Wie weet wat voor bit dit is?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:26

Wolkje schreef:
De afstand tussen het "ophangoog" en het mondstuk zorgt voor een bepaalde druk achter de oren.
Des te langer dat is, des te sterker werkt het daar in.

En wat die gebogen scharen betreft; Een bit met gebogen scharen werkt iets minder scherp in, simpelweg omdat ie minder ver naar achteren getroen kan worden.

Dat snap ik, van die druk achter de oren (ik men onder andere, met een Liverpoolstangetje, zelfde principe). Maar bij zo'n IJslander stang zitten de ogen op bijna gelijke hoogte als het mondstuk. In principe hebben (lange) scharen dan helemaal geen nut :?

Dat van die gebogen scharen, dat zou dan wel eens kunnen kloppen, je kan dan alleen dezelfde kantelhoek krijgen als je je handen omhoog brengt. Dit is wat je dan wel weer ziet bij ruiters van IJslandse paarden. Handen zijn hoger, en verder naar voren geplaatst.

Maar voor een echte kantelWERKING mag het oog dan wel weer verder boven het mondstuk zitten :D. Vaag bit :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:38

Ik vind het juist slim bedacht, je kunt het gebruiken als "gewoon" bit en als je je handen wat omhoog doet heb je ineens een stangeffect.

Owww, en handen hoog hoort eigenlijk niet, als je je handen hoog houdt maakt het paard zijn rug hol. Verder zijn de handen juist in draf wat verder naar voren, zodat het paard zich wat langer kan maken, en houd je ze meer bij je lichaam in tölt :)

Lenneke_

Re: Wie weet wat voor bit dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 10:56

In tolt en telgang houdt het paard z'n hoog veel hoger. Ik denk dat je een rare hoek in de teugels/bit krijgt als de scharen recht zouden zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:02

Ja inderdaad ja, daar heb je gelijk in! Dan wordt de hoek veel te groot. Zeker als het paard niet binnen een framepje tölt en erg met de neus in de lucht loopt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 11:05

De reacties vallen me alles mee. Ik was bang dat het een soort penny topic zou worden met allemaal reacties dat dit zielige bitten zijn enzo :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:18

Nee joh, zo'n stang is vet stoer want Anky heeft 'm ook :Y)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:42

Even een oud topic opgezocht waarin de werking van de scharen goed wordt uitgelegt: [WN-TR] Hoe werkt een bit met z-scharen?

Ik denk dat de hoofdhouding van een ijslander wel veel te maken heeft met dat bitje, als het ringetje hoger is geplaatst krijg je meer druk achter de oren, en daarmee 'dwing' je het hoofd naar beneden, en dat lijkt me voor deze gangen niet de bedoeling.

Ik heb het idee dat de lange scharen meer bedoeld zijn om toch goede inwerking te kunnen hebben als het hoofd zo horizontaal gehouden wordt zonder dat je het bit in de mondhoeken trekt zoals met een gewoon bit en zonder druk achter de oren zoals met shanks.

Ik kan het natuurlijk mis hebben maar als ik logisch probeer te denken kom ik hier op uit := .

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:29

Lenneke_ schreef:
In tolt en telgang houdt het paard z'n hoog veel hoger. Ik denk dat je een rare hoek in de teugels/bit krijgt als de scharen recht zouden zijn.

Dat hoeft niet per se:

Afbeelding
Allebei in tölt, training vs. competitie

Maar kan me wel indenken dat de scharen vanwege oprichting misschien gebogen zijn. Misschien ook wel om het er optisch vriendelijker uit te laten zien? Ik ben wel benieuwd naar de druk bij een gebogen schaar ten opzichte van een rechte, ik ga het topic hierboven maar eens bekijken...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 15:36

IcePrincess schreef:
Ik heb het idee dat de lange scharen meer bedoeld zijn om toch goede inwerking te kunnen hebben als het hoofd zo horizontaal gehouden wordt zonder dat je het bit in de mondhoeken trekt zoals met een gewoon bit en zonder druk achter de oren zoals met shanks.

Dat klinkt ook logisch.

Maar dat is niet van toepassing op mijn bit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:59

Maar jij hebt ook geen IJslander ;)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 16:13

Ik bedoel eigenlijk de plaatsing van de bovenste ring. Die zit bij mijn bit een stukje boven het mondstuk waardoor er meer hefboomwerking is.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:53

Het bit van de openingspost heeft gewoon dezelfde werking als (western) shanks. Maar dan met pelhamringetjes, soort van hybrid, ik weet niet of ze een officiële benaming hebben maar heb ze wel al vaker voorbij zien komen op ebay bijvoorbeeld, worden dan ook pelham genoemd :) .

Hier een met een gebroken mondstuk:
Afbeelding

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:17

Zo, een dagje Penny-Equitana zit er op *heeft hele zere voeten*.

Daar ook de originele IJslander-stangen eens van dichtbij bekeken, en inderdaad, het ophangoog zit ter hoogte van de stang.
Mijn Duits is overigens über-slecht, dus om een goede uitleg heb ik niet durven vragen :D.

Even alle posts van vandaag terug gelezen, en eigenlijk klinkt alles heel plausibel. Hoofdhouding, optisch mooier... ik ga ook het topic dat hier gelinkt werd eens doorlezen.

@Lenneke: misschien is jouw bit wel een creatieve uitspatting van de fabrikant: misschien heeft ie een bit willen maken met een kantelwerking, maar iets te vaak naar IJslanders gekeken? :D