Welk bit: paard gooi hoofd in de lucht met buitenrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Re: Welk bit: paard gooi hoofd in de lucht met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 19:31

Sorry hoor, maar hij heeft er inderdaad veel plezier in, maar dat wil niet zeggen dat hij kan doen wat hij wil toch zeker! Als hij controleerbaar eens wat harder wil, geen probleem.. buitenrijden moet voor beiden leuk zijn... maar ja gezien het niet controleerbaar is, kan dat niet.. om ongelukken te voorkomen! En in de bak heb ik hem prima onder controle.
Dus persoonlijk vind het een wat overdreven reactie. Want wat is de tip om hem wel onder controle te houden buiten? Daar zou ik meer aan hebben... ;)

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:33

Je geeft zelf al aan dat hij in de bak vaak buiten balans is.
Een goed recht gericht paard raakt niet uit balans door een slechte bodem..
In de bak kan je veel oefeningen doen om meer controle en respect voor jou hand te krijgen, misschien daar is mee beginnen??

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 19:55

Ja dat snap ik ook dat de oorzaak van het uit balans raken, is dat hij nog niet goed recht gericht is. Maar dit is niet een twee drie opgelost natuurlijk. Hij is bij de vorige eigenaar gewoon in een houdinkje met de binnenteugel gereden dus ja hij moet nu nog heel veel leren. En daarbij heb uiteraard les, maar die instructrice besteedde eigenlijk geen aandacht aan rechtrichten, meer aan het aan teugel lopen. Dus heb nu een andere instructrice gevonden, waar ik donderdag voor t eerst les van heb Dus even afwachten nog of die wel bevalt.
Wat voor oefeningen zou ik in de bak kunnen doen dan?

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:15

In de bak kun je veel overgangen leren rijden op je zit, zodat hij niet alleen op je hand hoeft te reageren buiten maar dat je meerdere hulpen kunt gebruiken zoals je zit. Die hulp moet iig genoeg zijn zodat je alleen op je zit je paard kan laten terug komen..
Je kunt ook je paard op je stem leren reageren, dit kun je oefenen aan de longe of onder het zadel, dat je je paard laat terug komen in combinatie met je zit en stem gebruik en andersom, als je paard voorwaartser moet lopen doe je dit ook door je zit en eventueel stem...

Dan is het inderdaad erg belangrijk om je paard recht te richten, als een paard niet recht is kan hij nooit je hand volgen..

Ook kun je veel oefeningen aan de hand doen, een paard moet bijvoorbeeld wijken voor druk en ook als er druk op z'n mond staat moet hij daar voor wijken door dus jou hand te volgen, je kunt dit het beste met je instructrice bespreken omdat zij je paard echt kan zien..

En als je in het bos rijdt, rij je dan voorop, achterop of naast elkaar??

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 21:49

ik rijd meestal achterop, of naast elkaar ook wel..

Ja de overgangen terug aan de longe is ook lastig met hem. Galop naar draf gaat prima, maar draf naar stap is erg lastig.

Ook aan de hand met wandelen bijv in het bos, soms gaat dat heel goed, soms ook totaal niet. Dan gaat hij helemaal op in de omgeving. Hij vind alles zo leuk en interessant, heeft overal oog voor... maar lijkt dan wel totaal te vergeten dat ik er ook nog ben Om het zo maar even uit te leggen... soms ook, dan duwt hij mij helemaal aan de kant en ik geef hem dan druk van hallo ik ben er ook nog.. maar dat lijkt soms ook niet helemaal aan te komen dan... Hij gaat dan zo op in alles om hem heen... Is natuurlijk ook de leeftijd en karakter en misschien ook een stukje dominantie/niet genoeg respect hebben...

Volgens een kennis van mn ouders die ook zeer veel met paarden werkt Is hij waarschijnlijk niet goed 'halstermak'... en ligt daar het probleem..

Donderdag heb ik les voor t eerst van een andere instructrice, zal het haar ook voorleggen...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:16

Ik rijd mijn race-beest(die ook graag de wolken bestudeerd)met een hackamore.Daarmee wordt er gestopt als het nodig is en de rest van de tijd lange teugel.
Met de hefboom werking+kinketting is het een scherpe optoming waarmee je dus echt niet aan de teugel moet rijden.Maar je kan er je paard mee tot de orde roepen zonder zijn mond te slopen.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 12:58

Ja toevallig vertelde een stalgenoot van de week dat ze een hackamore heeft.. Dus wil dat sowieso weleens uitproberen in de bak Kijken hoe hij daarop reageert. Misschien vind hij dat wel fijner.. druk op de neus ipv in de mond.. wie weet.. Kan t altijd proberen.. Maar ja helaas is de bak een zwembad dus moet nog even wachten...
In het bos rijd ik toch met lange teugel, rijd nooit aan de teugel. (ja mits hij niet te houden is, en totaal niet op let) maar als hij gewoon prima bij me te houden is, rijd ik gewoon met een lang teugeltje (dat is wel mn doel buiten..)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:11

Maar je paard buiten helemaal los laten is bij een jong paard dat nog geen/niet voldoende balans heeft ook niet goed. Je moet wel licht contact houden.

En met een scherp(er) bit reactie krijgen op 1 ophouding is een stuk prettiger dan continu hangen aan een bit waar hij niet op reageert. Natuurlijk wil je dat je paard al op een gewoon trensje langzamer gaat, maar dat gaat met een pessoabit prima. Alleen de bovenste teugel gebruiken om gewoon te rijden, de onderste als extra rem. Kun je voorlopig wel naar buiten en ondertussen in de bak ook aan de slag met het rijtechnische deel. Ik vind nl wel dat je met een jong dier niet alleen rondjes in de bak moet blijven rijden...

Ik denk dat het hoofd in de lucht gooien nog steeds een teken is dat hij het bit niet wil aannemen en heel goed weet hoe hij onder jouw hulpen uit kan komen. En ja dat is, net als het niet op jou letten tijdens het wandelen, een teken van dominantie. Althans, hij heeft jou niet als leider geaccepteerd.

En van wie heb je les donderdag? Proeflesje?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 13:26

Van een instructrice uit Doetichem, gewoon dressuur Maar eens kijken of dat bevalt. Zou vanmorgen les hebben, maar ja heb afgezegd want de bak is een zwembad,... helaas...

Ik ga ook zeker niet alleen rondjes rijden in de bak hoor ;) Hij vind het veel te leuk buiten :P En ik ook.

Met de pessoa is het ook niet zo dat hij met 1 ophouding reageert hoor, helaas... maar wel beter dan alleen met een dubbelgebroken trensje...

Heb ook dinsdag de thiedemanteugel in de bak geprobeerd. Maar ja is lastig proberen want dan gooit hij niet zo z'n hoofd in de lucht. (in galop trouwens nu ook niet meer..) Alleen soms in draf, als hij weer eens iets ziet.. maar niet zoals eerder dat hij echt in galop opeens z'n hoofd eruit gooide uit t 'niets'.
Maar ik denk met een thiedeman bijv. dat hij dan zich alleen maar sterker zal maken en er tegen in gaat... dat schiet ook niet op natuurlijk... Maar kan het altijd een keer proberen buiten misschien reageert hij er wel goed op...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:31

Nadeel van Thiedemanteugel is dat hij vastzit op een bepaald punt en dat het hoofd dan niet meer ruimte heeft. Bijna hetzelfde effect als een slof die niet losgelaten wordt. Of je moet hem op het meest losse haakje doen zodat er alleen druk komt als hij zijn hoofd omhoog wil gooien.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 13:34

Ja had hem in de bak geprobeerd op het meest losse haakje. Maar vraag me af of die dat wel voldoende inwerkt als hij buien z'n hoofd in de lucht gooit. Is ook een maat full... (heb hem geleend) dus misschien moet die wel iets strakker omdat t een full is.. Maar ja maar eens proberen...

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:40

ik had ook 2 van zulke paarden

en heb de fout toen gemaakt er een scherper bit in te hangen..resultaat paard gaat alleen maar harden pakt alles vast en foetsie!

en nu?
de 1 rijd ik op een hackamore met kinketting en korte scharen(kinketting hangt erg los dus als k een x aanhaal dan voelt ze nog niet veel maar als ze keer vervelend is en je trekt wat harder dan voelt ze hem goed
maar zo lekker los hangend kettinktje dan werkt ie naar mijn mening niet scherp in

de andere rijd ik op een simpele cross rope bridle met neusbontje of op een leer bitloos hoofdstel..

hier nooit meer bit ;)
zou het een keer proberen!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 13:43

Ik ga het ook inderdaad een keer proberen met een hackamore, stalgenoot heeft die namelijk... eerst even in de bak proberen...
Doe je dan ook nog een martingaal erom? Of alleen met hackamore?

Wat is een cross rope bridle?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:47

Crosslinkbridle wordt het ook wel genoemd. Kruisen de teugels onder de kaak.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 13:53

dat is toch ook bij een gewoon leer bitloos hoofdstel?

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:54

klopt de cross rope bridle is van touw maar ik heb hem dus ook in het leer kruist onder de kaak door

ik zou hackamore eerst zonder martingaal proberen..

kan je het beste zijn reactie erop zien!
als hij vrij gevoelig reageerd kan je altijd nog een gewoon leer riempje eraan doen ipv de ketting!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 13:55

Oke die leren heb ik ook weleens gezien inderdaad. En met hackamore heb ik wel gereden op haflinger van een vriendin.
Als de bak weer goed te doen is, ga ik t eens proberen! :) ben benieuwd!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:58

Je hebt nog verschillende, die van Anouk kruiste meteen in de kingroeve. Je hebt ze ook die echt kruisen onder de kaak.