Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

kazary schreef:Dat heb je zeker. Weet ik dat ze bij ijslanders gebruikt worden met een max aan gewicht. Weer wat geleerd.
kazary schreef:Sorry over tolt heen gelezen, blijven stelen op knie actie.
Hoe dat daar zit weet ik niet.
Die dingen zijn echt niet uitgevonden voor het beschermen van de kroonranden, maar voor het beschermen van de hoefballen.
Het eerste paard met een kroonrand beschadiging van een balk moet ik ook nog zien, helaas die met hoefbal betrapping niet. En dat is een erg vervelende blessure.
Laten we hopen dat de TS een wat minder zelfgerijde blik heeft

) omheeft, is hij geen ijzer meer verloren. (Afkloppen
)kazary schreef:Gaat hij lekker meid?Dat jij vol wilt blijven houden dat ze voor de kroonranden uitgevonden zijn, ik lig er niet wakker van, gebruik jij ze fijn daar voor. Dan weten we ook meteen wie de "zelfgerijde blik" heeft.
Maar ik zie dat jij geboren bent in een jaar waarop ik al springend in een parcours zat. Waar ze nu zogenaamd voor gebruikt worden weet ik niet als mode verschijnsel en de jeugd wordt wijs gemaakt.
Vroeger was de enige echte reden hoefbal betrapping. Kroonrand beschadiging is iets wat minder vaak voorkomt. Daar hoef je dan ook niet voor die zeldzame keer iets voor aan zijn benen te knopen. Of je moet weten dat je paard er " aanleg" voor heeft.
Op de hoefballen trappen is bij springen zeker een flink groter risico, net als op de pezen trappen. Peesbeschermers heb je ook niet om voor de balken, ook al zeggen sommige mensen dat ook.
Het zijn beide beschermingsmiddelen voor een paard dat met de achterbenen op de voorbenen komt.
Bij dressuurpaarden wordt het ook gebruikt (ook niet voor de kroonranden) Ook daar als hij voor niet snel genoeg weg is en dat het achterbeen niet op de hoefballen trapt.
Eigenlijk best logisch wat jij zegt, wat een nuttig topic is dit

Van de gangenpaarden wist ik niet. Alleen bij tuigers.