Vraagje over boomloze zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:31

Denk niet dat we hier een boomloos discussietopic van moeten maken maar goed.

wat ik dus al zei, je ziet idd mensen met de duurdere boomloze merken. (en de nieuwere barefoot denk ik)
Van de oudere heb ik zelf de ervaring dat paarden last krijgen van de stijgbeugelophang. Het is jammer dat ik er geen foto's van heb gemaakt maar je zag precies daar witte plekken. (is wel pas gekomen na ritten >60 km)
Ik had een fysiopad met dubbele inlages en woog destijds 50 kg dus ik zou niet weten hoe ik het hier had moeten voorkomen. ;)

Als je op het endurance forum zoekt zul je vaak dezelfde ervaring terugzien, dus met mijn eigen ervaring erbij is het geen napraterij, wil ook helemaal geen rel maken want dat vind ik sneu. :+
Ik zie gewoon veel de trend van overstap boomloos -> boom, kan ik ook niks aan doen.

Maar goed, geef zelf toe: als je dan toch boomloos endurance wil gaan rijden kies je voor een barefoot of ander kwalitatief goed merk, zowiezo omdat je weet wat je daaraan hebt.
Ik heb het idee dat je denkt dat ik barefoots af wil kraken maar das dus niet helemaal, als je het er verder over wil hebben misschien via pb ofzo? Anders gaan we zo off topic..

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:27

ff misschien een heel rotte vraag aan de topicstarter: Als je zadels wilt verkopen dien je je toch eventjes nader te orienteren en niet alleen hier. Ik ben eigenlijk ook heel nieuwsgierig hoe je je "gewone" zadels verkoopt? alleen de prijs en en bij vragen; "past altijd" ??

DubbelFun

Re: Vraagje over boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:30

@Micha: ik heb niet de indruk dat TS deze vraag stelt omdat ze dit soort zadels wil geen verkopen, maar voor 'eigen gebruik'.
Ik kan me vergissen natuurlijk :)

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:34

Ik ook hoor... maar ik heb een beetje een andere indruk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:42

Lepeltje : Hee het is een reactie op jouw stukje hoor :D
Ik hoef die discussie ook niet zo nodig maar ben dan wel weer zo dat als iets een beetje 1-zijdig belicht wordt , ik ook graag de andere kant van het verhaal wil vertellen :)

Daar heb je het al : Physiopad.

Dat is echt een ellendig ding. Op zich een mooie pad en veel mensen zijn er helemaal wèg van , ook mensen die gerust eens wat langere intensievere ritten maken.

Maar erg gevoelige paardjes of bij echt intensieve trainingen over een langere termijn , daarvoor is de pad te ruw.

De Sympanova heeft een bepaald structuurtje dat dan gewoon niet werkt , vergelijkbaar met jezelf als je hardloopt of verre stukken loopt , dat gaat ook behoorlijk schrijnen op massageslippers ;) Terwijl je daar wel prima de hele dag een beetje mee door de tuin en huis kunt klossen.

Zodra bekend werd dat de Physiopads en Sympanova pads witte haren konden geven heb ik meteen de inkoop gestaakt en een waarschuwing op de site gezet , en ook her en der gewaarschuwd.

Maar de pech was dat er toch al problemen waren ontstaan.

Dat je witte plekken krijgt met een Physio-pad of Sympanova pad of zelfs een HAF-pad (ook al is het risico daarbij iets kleiner vanwege ander Sympanova) ligt dus puur aan de pad , dat materiaal is gewoonweg niet zo geschikt omdat het te ruw is.

De ellende is alleen dat het zadel de schuld heeft gekregen...

Dikke kans dat je met eender welk ander zadel ook problemen had gekregen met die pad , helaas :)

Echt , vraag het maar eens na , als mensen zelf gestopt zijn met boomloos in de Endurance is het 9 van de 10 keer (als het er al zoveel zijn die een EIGEN ervaring hebben , het grootste deel is "van horen zeggen" :P ) een geval van een te ruw dekje of gepruts met inlages en eigen dekjes-bouwsels :)

Ik vind het behoorlijk on-topic eigenlijk en wil op deze manier graag even de andere kant belichten van het boomloos en endurance-gaat-niet-samen-verhaal , omdat dat gebaseerd is op ervaringen die wat verkeerd opgevat zijn : het dekje was het probleem en niet het zadel :)

Balen natuurlijk dat we die dekjes ooit verkocht hebben want de zadels hebben er een flinke knauw door gekregen.

Maar destijds was het sympanova best populair dus deed Grandeur vrolijk mee..... en het is wel lekker luchtig en anti-slip bij "normaal" gebruik op paardjes die niet een bijzonder gevoelig velletje hebben :)

Maar ik verkoop het echt niet meer....risico is te groot en die witte plekken die ontstaan door de irritatie / overstimulatie van de huid door het structuurtje , dat lijkt verdomd veel op een drukplek...

Echter sommige paarden hadden zelfs witte plekken onder de gehele inlages , zag je gewoon exact de vorm van de inlages in witte vacht in het verder donkerdere paard , echt schokkend :oo

Dat kun je dan ook geen punt-drukplek noemen maar is dan juist eerder bewijs dat de drukverdeling zo slecht nog niet is , daar de plek onder het gehele zadel zit ;)

Ook een paar vachtjes gezien waar er hele witte lijnen zaten langs de ruggengraat (bovenkant inlages) , of juist langs de onderkant / achterkant van de inlages.

Omdat op die grensgebieden de meeste stimulatie plaatsvindt.
Of idd. onder de beugelophanging of onder de kont van de ruiter omdat daar meer druk op komt dan bvb. achterop het zadel waar niemand zit.

Die druk is normaal helemaal niet vervelend (de ruiter moet toch ergens gedragen worden) maar wel meer dan in het omliggende gebied en dan wellicht ook nog een beetje schuring erbij van een net iets bewegend zadel... en je zit met die verrekte witte haren.

Echt , 9 van de 10 mensen / paarden met problemen die hebben die verdraaide Sympanova pads gehad.

Laat het er dan eens 1 zijn die het met een andere pad had , dan ligt het vaak weer in de inlages die niet goed gekozen zijn voor de combinatie.

En dan heb je er natuurlijk nog wel een paar bij wie het gewoonweg niet werkt , daar kun je over speculeren wat er precies scheelde , maar dat hou je toch bij elk zadel : voor sommige combinaties werkt het gewoon niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:48

Micha schreef:
ff misschien een heel rotte vraag aan de topicstarter: Als je zadels wilt verkopen dien je je toch eventjes nader te orienteren en niet alleen hier. Ik ben eigenlijk ook heel nieuwsgierig hoe je je "gewone" zadels verkoopt? alleen de prijs en en bij vragen; "past altijd" ??

HHmfff, vind dit een zeer misplaatste opmerking; zelf verkoop ik gewoon geen boomloze zadels en de enige ervaring die ik ermee heb was die van gisteren toen ik voor het eerst van mijn leven eentje in handen had :D
Lijkt me logisch dat ik voordat ik een boomloos zadel aanschaf er eerst informatie over ga inwinnen?
Heb met boomzadels dusdanig meer ervaring en inzicht dat ik over die twee instapzadels die wij verkopen wel degelijk enkele adviezen kan geven. Maar ja, als je eerlijk bent kun je uiteraard natuurlijk geen goede adviezen geven via internet over de pasvorm van een boomzadel, heb je nu eenmaal een zadelmaker voor nodig ;)

En dus als antwoord op je interpretatie van mijn topic; nee ik ga deze zadels niet zelf verkopen.

Ik ga nu eerst even eten want ik ben net terug van stal. Zal daarna even de boomloze foto;s plaatsen die ik vandaag heb gemaakt van paard in kwestie en het 'testzadel' :)
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 19-03-09 18:50, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:49

Ik denk dat veel witte plekken niet komen van druk- of schuurplekken maar dat het 'brand'plekken zijn. Simpelweg omdat de temperatuur onder dat materiaal te heet wordt en de haarwortels doodschroeit. Eea kan zeker dan te maken hebben met de afgelegde afstanden, maar ook met een in meerdere mate zwetend paard, te zware ruiter e.d.
Het is dus vaak een kombinatie in omstandigheden die het in die specifieke omstandigheden veroorzaakt.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:04

Dat van de stijgbeugelriemophangsysteem dinges gebeurde bij heel veel mensen, die was gewoon nog niet goed genoeg toen.
Ik vond destijds eigenlijk de pad vooral niet ideaal omdat ik de haren er niet meer onderuit kon krijgen. :+

Maar nogmaals, ik heb de nieuwe barefoot nog nooit geprobeerd, staat ook in mijn eerste bericht, waarschijnlijk gaat dat een stuk beter.
Vrees idd dat je helaas door de slechte pads/vroegere beugelophang veel boomloze rijders kwijt bent geraakt. :(:)

Ook omdat ik beter kan zitten in een dressuurzadel (niet perse fijner, maar beencontact gaat beter) zou ikzelf toch inversteren in een goed passend boomzadel mocht ik weer een eigen paard hebben. (maar je hebt er ook slechte boomzadel varianten tussen zitten hoor, daar niet van..)

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:05

opisop_shop schreef:
Micha schreef:

HHmfff, vind dit een zeer misplaatste opmerking; zelf verkoop ik gewoon geen boomloze zadels en de enige ervaring die ik ermee heb was die van gisteren toen ik voor het eerst van mijn leven eentje in handen had :D
Lijkt me logisch dat ik voordat ik een boomloos zadel aanschaf er eerst informatie over ga inwinnen?
Heb met boomzadels dusdanig meer ervaring en inzicht dat ik over die twee instapzadels die wij verkopen wel degelijk enkele adviezen kan geven. Maar ja, als je eerlijk bent kun je uiteraard natuurlijk geen goede adviezen geven via internet over de pasvorm van een boomzadel, heb je nu eenmaal een zadelmaker voor nodig ;)

En dus als antwoord op je interpretatie van mijn topic; nee ik ga deze zadels niet zelf verkopen.

Ik ga nu eerst even eten want ik ben net terug van stal. Zal daarna even de boomloze foto;s plaatsen die ik vandaag heb gemaakt van paard in kwestie en het 'testzadel' :)

Neem dan met plezier verhaal terug, maar ik schrok en werd een beetje huiverig door de twee zadeltjes op je site.

@ Pmarena: Prettig jou toelichting en kritische kijk op je eigen producten, Ik gun je dat je klanten dat kunnen waarderen!

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:11

Nog even twee dingen:

Zoals al gezegd werd; Je hebt goeie en slechte zadels zowel boomloos als met boom

Een zadel kan daarnaast nog zo goed zijn dan betekent dit niet dat het past voor je paard. De oplossing voor het ene paard is niet de oplossing voor het andere paard. (Dit geld ook al een beetje aangaande keuze boom of boomloos.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:15

@Micha: maar met een boomloos zadel heb je een grotere paskans als met een boomzadel + dat je niet elke 3-6 maanden hoeft te (laten) checken of het nog goed past.
Maar het blijft een feit dat niet alle paarden en/of ruiters tevreden zijn met boomloos. Daarom moet je ze ook indien mogelijk uitproberen :D

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:25

DubbelDun schreef:
@Micha: maar met een boomloos zadel heb je een grotere paskans als met een boomzadel + dat je niet elke 3-6 maanden hoeft te (laten) checken of het nog goed past.
Maar het blijft een feit dat niet alle paarden en/of ruiters tevreden zijn met boomloos. Daarom moet je ze ook indien mogelijk uitproberen :D

Deed ik een aanval op Boomloos? Ik wil alleen aangeven dat er niet iets altijd heilig is. Voorkeuren zijn natuurlijk persoonlijk en dat mag ieder voor zich bepalen. Dus ik denk dat we best door een deur kunnen. :D Ook speelt natuurlijk zaken als budget mee wat veelal de keuze dramatisch kan beperken (GEEN veroordeling) maar lever dan liever in bij het ruitercomfort dan het paard heb ik dan als visie.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:31

Oke, hier de foto's van vandaag.
Ik werd er net al meteen op gewezen dat ik het zadel verder naar achter hoor te leggen, sorry zo zie je maar hoe ik gewend ben aan boomzadels (heb die pommel maar zo ongeveer op de schoft geplaatst ;) ) en hoe weinig (=geen :+ ) verstand ik heb van boomloze zadels. Ik heb geen idee wat voor zadel dit is, er was geen merk op te vinden.
Wel kon ik het zadel zo "dubbelvouwen" van voorkant naar achterkant dus neem aan dat dit geen stug zadel is in elk geval.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was geen grote maat zadel en te zien aan de lengte van zijn rug kan deze pony ook geen grotere maat zadel op neem ik aan, zeker aangezien hij eigenlijk ook nog verder naar achteren moet liggen.

Met ruiter erop (die ook voor het eerst op een boomloos zadel zat. Ik neem aan dat haar beugels nog wat langer mogen wil ze op haar mooiste zitten?):

Afbeelding

Afbeelding

Ze hebben op de manege alleen deze dikke dekjes eronder, ik neem aan dat het niet is zoals eigenlijk zou moeten?
Hebben alleen hele brede en ronde paarden daar trouwens (fjorden, haflingers, tinkers en friezen).
Kunnen jullie zien wat voor zadel dit is?
Qua leer enz zag het er goed uit aangezien ze al een aantal jaren oud zijn en volop gebruikt worden.
Verder heb ik er dus geen kaas van gegeten ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:36

Zo is het ook , we zouden niet iedereen in elke situatie blij kunnen maken met 1 bepaald zadel.

Kritische kijk op eigen producten : helaas wordt me dat niet altijd in dank afgenomen :P

Probleem is ook dat ik altijd eerlijk ben geweest over de sterke en zwakke punten. Alleen gaan mensen er dan zelf een ander verhaal omheen breien.

Bvb. dat je bij leer nu eenmaal slijtage door wrijving kunt krijgen.
Dan denk je goed te doen door mensen daar bewust van de maken.

Resultaat : de verkoper van een ander merk zegt dat niet , en men denkt dan : o dat zadel is beter want daar waarschuwen ze er niet voor !

Dat het voor dat andere zadel net zo geldt dat beseft men dan niet :P

Of dat ik bepaalde spullen liever niet wil leveren , daar krijg ik ook regelmatig een wat pissige klant over , terwijl ik het voor hun eigen bestwil doe , of ze juist adviseer dat ze exact hetzelfde product veel goedkoper bij hun locale shoppie kunnen kopen en ik het daarom niet lever voor de duurdere prijs van Barefoot. Dan denk je dat ze blij zijn met die tip maar nee hoor er roept er altijd wel eentje dat ze het een slechte service vinden dat je dat artikel niet op voorraad hebt :P

Okee sorry dat was wel erg off-topic :o

Boomloos , mits flexibel & toch kwalitatief opgebouwd genoeg , heeft gewoon allerlei voordelen t.o.v. een boomzadel.

Maar als een ruiter er niet op de juiste manier mee omgaat dan werkt het niet , simpel zat. Het is geen heilige oplossing voor alle kwaaltjes ofzo :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:44

Foto's :

is er echt niks meer te ontdekken van een vervaagd merk op de zijkanten van de seatsaver ?

Het zou zelfs nog 1 van de allereerste Barefootjes kunnen zijn , het verschil tussen die eerste BF's en de nepperds dat is er vrijwel niet :P

Zadel ziet er behoorlijk klein uit inderdaad , en ligt wat tever naar voren. Overigens : een boomzadel zou op deze plek ook tever naar voren liggen hoor ;)

Een boomloos zadel ligt vaak verder naar achteren dan een boomzadel , omdat men boomzadels domweg tever naar voren legt ;)

Zadel is duidelijk behoorlijk gebruikt , te zien aan die plooitjes en vervormingen , dit is gewoon veel mindere kwaliteit dan de latere Barefoots.

Ik zie geen inlages in de dekjes , dus waarschijnlijk liggen de ruggengraat (doornuitsteeksels) en schoft niet vrij. In dat geval is dit dekje imo. dus zeker niet geschikt.

Op zich wel mooi trouwens , maar onder dit zadel moet je eigenlijk gewoon een goede pad met inlages gebruiken.

Ruiter mag idd. wel iets langere beugels , maar veel mensen moeten de eerste keer op een boomloosje even wennen aan de zit , en dan geven kortere beugels wat meer steun ;)

De rug heeft nog ruimte zat voor een iets langer zadel van dit type , het drukt namelijk alleen maar daar waar de ruiter zit en niet zoals een boomzadel helemaal op de schoft en achterop de lendenen.

Het mag in verhouding dus best een beetje te lang zijn , maar daar is in dit geval nog zeker geen sprake van hoor , bij een maatje groter :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 20:01

Ja ruiter wilde de beugels niet langer, aangezien deze pony pas een paar keer onder het zadel heeft gelopen en het dan wat steviger zit als je de beugels niet te lang hebt. Ik heb ditzelfde zadel dus gisteren zelf even getest. Had de beugels op het oog op mijn normale maat gedaan maar toen ik erop zat heb ik ze 4gaten korter gemaakt :D

Zadel ligt inderdaad te ver naar voren, ook als het een boomzadel zou zijn. Maar ik heb het zadel met de pommel rond de schoft gelegd, zoals je bij een boomzadel het zadel ook aan de voorkant rond de schoft legt zeg maar, kan het zo even niet goed uitleggen merk ik :Y)

Heb echt geen merk kunnen ontdekken, zag namelijk op een ander boomloos zadel daar duidelijk Randolls staan maar dat was dus ook een ander model dan deze. Deze zadels zijn minimaal 5 jaar oud (heb even navraag gedaan bij een instructrice, kon mij helaas niets vertellen over het merk aangezien ze er al voor haar tijd -5jaar dus- ook al waren).

Het dekje is een Imperial Riding meen ik en heeft inderdaad geen inlages; is gewoon een megadik en aan de onderzijde fluffig dekje.
Eigenlijk dus nutteloos neem ik aan.

Wat zijn goede pads, waar moet je dan op letten?

Ik snap wat je bedoelt met de lengte van het zadel. Eigenlijk een (klein) beetje hetzelfde idee als een te groot dekje onder je zadel; ziet er niet zo mooi uit maar kan geen kwaad.
Maatje groter zou voor mijzelf wel fijn zijn, in dit zadel pas ik toch niet.
Hoewel ik zelf niet van plan ben om op de pony in kwestie te gaan rijden trouwens, pas ik niet op :o maar ach past ook vast wel op mijn haflinger voor de afwisseling en dan pas ik er tenminste zelf ook in!

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:08

Kan het toch even niet laten om te reageren: Jammer dat het je niet altijd in dank wordt afgenomen.

Maar goed eerlijkheid duurt het langst. Ik merk dan ook vaak dat je later uiteindelijk toch de waardering krijgt omdat de klant, na de omzwerving die je de mogelijke klant hebt willen besparen, toch uiteindelijk weer bij je terug komt (en wel een bult ellende rijker :( en een armere beurs |( ).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 20:23

Oke dames, heb net een mailtje teruggekregen van de betreffende dame van de marktplaatslinks die hier geplaatst zijn.
Dit gaat over het oranje-zwarte endurance zadel.
Mag vast geen mails quoten dus even kort de genoemde punten op een rij:

• de kamerbreedte is 17 cm (neem aan dat dit niet klopt? Een boomloos zadel heeft toch geen kamerbreedte?! zou ze het over een inchmaat hebben?)
  • hij is beschikbaar in het zwart, zwart met rood en zwart met oranje (zie foto)
  • het zadel weegt ongeveer 3 kilo en is gemaakt van kunstleder
  • de zadels worden gemaakt bij Raghav Saddless *gaat googlen*

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 20:27

Hmmmm, kan niets vinden, iemand van jullie meer geluk?

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:28

pmarena schreef:
vond jij de Freemax niet hard ??
Vraag was wel niet aan mij gesteld maar de FreeMax is inderdaad heel hard en stug. Althans dat is mijn ervaring.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:34

Micha : ja idd. en erg sneu voor zowel paard als klant als dan blijkt dat ze dolgelukkig zijn met het zadel , terwijl ze het bvb. 2 jaar eerder niet aandurfden omdat mensen in de omgeving het afraadden... (categorie : wat de boer niet kent :P ).

Maargoed als iemand er nog niet klaar voor is in het hoofd en een zadel niet vertrouwd , dan gaat het toch niet werken. Mensen moeten zelf naar me toe komen anders valt er toch geen eer aan te behalen :)

Foto's : ach het is volgens mij best een mooie kwaliteit dekje , en geeft toch altijd iets van extra bescherming en schokdemping. Een westernpad is niet veel anders , die heeft ook meestal gen ruggengraatvrijheid ;)

Maar dat is ook weer zoiets : wij raden echt aan om de ruggengraat vrij van druk te houden , ook al maakt dat het geheel iets duurder omdat de pads met inlages nu eenmaal iets duurder zijn. Barefoot raadt het aan en daar zit een stelletje paarden-fysio's , en zelf vind ik het ook logisch + ik merk zelf ook duidelijk dat mijn eigen paardje toch echt lekkerder en prettiger loopt met een goede inlage-pad dan met de dikke pads die ik daarvoor gebruikte ;)

Die dikke pads bevielen prima maar toen wist ik ook niet beter.

Vergelijking met groot dekje : Precies ! :j

Met als enige verschil dan natuurlijk dat een ruiter wel netjes in het zadel moet zitten , heb je iemand die als een zak aardappels achterin het zadel helemaal op het achterboogje (cantle) gaat hangen , dan komt daar natuurlijk ineens wel heel veel druk op.

En uiteraard net zoals je bij wat lange dekjes kunt hebben : de achterkant kan gaan schuren bij een beweeglijk paardje doordat de onderrug er steeds onderdoor rolt , dan krijg je van die afgebroken haren.

En dat het er idd. wat minder netjes uitziet , een in verhouding wat te lang zadel ;)

Dat zijn wel punten om rekening mee te houden.

Maar met zo'n soepel boomloosje zul je altijd een kleiner vlak van druk hebben dan met een boomzadel , dus je kunt in verhouding op een korter "drukvlak" meer ruiter kwijt op een kort paardje , met zo'n zadeltje.

Een goede pad dat zijn sowieso de pads bij mij op de SHOP-pagina's.

Deze hebben goede inlages die op de juiste afstand van elkaar zitten , en die de juiste stevigheid hebben.

Zijn inlages te zacht dan zakken ze in onder het gewicht van de ruiter en dan zijn ze nutteloos.

Zijn ze te hard dan zit er geen vering en schokdemping in.

Liggen ze te ver uit elkaar dan kunnen ze de ruiter niet als een bruggetje omhoogtillen over de ruggengraat heen , maar zakt de ruiter alsnog "tussen" de inlages op de rug en zit dan juist extra op de ruggengraat te duwen , omdat er ook geen beschermend materiaal tussen zit....

Te dicht bij elkaar en dan hebben ze ook nog maar weinig nut.

En dan heb je nog keuzes uit het materiaal van de pad. Sympanova vinden sommige mensen geweldig omdat het lekker luchtig is en een fijne anti-slip werking heeft. Maar het nadeel is weer dat het witte haren kan geven omdat het toch een beetje plastic-achtig spul is en een structuur heeft die de huid teveel kan stimuleren , waardoor er irritatie optreedt. Zeker als je veel uren maakt in het zadel dan wordt die kans steeds groter.

Lamsvel is superzacht en huidvriendelijk , mits je het goed schoonhoudt anderes gaat het juist harde stukjes krijgen. Nadeel is weer dat het wat gladder en glijeriger kàn zijn.

Standaard pads van Grandeur of Barefoots zijn prima , maar de bevestiging vind ik weer niet zo denderend , de pad kan gaan schuiven t.o.v. het zadel :o

Daarom heb ik ook die goedkopere pads , die hebben een ander bevestigings-systeem dat wèl altijd lekker strak aan het zadel vastzit zodat je geen last hebt van een scheef zittend dekje.

Maarja dan heb je wel weer die onderkant die wat minder zacht is dan de echte wol...

Ik he zelf dus ook een Christ pad en een Hi-Tech pad , die Christ kun je ook goed stevig vastzetten aan je zadel.

Alleen dat wol wordt in de zomer weer zo loeiheet , ook al zegt men altijd dat echte wol fijn van temperatuur blijft...ammehoela ;)

Blijft dus een kwestie van keuzes maken.

Er zijn ook wel andere dekjes en pads te vinden die geschikt zijn , maar daar durf ik niks van aan te raden omdat ik ze niet goed genoeg ken en er niet genoeg zicht op heb ivm. eventuele veranderingen ofzo.

Kan zijn dat ik vandaag een geschikte pad van een bepaald merk en type zie , en als ik het dan over een maand aan iemand aanbeveel , dat de leverancier dan ineens die pad levert met veel zachtere schuim-inlages....dan heb ik het gedaan dalijk :P

Dus daar hou ik me maar een beetje buiten ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 20:38

Oke bedankt voor je uitleg, ik zal eens gaan rondneuzen :)

Wat vind je van de punten die de vrouw me noemde over het mp zadel pmarena?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:58

O , even kijken :)

opisop_shop schreef:
  • de kamerbreedte is 17 cm (neem aan dat dit niet klopt? Een boomloos zadel heeft toch geen kamerbreedte?! zou ze het over een inchmaat hebben?)
  • hij is beschikbaar in het zwart, zwart met rood en zwart met oranje (zie foto)
  • het zadel weegt ongeveer 3 kilo en is gemaakt van kunstleder
  • de zadels worden gemaakt bij Raghav Saddless *gaat googlen*

Wat ze met de kamerbreedte bedoelt : ik vermoed ook dat dat gewoon een kwestie is van te weinig verstand van zaken , dikke kans dat ze bedoelt dat het een 17" zitting is. Maar wie weet bedoelt ze echt wel iets van een pommelbreedte , ben wel benieuwd wat ze zegt als je het vraagt :)

Ik vind die zwart met oranje best gaaf ! Jammer dat BF die niet heeft ;)

Drie kilo is behoorlijk licht hoor , dan is het inderdaad niet veel bijzonders...van BF weegt de DryTex zo'n 4,5 kg , dat ligt voornamelijk aan de kwaliteit van het binnenwerk en het VPS. Of je nu dikke of dunne materialen gebruikt , en hoeveel en welke kwaliteit vulling...

Raghav Saddles , idd. iets Pakistaans ofzo denk ik...? Zegt mij ook niet zoveel :)

Maar wie het maakt is ook niet zo heel interessant , het eindresultaat daar gaat het om natuurlijk :)

In Europa maken ze soms grotere troep dan een Pakistani die voor kwaliteit gaat :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 21:27

Het komt uit India zegt ze, maar kan er echt helemaal niets over vinden.

De zwart oranje is inderdaad wel gaaf, maar ben ook wel benieuwd naar de zwart met rode. Heb foto's gevraagd van de andere kleuren in elk geval.

Ik heb inderdaad navraag gedaan naar die 17inch, ben benieuwd naar de reactie daarop.

als 3kilo licht is, kun je dan stellen dat het in elk geval wel een soepel zadel zal zijn of werkt dat niet zo?

Ook niet geheel onbelangrijk natuurlijk; de bouw van de pony;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pony heeft zoals je ziet wel redelijk wat schoft.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 22:32

pmarena (en anderen :D ) wat vind je dan van boomloze zadels in dressuurmodel?
Ik zie bv net deze op internet staan, een Boomloos Startrekk dressuur zadel: http://cgi.ebay.nl/Boomloos-Startrekk-d ... dZViewItem

Is eigenlijk wel een stuk meer dan wat ik uit wilde geven, maar vind het stukker mooier dan de zadels die ik hier heb geplaatst en heb er zelf voor mijn haflinger wellicht ook wat aan om te blijven gebruiken (groeit ook een beetje uit zijn boomzadel :o )

Zijn deze zadels net zo goed aanpasbaar aan het paard, moeten ze alsnog met een pad gebruikt worden; wat is behalve het uiterlijk het verschil met 'gewone' boomloze zadels?

Ook vond ik trouwens nog deze link, namaak Barefoot London misschien?

http://www.marktplaza.nl/Boomloze-zadels-7640545.php