Past dit zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:16

Hoi , n.a.v. je PB heb ik je topic gevonden :)

1e foto is erg gaaf , je kan zo op de voorkant van de catalogus :D

2e foto : was dat even een momentopname of heb je dat vaker , dat het er zo uitziet , want dat rijdt niet erg lekker. Zadel ligt daar ook duidelijk wat voor het zwaartepunt.

Foto 3 : ziet er al fijner uit , geeft de indruk dat het zadel IETS te ver naar voren ligt , maar is niet goed te zeggen vanuit deze hoek.

Foto 4 : zadel ligt best netjes. Is zeker niet te groot hoor.

En de Barefoot-zadels zitten zo simpel in elkaar dat vanaf een foto prima te beoordelen is of het "goed" of "fout" is.

Bij boomzadels kun je dat uiteraard niet doen omdat er zo ontzettend veel verschillende soorten en maten en rondingen bomen zijn , dat moet je ter plekke bekijken. Maar een Barefoot is flexibel en volgens een standaard opbouw dus als je het zadel goed kent dan weet je wat wel of niet gaat werken.

Enige punten waar je op moet letten , zijn de maat van de pommel (voorboogje) die je net zoals bij bvb. een Wintec kunt vervangen door een andere maat. Alleen bij paarden met een buitensporig hoge en puntige schoft zal het niet werken.

Verder is het natuurlijk belangrijk dat het zadel niet te lang is.
Dat werkt niet zoals bij een boomzadel. Een Barefootje mag best wat langer zijn omdat de druk zich toch concentreert onder het zitvlak , en niet storend werkt op de schoft of lendenen zoals bij een boomzadel.

Qua druk geeft het dus niets als een zadel voor het oog wat te lang is. Een kortere plaats van druk dan de bilpartij van de ruiter bestaat niet , dus als je vind dat een Barefootje te lang is qua druk , dan is een boomzadel zeker niet de oplossing want die boom zal altijd voor en achter de ruiter nog een stuk uit moeten steken en dus een langere druk-ruimte hebben dan een boomloosje.

Het enige probleem dat je met een in verhouding wat te lang zadel / dekje kunt hebben , is dat je schuurplekken krijgt in de wintervacht , doordat de onderrug tijdens het lopen steeds onder het dekje doorrolt en de haren kunnen dat constante "gepoets" maar een beperkte tijd verdragen.

Een zadelmaker erbij halen heeft idd. weinig nut. Zadelmakers kunnen boomzadels , waar ze dagelijks mee bezig zijn , vaak al niet eens echt goed beoordelen. Laat staan boomloosjes waar ze vaak van nature al "iets tegen hebben" omdat het anders is dan waar zij mee werken , en het ze ook klanten kost ;)

Het wemelt van de zadelmakers (-verkopers) die van nature een afkeer hebben tegen boomloos terwijl ze er amper kennis en al helemaal geen serieuze ervaring mee hebben , enige dat ze dan vertellen is dan vaak napraterij en uit hun verband getrokken spookverhalen.

Vervolgens laten geschrokken ruiters dan toch maar een duur boomzadel op maat maken , krijgen allerlei problemen , kiezen dan alsnog voor boomloos....en zijn er dolblij mee , maar wel een heel stuk armer dankzij zo'n zadelmaker.

Marcel van Equixantos kan je goed adviseren hoor als je vragen hebt over je testzadel , hij weet precies welk zadel dit is en kan je het beste helpen :)

Marcel is ook heel erg eerlijk , als een zadel niet gaat werken zegt hij dat gewoon , net als ik. Niemand heeft er wat aan als we een zadel verkopen waarmee men niet tevreden is :)

Hestejente : idd. , er blijven toch verschillende meningen maar wat Barefoot betreft weet ik wel hoe het zit :P
Ik zie gewoon zo ontzettend veel boomzadel-ellende langskomen , ook van heel goed bekendstaande zadelmakers , echt NIET normaal.

DubbelFun

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:22

Op de foto zonder ruiter ligt het zadel gewoon goed.
Als je een probleem hebt met de dikke buik dan zou een banaansingel een uitkomst kunnen zijn.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 17:24

@Dubbeldun: op de foto zonder mij erop zit er een gewone singel onder,
op de foto met mij erop zit er al een banaansingel onder.

@Siskeh: dat wist ik niet, had er expres een korte singel onder omdat er zulke lange singelstoten aan zitten, Singel zit (L+R) op het 7e gaatje van onder, daarboven zijn nog 7 gaatjes over.

@Pmarena: Bedankt voor het compliment :D
dat op de 2e foto komt idd vaker voor...
Paardje is niet altijd even makkelijk te rijden en (voordat ik gelijk iedereen over me heen krijg) ik ben ook niet de allerbeste ruiter.

Ik dacht idd ook dat het bij een barefoot prima te zien was vanaf een foto (schrok wel een beetje van de reacties van de mensen die dat niet vonden)

M.b.t de lengte begrijp ik je nu, maak me dan wel een beetje zorgen over die schuurplekken, want het paardje heeft een extreem gevoelige en dunne huid.

Zadelmaker erbij halen was ik ook echt niet van plan, en terug naar een boom?
DAT NOOIT

Bedankt voor je info!
en ik zal Marcel ook gaan mailen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:46

Die mensen die zo moeilijk reageren bedoelen het ook wel goed hoor , maar ze hebben niet in de gaten dat dit een heel ander soort zadel is , waar net weer wat andere regels voor gelden.

Misschien de banaansingel eens andersom doen dan , kijken of hij dan mooier ligt...?

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 17:49

Andersom??? wist niet dat dat kon...
Zal het morgen proberen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:51

Je kunt het boogje naar voren of naar achteren doen ;)

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 17:52

Oké ik dacht dat het effect alleen werkte met het boogje naar voren...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:04

@bren: dat van die singel wist ik eerst ook niet hoor!
maar ga je er van uit/ hoop je dat je paard aankomt of afvalt?
want als ze afvalt denk ik dat het wel redelijk past, maar als er kans is dat ze aankomt is de singel echt te kort!
eventueel kun je proberen of je een singel kan krijgen die 10 cm langer is?

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 18:28

@siskeh

Afvallen zal ze helaas niet doen...
In de winter heeft ze een dikke buik van het hooi en in de zomer van het gras. Ze heeft gewoon aanleg om een dikke buik te hebben, en hoeveel beweging ik haar ook geef, het gaat er niet af. Haar omvang zal dus wel hetzelfde blijven, maar ik hou je tip in mijn gedachten! Thanx

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:43

Mag ik vragen hoe veel jij ongeveer weegt en hoe lang je bent? Dit om voor mijzelf een beetje een idee te krijgen van de maten :)
Beetje brutaal en niks met je vraag te maken eigenlijk, maar ben toch wel nieuwsgierig ;)

Tom2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:58

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 09:55

Ben 1.75 en weeg op het moment 52
Paardje is 1.56 en weegt iets meer als ik :D

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 08:03

Heb ervoor gekozen geen cherokee te kopen, dus stuur ik het testzadel vandaag terug.
Ik ga de london en de pfiff tex ook nog proberen...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:10

@bren: mag ik vragen waarom het toch niet de cherokee wordt?
heeft dat met de maat te maken?
(had je trouwens een maat 1 of maat 2 :a)
overigens, pfiff tex is meestal een look-a-like van een ander zadel...

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 08:59

Het was een maat 1.
Ik vind hem toch te ver naar voren liggen,
en al doe ik hem wat naar achteren, dan kruipt hij toch weer naar voren ondanks de banaansingel.
Ik weet dat het bij een boomlooszadel minder erg is als hij voor het oog wat te ver naar voren ligt, maar ik heb er gewoon niet zo'n goed gevoel bij.
Gister nog even het zadel bij de pony van een stalgenoot opgedaan, en daar lag hij super... 10x beter dan bij die van mij...
Toen was het voor mij duidelijk dat ik toch nog even verder ga testen / rond ga kijken.
Vind het wel jammer, want hij zat heerlijk...

Over die pfiff twijfel ik ook nog, heb een testzadel via nicky's keet aangevraagd, zij adviseerde dat zadel bij mij paardje.

Vind het echt lastig...!!!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:37

Sloot het zadel verder wel goed aan of ook niet? Ik heb gehoord dat die Pfiff vrij stug is, dat hield mij tegen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:43

@TS: volgens mij mag boomloos ook niet naar te ver naar voren liggen hoor...
ben benieuwd naar het andere zadel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:47

Idd niet té ver, maar in vergelijking met een boomzadel heb je íets meer speelruimte :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:51

DubbelDun schreef:
Als je een probleem hebt met de dikke buik dan zou een banaansingel een uitkomst kunnen zijn.

Grom ^) Ik heb ook zo'n singel nodig en ik kan ze alleen in dressuuruitvoering vinden. Sorry voor off-topic, moet even m'n frustratie kwijt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:53

Die zie je idd wat vaker, maar ik weet dat ze wel zijn.
Oproepje op Bokt (WN) plaatsen ??

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:55

[WN] is toch western? Of ben ik nou gek? Ik heb d'r al een topic over geopend bij [HAR] maar dat levert ook niks op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:57

WN is idd western, maar ook daar heb ik er nog niet eentje kunnen vinden die te koop werd gezet.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 18:18

@ Hestejente: Die banaansingel helpt wel iets, maar verwacht geen wonderen...

@ Tessebes: Hij sloot verder wel goed aan.
Er wordt veel over die Pfiff geschreven dat hij stug is, en ikzelf twijfel ook...
Maar omdat die Nicky en iemand op het arabierenforum zeiden dat dat zadel goed lag op hun paardjes met vergelijkbare problemen (korte rug, steile schouder en/of bolle buik) dacht ik dat het ook wel het proberen waard is...

Mijn gevoel gaat het meest naar een BF
daarom ga ik ook de London nog proberen,

maar als iemand nog andere suggesties heeft,
die zijn van harte welkom!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:40

Een beetje afhankelijk voor welk model je wilt gaan heb je vergelijkend op de London nog de FreeForm-afhankelijk van een hoge schoft het uitgesneden kamer model. Of een gelijkende 'nepper'.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:15

@TS: stug is opzich niet veel mis mee(als het goed stug is), maar het boomlooseffect is minder om het zo maar te zeggen.
met een BF zou je het paard beter moeten kunnen voelen als met een pfiff...
maar heb je een foto van de pfiff?(er zijn nl. veel verschillende)