Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:04

GEEEN!!! Vreselijk lelijk! Zorg gerust dat je zadel goed ligt zonder al die gekkigheid, echt onzinnig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:10

karev schreef:
mkk schreef:
Ik rijd wel met bontje .. maar dan niet als mode verschijnsel.. mijn zadel past ook perfect.. maar het geval was dat mijn pony last kreeg van een kapotte schoft.. en de oorzaak was ombekent..

dan past je zadel dus niet.... als je de schoft kapot rijd ligt je zadel er te discht op, of knelt..

een bontje vult je kamer onnodig op, dus als je een goedpassend zadel hebt is ie absoluut overbodig.

ik kan dan ook niet snappen dat mensen em er onder hebben omdat ze het zo moi vinden..

Zadel hoort niet tegen de schoft aan te liggen, 5 cm achter de bovenkant van het schouderblad. Probeer dat eens te bekijken als je je zadel er op legt. Dan heb je zelfs nog kans dat dán je zadel niet goed ligt, conclusie is dan dat je zadel niet past.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:51

Ik weet niet of ik het goed heb geplaatst maar ok:P

ik heb een soort van ruzie met een meisje zij zegt namelijk dat je niet zou kunnen springen met bijv. een haflinger als je 1.49cm bent:S !
En dat je ook niet kunt springen met een ijslander want dan breek je zijn benen of zoiets....Echt dat wijf spoort niet helemaal!
Dan zegt ze tegen mij dat een ijslander niet kan springen maar zelf springt zij 1meter met een shet!
En ze zegt tegen mij dat het gemeen is om een zweepje te hebben met paardrijden of je hem gebruikt of niet(ik heb hem altijd bij mij om het paard te laten merken dat ik de baas ben maar ik gebruik hem nooit) en dan 1 dag later slaat zij haar shet kei hard! Zoo hard dat hij er kei hoog van bokt en er uit peert, met mij der op! Ik wist ook niet dat zij dat ging doen en ik was hem aan het uitstappen toen zij dat deed dus ik had lange teugels...(haar shet is pas 3-4 jaar)
Ze zegt ook dat je kan springen met fleece bandages:S en ze zegt dat je altijd met pees beschermers moet rijden....ze heeft ook een bontje en een dekje onder haar zadel, en Anton(haar shet) moet echt ALTIJD op de teugels lopen!
Echt dat beest is nu zooo bang alleen maar als je je benen een beetje aanklemt begint hij te steigeren en zo!
Toe ik hem als verzorgponny had was hij hardstikke lief en nu heeft zij hem als haar eigen ponny en nu kan ik bijna nooit meer op hem rijden en hij is superr bang! iik hem gewoon medelijden met dat beest.
Als hij rustig moet worden schreeuwt ze tegen hem!
En toen mijn shet daar was heeft ze hem waarschijlijk geslagen ofzo, toen ik namelijk hem op kwam halen was hij hardstikke bang!
En toen ik Sunny (mijn shet) had getraint met springen was hij natuurlijk hardstikke moe!
Heft zij hem zonder toestemming van mij s'avonds nog gereden omdat haar paarden waren weg gelopen!
Echt niet normaal!

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:26

@maxipaxixx: 't is de bedoeling dat je een nieuw topic opent, nu antwoord je in een topic dat over bontjes onder zadels gaat..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:29

Je hebt al veel ideeen binnen gekregen over wel/geen bontje.
Maar je kunt er ook gewoon een ivm sjabrak en bontje een schapenvachtje onder doen, zodat je toch de voordelen van wol hebt.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:41

Sodeletuut schreef:
GEEN bontje! Misvormt je zadel alleen maar!

Wat grappig, die felheid, gezien je ava ;)

Heb met mijn oude zadel wel met bontje gereden, vind het ook mooi (shoot me :D ) maar nu ik een maatzadel heb doe ik het niet meer, omdat het zadel er minder passend van wordt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:50

Als je veel paarden met hetzelfde zadel rijd, kan een bontje nog best eens uitkomst bieden..
Heb em dr zelf ook vaak onder liggen als ik op andere paarden stap..
Bij mijn eigen paard heb em straks niet meer nodig, hij heeft straks zijn eigen zadel :D

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:30

Het is niet altijd goed met bontje maar als jij paard achter in zijn rug gevoelig is kan het voor het paard wel prettiger zijn omdat het `de klap` van de ruiter opvangt als die in het zadel komt met ligt rijden alleen moet je inderdaad wel opletten dat hij dan niet te smal word. Maar gebruik dan wel echt schapenwol dat werkt het beste

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:34

IKbenEllen schreef:
Sodeletuut schreef:
GEEN bontje! Misvormt je zadel alleen maar!

Wat grappig, die felheid, gezien je ava ;)

Dat was ook mijn gedachte :D

aHorseDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:10

Beste is natuurlijk om zonder te rijden, inderdaad een modeverschijnsel.
Zadel is aangemeten op een blote rug, bontjes zijn er voor als je paard last heeft van z'n rug.

SnuifjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:40

ik rijd zonder bondje.. op een of andere manier voelt dat beter aan vind ik zelf

maaikedingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:46

sinds kort gebruik ik dat ook!!
en voor het paard is het denk ik ook wel fijn

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:52

ik gebruik wel een bontje, maar ik had van veel mensen gehoord dat dat juist goed is. maar volgens mij maakt het geen verschil of je nou met of zonder rijdt het staat gewoon leuk vind ik.
maar dat is mijn mening!!!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 20:01

dym_whis2 schreef:
ik gebruik wel een bontje, maar ik had van veel mensen gehoord dat dat juist goed is. maar volgens mij maakt het geen verschil of je nou met of zonder rijdt het staat gewoon leuk vind ik.
maar dat is mijn mening!!!

Het maakt echt wel verschil, een bontje is toch behoorlijk dik en als je zadel goed past dan gaat het met een bontje alleen maar krapper zitten, dus op den duur krijgt je paard rugproblemen.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:23

ieder zijn eigen mening, maar ik heb het bontje voor verschillende dingen,
echter ook omdat het iets beter is voor de rug en mijn zadel is een
klein beetje aan de grote kant aangezien er eerst veel meer vet op zat,
nu komen de spieren er aardig goed op dus dat word minder, overigens
vind ik het persoonlijk veel mooier staan dan niks..., ;)
(ik rijd trouwens niet altijd met bontje)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:09

Ik rijd zonder bontje. M'n zadel past prima. Daarbij voelen veel bontjes aan als een dikke sok in een te krappe schoen. In de BIT stond laatst er een interessant artikel over.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:20

En toch zit ik er nog steeds over na te denken, misschien een keer uitproberen.
Zadel licht goed, maar hij heeft een gevoelige rug. En aangezien hij een vrijwel platte rug heeft, zou ik het zadel er toch alleen maar iets mee verhogen ?

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:03

mkk schreef:
Ik rijd wel met bontje .. maar dan niet als mode verschijnsel.. mijn zadel past ook perfect.. maar het geval was dat mijn pony last kreeg van een kapotte schoft.. en de oorzaak was ombekent.. toen heeft de man van de zadels mij advies gegeven rechts streeks op de rug een bontje te leggen.. De schoft is binnen twee weken geheeld ( ook een zalf je er op gedaan hoor) en is daarna (afkloppen) niet meer kapot geweest.. nu kan die er mischien wel weer onderuit maar het is een gewenning gewroden denk ik...

Hier ook. Rechtstreeks op de huid helpt wel tegen plekjes, tussen dek en zadel helpt het echt nergens tegen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:11

als je zadel goed ligt,Tmara,dan verpest je toch een beetje de goede pasvorm.
ik ben van mening dat een gevoelige rug het meest gebaat is bij een goed passend zadel.
soms bied het tijdelijk uitkomst,maar als je zadel goed past is het niet nodig vind ik dan.

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:41

jaah... nou kom ik even met een leuke vraag ;) :P

wij zijn bezig met het beleren van 2 pony's (halfbroers *D ) nu hebben we een zadel die op de 1 perfect past... en de ander net ietsie te breed is omdat die een stukje smaller gebouwd is !! het is niet een groot verschil.. maar het is er wel!!... ik zit er aan te denken om er dus bij de smallere pony een bontje onder te leggen.. om dat kleine beetje vullend te maken....

hierbij komt ook dat ik "het idee heb" !! dat het inderdaad de druk een beetje verdeeld... en het voor het inrijden toch wat fijner is voor de rug...

ik zou hier graag wat info over willen :D
hoef geen felle of kromme reacties... maar gewone tips en info :D bedankt vast allemaal!! :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:44

ik zou er dan iig even een expert naar laten kijken.
als het echt voor die ene pony goed zou liggen tijdelijk met een bontje,oke.

druk verdelen doet je zadel al als het goed past,daar heb je geen bontje voor nodig.
als een zadel goed past en je stopt er een bontje onder,dan is het niet fijner voor de rug ook niet bij inrijden.

succes!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:46

ik rijdt ook met bontje ivm het niet helemaal passen van het zadel. Ik rij nu op een 3 jarig paardje die nog vol in de groei is qua bespiering (en ook nog wel wat in de hoogte natuurlijk!). het zadel past in principe wel, maar het gaat snel naar achter schuiven doordat het iets te ruim/groot is, in zo'n geval is een bontje héél handig :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:49

ik wil geen vervelend mens zijn,maar als je zadel te ruim is of schuift past het niet voldoende.
wat ik zou doen; iemand met verstand van zaken er naar laten kijken,een tijdje met bontje rijden is niet erg.
als je later dan wel zorgt dat je zadel goed past

veel plezier met inrijden

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:14

oké bedankt vast !!... op die andere pony past die inderdaad echt goed... dus ik denk dan inderdaad dat we op die andere (smallere) pony dan maar een bontje leggen... we verwachten ook wel dat hij nog wel de breedte in zal gaan dus we houden het gewoon goed in de gaten ;) ..

ze krijgen sowieso, als ze helemaal door gereden zijn, een nieuw zadel, dit een 2de handse.. wou niet voor het inrijden al een splinter nieuwe kopen.. bedoel, er kan zo veel gebeuren ( dingen kunnen natuurlijk altijd gebeuren) maar ik heb maar bedacht om echt later pas een nieuw zadel te kopen .... maar natuurlijk goed opgelet of dit zadel wel past :D ... een ouder zadel kan overigens net zo goed liggen als een nieuw zadel :D

maar heel erg bedankt voor de info en tips en jullie ervaring;)... ik denk dat ik het hier wel mee red... mocht er toch nog iemand zijn die iets weet ... is altijd welkom!!

groetjess

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 11:44

ja een nieuw zadel geeft geen garantie dat het dan wel past.
als er naar is gekeken en het past goed met een bontje,dan kan het best voor tijdelijk.

als je het echt mooi vind en je wil het blijven gebruiken,dan heb je ook bontjes met alleen een rand zegmaar,die niet de pasvorm beinvloeden.