Er past geen zadel op mijn pony, wat nu??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 09:10

Nee dat zie je fout. Ik heb het er wel voor over om een duurder zadel aan te schaffen, probeer een iets minder dure oplossing te vinden. Als die er niet is, zal ik duurder moeten gaan, prima. Maar het is toch niet heel vreemd dat ik eerst een minder dure oplossing probeer te zoeken? :?

tita

Re: Er past geen zadel op mijn pony, wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:13

Wel als je er al een tijdje mee bezig bent vind ik.
Je bent al een tijd met dezelfde mevrouw bezig en je ziet dat het niet helpt, ik was al lang opzoek gegaan naar een ander.

Nu is er iemand bij ons op stal diens paard past ook geen zadel, zij laten een zadel op maat maken met soort van luchtkussen waardoor de boom 2.5 cm groter kan worden als het paard zich gaat ontwikkelen.

Goedkoop kan duurkoop zijn

Isabonny

@ tita: je opmerkingen kwqamen idd een beetje l*llig over. Moet iedereen dan maar minimaal € 10.000 achter de hand hebben om een pony te kunnen onderhouden? Want stel dat.....?

Ik ben ook niet zo begonnen en in mijn geval heeft het gelukkig goed uitgepakt.
Maar ik kan me voorstellen dat als je paard begint te sukkelen en je moet keer op keer iemand laten komen om hem na te laten kijken, dat dan de bodem van een spaarpotje gauw in zicht komt. Bij de een nu eenmaal wat sneller dan bij de ander.
Ik vind dat TS nog een redelijke grote spaarpot achter de hand heeft als ze toch nog voor een duurder zadel zal kiezen, na al die kosten die ze al gehad heeft.

Petje af hoor! Er zijn er veel die dat niet hebben, of ervoor over hebben! +:)+

TS. ik zou het geld inderdaad terug vragen, vooral omdat ze dus al een half jaar bezig is en nog steeds geen passend zadel voor je heeft kunnen vinden. Blijkbaar kan ze je niet verder helpen en moet jij de gelegenheid krijgen om elders een passend zadel te zoeken.
Van de andere kant snap ik de zadelmaker ook wel, want ze heeft natuurlijk al veel tijd (en misschien toch ook al geld omdat ze zadels heeft moeten aanpassen) erin gestoken en wil toch minimaal uit haar kosten komen.

linda_arnold

Ik heb min of meer het zelfde probleem met mijn haflinger. Afgelopen maandag is er een zadelmaker langs geweest en heb ik een kentaur fit 4 aangeschaft. Maandag reed hij goed, maar kreeg wel het advies haf te laten afvallen.

Nu 2 dagen verder klappert het zadel in lichte mate aan de achterzijde. Aangezien er ook voor mij weinig mogelijkheden zijn, zijn we nu maar aan het sonja bakkeren ;) , zodat hij minder 'vet' krijgt rond zijn schoft en het zadel iets meer kan zakken en aan de achterkant dus ook beter ligt.

Ik heb ondertussen alle merken er al op gehad en niets ligt 'geweldig' zeg maar. Ik kreeg van een collega de tip om een JC te proberen, misschien ook iets voor jou>?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:15

Isabonny geld achter de hand is altijd handig dat blijkt ook weer uit dit verhaal want dan had de ts gewoon lekker kunnen rijden.
En ik heb het niet over 10.000 euro hoor.

Maar toen ik mijn pony kreeg van mijn ouders had ik wel gespaard voor bepaalde dingen en tuurlijk kan je zuinig zijn en goedkope oplossing bedenken dat doe ik zelf ook maar niet als ik een tijdje bezig ben geweest met iemand die dus geen goed werk levert.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:17

Mocht je een aangemeten zadel willen zou ik eens voor een massimo kijken.
Hun hebben echt ontzettend veel boommaten zadels en zadels zijn naderhand ook nog te vergroten of te verkleinen.
Misschien kun je esther van green distance eens mailen met je verhaal en wat foto's.
Kost je niets en zij kan je misschien wel iets adviseren.
Succes!

P.s ik heb overigens ook een aantal maanden bij mijn paarden niet kunnen rijden omdat ik moest wachten/sparen voor een aangemeten zadel ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:17

linda_arnold schreef:
Ik heb min of meer het zelfde probleem met mijn haflinger. Afgelopen maandag is er een zadelmaker langs geweest en heb ik een kentaur fit 4 aangeschaft. Maandag reed hij goed, maar kreeg wel het advies haf te laten afvallen.

Nu 2 dagen verder klappert het zadel in lichte mate aan de achterzijde. Aangezien er ook voor mij weinig mogelijkheden zijn, zijn we nu maar aan het sonja bakkeren ;) , zodat hij minder 'vet' krijgt rond zijn schoft en het zadel iets meer kan zakken en aan de achterkant dus ook beter ligt.

Ik heb ondertussen alle merken er al op gehad en niets ligt 'geweldig' zeg maar. Ik kreeg van een collega de tip om een JC te proberen, misschien ook iets voor jou>?

Een zadel moet gelijk goed liggen en een zadelpasservice neemt hem soms nog mee om hem op te laten vullen.
Maar advies dat jij je paard moet laten afvallen omdat het zadel dan niet goed past vind ik vreemd.
Misschien moet je paard wel afvallen omdat ie gewoon te stevig is maar dat staat dan los van het zadel

Kentaur en JC vallen onder de goedkopere merken en hebben vaak standaard maten die niet geschikt zijn voor paarden met aparte ruggen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:20

Ik weet wat het is om een passend zadel te vinden ;) Echt een ramp. Heb het ook bij mijn haflinger maar niet hetzelfde probleem als dat bij jou maar omdat hij gewoon te breed is en ik minstens een 18 inch zadel moet hebben. Altijd moeilijk bij een pony met een korte rug.

Volgende week komt Esther van http://www.greendistance.nl bij mij om zadels te passen. Misschien zou je haar eens kunnen benaderen en je probleem uitleggen?!

Isabonny

tita schreef:
Goedkoop kan duurkoop zijn

Ben ik het mee eens.
In geval van mijn goedkope Dirt Devil stoomreininger, was dit idd duurkoop. Mijn huidige dure Karcher is veeeel beter.
In geval van de goedkope zadelmarktzadels, waarvan ik scheve bomen heb gezien, concho's die loslieten en met schroeven gerepareerd werden 8)7 , was het duurkoop.

Maar je hebt ook een goede middenklasse hoor. Ik heb nu een JC Saphir vzh zadel. Een mooi middenklasse zadel van rond de €800,00. Is echt niks mis mee. Blijkt dat deze zadels gemaakt worden (volgens mijn zadelmaker) op de oude machine's van...eh Stubben of Kiefer, een van de 2.
Dus eigenlijk krijg je nu dus de vroegere Stubben/Kiefer kwaliteit *D voor de helft van het geld ;) .

Ik denk dat TS, als het mogelijk is, gewoon voor een goed middenklasse zadel gaat, als ze daar de kans voor krijgt. Niks mis mee. Ik ben er nl. van overtuigd dat je bij Stubben/Kiefer e.d. ook vaak een deel voor de naam betaald.

Daphaan

ik kan me gewoon niet voorstellen dat er echt niets past. En als je er een zadelmaker bij hebt gehad die geen zadel passend kan maken... ga naar een andere?

Heb je al eens een andere zadelmaker geprobeerd? Ik moest wisselen omdat mijn oude vertrouwde zadelmaker mijn oude zadel niet meer goed op de rug kreeg. Ben nu bij een andere zadelmaker en mijn paard heeft weer minder last van zijn rug.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:21

JC is het mindere merk van Stubben komt namelijk uit dezelfde fabriek enkel de leer is van mindere kwaliteit :j

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:27

tita schreef:
JC is het mindere merk van Stubben komt namelijk uit dezelfde fabriek enkel de leer is van mindere kwaliteit :j

Ah, zie je wel ...Stubben. Ik wist wel dat het een van die 2 was.
Ik heb de 2 merken niet naast elkaar gezien, dus misschien dat Stubben leer wat soepeler is. Ik vind de zweetbladen nu nog wat stijf. Komt misschien ook nog van de nieuwigheid, want ik heb het zadel nog niet zo lang in gebruik.
Maar ik kan eigenlijk niks negatiefs over de leerkwaliteit van JC zeggen.
Ik heb 20 jaar op een het hetzelfde JC Ijslander zadel gereden. Alleen de kniestukken heb ik eens moeten repareren, omdat ze aan het verslijten waren en ik in de prikkeldraad ermee ben blijven hangen. Voor de rest heeft het zadel dus echt 20 jaar goed zijn dienst gedaan _/-\o_ .
...en dat voor een "middenklasse zadel van goedkopere leerkwaliteit" :+

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:29

tita schreef:
linda_arnold schreef:

Een zadel moet gelijk goed liggen en een zadelpasservice neemt hem soms nog mee om hem op te laten vullen.
Maar advies dat jij je paard moet laten afvallen omdat het zadel dan niet goed past vind ik vreemd.
Misschien moet je paard wel afvallen omdat ie gewoon te stevig is maar dat staat dan los van het zadel

Kentaur en JC vallen onder de goedkopere merken en hebben vaak standaard maten die niet geschikt zijn voor paarden met aparte ruggen.

Ben jij met je verkeerde been uit bed gestapt dat je zoveel commentaar heb op zowel de TS als op mensen die reageren?

Als mijn haflinger enorm stevig zou zijn en dat los zou staan van het zadel zou ik dat ook wel zo vermelden toch? Mijn haflinger is prima voor een haflinger, maar kan als het zou moeten kan hij nog wat vet kwijt rondom zijn schoft. Hiermee zou het zadel gelijk een stuk beter liggen. Hier zijn we dan nu ook mee bezig.

Daarbij heeft mijn haf 'geen' apparte rug, maar zoals de meeste haflingers een brede rug en weinig schoft. En ik vind het prima als bij jou €1000 in de lagere prijsklasse valt :). Ik probeer namelijk ook eerst de 'goedkopere' (nouja wat heet goedkoop?) oplossingen te vinden voordat ik eventueel over ga op een WOW.

*edit* dit is overigens niet aanvallend bedoeld, maar denk dat iedereen toch het beste voorheeft met zijn paard/pony net als jij? :o :o
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 20-03-09 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 09:30

Bedankt voor jullie hulp!! Ga het allemaal nog even rustig doorlezen, zit nu op mn werk. maar heb inmiddels via bokt een boomloos die ik een week mag proberen, en volgens haar toch wel heeele grote kans heeft te blijven liggen, dus daar gaan we nu eerst even op hopen. Maar ga met jullie reacties ook zeker aan de slag ! :) zal later nog even reageren erop.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:33

@ Linda-Arnold: wat is een WOW :o

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:34

Citaat:
Het eerste wat u moet begrijpen over is dat we geluisterd hebben naar ruiters en ook veel tijd hebben geïnvesteerd in het wetenschappelijk testen van verschillende type zadels om te kijken hoe ze werkelijk liggen op de paarden.

Door dit te doen heeft zichzelf een naam gegeven. Doordat dit het eerste woord was wat iedereen gebruikte toen ze erop reden.

WOW™ is ook een totaal nieuwe manier van het bezitten van een zadel. Voor het eerst kunt u een traditioneel uitziend zadel in verschillende delen kopen. Al deze delen samen maken een zadel voor verschillende paarden, ruiters en disciplines. is ‘s wereld eerste zadel in delen.

De zitting, kussens en zweetbladen van het zadel zijn apart verkrijgbaar, u kunt dus eenvoudig delen veranderen. Maar alle delen samen maken een zadel welk werkt voor het paard en voor de ruiter en is onverslaanbaar!
WOW™ bewijst al dat het mee kan doen op het hoogste niveau van Dressuur, springen, Eventing Endurance en Racen.

De technologie en concepten die zijn gebruikt om dit zadel te ontwikkelen, zijn niet te vinden in enig ander zadel. is uniek en echt het zadel voor de 21ste eeuw.

Deze web site is gemaakt om u een totaal overzicht te geven in hoe en waarom uniek is. Neem de tijd om elk deel te bekijken en aan het einde zult u begrijpen waarom dit zadel zijn naam heeft gekregen.

http://www.zadelmakerijboer.nl/wow.html

Komt bij Arie Boer vandaan en kan volledig in 'delen' aangepast worden naar je paard. Je bent wel ruim 2000 eurie kwijt

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:39

Wij hebben ook een pony staan met een moeilijk model (rond, hoog kruis, weinig schoft) en er zijn genoeg zadels die prima passen maar tijdens het rijden toch naar voren glijden. Na veel passen en proberen van zadels en diverse zadelmakers hebben we een voorsingel aangeschaft. Niet ideaal maar voor deze pony geen andere oplossing.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:45

Nou.. Hulsebos staat juist niet zo goed meer bekend om de pasvorm.. Schijnt heerlijk te zitten voor de ruiter, maar ik zie regelmatig verhalen op bokt voorbij komen dat Hulsebos een puinhoop heeft gemaakt van de paardenrug.

En idd iets minder fel mag idd ook wel, volgens mij heeft TS aardig wat uitgegeven aan dit zorgenpaardje. Bovendien geeft ze aan liever zonder zadel te rijden dan met een slecht passend.. Prima toch?

Maar goed, TS, ik heb een vergelijkbaar paardje, ook jaren problemen gehad en tig zadelmakers en -passers laten kijken, passen en verstellen. In stilstand ligt alles idd goed, maar zodra je gaat rijden schuift en klappert alles. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij Daaleman. Eerst een tweedehandsje, aangepast door Daaleman en sinds kort een nieuwe, helemaal op maat.
Ik was voor het nieuwe zadel zo'n 1700 kwijt, maar de service is echt top! Ze hebben ontzettend veel ervaring met dit soort ruggen en zijn ook heel eerlijk over wat je kan verwachten.
Als 1700 te veel is kan je dus altijd een tweedehandse Daaleman regelen en die door hen laten aanpassen, maar zorg dan natuurlijk wel dat ze het zadel en paard gezien hebben voor je definitief koopt :)

Succes!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:47

linda_arnold schreef:
[,http://www.zadelmakerijboer.nl/wow.html

Komt bij Arie Boer vandaan en kan volledig in 'delen' aangepast worden naar je paard. Je bent wel ruim 2000 eurie kwijt

2400 euro om precies te zijn. Ik heb pas nog geïnformeerd ;)

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:37

anne_bento schreef:
Tuurlijk kan ik ervoor sparen! maar moet ik dan komend jaar verder niet gaan rijden?

Ik zit in hetzelfde schuitje jong paard moeilijke rug en ik ben aan het sparen voor een WOW die van mij is vier en ik hoop aan het eind van dit jaar mn WOW bij elkaar gespaard te hebben.
Wat ik in de tussen tijd doe lange lijnen, grondwerk, schriktraining, trailertraining en hij krijgt vakantie op de wei.

Een WOW is opmaat, maar ook aanpasbaar voor jou een je pony!

http://www.zadelmakerijboer.nl/

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:10

flettie schreef:
Ik weet inderdaad nog wel een goede (hier bij mij in de buurt) maar ik denk niet dat ie helemaal naar Heerhugowaard komt :D

ja hoor schat, doet ie wel, hij geeft ook door het hele land mencursussen

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:27

Ik heb ook een haflinger met een lastige rug. Ik heb bijna alle boomloze A merk zadels die hier in Nederland te krijgen zijn getest. Ik heb alleen maar boomloze zadels getest omdat ik dus perse boomloos wil blijven rijden. Ik ben nu weer terug bij Barefoot, had eerst een Barefoot Cheyenne maar kreeg na de bevalling last van de brede zit. Daarna dus van alles geprobeerd maar niks gevonden wat zo goed lag als de Barefoot... Toen kreeg ik van iemand de tip dat de London een stuk smaller zit omdat je hoger boven je paard zit, getest en Tristan liep meteen weer geweldig! Dus nu een London aangeschaft. Voor mij en Tris is Barefoot dus toch het best.
Over de andere zadels:
- Freefrom: Zat voor mij prima, gaf bij Tristan na een klein uurtje rijden al behoorlijk drukkingen, omdat het zadel ging bridgen. Hij heeft er een week stijf van gelopen... Daar ben ik dus helemaal niet over te spreken, de pas vorm komt heel precies, het zadel is niet flexibel en ik vind het zeker niet geschikt voor hele brede paarden.
- Ghost: zit heerlijk smal, fijn zadel. Was wat te lang voor Tristan, hij is wat overbouwd en de achterkant kwam al wat omhoog te liggen en het zadel ging bridgen... Als jou paard een iets langere rug heeft (de Ghost is volgens mij 60 cm) zou ik je dit zadel ook zeker aanraden!
- Softbalance: zit prima, iets aan de brede kant. Dit zadel heeft vrij ronde kussens waardoor het bleef schuiven op Tris. Het kan wel onbeberkt de breedte in.
- Sensation: mooi zadel, perfecte pasvorm voor brede paarden. Ik kwam alleen met lichtrijden steeds met de pommel in de knoei, ik had gewoon niet genoeg ruimte in het zadel terwijl ik niet extreem dik ben (maat 40) en al helemaal niet lang (1,63)... Tristan kreeg ook rommelige haren onder de beugelophanging, volgens de verkoopster te verhelpen met een Skito pad, maar dat vond ik vreselijk rijden (veel te verend, geen contact meer met je paard).
- Heather Moffet: Lag goed op Tris, kan ook onbeperkt de breedte in. Je hebt wel weer een vrij brede zit. Ik heb niet echt met dit zadel gereden omdat ik geen passende singel had en toen ook de London al op proef had (vond ik prijstechnisch een wat beter idee). Ik vind het wel een ontzettend lelijk zadel (niet van belang als het perfect ligt natuulijk).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Ik ken het probleem en ik weet hoe vervelend en frustrerend het is om maar geen goed zadel te kunnen vinden.
Ik gebruik voro Tristan trouwens ook een banaan singels, dat helpt bij hem heel goed tegen het naar voren schuiven van het zadel. laatst weer met een rechte singel gereden en het zadel lag meteen weer helfverwege z'n nek zeg maar :)
Als je meer wilt weten stuur je maar een PM! Succes ermee!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 12:49

Bedankt voor je berichtje! Ik kom op de andere berichten ook nog terug hoor zodra ik meer tijd heb :)

De barefoot London hebben we dus getest als enige boomloos en die bleef niet liggen. Krijg nu een Sensation een week om uit te proberen, dus laten we hopen dat dat wat wordt. :) Ik vind zelf boomloos ook prima dus misschien moet ik daar me even wat meer in gaan verdiepen. Zal alle zadels die jou hebt genoemd ook even opzoeken en misschien alvast wat testzadels aanvragen.
We blijven proberen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:10

Als ik jou was zou ik inderdaad eerst even verder zoeken in de boomloze hoek , voordat je lukraak geld rond gaat smijten bij merken en mogelijkheden die hierboven genoemd worden :)

Als zadels zo makkelijk naar voren schuiven heb je grote kans dat de stijvere boomloze zadels afvallen , die hebben over het algmeen minder grip dan de soepelere varianten.

Ik zou zelf eerst eens kijken bij Ghost. En nog wat andere Barefoots proberen. Simpelweg omdat dat een makkelijke eerste stap is. Je kunt testzadels aanvragen en op je gemakje proberen. En snel een zadel kopen als het goed bevalt , zodat je tenminste aan de slag kunt.

Je kunt natuurlijk wel weer een andere zadelmaker / passer laten komen maar dan ben je weer een hele tijd bezig en bovendien is de kans groot dat je na het uitgeven van een smak geld , alsnog een zadel krijgt dat niet helemaal lekker ligt.
Of na 3 maanden niet meer lekker ligt...

Ik denk dat je met de Ghost een goede kans hebt , maar met de Barefoots zeker ook ! Het komt wel vaker voor dat het ene model van BF heel erg tegenvalt bij een testrit , en als er dan een ander model geprobeerd wordt , dat ineens perfect blijkt te bevallen.

Sowieso raad ik je aan om een banaansingel te gebruiken.

Ik geef je echt een hele goede kans met een banaansingel + een Ghost of een Barefoot , en zou dan eerst eens gewoon een Cheyenne maat 1 aanraden omdat die het meest "simpel" is.

Aan de hand van hoe die Cheyenne bevalt kun je dan eventueel gericht verder kijken naar een ander model dat een goede slagingskans heeft :)

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:29

misschien kan je een fryso zadel proberen, deze zijn dan wel "speciaal" voor friese paarden, maar passen vaak ook goed op andere rassen.
ze worden verkocht via tweespan, zitten in friesland maar reizen het hele land voor je door.
http://www.tweespan.nl

misschien is zo'n soort zadel een optie voor je, (er zijn trouwens meer merken zadels voor friese paarden, kunnen ook goed zijn) je kan altijd even bellen voor advies.