Strada zadels, oplosser voor alle zadelproblemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Re: Strada zadels, oplosser voor alle zadelproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:26

Mijn pony heeft een heel moeilijke rug, vrijwel alle zadels schuiven naar voren. Ik heb nu onder het zadel een anti-slip onderlegger liggen. Zadel schuift niet meer. :j

Misschien ook een oplossing voor jou?

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:32

Even een stipje hier, morgen komt bij mij een zadelpasser met een Strada zadel om uit te proberen.
Ik ben erg benieuwd.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:02

Owh! Houd ons op de hoogte! Ik ben zeer benieuwd! ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:21

Ik ben ook benieuwd.

schnappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:59

ukie schreef:
Even een stipje hier, morgen komt bij mij een zadelpasser met een Strada zadel om uit te proberen.
Ik ben erg benieuwd.

ben heel benieuwd wat je ervan vindt! Houd dit even in de gaten... mag ik vragen wie bij jou komt met het zadel?

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:05

schnappie schreef:
ukie schreef:
Ik ben erg benieuwd.

ben heel benieuwd wat je ervan vindt! Houd dit even in de gaten... mag ik vragen wie bij jou komt met het zadel?

http://www.2bone.nl :)

Goh wat moet ik er over zeggen, dat is moeilijk uit te leggen in een berichtje :D

Ik vind het een heel apart zadel (niet negatief hoor!) De vulling moet even opwarmen en dan voelt het als een soort gel-laagje aan. Voelde erg fijn.
De zitting is ook erg fijn en zacht. Ik moest wel heel erg wennen aan het zweetblad, ik had weinig steun aan mijn onderbenen.

Voor mijn Fjord met superkorte rug was het een verademing :D We hebben een uur lang gewisseld met de Strada en mijn KN.
Ik voelde duidelijk verschil qua lopen, mijn moeder en de zadelpasser zagen het ook heel duidelijk.

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:54

Fijn dat het zadel je bevalt! Ga je het nu kopen of eerst nog wat anders uitproberen?
Heb je toevallig ook foto's gemaakt? :)

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:01

Waarschijnlijk wel, er is verder weinig tot niks wat op Ukie zou passen.
Of het zou maatwerk moeten worden, maar dan zit je bijna in de zelfde prijsklasse als Strada en dan gaat mijn voorkeur toch uit naar een Strada zadel :j

Ik heb geen foto's gemaakt, had ik eigenlijk wel moeten doen. Dan had ik kunnen laten zien hoe mooi het zadel zich naar de rug vormde :D

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:52

Hou ons op de hoogte!
En als je het zadel gekocht hebt, geef dan maar een uitgebreid verslag met foto's *D

Is het trouwens een kort zadel? Ik kan nergens afmetingen vinden..

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:44

Nou, ik heb um dus ook gereden nu. Gister is Remco van Trekkingsaddles.nl bij mij geweest. Hij had een boomloos mee (Startrec) en dus ook de Strada.
Ik heb eerst de boomloos geprobeerd, op zich lag hij heel mooi op Sally's rug, bleef ook mooi liggen, verschoof niet enz. Alleen kon ik er niet op zitten. Dat zadel heeft een stevige kniewrong en een behoorlijke lepel, waardoor ik het gevoel kreeg compleet voorover gegooid te worden.
Dan toch maar de Strada erop, wat een verademing om dan op te zitten zeg! Gewoon lekker vrij, maar wel met steun in je zit. Ik vond ook dat er weinig steun voor je benen is. Maar dat is volgens mij meer iets wat ik zelf moet trainen dan dat er een dikke kniewrong op moet zitten om mijn been stil te kunnen houden.... toch?
Bij het afzadelen, prachtige afdruk op de rug, wervels mooi vrij, en een hele brede afdruk precies waar je zit! Dat is heel anders dan bij normale zadels (of normale bomen, want daar komt dat door). De strada verdeelt de druk niet zozeer over de lengte maar maakt er meer een ronde afdruk van. Als een peer-vorm zeg maar, dus de meeste drukverdeling echt op de plek waar dat ook kan (en niet vlak achter de schouders, maar op het sterkste deel van de rug). De kussens voelen eerst inderdaad erg hard, maar na een paar minuten zijn ze zo zacht als kauwgom. Er zit ook niet alleen maar foam in, in de toplaag (dus weer boven dat gel-achtige spul) zit wel wol, om de juiste demping te kunnen creeeren.
Dit testzadel had niet eens de perfecte boomconformatie voor haar en toch kon ze hieronder loslaten en was de afdruk op haar rug echt heel mooi en gelijkmatig verdeeld (zegt naar mijn mening iets over de drukverdeling van de kussens in combinatie met de enig flexibele boom!).

Ik weet niet of ik het zo helemaal correct uitleg, maar iedereen die het zelf zou zien die zou begrijpen wat ik bedoel.

Ik vond het echt een heel prettig zadel om in te zitten, ik kan me er wel in vinden dat ik vaak lange buitenritten erop vol kan houden (en dat is mijn hoofddoel) en daarnaast op een juiste manier dressuurmatig kan trainen, zonder dat ik een verkeerde houding aan neem.
Ook vind ik het erg leuk dat je zelf de kleuren en soorten leer e.d. kunt uitzoeken en bij elkaar kunt gebruiken om het zadel min of meer naar eigen smaak te kunnen ontwerpen (kan uiteraard bij meer zadels, maar vind ik wel een leuke extra optie t.o.v. een standaard zadel).

Het enige wat me nog wat tegenhoud is de prijs. Het is zeker geen goedkoop zadel, dus daar wordt nog wel even heel goed over nagedacht...

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:49

En de strada is inderdaad een heel kort zadel! DAarom moet denk ik het gewicht ook breder verdeeld worden dan bij de andere zadels.
Als ik een schatting moet maken van de lengte van het zadel, ten opzichte van het dressuurzadel wat ik had (Klimke Millers, ook al niet lang!) dan zal de Strada wel minstens 5 cm korter zijn, en daarmee de perfecte lengte voor de rug van mijn pony.

Overigens kon Remco me wel direct vertellen dat het inderdaad geen makkelijke rug is, omdat ze dus vrij kort is, enigzins doorhangt en heel bewegelijk is in haar rug (als ze deze loslaat dan...).

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 18:18

ukie schreef:
Waarschijnlijk wel, er is verder weinig tot niks wat op Ukie zou passen.
Of het zou maatwerk moeten worden, maar dan zit je bijna in de zelfde prijsklasse als Strada en dan gaat mijn voorkeur toch uit naar een Strada zadel :j

Ik heb geen foto's gemaakt, had ik eigenlijk wel moeten doen. Dan had ik kunnen laten zien hoe mooi het zadel zich naar de rug vormde :D

Met dat maatwerk kom je in de JR bijvoorbeeld. Die heb ik niet gezien, maar dat was ook niet meer nodig na de Strada.
Maar die zijn nog duurder dan de Strada's hoor, dacht nog een paar honderd euro extra. En das dan toch wel weer heel erg veel... (vind dit al duur genoeg! Bijna jammer dat ik er zo lekker op kon zitten en dat hij zo goed lag :Y)

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 19:55

Nou, ik heb hem besteld! Hele opgave, want er zijn toch relatief weinig ervaringen mee te vinden, maar ik waag het erop!

Ik heb de st. Christopher besteld (endurance versie dus) in het zwart, met donker bruine zitting, kussens en kniewrong. Ben benieuwd! *D

(moet nog zooooo lang wachten!! :roll: 6 tot 8 weken! ;) )

schnappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:56

Die 6 tot 8 weken zijn zo voorbij! Ik denk er toch ook serieus over om een strada te proberen.... nog ff sparen en dan eens een telefoontje eraan wagen!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:33

Mijn paard heeft hetzelfde probleem dat alle zadel's naar voren schuiven. Enigste zadel dat goed bleef liggen is een KN met een ingebouwde voorsingel.

wild_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:28

Heb zelf ook een zadel met foam.
Maar niet van Strada maar van Laurice(Engelse zadelmaker)

Ben er niet helemaal tevreden over.
Hij ligt niet lekker, en past zich niet echt aan.
Waardoor hij nu niet lekker meer gaat lopen, hij krijgt kortere pasjes.

Weten jullie waar je je foam zadel kan opvullen oid?
Want er moet meer foam aan de voorkant.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 15:51

Mag ik vragen in wat voor prijsklasse dat zadel valt?
En heb je het nieuw gekocht of tweedehands?

wild_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:41

Sannessep schreef:
Mag ik vragen in wat voor prijsklasse dat zadel valt?
En heb je het nieuw gekocht of tweedehands?

Heb het zadel meegekregen met mijn paard(zij had hem nieuw gekocht en helemaal opmaat laten maken)
Maar schrik niet, je bent toch wel 2000 euro verder.(belachelijk eigenlijk he)
En hij ligt niet eens goed!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 18:34

Tja, dat ben ik nu met dit zadel ook minstens verder! Maar als hij niet past dan gaat hij, zonder enige kosten voor mij, gewoon weer terug naar de maker. Ik ga natuurlijk niet weet ik hoeveel geld besteden aan iets wat dan nog steeds niet helemaal goed is.
Ik vind het wel vreemd dat een dergelijk duur zadel wat op maat gemaakt is dan nog niet goed ligt... Ik zou zeggen, ga terug naar degene die het zadel aangemeten heeft, maar waarschijnlijk is het daar bij jou nu te laat voor?

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:47

Schopje..

Mijn zadel is er eindelijk *\o/*

Tot nu toe bevalt 'ie uitstekend!
In het begin had ik nog mijn twijfels over hoe ik zelf op het zadel zat, een beetje wiebelig en onstabiel.
Maar daar ben ik nu na een week al helemaal aan gewend en het zit heerlijk!
Afbeelding

schnappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:29

wat een mooie kleur! De mijne is ondertussen ook besteld *\o/* Ik was echt helemaal verkocht nadat ik paar gewisseld had met mijn huidige zadel en de strada... maar inderdaad je voelt je wel heel wiebelig! Heel veel plezier ermee!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 19:54

Ow! Wat een prachtig zadel! Erg mooie kleur voor je paardje!
Volgens mij heb ik dezelfde kleur donker bruin en dan de delen die jij licht hebt in het zwart (heb de endurance versie en daar konden de kniewrongen alleen in het zwart, dus toen alle zachte delen maar in het zwart gedaan). Ben benieuwd, als het goed is komt hij deze week...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:37

Wat is ie mooi , je bruine zadel :D Morgen komen ze bij mij passen en meten , zie wel wat in de strada ( alleen die prijs ! ) Zou al mijn 3e zadel worden in 2 jaar tijd en de 1e 2 ook nieuw gekocht respectievelijk een KN Allegro en een Euroriding Diamant ( Euroriding heb ik te koop :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:52

Ukie, heeft dat zadel nu dunne kussens?
En een hoge lepel achter? Meestal is de lepel 1-2 cm hoger dan de voorboom, maar bij jou lijkt dat veel meer.
Zit je dan niet gedwongen of val je dan niet voorover?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 11:36

Als ik zo vrij mag zijn en alvast mag antwoorden op je vraag:

Nee, het zadel heeft absoluut geen gedwongen zit. Het is een heel vrij zadel.
En heeft inderdaad dunne kussens ;)

Ik denk dat die hoge lepel zo lijkt door de foto. Als je hier kijkt http://stradasaddles.co.uk/home.htm dan lijkt dat al een stuk minder.

Ik wacht nog steeds ;( . Ik heb nog hoop op morgen! :D