1e foto is erg gaaf , je kan zo op de voorkant van de catalogus

2e foto : was dat even een momentopname of heb je dat vaker , dat het er zo uitziet , want dat rijdt niet erg lekker. Zadel ligt daar ook duidelijk wat voor het zwaartepunt.
Foto 3 : ziet er al fijner uit , geeft de indruk dat het zadel IETS te ver naar voren ligt , maar is niet goed te zeggen vanuit deze hoek.
Foto 4 : zadel ligt best netjes. Is zeker niet te groot hoor.
En de Barefoot-zadels zitten zo simpel in elkaar dat vanaf een foto prima te beoordelen is of het "goed" of "fout" is.
Bij boomzadels kun je dat uiteraard niet doen omdat er zo ontzettend veel verschillende soorten en maten en rondingen bomen zijn , dat moet je ter plekke bekijken. Maar een Barefoot is flexibel en volgens een standaard opbouw dus als je het zadel goed kent dan weet je wat wel of niet gaat werken.
Enige punten waar je op moet letten , zijn de maat van de pommel (voorboogje) die je net zoals bij bvb. een Wintec kunt vervangen door een andere maat. Alleen bij paarden met een buitensporig hoge en puntige schoft zal het niet werken.
Verder is het natuurlijk belangrijk dat het zadel niet te lang is.
Dat werkt niet zoals bij een boomzadel. Een Barefootje mag best wat langer zijn omdat de druk zich toch concentreert onder het zitvlak , en niet storend werkt op de schoft of lendenen zoals bij een boomzadel.
Qua druk geeft het dus niets als een zadel voor het oog wat te lang is. Een kortere plaats van druk dan de bilpartij van de ruiter bestaat niet , dus als je vind dat een Barefootje te lang is qua druk , dan is een boomzadel zeker niet de oplossing want die boom zal altijd voor en achter de ruiter nog een stuk uit moeten steken en dus een langere druk-ruimte hebben dan een boomloosje.
Het enige probleem dat je met een in verhouding wat te lang zadel / dekje kunt hebben , is dat je schuurplekken krijgt in de wintervacht , doordat de onderrug tijdens het lopen steeds onder het dekje doorrolt en de haren kunnen dat constante "gepoets" maar een beperkte tijd verdragen.
Een zadelmaker erbij halen heeft idd. weinig nut. Zadelmakers kunnen boomzadels , waar ze dagelijks mee bezig zijn , vaak al niet eens echt goed beoordelen. Laat staan boomloosjes waar ze vaak van nature al "iets tegen hebben" omdat het anders is dan waar zij mee werken , en het ze ook klanten kost

Het wemelt van de zadelmakers (-verkopers) die van nature een afkeer hebben tegen boomloos terwijl ze er amper kennis en al helemaal geen serieuze ervaring mee hebben , enige dat ze dan vertellen is dan vaak napraterij en uit hun verband getrokken spookverhalen.
Vervolgens laten geschrokken ruiters dan toch maar een duur boomzadel op maat maken , krijgen allerlei problemen , kiezen dan alsnog voor boomloos....en zijn er dolblij mee , maar wel een heel stuk armer dankzij zo'n zadelmaker.
Marcel van Equixantos kan je goed adviseren hoor als je vragen hebt over je testzadel , hij weet precies welk zadel dit is en kan je het beste helpen

Marcel is ook heel erg eerlijk , als een zadel niet gaat werken zegt hij dat gewoon , net als ik. Niemand heeft er wat aan als we een zadel verkopen waarmee men niet tevreden is

Hestejente : idd. , er blijven toch verschillende meningen maar wat Barefoot betreft weet ik wel hoe het zit

Ik zie gewoon zo ontzettend veel boomzadel-ellende langskomen , ook van heel goed bekendstaande zadelmakers , echt NIET normaal.
Ik heb ook zo'n singel nodig en ik kan ze alleen in dressuuruitvoering vinden.