volhoudt/voldoet en dat het als ruiter een kunst is om die paarden binnen de lijnen te houden. Helaas tellen dan de prestaties en niet of minder dat paard verder prettig is om te rijden en goed gemanierd is.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:03

Ik kan inderdaad begrijpen dat je in een parcours wel eens wat harder in moet komen. Mijn keus zal dan altijd zijn voor een bit met een dubbele teugel, zodat je harder kan inkomen wanneer nodig. Mijn ervaring is dat een paard van een scherp bit waar continu aan gezeten word alleen maar gaat flippen. Ik wil graag kunnen corrigeren en daarna weer gewoon verder kunnen rijden. Belonen door het wegnemen van de onaangename druk. Met een bit als in de openingspost kan dat niet en heeft het paard continu onaangename druk.

Ik rijd mijn haf buiten op een bloem hackamore met dubbele teugel. De bovenste werkt als een sidepull, de onderste is mijn 'noodrem'. Ik heb haar een tijdje op een gewone hackamore met een teugel gereden, maar daar werd ze alleen maar drukker van.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:30

Ik vind dat je je paard gewoon op een normaal bitje moet kunnen inhouden, of hij nou heet word in de cross of niet. Als die basis er niet inzit moet je er niet aan beginnen. Ik weet dat ik heel anders denk dan jullie maar ik vind het niet eerlijk tegenover je paard om er maar meteen een hele ijzerwinkel in te hangen, 1 bitje is al meer dan genoeg!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:10

Kan een paard zijn tong niet tussen de 2 bitten door steken??

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:31

Daar heb ik inderdaad ook met verbazing naar gekeken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 06:34

Debbie00 schreef:
Kan een paard zijn tong niet tussen de 2 bitten door steken??

daar vraag je wat!
ik denk het haast niet,omdat ze samen worden 'geknepen' door de mond zegmaar

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:31

Petra_O schreef:
Ik kan inderdaad begrijpen dat je in een parcours wel eens wat harder in moet komen. Mijn keus zal dan altijd zijn voor een bit met een dubbele teugel, zodat je harder kan inkomen wanneer nodig. Mijn ervaring is dat een paard van een scherp bit waar continu aan gezeten word alleen maar gaat flippen. Ik wil graag kunnen corrigeren en daarna weer gewoon verder kunnen rijden. Belonen door het wegnemen van de onaangename druk. Met een bit als in de openingspost kan dat niet en heeft het paard continu onaangename druk.

Ik rijd mijn haf buiten op een bloem hackamore met dubbele teugel. De bovenste werkt als een sidepull, de onderste is mijn 'noodrem'. Ik heb haar een tijdje op een gewone hackamore met een teugel gereden, maar daar werd ze alleen maar drukker van.

Dat verschilt denk ik per paard. Mijne wordt ook drukker als ik te veel met het bit doe, op een hackamore loopt hij ontspannener, de druk is dan anders. Overigens rijd ik ook met een bloemhack (achtrings, buiten met teugels aan onderste ring) Komt gewoon omdat hij het bit te veel afleiding vindt in z'n mond. Terwijl zijn stalgenootje het prima doet met een pessoabit, zijn eigenaren rijden ontspannen rond, grijpen in waar nodig en rijden daarna rustig verder.