Welk zadel koop je voor een nog in te rijden paard.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein

Re: Welk zadel koop je voor een nog in te rijden paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:43

Ik zou voor een 2e hands A merk gaan. Deze zijn meestal redelijk waarde vast en indien het zadel niet past ook voor bijna dezelfde prijs weer op marktplaats te zetten.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:15

3 jaar met een zelfde zadel? een zadel dat compleet aangepast kan worden is dan de enige mogelijkheid. Dat is momenteel alleen WOW of boomloos(maar dat is puur omdat er stomweg geen boom inzit)

Ik heb in het afgelopen jaar 6 zadels gekocht en na een maand of 1,5 - 2 weer kunnen verkopen omdat meneer gegroeid was aan bespiering op de schoft/borst/rug(is een 4 jarige) waardoor het niet meer naar wens lag.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:22

Ik heb 2 zadels liggen die ik op verschillende paarden en pony's heb gehad puur voor het inrijden prima voor het erop leggen en mee rijden in het begin daarna werden deze paarden/pony's ook verkocht.

Deze zadels mogen ook weg ik heb ze niet meer nodig omdat ik bij de beste man niet meer help met de jonge knollen zadelmak maken. En je moet gewoon een zadel nemen die op dat moment goed ligt.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:23

Ik heb mijn paardje ingereden met een wintec.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:29

Een thorowgood? Niet superduur en ook aanpasbaar door het fish systeem. Volgens mij zag ik in de nieuwe divoza gids staan dat ze ook met verwisselbare bomen werken.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:33

gewoon een goed koop zadeltje wat nu lekker stevig ligt. Waarom niet een paard beleren met dressuur zadel?

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:31

Jammer dat je wintec niks vind..
ik heb een wintec dressuur voor mn 3 jarige en had er eerst een brede boom in, tot na 3 maanden het zadel begon te schuiven dus weer een smallere boom erin, nu ligt het zadel goed,
het is ideaal, straks over een aantal jaar laat ik een zadelmaker komen en een zadel aanmeten..
Voor nu is het perfect, en ik vind het heerlijk zitten :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 07:19

Kan iemand mij uitleggen waarom je paard inrijden met een dressuur zadel geen goed idee is?

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:12

Mijn paard is in februari dit jaar ingereden en heeft nu al zijn tweede zadel erop liggen.
Hij werd in het begin alleen in het weekend gereden en 1 of 2 gelongeerd. Nu is het misschien 2 longeren en 2 keer rijden per week en hij is al zo veranderd dat het eerste zadel niet meer paste.
Het kan dus erg snel gaan.

Die van mij is trouwens met een dressuur zadel ingereden, als de ruiter er prima in zit is er geen probleem.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:12

Cowgirl schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom je paard inrijden met een dressuur zadel geen goed idee is?

Om dat je daar moeilijker uit/af komt wanneer je paard speels wordt.
Wij rijden ze in met springzadel, en dat blijft zo tot ze braaf zijn op alle terreinen, wedstrijden etc...

Vwb zadelkeuze... vraag en zadelmaker te komen en te kijken, vraag hem of je eigen zadel aangepast kan worden, welke opties er zijn, en wat het beste te doen..

Wij laten toch zeker 3 X per jaar een zadelmaker komen om de ligging/pasvorm te controleren.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:19

ik kies voor zadelmak maken ook voor boomloos omdat dit zadel zich aanpast naar je paard zijn lichaam en ik ook niet telkens bang hoeft te zijn dat het zadel niet past.

zodra dat het paard in lichaamvorm redelijk stabiel blijft dan pas stap ik over naar een boomzadel

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:25

probleem is dat een paard niet redelijk stabiel blijft qua lichaamsvorm, alleen al het verschil zomer/winter conditie...
Een goede zadelmaker kan goed inschatten hoelang je plezier houdt van je zadel qua pasvorm... daarom rgelamtig laten controleren en je kunt de zadelmaker vragen waar jezelf op moet letten zodat je eventueel de zadelmaker eerder kunt laten komen...

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:31

Hoppje schreef:
Ik zou nog geen dressuurzadel gebruiken. Dit raden ze niet aan bij jonge paarden. Vaak rijden ze het eerste jaar nog met een veelzijdigheidszadel.

Een zadel is trouwens ook pas goed te meten als een paard volwassen en uitgegroeid is. Dus meestal met een jaartje of 4/5.

Mag ik vragen waarom ze een dressuurzadel afraden?

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:05

Alane schreef:
Om dat je daar moeilijker uit/af komt wanneer je paard speels wordt.

sorry dat ik het zeg maar dit vind ik onzin.
Het is toch juist de bedoeling dat je blijft zitten! Ik zou er al helemaal nooi afspringen o.i.d. als het paard speels wordt hoe bedoel je ik wil slechte gewoontes aan leren. _-:(

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:24

Op een springzadel zit je iets meer boven je paard. Waardoor je rare sprongen makkelijker uit kan zitten.

Maar als je altijd op een dressuurzadel zit, zou ik daar gewoon je paard mee zadelmak maken, dat ben je toch gewend.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:26

risky schreef:
ik kies voor zadelmak maken ook voor boomloos omdat dit zadel zich aanpast naar je paard zijn lichaam en ik ook niet telkens bang hoeft te zijn dat het zadel niet past.

zodra dat het paard in lichaamvorm redelijk stabiel blijft dan pas stap ik over naar een boomzadel

Hetzelfde hier en tot nu toe bevalt het prima :)

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:34

persoonlijk zou ik eerst een niet te duur zadel kopen,
een 2ehands kieffer oid, want kieffer past doorgaans wel op de meeste paarden,
en je paard goed in de gaten houden hoe hij zich ontwikkelt in de bespiering,
en of het zadel nergens knelt in de loop van de training,
pas als je paard goed ontwikkeld is zou ik een zadel gaan aanschaffen die
je voor langere tijd zal gaan houden.
de prijs voor een 2dehands kieffer ligt gemiddeld op zo`n 300 euro voor een redelijk zadel.

tinkelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:44

ik zou een 2ehands merkzadel kopen via marktplaats ofzo(wel eerst even passen natuurlijk!)

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:58

Ik zou ondanks dat je een harde kont van een wintec krijgt, toch een wintec nemen. Heel makkelijk met de verwisselbare boom. En wat die hard kont betreft: gewoon en gel-of bontovertrek eroverheen!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:05

Waarom ga je niet voor een barefoot cheyenne en dan de drytex? die kosten nieuw €299,- dat valt dus wel mee en aangezien die boomloos is "groeit" hij dus mee met de bouw van je paard.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:10

Ik ga volgend jaar voor een Barefoot London. Boomloos en als het goed is, groeit hij mee met je paard. :)

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:24

Ik heb Ajax beleerd met een Wintec 250. Vrij snel daarna overgegaan op een oude IR dressuur. En weer snel daarna een splinternieuwe KN Tango, die ondertussen ook alweer 4x is aangepast. Ach moet wat overhebben voor mn paard toch :P

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:17

Ik zou niet zo'n heel duur zadel kopen!!
zodra je gaat rijden krijg je pony meer bespiering en ligt je zadel met een jaar
al niet meer goed..!! Dat heb ik zelf namelijk ook :)
ik heb een tweedehands zadel gekocht, niet te duur maar wel goed!!
en nu ben ik een beetje aan het rondkijken voor een goed zadel...
ze is nu zo veranderd in nog niet eens een jaar tijd...

Ik heb nu een veelzijdigheidszadel maar dat is net wat je zelf fijn vind
met zadelmak maken/ beleren gebruiken wij nooit een dressuurzadel eigenlijk...
maar net wat ik zeg, wat jij het fijnst vind zitten!! ook tijdends een bok :P
Ik zou is kijken voor een wintec, tweedehands kieffer, rossner of iets... niet iets van 500 euro iig

succes ermee..!!