het nut van springschoenen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:54

Volgens de bokt wiki:
Springschoen

De springschoen dient er voornamelijk voor om het met de achterhoeven aftrappen van de voorijzers te voorkomen. Ook dienen zij voor het beschermen van de hoef en hoefballen, met name tijdens het springen. De springschoenen kunnen van diverse materialen zijn gemaakt; rubber, plastic, neopreen, leer en kunststof. Je hebt "dichte" springschoenen, die bevestig je door ze over de hoef heen te schuiven, of "open" springschoenen die je dicht maakt met klittenband of riempjes.

Misschien is jou aanvulling erbij ook wel leuk als extra informatie?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:58

kazary schreef:
Dat heb je zeker. Weet ik dat ze bij ijslanders gebruikt worden met een max aan gewicht. Weer wat geleerd. :)

Je hebt ook van die ballenboots, die kun je op dezelfde manier gebruiken (bescherming van de hoefbal en gewicht toevoegen) Die ballenboots hebben een soort verhard plastic stuk in de vorm van de hoefbal aan de achterkant en zitten met een riempje om de hoef.

Moet er bij de wiki dan niet ook de informatie over bescherming van de kroonrand bij springen bij? Ik weet niet of mijn toevoeging wel wiki-waardig is, het gaat maar om een klein stukje van de paardensport, tenslotte.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:59

Kortweg is het gewoon om wonden aan kroonrand en hoefbal te voorkomen en ijzers te laten zitten.

Ik gebruik ze ook altijd omdat mijn paard erg actief is van achter en dus zichzelf geregeld op de hoefbal trapt ik hoor haar regelmatig 'klappen'.

Ik ben ze ooit eens vergeten bij een sgw en heb er ook spijt van gehad; mijn paard had zichzelf aan de binnenkant op de kroonrand getrapt, doordat ze kalkoenen in had zat er een flink gat in de kroonrand. Ze heeft er alleen 2 dagen licht onregelmatig mee gelopen maar een wond op zo'n plek brengt ook veel infectiegevaar met zich mee.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:00

kazary schreef:
Sorry over tolt heen gelezen, blijven stelen op knie actie. :)
Hoe dat daar zit weet ik niet.

Die dingen zijn echt niet uitgevonden voor het beschermen van de kroonranden, maar voor het beschermen van de hoefballen.
Het eerste paard met een kroonrand beschadiging van een balk moet ik ook nog zien, helaas die met hoefbal betrapping niet. En dat is een erg vervelende blessure.

Prima, ik antwoord op de vraag van de TS. Dat jij niet weet waarom springschoenen zijn uitgevonden, maakt mij tot iemand die dat verhaaltje uit haar duim zuigt, ipv dat het bij jou een gebrek aan kennis aangeeft ;) Laten we hopen dat de TS een wat minder zelfgerijde blik heeft :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 08:57

Gaat hij lekker meid?Dat jij vol wilt blijven houden dat ze voor de kroonranden uitgevonden zijn, ik lig er niet wakker van, gebruik jij ze fijn daar voor. Dan weten we ook meteen wie de "zelfgerijde blik" heeft.
Maar ik zie dat jij geboren bent in een jaar waarop ik al springend in een parcours zat. Waar ze nu zogenaamd voor gebruikt worden weet ik niet als mode verschijnsel en de jeugd wordt wijs gemaakt.
Vroeger was de enige echte reden hoefbal betrapping. Kroonrand beschadiging is iets wat minder vaak voorkomt. Daar hoef je dan ook niet voor die zeldzame keer iets voor aan zijn benen te knopen. Of je moet weten dat je paard er " aanleg" voor heeft.
Op de hoefballen trappen is bij springen zeker een flink groter risico, net als op de pezen trappen. Peesbeschermers heb je ook niet om voor de balken, ook al zeggen sommige mensen dat ook.
Het zijn beide beschermingsmiddelen voor een paard dat met de achterbenen op de voorbenen komt.
Bij dressuurpaarden wordt het ook gebruikt (ook niet voor de kroonranden) Ook daar als hij voor niet snel genoeg weg is en dat het achterbeen niet op de hoefballen trapt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:16

http://www.stalvansilfhout.nl/media_sta ... degril.htm

Leuk en duidelijk stukje, ook de gangenpaarden worden aangehaalt.

Een springschoen is in eerste instantie bedoeld voor de bescherming van de hoefbal bij het paard. Tegenwoordig worden ze voor allerlei doel einden gebruikt: om het aftrappen van ijzers tegen te gaan, het meer optillen van de benen en als hulpmiddel bij magneetveld theraphie. De springschoen beschermt ook de zachte kroonrand.
Het stukje is nog veel langer.Maar dus in eerste instantie bedoeld om de hoefbal te beschermen.

Dit artikel lijkt me ook een ruim en volledig antwoord voor de ts. :)

meggiemeg

Re: het nut van springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:21

Ik gebruik springschoenen met bontrand tijdens transport op de trailer. Mijn paard heeft een bloedhekel aan transportbeschermers, zet dan geen pas meer. Dus ik doe 3 in 1 beschermers om met springschoenen zowel voor als achter en zo is mijn paard ook goed beschermd.
Er zijn dus meerdere mogelijkheden om ze te gebruiken!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:25

Mijn Fries draagt altijd springschoenen in het land, om zoveel mogelijk te voorkomen dat hij zijn ijzers aftrapt.
Het land is nogal soppig en hij doet nogal eens vrolijk in het land, en verloor daarbij regelmatig zijn rechter voorijzer.

Sinds hij springschoenen (maatje XXL, de grootste die er te krijgen zijn :D ) omheeft, is hij geen ijzer meer verloren. (Afkloppen :o )

Met rijden gebruik ik nooit springschoenen, hij raakt zichzelf niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:53

kazary schreef:
Gaat hij lekker meid?Dat jij vol wilt blijven houden dat ze voor de kroonranden uitgevonden zijn, ik lig er niet wakker van, gebruik jij ze fijn daar voor. Dan weten we ook meteen wie de "zelfgerijde blik" heeft.
Maar ik zie dat jij geboren bent in een jaar waarop ik al springend in een parcours zat. Waar ze nu zogenaamd voor gebruikt worden weet ik niet als mode verschijnsel en de jeugd wordt wijs gemaakt.
Vroeger was de enige echte reden hoefbal betrapping. Kroonrand beschadiging is iets wat minder vaak voorkomt. Daar hoef je dan ook niet voor die zeldzame keer iets voor aan zijn benen te knopen. Of je moet weten dat je paard er " aanleg" voor heeft.
Op de hoefballen trappen is bij springen zeker een flink groter risico, net als op de pezen trappen. Peesbeschermers heb je ook niet om voor de balken, ook al zeggen sommige mensen dat ook.
Het zijn beide beschermingsmiddelen voor een paard dat met de achterbenen op de voorbenen komt.
Bij dressuurpaarden wordt het ook gebruikt (ook niet voor de kroonranden) Ook daar als hij voor niet snel genoeg weg is en dat het achterbeen niet op de hoefballen trapt.

Dat dacht ik inderdaad ook, dat het bescherming tegen de balken was :o Eigenlijk best logisch wat jij zegt, wat een nuttig topic is dit :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:10

Leerzaam voor allemaal. :) Van de gangenpaarden wist ik niet. Alleen bij tuigers.

Peesbeschermer heeft zijn naam ook te danken aan de plek waar de pezen zitten. Het stukje elastiek of alleen riempje zoals bij leren, is te wenig om te beschermen tegen een balk. (en heel gemeen, hij moet zijn been maar optillen)

Voor bescherming op de wagen zoals Meggiemeg schrijft is het inderdaad ook nog.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:58

Ik heb ze om tijdens 't longeren omdat 'ie nogal eens een gekke sprong maakt, en 't zou dan niet de eerste keer zijn dan z'n kroonrand weer openligt. Hij heeft geen ijzers, dus het hoeft niet in de wei, maar sommige mensen doen ze wel om in de wei. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:02

Die van harry's horse zijn goed. Leuke kleurtjes dus je raakt ze niet snel kwijt en goed klitteband. Echter moet je wel de goede maat kopen, anders trapt je paard ze stuk als ze te groot zijn of schuren ze als ze te klein zijn. Van harry's horse kosten ze 7 euro ofzo.