Wat is dit voor bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:05

suleilitha schreef:
Een hoge tongboog is nooit vriendelijk, mag ik weten hoe jullie daar bij komen?

ben ik ook eigenlijk wel benieuwd naar... ;)

Anoniem

Re: Wat is dit voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:07

Ik zal het je nog sterker vertellen, ik ken instructeurs die stomverbaasd zijn dat correctiebitten en scholingsbitten nog gewoon in de winkels verkrijgbaar zijn.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:13

voor sommige, op hol vliegende, sterrekijkende, met een keiharde betonmond en verknoeide paarden is dit soort bit wel n uitkomst.... maar zeker niet in de handen een doorsnee ruiter, die gewoon leuk wil paardrijden. meer voor een (gevorderde) ruiter die een paard moet corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:17

Volledig mee eens, Kaatje. Vandaar ook de verbazing van menigeen dat dit gewoon voor iedereen te koop is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:21

ik vrees dat de meeste winkels gewoon willen verkopen en niet staan te springen om te vragen hoe ervaren of gediplomeerd een ruiter is. Jammer voor de paarden die er onder te leiden hebben

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:30

Ik vind dat, als je al met bit rijdt (het kan ook zonder) je gewoon fatsoenlijk op een trensje enkel / dubbel gebroken moet kunnen rijden. Kan dat niet dan heb je toch iets verkeerd gedaan of doe je iets verkeerd (kan ook een vorige eigenaar zijn geweest natuurlijk) maar ik vind altijd dat hoe scherper bit je erin hangt hoe harder het paard in de mond wordt, dan wordt de stap naar een minder scherp bit alleen maar groter!
als je een paard hebt dat echt heel hard in de mond is, zou ik eens bitloos proberen bv hackamore (korte scharen weliswaar!) en in de handen van een gevorderde ruiter natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:40

Hackamore, juist ja, van de regen in de drup?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:54

Met rena eens, alleen heb ik t zelf weer niet op de hackamore

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:00

Ik heb het ook niet op een hackamore maar het is ook zeker niet waar dat bitloos altijd de oplossing is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:04

Rena zegt ook niet dat dit de oplossing is ;) ze geeft alleen aan t misschien eens te proberen :)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:08

Even terugkomend op het verhaal van de TS... je ziet een bit op stal liggen, vraagt je af wat het er voor een is en dan ga je na advies van mensen nhier het er maar eens inhangen bij een paard dat je net gekocht hebt???

Ik snap het verhaal niet helemaal, als je een paard hebt gekocht en net hebt opgehaald dan ga je toch eerst verder met hem zoals ie het gewend is???? En als dit niet goed ging (volgens vorige eigenaar) eerst zelf ondervinden wat er dan niet goed gaat met het betreffende bit... Wie weet ligt het niet eens aan het bit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:09

(zucht) dan nog moet je een paard hebben wat er tegen kan, er zijn ook paarden die flippen op een bitloze optoming.
Linda, mee eens. En ik weet wel zeker dat als ik mijn paard zou optomen met een scholings- of correctiebit, ik hem uit een boomtop moet plukken zodra ik de teugels op zou pakken, of dat men mij met een hogedrukspuit van de dakplaten van de manege af kan spuiten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:10

ja en er zijn paarden die flippen bij bepaalde bitten, als je t niet probeert zal je t nooit weten ;)

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:12

19LindA83 schreef:
Even terugkomend op het verhaal van de TS... je ziet een bit op stal liggen, vraagt je af wat het er voor een is en dan ga je na advies van mensen nhier het er maar eens inhangen bij een paard dat je net gekocht hebt???

Ik snap het verhaal niet helemaal, als je een paard hebt gekocht en net hebt opgehaald dan ga je toch eerst verder met hem zoals ie het gewend is???? En als dit niet goed ging (volgens vorige eigenaar) eerst zelf ondervinden wat er dan niet goed gaat met het betreffende bit... Wie weet ligt het niet eens aan het bit...

volgens mij vraagt ze gewoon wat voor bit dit is en of ze gewoon een trensje kan gebruiken voor vervanging.... dat geeft al aan dat ze niet van plan is dit bit te gaan gebruiken, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:13

Ik lees hier nergens iets over een flippend paard wat flipt door een bit, dus waarom de noodzaak bitloos te proberen? Als een paard goed loopt moet je gewoon alles zo laten als het is en niet gaan experimenteren, het zij met bitten, het zij met bitloze attributen.

TS vraagt of je dit bit kan vervangen door een gewone watertrens, ik zeg ja, en dan bij voorkeur een dubbel gebroken bitje.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:14

Jawel Ts schrijt later dat ze ermee gereden heeft en dat het opzich wel een vriendelijk bi is zolang ze maar niet aan de teugels zit.. Even hele topic doorlezen ;)

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:16

19LindA83 schreef:
Jawel Ts schrijt later dat ze ermee gereden heeft en dat het opzich wel een vriendelijk bi is zolang ze maar niet aan de teugels zit.. Even hele topic doorlezen ;)

ik heb t gelezen idd.... maar er staat ook dat ze gewoon op een trensje doorgaat toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:17

Hm, zolang ze niet aan de teugels zit, tja, zolang je van de teugels afblijft kan geen enkel bit schade aanrichten. Maar goed, je wilt niet weten wat deze bitten doen in de mond van een paard als je wel aan de teugels gaat zitten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:20

gewoon lekker op je trensje blijven rijden en geen gekke dingen uitproberen als het niet nodig is :)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:30

Even voor de duidelijkheid:
Dit paard is aangekocht met zadel en hoofdstel. En in dat hoofdstel zat dit bit. Omdat ik deze niet ken heb ik een topic geplaatst. Om niet gelijk alles bij het paard te veranderen heb ik de eerste keer rijden gewoon dit bit gebruikt. Maar omdat ik vind dat je ieder paard gewoon op een simpel trensje moet kunnen rijden wil ik dit bit er zo snel mogelijk uit hebben. Morgen ga ik weer op het paard maar dit keer met een dubbelgebroken bitje. Eens kijken hoe dat gaat.

Met niet aan de teugels zitten bedoel ik gewoon rijden en niet hard gaan sjorren en trekken enzo.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:18

Ben benieuwd of je al aan de vorige eigenaren hebt gevraagd waarom ze juist dat bit erin hadden hangen.
Misschien had je paard wel erge mondproblemen en moet een bepaald deel van de mond ontlast worden en is het beter om meer op de lagen het bit te dragen omdat je ze ook meer gelijke druk hebt, het kan dus ook een logische verklaring zijn waar over nagedacht is, als je paard dit bit accepteerd zal er naar mijn inzien ook niet hardhandig mee gereden zijn.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:02

suleilitha schreef:
Ik heb het ook niet op een hackamore maar het is ook zeker niet waar dat bitloos altijd de oplossing is.

Dat zeg ik ook niet dat het een oplossing is, maar het kan wel helpen. Maar het kan ook zo zijn dat het totaal niet werkt bij een paard! Het is maar net hoe makkelijk een paard iets aanneemt...

Verder vind ik ook net als de TS dat je een paard op een trens moet kunnen rijden, en ik zal ook eens bij de vorige eigenaren gaan navragen waarom zij dit bit hebben gebruikt. Dan kan je daarna altijd verder kijken hoe je verder gaat.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:32

Ik heb vandaag het paard op een dubbelgebroken watertrens gereden. Hier reageerde hij veel beter op. Ik hoefde nu zeker niet te trekken voordat hij stuurde. Zeker een verbetering. Snap dus ook niet waarom de oude eigenaren dat andere bit erin hadden, maarja daar kom ik niet meer achter denk ik.

Bedankt voor het meedenken!

zenith84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:15

goed gedaan!! een verbetering.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:28

eg is niet het meest vriendelijke bit
lichte tongvrijheid is zo slecht niet
hoge tongboog is juist weer scherper

bitloos is NIET per definitie vriendelijker , het is anders ..

rijd mijn ene paard bitloos andere juist met bit
per paard per combinatie altijd weer opneiwu kijken
wat er voor die combinatie het fijnste werkt
(dus voor paard en ruiter)

deze ruiter (ts) voelt zich fijner bij het deubbelgebroken
en zo te lezen het paard ook

dan vooral deze combinatie houden :Y)
mocht in de toekomst blijken dat dit in geval van nood
niet de juiste is kan je altijd nog kijken naar wat anders

toch doet het geen kwaad de vorige eigenaren domweg eens te vragen naar de reden
waarom ze dit bit gebruikten ..(betekend immers niet dat jij het ook gebruiken moet ;) )

verder "never change a winning team, niet iets willen repareren als het niet gebroken is "

fijn dat het nu goed gaat !