wat is een iets scherpere bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Quartusje

Re: wat is een iets scherpere bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:21

ja ik bedoel dat ze te sterk is en daardoor niet goed nageeft maar ik denk dat ik ook eens een pessoa bit ga proberen

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:51

Ik ben zojuist af gestapt van mijn pessoa bit, hij wordt er alleen maar gejaagder van, als ik mijn handen sluit gaat hij juist harder!! ben weer terug naar mijn gewone dubbel gebroken trensje.
Vandaag weer wat geoefend buiten, overgangen rijden veel stem hulpen, goed op mijn houding gelet enz enz, ging heel goed.
Ben wel bang als hij besluit er vandoor te gaan, hoe ik dat reageer, maar dit was ook geen oplossing, wil beslist niet dat hij bang van het bit wordt met alle gevolgen van dien.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:57

een vriendin heeft ook dit probleem zij gaat op wandeling met een ophaalbit

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:07

Quartusje schreef:
ja ik bedoel dat ze te sterk is en daardoor niet goed nageeft maar ik denk dat ik ook eens een pessoa bit ga proberen

een pessoa bit?? voor dressuur?? omdat je paard niet mooi genoeg loopt??
meid, zoek een lesgever en ga niet zitten klooien met bitten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:34

Pelham is gelijk wel erg scherp hoor.

Misschien eens een martingaal? Of heb je die al?

Of een Yankee bit
Of anders een pessoa met 3 ringen, doe je een teugel op de grote ring en teugel 1tje eronder, doe ik ook meestal.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:35

Quartusje schreef:

Waar be jij mee bezig?

Nageeflijkheid krijg je niet door er een scherp bit in te hangen, wat wel? een verkl**t paard. :n
Meid, ga alsjeblieft eerst eens op les en ga boeken lezen.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:48

Ik rijd ook met pessoa
deze gebruik ik voor buiten: Afbeelding
voor dressuur: Afbeelding

Komt dus op hetzelfde neer, alleen je hebt net wat meer te zeggen, ook prettiger voor het paard, dat ie niet steeds een ander vorm bit in de mond gedouwd krijgt.
en wij hebben de manege verder liggen, als bij de stal, soms gaan we onder het zadel naar de manege, gebruik ik te pessoa, maar dan verzet ik hem op de manege, en dan is het voor me paard zijn gewonen dressuurbit

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:51

MelanieB schreef:
Quartusje schreef:

Waar be jij mee bezig?

Nageeflijkheid krijg je niet door er een scherp bit in te hangen, wat wel? een verkl**t paard. :n
Meid, ga alsjeblieft eerst eens op les en ga boeken lezen.

indd, dan zou ik geen ander bitje inhangen, en als je gaat uitstappen, hoeft ze toch ook niet meer nagevelijk te lopen ??
maar geen ander bit om haar nagevelijk te rijden buiten, terwijl dat binnen prima gaat ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:31

Christyj138 schreef:
Ik rijd ook met pessoa
deze gebruik ik voor buiten: http://img.photobucket.com/albums/v216/ ... 3020_S.jpg
voor dressuur: http://img.photobucket.com/albums/v216/ ... 3005_S.jpg

Komt dus op hetzelfde neer, alleen je hebt net wat meer te zeggen, ook prettiger voor het paard, dat ie niet steeds een ander vorm bit in de mond gedouwd krijgt.
en wij hebben de manege verder liggen, als bij de stal, soms gaan we onder het zadel naar de manege, gebruik ik te pessoa, maar dan verzet ik hem op de manege, en dan is het voor me paard zijn gewonen dressuurbit

Aan welke ring maak je het bakstuk dan vast wanneer je met het pessoabit rijdt?
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-04-09 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Img-tags verwijderd. Afbeeldingen mogen niet worden gequoot.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:41

Dangerbit wordt geloof ik een stang bij meer teugeldruk. Dat is denk ik nog wel een mooie oplossing, dan heb je bij ontspanning het gewone bit en als het paard toch gaat etteren buiten een stang.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:46

Heeft zo'n dangerbit dan ook een hefboomwerking? Een ongebroken mondstuk is nog geen stang, je hebt pas een stang als het bit een hefboomwerking heeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:49

eh ik bedoel natuurlijk een ongebroken mondstuk
Al heb je geloof ik ook dangerbitten die je wel als hefboom kunt gebruiken doordat die meerdere ringen heeft.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:51

heb je bij die danger bit dan niet het gevaar dat als hij
in de stang 'klikt' dat z'n tong ertussen zit ?
Lijkt mij ook niet fijn voor het paard.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:52

nee dat kan niet, daar hebben ze wel aan gedacht :)

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:54

owkee dan, vroeg het me gewoon af :o?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:54

Bovendien is een stang (als in ongebroken mondstuk) toch helemaal niet strenger. Werkt alleen iets anders in. Het wordt pas strenger als het bit een hefboomwerking heeft. Een ongebroken mondstuk pak je erbij als een paard een hekel heeft aan het gewiebel van een gebroken mondstuk. Nadeel van een ongebroken mondstuk is dat je net iets minder secuur richting aan kunt geven.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:57

Een paard loopt niet nageeflijk door een ander bit of hulpteugels..maar door het van achter naar voren en ontspannen rijden.

Probeer dat eerst maar eens ;)

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:59

ILuvWinnetoo schreef:
Nouja. Ik zou persoonlijk een passoa (is toch met een a?) proberen. :j

Pessoa ;)
Passoa worden ze alleen maar dronken van :Y)
Flauw,sorry :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:00

Tallie_Ho schreef:
Ik zou persoonlijk ook niet gaan voor een slof..

Als jouw hand zacht genoeg is zou je inderdaad een pessoa kunnen doen, een pelham is wel heel erg pittig namelijk! Niet alle paarden kunnen er tegen, sommige paarden schrikken van een pelham en raken er van over de emmer omdat het best een heftig ding is..

Dit is er eentje met in totaal 4 ringetjes, maar je hebt ze ook met 1 ringetje minder :)
http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _14100.jpg

dit is geen pelham maar een pessoa bit hier rijd ik mee maar als een paard echt vervelend is buiten, dan luistert ie dus ook niet naar dit bit.
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-04-09 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Img-tag verwijderd. Afbeeldingen mogen niet worden gequoot.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:18

tita schreef:
Tallie_Ho schreef:
Ik zou persoonlijk ook niet gaan voor een slof..

Als jouw hand zacht genoeg is zou je inderdaad een pessoa kunnen doen, een pelham is wel heel erg pittig namelijk! Niet alle paarden kunnen er tegen, sommige paarden schrikken van een pelham en raken er van over de emmer omdat het best een heftig ding is..

Dit is er eentje met in totaal 4 ringetjes, maar je hebt ze ook met 1 ringetje minder :)
http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _14100.jpg

dit is geen pelham maar een pessoa bit hier rijd ik mee maar als een paard echt vervelend is buiten, dan luistert ie dus ook niet naar dit bit.

Er staat toch ook niet dat dit een pelhambit is? Tallie_Ho schrijft juist dat zij een pessoa gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-04-09 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Img-tag verwijderd. Afbeeldingen mogen niet worden gequoot.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:32

hestejente schreef:
Christyj138 schreef:
Ik rijd ook met pessoa
deze gebruik ik voor buiten: http://img.photobucket.com/albums/v216/ ... 3020_S.jpg
voor dressuur: http://img.photobucket.com/albums/v216/ ... 3005_S.jpg

ik maak de bakstukken aan de bovenste ring.
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-04-09 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Img-tags verwijderd. Afbeeldingen mogen niet worden gequoot.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:36

Christyj138 schreef:
hestejente schreef:

ik maak de bakstukken aan de bovenste ring.

Dan werkt je pessoa dus niet hetzelfde in als een dubbelgebroken trens als je de teugels aan de grote ring vastmaakt. Want als je de bakstukken aan de bovenste ring hebt heb je nog steeds de hefboomwerking en zal het bit nog steeds scherper inwerken dan een gewone trens.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:38

^
|
|
|

hestejentje, ik doe dan natuurlijk de bakstukken aan de grote ring,

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:51

tita schreef:

Mooi topic is dit weer. Paard gaat drammen buiten, aha! oplossing! beetje meer pijn doen in zijn mond en dan lukt het wel (misschien?) _-:(
@tita: als je dat meent moet je gewoon niet buiten rijden. Je bent dan het soort ruiter dat ik liever niet tegen kom op straat of in het bos..

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 05:38

[/quote]
Mooi topic is dit weer. Paard gaat drammen buiten, aha! oplossing! beetje meer pijn doen in zijn mond en dan lukt het wel (misschien?) _-:(
@tita: als je dat meent moet je gewoon niet buiten rijden. Je bent dan het soort ruiter dat ik liever niet tegen kom op straat of in het bos..[/quote]

Als je het niet aanstaat reageer dan niet!
Ik wil dit alleen doen uit veiligheid je hebt d'r niets aan als je met het paard in de sloot of op een auto terecht komt!