Hoofdstel zonder keelriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoofdstel zonder keelriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:29

van welk merk is het hoofdstel in 66996236 haar post ?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:30

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:44

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:13

Divine schreef:
Hmm, vind die 'verlaagde' keelriem zo om de kaak wel heel strak zitten. Dat kan nooit prettig zijn, dat de kaken zo omsnoerd worden. Een keelriem hangt gewoon losjes achter de kaak, daar heeft een paard geen last van. Dit vind ik er minder prettig uitzien.

Ja, tuurlijk hangt een keelriem losser, anders kan het paard toch nooit zijn nek buigen. De kaakriem van dat hoofdstel zit net zo als die van een kaptoom, kan er weinig fouts aan ontdekken.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:00

Ik reed ook zonder keelriem op m'n Welsh cob (Billy). (Met een IJslands hoofdstel, is nu kapot helaas) Ik moet zeggen dat het wel lekker makkelijk is met opzadelen, en ik vond 'm wel handig. ik moet zeggen dat ik een hoofdstel zonder keelriem handiger vind omdat je imo dus nutteloos is. ik heb met Billy eens meegemaakt dat hij met z'n bit ergens achter bleef hangen. in paniek heeft hij zijn hoofd omhoog getrokken en is het hoofdstel op de zwakste twee punten (achter de oren) gebroken en dus niet over zijn oren uitgevloept, ondanks dat er geen keelriem aan het hoofdstel zat. imo is een keelriem dus nutteloos, vooral als je paard/pony een grotere/dikkere voorpluk heeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:18

Mijn paard heeft een gigantische voorpluk en krijgt bijna ieder hoofdstel en halster af. Eigenlijk alles, behalve een kaptoom en een door mij geknutseld halsterhoofdstel met kaakriem.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:25

Ik heb er zelf meerdere zonder keelriem (voor concour :9 )
Maar ik vind het super mooi, minder 'vol' hoofd zegmaar...
Op mijn laatste stage hadden ze ook veel van zulke hoofdstellen
puur voor de makelijkheid en het sneller kunnen op- en af-zadelen
(of dat ook echt sneller ging geen iedee :Y) )
Maar ik blijf het mooier vinden, ben er op concour nog nooit voor bestraft of op aangesproken oid.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:27

hestejente schreef:
Mijn paard heeft een gigantische voorpluk en krijgt bijna ieder hoofdstel en halster af. Eigenlijk alles, behalve een kaptoom en een door mij geknutseld halsterhoofdstel met kaakriem.

Veter in een klein vlechtje achter het kopstuk meevlechten en daarmee het halster/hoofdstel vastbinden :D Werkt perfect :D

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:50

Moet denk ik mijn pony ook maar zon hoofdstel zonder keelriem op gaan doen. Ze zit namelijk als je 2 tellen niet oplet alweer aan de keelriem te vreten. En die is niet zo makkelijk te vervangen als bijv een neusriem. Maar zit zon ijslands hoofdstel wel stevig?? want als ik bij de andere ponies niet de keelriem eerst vastmaak ligt het hoofdstel alweer op de grond.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:53

Hoezo zou een sluiting achter de oren de functie van de keelriem kunnen vervangen? Mijn hersens kunnen daar even niet bij - kan iemand me uitleggen hoe dat werkt?

Natuurlijk staat het wel iets mooier zonder keelriem, maar als je met die keelriem voorkomt dat je paard zijn hoofdstel af kan werken lijkt het me een noodzakelijk "kwaad".

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:04

de meeste westernruiters rijden zonder keelriem, ik zelf ook en ben nog nooit een hoofdstel verloren. Mijn hoofdstel is ook een one-ear zoals Sonja beschrijft met alleen een kopstuk met twee bakstukken en een oortje aan 1 kant. Geen keelriem en geen neusriem dus.

Dat hoofdstel van die foto's vind ik foeilelijk! En ook niet erg comfortabel voor het paard eerlijk gezegd, waarom zou je de mond van je paard helemaal dicht willen snoeren? is er dan niet iets met je eigen rijkunst aan de hand???!!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:12

Cissy - ik weet niet waarop de keuze voor 2 neusriemen of 1 lagere neusriem gebaseerd wordt, anders zou ik het je wel kunnen vertellen, denk ik.

Ik denk ook dat jij dat alleen foeilelijk vindt omdat jij western rijdt, en daarom (waarschijnlijk) gewend bent om helemaal zonder neusriem te rijden. Voor mij is het namelijk heel normaal, al verschilt het dus per paard. ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:26

Bij het hoofdstel van die foto's lijkt het net of er nog een halster onder zit := Niet mijn smaak :)

Poeh hoofdstel zonder kinrim, ergens mis ik iets als ik de foto's bekijk. Maar ik vind het ook wel mooier denk ik :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:37

Nemurin schreef:
Cissy - ik weet niet waarop de keuze voor 2 neusriemen of 1 lagere neusriem gebaseerd wordt, anders zou ik het je wel kunnen vertellen, denk ik.
ik vroeg je hier toch niks over dacht ik? ik maakte een algemene opmerking over het dichtsnoeren.... ;)
Nemurin schreef:
Ik denk ook dat jij dat alleen foeilelijk vindt omdat jij western rijdt, en daarom (waarschijnlijk) gewend bent om helemaal zonder neusriem te rijden. Voor mij is het namelijk heel normaal, al verschilt het dus per paard. ;)

ik vind hem gewoon foeilelijk, heeft niks met mijn western rijden te maken, zie om me heen nl alleen maar engelse hoofdstellen want er zijn maar 2 westernruiters op stal :) kwestie van smaak denk ik, hoe meer leer en hoe meer gespen hoe lelijker ik het vind, het hele hoofd van je paard valt weg achter al dat leer, ik vind een mooi fijn goed gemaakt engels hoofdstel mooier dan dit grove ding.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:39

Cissy: gelukkig dat je me niks erover vroeg want ik zou het ECHT niet weten. Heb zelf geen paard (nog). ;)

Maar echt mooi vind ik het ook niet als het leer te breed is inderdaad, dus als het daaraan ligt kan ik het zeker met je eens zijn. ;) Het mag een stukje fijner graag!

LenL38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:55

op wedstrijden is het niet toegestaan. in de regelementen staat dat je een hoofdstel moet hebben blablabla, maar met keelriem, frontriem en neusriem.

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:13

Waar ik werk ( Springstal ) hebben we voor op wedstrijd alleen maar hoofdstellen zonder keelriem eigenlijk.
Ik heb en nog nooit wat van gehoord en hij gaat toch zo'n 3 keer per week weg.
Weet zo het merk niet meer ?Maar ze zijn wel erg mooi.
Zal het even voor je opzoeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:29

Evelli schreef:
hestejente schreef:

Veter in een klein vlechtje achter het kopstuk meevlechten en daarmee het halster/hoofdstel vastbinden :D Werkt perfect :D

Ja dáhááááág! Moet bij de schoft al vlechten om z'n zadel kwijt te kunnen... we blijven bezig. Paard heeft zich maar gewoon te gedragen.
Nemurin schreef:

Kijk hier maar eens ;)
http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#drop
't Is een flinke lap tekst. Maar wel érg verhelderend :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:29

Heeft dus met de "controle" die je wilt hebben te maken, begrijp ik. Overigens zitten daar in het begin, zo'n blauw en roze streepje over de neus van het paard - DAT ROZE STREEPJE KAN ECHT NIET. :+

Dan breek je bij de minste druk of zelfs te strak aansnoeren al het neusbeen van het paard, want dat is daar flinterdun...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:24

Er staat geen druk op de neusriem, tenzij hij zelf z'n mond ineens met een ruk idioot ver open doet. Waarom zou hij zelf z'n eigen neus breken, hij is niet achterlijk ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:27

Nee inderdaad, en als ik kijk naar sommige hoofdstellen op de manege zitten ze eigenlijk ook wel zo. Maar het is me wel verteld dat je altijd moet uitkijken dat de HALSTERriem daar niet zit omdat als jij dan aan zijn touw trekt het halster ook mee gaat... en dan breek jij zijn neus.

Ik denk dat ik het daarmee in de war haalde, tenminste. :+ Lomperd, het is weer eens weekend...

Jouw zelfgeknutselde halsterhoofdstel is trouwens erg leuk! Heb het even bekeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:39

Dank je wel :o :D

Ruk aan halster heeft paard niet in de hand wanneer hij vastgebonden staat en bijvoorbeeld ergens van schrikt. Ruk aan de neus doordat hij zelf z'n eigen mond opendoet wel, dus dat kan hij voorkomen. Ik zal voor de aardigheid eens een filmpje opzoeken van mijn paard waar hij iets onprettigs voelt in zijn mond terwijl hij met een lage neusriem wordt gereden. Je zult zien dat het met dat opensperren en die ruk op zijn neus wel meevalt ;) Overigens was dat onprettige een veel te dik, en ook nog eens enkelgebroken bit. Dat bit had hij voor hij van mij was, ik heb het sinds de aankoop nooit voor hem gebruikt.

Edit: je hoort en ziet hier: "Hup!" - ruk - paard steekt tong uit. Zo probeert hij aan het bit te ontkomen, en niet door zijn eigen neus te breken.

Afbeelding

Moet ik er nog bij zeggen dat iemand die dit probeert tegenwoordig van zijn rug wordt gesleurd door zijn huidige baasje en ook niet meer op die rug terecht komt? :o
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-09-09 18:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:44

Ja inderdaad, dus dan zal het wel het halster-advies geweest zijn dat ik had ofzo. Ik werk zelf weinig met halsters, dat hoeft bij ons op de manege helemaal niet namelijk, ze staan gewoon in hun box en daar toom je ze ook op, dus tja...

Maar als ik een eigen paard koop ben ik waarschijnlijk geslaagd als paardendierenarts dus dan weet ik het ook een stuk beter... tenminste als ik een beetje oplet. :+

Opensperren had ik al geleerd, ik had namelijk gewoon op mijn oude manege wel leren opzadelen en poetsen etc. maar ik was echt zowat de enige in de les hier, dus ik kwam helpen met poets- en opzadelles een keertje afgelopen maart, lesgenootjes helpen. ;) En toen heeft ze alle uitleg bij elk riempje zowat gegeven, en daar zaten dus dingen tussen die ik niet wist. Ook dat de twee (of eentje als je er maar 1 hebt) neusriemen eigenlijk veel strakker mogen dan dat ik ze altijd deed... :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:46

Wat goed dat ze daar informatie over geven op een manege zeg! Ben nou wel benieuwd welke manege dat is (aangezien ik in dezelfde plaats woon ;) )

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:52

Ik rij op de Treekhoeve. In de Treek, dus. Zit je midden in een mooi landgoed/bos, lekkere buitenritten (tussen de horzels) in de zomer... jammer dat het alweer voorbij is. We hebben deze zomer niet zo heel veel in het bos gezeten wegens wisselende instructrices. :+

En tja, Amersfoort is inderdaad een kakbult. ;)