'Vriendelijk' bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marj0lein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:46

Is bitloos geen optie voor je? Ik vind bitloos heel fijn rijden. En je paard went er snel aan.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:51

Paardje_13 schreef:
Christah schreef:
Het hangt erg van het paard af. Dus 'het in het algmeen vriendelijkste bit' hoeft niet persee het prettigste bit voor jou paard te zijn, en voor hem dus ook niet het vriendelijkste bit. (Snap je nog wat ik bedoel?)

Zelf ben ik erg enthousiast over een enkelgebroken trensje.
Daar heb ik mijn paard op lopen, na vele andere bitten geprobeerd te hebben. Geen enkel bit werd geaccepteerd, en dit ongebroken trensje is zijn vriend. Meneer doet tegenwoordig zijn mond al open als het bitje eraan komt. Dat was met andere bitten een heel ander verhaal.

De pony die ik nu aan het beleren ben heb ik op een enkelgebroken trensje lopen. Dit gaat alleen nog niet helemaal naar wens, maar het grote probleem is dat er in 8,5 of 9 cm niet veel keuze is. Het liefst had ik voor de pony ook een ongebroken trens gehad. Maar dat is echt onvindbaar.

Toch ken ik ook genoeg paarden die heel fijn op een enkel of dubbelgebroken bit lopen. Het is gewoon een kwestie van uitproberen. Aan het gedrag van het paard is snel genoeg te merken welk bit hij of zij prettig vindt.

Ik denk dat je ongebroken bedoeld :P

Oeps, typfout. Inderdaad, ben erg enthousiast over een ongebroken trensje.

Anoniem

Re: 'Vriendelijk' bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:55

ik rijd ook bitloos!

Maar wat ik hier allemaal lees dat dubbelgebroken zo vriendelijk is vind ik onzin, Die werkt ontzetend in op de lagen van een paard! De lagen zijn enorm gevoelig!
Engelgebroken reed ik zelf vroeger mee ( ben blij dat ik er vanaf ben overigens :P ) die prikt idd in het gehemelte.
Ongebroken heb ik geen ervaringen mee, maar als ik dit zo allemaal lees lijkt me die dan nog het minst pijnlijk ( vriendelijk kan ik t nie noemen sorry ).
En idd een bit moet helemaal net als een zadel aangemeten worden! Dit gebeurt overigens volgens mij veels te weinig in de praktijk!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:00

maar het lijkt mij dat dubbel nog altijd zachter is als enkel gebroken?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:08

Cinnepin schreef:
ik rijd ook bitloos!

Maar wat ik hier allemaal lees dat dubbelgebroken zo vriendelijk is vind ik onzin, Die werkt ontzetend in op de lagen van een paard! De lagen zijn enorm gevoelig!
Engelgebroken reed ik zelf vroeger mee ( ben blij dat ik er vanaf ben overigens :P ) die prikt idd in het gehemelte.
Ongebroken heb ik geen ervaringen mee, maar als ik dit zo allemaal lees lijkt me die dan nog het minst pijnlijk ( vriendelijk kan ik t nie noemen sorry ).
En idd een bit moet helemaal net als een zadel aangemeten worden! Dit gebeurt overigens volgens mij veels te weinig in de praktijk!

door de noot die je zet in je eerste regel kon ik de rest al raden, wat ik erg jammer vind. Een bit is niet per definitie pijnlijk, net als dat bitloos niet per definitie pijnloos is aangezien het neusbot van het het paard ook enorm gevoelig is en hier werken de meeste bitloze hoofdstellen op in. het gaat er helemaal om hóe je met je optoming omgaat.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:09

ik rij gewoon met een enkelgebroken bustrens, heb ik ook meteen gebruikt bij het inrijden van mijn pony (nu 5 maanden geleden) hij doet het er erg goed op, en ik vind het vriendelijker dan een watertrens.

Wat betreft wat vriendelijker is enkel of dubbel gebroken... dat ligt ook aan de dikte van je bit, een heel dun dubbelgebroken bitje kan net zo onvriendelijk zijn.....

Edit: ik moet Qimm hierin gelijk ingeven.. het ligt er ook maar aan hoe je met je optoming omgaat.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:12

Leren bitje liep mijn paard ook heel fijn mee. Maar die mogen niet op dressuurwedstrijden.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:13

Ik heb nu een gewone dubbelgebroken watertrens, enkelgebroken wil ik niet meer door idd dat 'notenkraker' effect.

Maar wat is het verschil met een bol of plat tussenstukje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:13

Lenneke_ schreef:
Leren bitje liep mijn paard ook heel fijn mee. Maar die mogen niet op dressuurwedstrijden.

waarom nie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:17

Een dubbelgebroken watertrensje is naar mijn weten het zachtste, deze gebruik ik dan ook bij mijn paarden (van argentan?). :)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:21

Cinnepin schreef:
Lenneke_ schreef:

waarom nie?

Omdat ze niet als toegestaan in het reglement staan. Aldus de KNHS :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:24

@ Lenneke aha ok wist ik nie ( rijd ook geenw edstrijden :p )

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:25

dan moet je paard zn mondje maar goed dichthouden he :P

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:42

Ongebroken is idd het meest vriendelijk, mis de ruiter een vriendelijke hand heeft...

En je moet ook gewoon naar het paard, sommige vinden een enkelgebroken fijner andere dubbelgebroken of andersom...

Bitloos is niet per definitie vriendelijker dan met bit, hoe vriendelijk een optoming is hangt af van de ruiter!

daantje_gt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:51

Ik rij zelf met een dubbel gebroken, koper watertrens.
Is erg vriendelijk vind ik zelf.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:53

daantje_gt schreef:

zelf geprobeerd? :+ Haha. Grapje hoor

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:55

Waarom vraagt niemand wáárom het paard dat doet?!
Probeer daar eerst eens achter te komen, zou ik zo zeggen!
Misschien hou je teveel druk op het bit? Doet ie het bijvoorbeeld ook als je de teugels in een boogje laat hangen? ;)

daantje_gt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:57

Qimm schreef:
daantje_gt schreef:

zelf geprobeerd? :+ Haha. Grapje hoor

Nee heb het niet geprobeerd, leek me niet zo lekker zitten ;)
Maar vind het persoonlijk vriendelijk, aangezien allebei mijn paarden heel erg los in hun mond zijn sinds ik met dit bit rij :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:05

Ik rijdt mijn jonge paard met een robart enkelgebroken bustrens, zoeen die onafhankelijk van elkaar kan draaien en daar doet ze het goed op. Had er in het begin een dubbelgebroken watertrens in, maar die durfde ze niet aan te nemen, die werkte te scherp in.

Rubber ben ik geen voorstander van, dat wordt stroef in de mond.

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 22:21

Marj0lein schreef:
Is bitloos geen optie voor je? Ik vind bitloos heel fijn rijden. En je paard went er snel aan.

Ik rij al een tijdje bitloos ;)
Door omstandigheden ben ik nu echter genoodzaakt haar toch met bit te rijden, vandaar mijn vraag naar een zo vriendelijk en zacht mogelijk inwerkend bit.

Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe! De grootste boodschap die ik er in ieder geval uithaal, is dat het per paard verschillend is welk bit het prettigst is. Ik ga les nemen, en ben van plan met mijn instructie te gaan uitvogelen waar ze nou het prettigst op loopt, door simpelweg verschillende bitten uit te proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:13

Cinnepin schreef:
ik rijd ook bitloos!

pijnlijk ? het bit is zo pijnlijk als de ruiterhand hem maakt... Bitloos kan nl net zo goed écht pijnlijk zijn want dat werkt in op en neusbot en soms ook achter de oren... en dat is ook niet echt vriendelijk als hij druk geeft achter de oren..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:18

Ik rijd (heb) alle paarden met dubbelgebroken watertrens. Heb nog nooit problemen ermee gehad.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:37

ik vind dat altijd zo'n gelul, als je in beide gevallen van de teugels afblijft is een bit altijd onvriendelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:39

sflj schreef:
ik vind dat altijd zo'n gelul, als je in beide gevallen van de teugels afblijft is een bit altijd onvriendelijker.

ja maar je kunt geen dressuur proef rijden met lossen teugels ;) en druk achter de oren is net zo goed onvriendelijk als druk in de mond

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:43

Ik geloof dat de vraag was wat een vriendelijk bit is. Niet wat bitloos is.

Ongebroken trens is het vriendelijkst, dan dubbel en dan enkel.
Al hebben paarden ook hun voorkeur. Rubber is zoals maikeltje ook al zegt stroef en niet vriendelijk. Vaak zijn die bitten ook nog eens erg dik. Dik is vriendelijk, maar het mag niet te dik zijn, het moet wel in de mond passen. Dan kun je beter iets dunners nemen als er te weinig plek is.