msfc zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:39

germie schreef:
Wat mij ook nu weer opvalt is dat vaak de wol bij de benen (dus de kussens vanaf de schoft zeg maar naar beneden) gestikt is, maar dat dit bij zadels gemaakt in Engeland eigenlijk nooit gedaan wordt. Waarom niet?

Als het goed is, wordt de wol wel met 2 tot 3 steken vastgezet in het onderste deel. De bovenste steken worden alleen gebruikt als dat nodig is voor de bouw van het paard. Er wordt gestreefd naar een zo groot mogelijk draagvlak van de kussens. Als door de steken de kussens bij elkaar getrokken worden, verliezen ze daar de draagkracht. Bij voorkeur worden de bovenste steken dus niet gemaakt maar het kan wel eens nodig zijn voor een betere pasvorm. Engelse zadels (van de betere merken) hebben over het algemeen bredere kussens eronder zitten.

Waar tegenwoordig vaak aan voorbij wordt gegaan is dat alleen de kussens het ruitergewicht dragen. Door steeds meer close-contact en kleinere kussens wordt het draagvlak steeds kleiner met soms ernstige gevolgen. MSFC-zadels hebben als belangrijk kenmerk dat de kussens groter dan gemiddeld zijn en een goede vorm hebben die optimaal helpt dragen. Binnenkort komt er een website en daar staat dan wel meer info op.

pmarena

Re: msfc zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:52

Komen er eigenlijk ook zadels met zogenaamde half-panels , dus zonder die punt naar beneden , zodat de schouders (en schouderspieren en - spekjes) wat meer bewegingsruimte krijgen ? :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:25

Bourrelier schreef:
Wat voor boom zit er dan in, Kayunta, jij hebt er mee gewerkt. Neem ik aan?

Dat er over de boom nogal geheimzinnig wordt gedaan vind ik wel vreemd
Er is blijkbaar niemand die daar een eerlijk antwoord op weet
Als consument wil je toch weten wat je koopt :\

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:31

Je neemt me de woorden uit de mond, Unamie.
Degene die haar naam verbindt aan dit zadel heeft wel het lef om een ander product af te kraken teneinde haar eigen product te verkopen, maar een kritische blik op het eigen product wordt niet getollereerd en kritische vragen kunnen óók niet beantwoord worden.
Dan rest mij maar één conclusie: geldklopperij.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:47

Ibonn schreef:
Waar tegenwoordig vaak aan voorbij wordt gegaan is dat alleen de kussens het ruitergewicht dragen. Door steeds meer close-contact en kleinere kussens wordt het draagvlak steeds kleiner met soms ernstige gevolgen. MSFC-zadels hebben als belangrijk kenmerk dat de kussens groter dan gemiddeld zijn en een goede vorm hebben die optimaal helpt dragen. Binnenkort komt er een website en daar staat dan wel meer info op.

Die gevolgen zie ik juist bij die overdreven dikke kussens
Het is maar net hoe rondgeribt je paard is, en of de ruimte er is, om dikke kussens kwijt te kunnen

Persoonlijk heb ik met WOW zadels erg goede ervaringen 8-)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:23

Ja Unamie, en van Wow zadels kan iedereen een compleet onderbouwd verhaal teruglezen op internet. Vind je het niet afdoende? Bel je met de fabrikant en krijg je nog veel uitgebreidere uitleg zónder dat andere producten afgekraakt worden.
Laat de persoon achter MSFC nou juist Wow afkraken omdat er Flair inzit teneinde haar eigen zadels te verkopen, zonder verdere onderbouwing. Ik vind het ronduit onbeschoft en daarnaast verliest zij daarmee elke vorm van objectiviteit. Heel jammer, want ze heeft wel aardig wat kennis in huis.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:07

@Aimee
Als dat zo is zou dat erg jammer zijn, en geheel onterecht....
Over WOW is zo goed nagedacht, en het grootste pluspunt is dat ze op alle fronten aanpasbaar zijn!! 8-)
Ben wel heel benieuwd wat er zo bijzonder is aan een MFSC zadel.
En ik hoop dat er mensen hier willen reageren en de voordelen van dit zadel op kunnen noemen...
zit er bv een bijzondere vulling in? en wat voor boom zit er in?

Mijn ervaring is nl dat het met (na) vullen in de meeste gevallen totaal misgaat,
daarom zou ik persoonlijk nooit meer voor wolvulling kiezen, dat vind ik behoorlijk ouderwets :P
Daarom vind ik Flair zo geweldig systeem
Altijd lekker zacht en gaat het een keer mis, dan is het zo weer opgelost ;)
Maar wie weet komt er nog eens een MFSC zadel met flair :D

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:25

Aimee schreef:
Ja Unamie, en van Wow zadels kan iedereen een compleet onderbouwd verhaal teruglezen op internet. Vind je het niet afdoende? Bel je met de fabrikant en krijg je nog veel uitgebreidere uitleg zónder dat andere producten afgekraakt worden.
Laat de persoon achter MSFC nou juist Wow afkraken omdat er Flair inzit teneinde haar eigen zadels te verkopen, zonder verdere onderbouwing. Ik vind het ronduit onbeschoft en daarnaast verliest zij daarmee elke vorm van objectiviteit. Heel jammer, want ze heeft wel aardig wat kennis in huis.

Waarom zou ze WOW zadels afkraken als er flair in zit, de zadels die zij verkoopt zijn ook met flair....

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:33

kadansjee schreef:
Aimee schreef:

Waarom zou ze WOW zadels afkraken als er flair in zit, de zadels die zij verkoopt zijn ook met flair....

Hoop niet dat je nu twee personen door elkaar haalt Kadansjee, Aimee heeft het namelijk over degene die de
MSFC opleiding heeft opgezet en ik heb de indruk dat jouw quote over bokker Kayunta gaat, dat is niet één en
dezelfde persoon :n

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:38

Oh ik dacht inderdaad dat het over Kayunta ging.
Maar dan begrijp ik het nog niet dat de persoon achter MSFC dat afkraakt omdat de MSFC zadels ook met flair te verkrijgen zijn

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:45

Ja, dat is voor meer mensen moeilijk te begrijpen (heb hetzelfde 'probleem' :D)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:10

Waar staat dat de MSFC zadels ook met Flair te verkrijgen zijn?
Ik heb inmiddels uit meerdere bronnen (waaronder zeer betrouwbare) begrepen dat de persoon achter MSFC weldegelijk keer op keer Flair afkraakt en als het even kan ook Wow.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:24

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 06:50

Apart :? Misschien dat zij zelf de Flair erin bouwt dan?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 09:52

germie schreef:
karev schreef:
ik wacht al heel braaf 4 weken op mijn zadel, blijkt dat de zadelmaker hem nog nooit besteld heeft....

DAt is lekker. Was het een foutje?

ik weet het niet... zadelmaker waar ik hem besteld heb belde me op dat ze er mee ging stoppen. was overgedragen naar een andere zadelmaker, en die belde me op dat het zadel nog nooit besteld was...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:02

Zadelmaker die er mee stopt? De msfc opleiding is er nog maar net een paar jaar.
Of deed ze het daarvoor ook al?

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:16

Ja, de zadelmaker waar Karev het over heeft, is al enige jaren zadelmaker :j

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:11

Als je iets verkoopt moet je altijd uitgaan van de kracht van je eigen product. Het beste zadel voor een paard is een goed passend zadel. De oprichtster van msfc heeft over wel meer dingen een mening dat ik denk....mmm. Ik vind het ook wel jammer dat ze nu met een eigen zadel aankomen, dat maakt ze weer minder onafhankelijk. Zadels verkopen is geld verdienen, ik hoop dat er wel nog goed naar het paard wordt gekeken en ook verschillende merken worden vergeleken om het best passende zadel voor het paard te vinden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:58

Ben het met je eens pasdedeux. En wat ook nog vreemd is: ze hebben geen springzadels. Kennelijk zijn springruiters niet belangrijk.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:24

@Pasdedeux
Het lijkt me als zadelspasser iid wel heel moeilijk om ojectief te blijven,
als ze maar 1 soort zadelmerk gaan verkopen.....
Dat ze ook met flair werken vind ik wel positief 8-)
Met een gewone vaste boom lijkt dit zadel mij niet echt interessant, er zijn er al genoeg zadels met een "normale" boom
Juist de bewegelijkheid van de kussens zoals bij WOW vind ik een groot voordeel
Ze krijg je optimale schoudervrijheid en blijven paarden losser in hun spieren
Vandaag of morgen zal ik wel een keer een klant krijgen die een MFSCzadel heeft, ben eigenlijk wel benieuwd
Als een paard er niet los onder blijft ben ik er snel klaar mee :P

Edit:
Laatst bijgewerkt door unamie op 01-06-09 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:38

Germie, er zijn wel MSFC springzadels hoor :j Staan blijkbaar alleen (nog) niet op de website.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:44

Nou, die springzadels staan al maanden niet op de site. Sorry, maar dat vind ik toch slecht.
Ik vraag me echt af wt de toegevoegde waarde is van deze zadels.
Heb wel een keer zo'n dressuurzadel gezien, en ik moet toegeven is een mooi zadel. Maar ja, de prijs: 2000 euro. Daar mag je natuurlijk ook absolute topkwaliteit voor verwachten. Prijs ligt toch nog een stukje hoger dan de meeste A-merken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:31

hihih wat een discussie over de msfc zadels. Voor mij is het belangrijkste dat ie past! maar niemand die er ook 1 heeft?

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:47

Heb net mijn zadel binnen een Crown volgens mij wel een waar jullie het over hebben(weet ik niet zeker)
Past prima en hij zit super. Wel even moeten wachten maar het was het zeker waard.!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://pic20.picturetrail.com:80/VOL147 ... 588509.jpg
Ben benieuwd of dit een van de zadels is waar dit topic over gaat.

Anonimo_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:13

ik zit nog te wachten op mijn icetrec(als ik het goed heb).
Nog iets van 5 weekjes als het goed is en dan kan ik meer vertellen over mijn ervaringen..