Slofteugel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:42

Janski schreef:
Wat jij vergeet denk ik is dat voor je dressuurmatig kan gaan rijden je eerst een gehoorzaam en bewerkbaar paard moet hebben en je dus afspraken met een dier moet maken.

whahaha, :') sorry.....
Dressuur draait om een paard gehoorzaam paard.
De oefeningen zíjn om het paard gehoorzaam en lenig te maken....

Een slof is geen rem, maar en buig-middel.
Buigt voor de druk!
Dat het paard af remt zegt genoeg over over het verkeerde gebruik (!) en vind ik alleen correct als noodrem in een gevaarlijke situatie.

Janski

Re: Slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:41

Je rijdt Z zie ik. Als ik op jouw paard en flinke ophouding aan de slof geeft: wedden dat ie subiet stil staat?? Als ik langzaam druk mee opvoer en ophoudingen maak "trek ik hem in de krul". Dit doe ik niet als ik met mijn hand "stop" zeg en dan weer loslaat.

En ik zie wel hoe ze sterker en lossen worden van de dressuur maar niet hoe ze er braver van worden. De meeste springpaarden zijn een stuk cooler en gehoorzamer in de ring overigens, dus gehoorzaamheid heeft niet persé met dressuur te maken, maar voor een groot gedeelte met opvoeding dit zit is alle takken van sport en er zijn dus meerdere gezonde en effectieve manieren.

En springpaarden zijn echt net zo los en getraind (zo niet beter) in hun vel dan het gemiddelde dressurpaard. En dan heb ik het niet over de dressuurTOP maar over ons normale ruiters.

Het vergroot de werking van je hulpen zowel die van buigen als die van remmen. Dus als je hem als rem gebruikt en hij werkt ook als rem dat gebruik je hem in mijn ogen effectief. Ik vind juist dat als je een slof gebruikt om een paard in de krul te rijden en langdurig druk op dat ding hebt staat dat je hem verkeerd gebruikt en je paard vernielt. :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:02

Bij mijn paard hoef je niet te trekken om hem te laten stoppen ;)
Zoals gezegd kán je een paard laten stoppen met slof, maar is totaal verkeerd gebruik van een slof.
Een ruk in z'n mond is net zo iets en net zo effectief.Iets wat iedereen moet voorkomen... Het langdurig druk geven dmv een slof is idd ook erg verkeerd. Het langdurig druk geven is altijd verkeerd :)*

Wat een vergelijking weer :roll:
Springpaarden zijn idd vaak een stuk cooler, maar dat komt ook doordat zij hun energie makkelijk kwijt kunnen. Bij dressuur bouw je die spanning en kracht op en hem 'verheven' te laten lopen.
Ook is de training erg verschillend, al zouden veel dressuurruiters daar nog wat van kunnen leren en ook ik . Springpaarden mogen niet angstig zijn voor hindernissen en hun ombouw en worden heel de opleiding getraind om niet te reageren op spannende dingen.
Daarbij worden springpaarden ook voornamelijk dressuurmatig getraind :)*
Ik zie in de (zware) springsport ook veel zware bitten hangen, dat is ook niet voor niets.
De gehoorzaamheid die jij ziet is gewoon anders!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:30

Maar die gehoorzaamheid is wel noodzakelijk :) Een dressuurpaard heeft in de ring net zo veel concentratie nodig naar mijn idee. En dat van energie is je reinste flauwekul. Dat ze voornamelijk dressuurmatig getraind worden is ook niet helemaal waar. Het is een compleet andere training die alleen in de basis het zelfde is. En trainen op ombouwen..ach.. het publiek en de drukte op concours heeft veel meer invloed dan een paar planten naast een hindernis. Over die bitten ????.. want S&T is namelijk niet zwaar :? hahaha bij het spingen ziet het er vaak ingewikkeld uit maar is vaak vriendelijker dan S&T

Wat je schrijft heb je duidelijk zelf niet meegemaakt. Als die paarden niet verheven zouden lopen zouden ze ook niet over 1.50 heen komen ;)

Dus laten we het er op houden dat in jouw ogen een slof is om meer buiging te krijgen en niet om mee te remmen of voor een stukje veiligheid. Ik vind dat je hem voor meer dingen kunt gebruiken mits vriendelijk en met mate :)

mij best :+ Meerdere wegen die naar Rome leiden gelukkig.

maaikewesley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:33

waarom een slofteugel?
wat een onzin vindt ik dat.
oh het paardje loopt even niet naar beneden of even niet zoals ik het wil.
ach laten we er maar meteen een slofje aan knuppen.
het heeft ook heleeemaaaal geen gevolgen ofzo

WEL DUS

- rugklachten
- zere schouders
- kniklopen

en een paard komt ook in opstand tegen de slof hoor.

en als jij je handen nog niet goed stilhoudt of je teugels nog niet goed hebt. dan trek je zijn hele mond kapot.

dus begin er maar gewoon niet aan want het lijkt me nog niet verstandig als je zelf niet weet hoe ie werkt....

maaikewesley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:40

sorry, ik moest nog ff reageren. heb net ff alles gelezen.

ff voor iedereen: je moet niet denken dat je cool bent als je met slof rijdt.
het is een sterkte hulpteugel die vaak verkeerd wordt gebruikt.
de reden waarvoor jij hem wil gebruiken is ook niet goed.
dan raad ik je eerder een elastiekje aan. ken je die?
is ook gewoon in de winkel te halen.
of een martingaal als hij hoog wil kijken.
dat houdt ook wat tegen

en ze zijn lichter voor het paard en je kunt zelf minder fout aanrichten.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

xxx

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:08

Pfffffff uiteraard doe je het liever zonder maar we zijn niet allemaal Anky he.. al geloven sommigen van wel. Niet iedere ruiter is van zichzelf handig genoeg en dat is logisch want dat kost jaren aan training. Ik zie ze dan persoonlijk liever met een stille hand zodat ze stil kunnne gaan zitten en vertrouwen krijgen aan een slof , dan rukkend en stuiterend door de baan omdat "Bokt" zo tegen hulpteugels is.

Ik ben er bang voor dat mensen die een slof of wat anders niet hier om raad durven vragen omdat ze dan zo'n kudden hysterische tegenstanders over zich heen krijgen... En dan stiekem lekker zelf gaan kloten.

Het zou voor velen erg nuttig zijn om juist te zeggen hoe hulpmiddelen vriendelijk gebruikt kunnen worden. Het gebeurt toch wel !! Dus als we nou wat opbouwender kunnen zijn?? Zelfs Anky en de rest van de top heeft ze echt wel aan de slof lopen op training hoor als dat nodig is.

Ik wil het gebruik van hulpteugeld zeker niet promoten en goede les vooral wel, maar de TS gaat dit gewoon proberen dus i.p.v. het af te zeiken kom met nuttig advies.

Zie het zo: Een kind van 12 behoort ook geen sex te hebben .. maar als ze het dan toch gaan doen houd je het niet tegen en leer dan ze hoe het veilig kan ;)

Het is mogelijk om met een hulpteugel jezelf en je paard te helpen.. heus. Alleen omdat iedereen zo hysterisch doet worden mensen die om hulp vragen hier geen steek wijzer alleen maar onzekerder.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:16

Wat bedoel je met maar we zijn niet allemaal Anky he.. al geloven sommigen van wel.?! Dit vind ik dus echt nergens op slaan en ook erg offtopic!

Ik heb haar alleen om de redenen gevraagd waarom hij zo doet, waarschijnlijk zit er iets achter. Maarja,dan moet je maar even mijn berichtje lezen.

Ik vind het best dat ze met slof gaat rijden, als ze het maar doet met goede begeleiding. Dat maakte ik namelijk niet uit het topic.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:04

Wat ik daarmee bedoel is dat de meesten hier (en ik ook) nog veel moeten leren en hard moeten trainen.
Iedereen begint op de manege.. de pony's en dan de paarden en als je daar denkt te kunnen rijden. Dan begint het dus pas!

Kortom de bedoelingen zijn goed, de theorie is leuk, maar het zijn de jaaaaren ervaring waardoor je beseft hoe veel je nog moet leren en hoe weinig er in dat dressuurboekje staat. En in die jaren doe je een hoop fout .. Iedereen. Bokt is er om te helpen en niet om heel belerend te gaan zeggen wat er zo slecht is.

Ik dacht toen ik 20 was echt heel wat van mezelf want ik kon M springen en Z dressuur.. en toen ben ik echt een keer aan de bak gegaan met meerdere paarden en na 13 jaar zijn de foutjes er nog niet uit en is het nog iedere week privé lessen

Dus we zijn niet allemaal Anky, maar sommigen praten alsof ze het allemaal beter weten.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:05

Als je het advies hebt gekregen van je instructrice, dan zou ik vragen of je hierin begeleid kan worden. Dus hoe je die vast maakt en hoe je hiermee moet rijden. Met een slofteugel is niets mis (vind ik) zolang deze maar op een goede manier gebruikt wordt :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:34

Janski schreef:
Maar die gehoorzaamheid is wel noodzakelijk :)

Maar als je die gehoorzaamheid moet aanleren met een slof, dan ben je toch verkeerd bezig?
Dan kun je net zo goed je paard (kapot) slaan met de zweep als 'hulpmiddel' om het paard te laten gehoorzamen... .

Er zijn idd meer wegen die naar rome leiden. Echter via de omwegen is dat minder goed voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 08:26

Gut, wat een redeneringen weer :roll:
Janski schreef:
Een kind van 12 behoort ook geen sex te hebben .. maar als ze het dan toch gaan doen houd je het niet tegen en leer dan ze hoe het veilig kan

Je kunt natuurlijk ook gewoon dat kind uitleggen, waarom hij/zij op deze leeftijd geen sex zou moeten hebben, dat het kind er geestelijk nog helemaal niet aan toe is....... een kind van 12 hoort naar school te gaan, te giebelen om het andere geslacht, maar zich niet bezig te houden met sex.
Door een kind gelijk maar te leren hoe het veilig kan, ipv te waarschuwen voor de gevaren, geef je een boodschap af die imo niet de juiste is. Je kunt je dochter van 12 natuurlijk preventief de pil laten slikken, maar dat is op die leeftijd niet wijs, omdat de cyclus nog helemaal niet zo mooi ontwikkeld is. De geslacxhtsorganen zijn zich aan het ontwikkelen, wijs is het om dan even niet in een hormoonhuishouding in te grijpen, die sowieso op die leeftijd nogal aan het veranderen is. Door daarin in te grijpen, richt je misschien meer schade aan dan je kunt overzien...... (lees het topic: slachtoffer van de pil eens. Dat zijn dan nog volwassen vrouwen)
En kan je zoon al wel omgaan met het vaderschap? Of is de PlayStation interessanter? Kan hij zijn verantwoordelijkheden nemen, kan hij brood op de plank brengen, kan hij zijn kind en zijn vrouw verzorgen en onderhouden? Als hij dat niet kan, is hij niet toe aan sex, en is onthouding de betere keuze.

Condoom is leuk, wie zegt jou dat een tiener die al geen normale afspraken kan nakomen (heel verklaarbaar allemaal hoor) er wél aan denkt om dat condoom te gebruiken. Goeie kans dat ze het 9 van de 10 keer gebruiken. En die 10e keer dan? Misschien kun je het beter eens hebben over baarmoederhalskanker, wat SOA's zijn, wat een impact een zwangerschap heeft...... daar nog niet aan toe als 12-jarige? Dan ook niet aan sex.
Het is veel beter ellende te voorkomen, dan onbetrouwbare tieners onbetrouwbare voorbehoedsmiddelen te geven, en het niet tegen willen houden.....
Nee, ik vind sex niet iets voor tieners.

Die AVRO-Documentaire "Sex sells" zei op dat punt ook genoeg. Wil je je kinderen daar niet tegen beschermen (wat je taak is als ouder)? Condooms beschermen niet tegen geestelijke schade.......

Je leert ze als het goed is "nee" zeggen tegen drugs, waarom dan ook niet tegen sex? Of alcohol? Of moet ik mijn stiefzoon leren hoe hij zich veilig een delirium kan zuipen? Ik dacht het toch niet......
Janski schreef:
Kortom de bedoelingen zijn goed, de theorie is leuk, maar het zijn de jaaaaren ervaring waardoor je beseft hoe veel je nog moet leren en hoe weinig er in dat dressuurboekje staat. En in die jaren doe je een hoop fout .. Iedereen. Bokt is er om te helpen en niet om heel belerend te gaan zeggen wat er zo slecht is.

Wat is er mis mee om te waarschuwen tegen verkeerd gebruik van dingen? Of behoeden voor fouten?
Of is dit de denkwijze van "alles moet maar kunnen"?
superwoman schreef:
Maar als je die gehoorzaamheid moet aanleren met een slof, dan ben je toch verkeerd bezig?
Dan kun je net zo goed je paard (kapot) slaan met de zweep als 'hulpmiddel' om het paard te laten gehoorzamen... .

Er zijn idd meer wegen die naar rome leiden. Echter via de omwegen is dat minder goed voor je paard.

Je moet je altijd afvragen wat het beste is, niet gaan voor "second best".
Voor een 12-jarige is seksuele onthouding héél verstandig, en volledig risicoloos. Second best is het kind leren met voorbehoedsmiddelen om te gaan, "omdat ze het toch wel zullen doen". Wij hebben heel bewust bij mijn stiefzoon het gehad over onthouding, zodat hij geen spijt heeft als hij met de liefde van zijn leven (een heel lieve meid waar hij heel gelukkig mee is) het bed induikt. Hij is ons er dankbaar voor.
Soms kun je beter iemand adviseren te leren rijden, omdat de hulpteugel die ze wil gebruiken, niet bedoeld is voor het probleem waar ze mee te maken heeft. Ze kan het probleem beter oplossen op een manier waar ze iets aan heeft.

Je kunt altijd nog overwegen haar te leren met slof te rijden, en hoe hem goed te gebruiken, maar dan op een ervaren paard, en met een ervaren instructeur, zodat de ruiter écht iets leert :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:59

Janski vind het leuk om er van alles bij te halen, van springen tot sex, terwijl het gaat om het gebruik van en slof....
Het word er niet duidelijker van _O- :')
Bedankt Yamcha voor de sexuele voorlichting :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:03

Graag gedaan :D :')

Sja, als je er een onzinnig argument bijhaalt, wil ik wel uitleggen waarom het nergens op slaat hoor :) Tot sxuele voorlichting aan toe :+

Ik kleed volwassen mensen soms (letterlijk) opnieuw aan, draai ik mijn hand ook niet voor om :D

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:48

superwoman schreef:

En soms zijn omwegen heel erg goed.... maar goed dan moe je er wel voor openstaan en de alternatieven willen ontdekken. Dat betekent dat je onvermijdelijk ook fouten maakt, maar uiteindelijk wel per individueel paard een passende route kan vinden. Er is heel vriendelijk en fijn te rijden en hulpen te verduidelijken met een slof, en natuurlijk kan het ook anders.

Je doet alsof een slof mishandeling is... en dat zegt mij genoeg over jou. Ik meng me er verder niet meer in en wens de TS succes en ik hoop dat ze de juiste hulp en methode vind om fijn te kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:57

Een slof is imo geen mishandeling, maar niet het juiste middel in de handen van een onervaren ruiter ;)

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:59

ik heb medelijden met je paard.
ben enorm tegen een slof.
altijd het paard wat de schult krijg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:15

Dat vind ik nou wel weer héél kort door de bocht.......

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:26

Citaat:
Een slof werkt aan de voorkant, maar niet als rem.
Wanneer je pony te snel is, zal deze eerder z'n kin op z'n borst leggen dan afremmen.
Kin op de borst is weer moeilijk af te leren en dus verwacht ik dat je met deze hulpteugel nog meer problemen gaat krijgen...

Om je pony rustiger te krijgen moet je werken met ophoudingen.
Kleine korte ophoudingen en gelijk weer ontspanen daarna. Dit moet je en poosje oefenen onder begeleiding, want de meeste (bijna alle) maken te lange ophoudingen óf ontspannen niet voldoende.

sorry daar ben ik het gedeelte niet mee eens,
met buitenrijden heb ik ook een slof, omdat hij zo pittig, opgefokt, sterk,bitje vast, vandoor enz.
is het voor mij en het paard veiliger met een slof te rijden, en als hij ervandoor gaat, en je doet je handen omhoog en iets naar je toe, remt het paard echt wel af, omdat hij op de borst wordt gedrukt en moeilijk kan zien waar die loopt, dus ook minder vaart maakt,
ik zou nooit naar buiten gaan zonder slof hoe goed het ook gaat, daar is hij te gevaarlijk in, hoe oud die ook is, ik blijf erbij dat een slof echt wel een rem kan zijn, als je het idd op een goede manier gebruikt en niet als mar vast houd maar steeds stekte ophoudingen.
maar als hij in de bak zo is, zou ik meet naar ontspanning werken idd en met ophoudingen en goed belonen, en is die te sterk, kleine volte draaien tot die rustig loopt en belonen en proberen een zijde te pakken, veel afwisselingen rijden maar het beste zou zijn op zoek naar een andere instructrice.
mijn paard is het niet meer af te leren buiten, |( jammer genoeg anders zou ik graag zonder slof een toerritje willen maken maar is niet anders.
naja succes.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:24

Misty2001: Hij legt dus z'n kin op z'n borst er remt af doordat hij niks ziet.... Dat vind ik rijtechnisch dus geen rem.
In noodgevallen vind ik het idd wel 'goed', omdat dat dan voor beide veiliger is (heb ik ook ergens neergezet :o ). Je moet bij de meeste 'opgefokte' paarden de slof behoorlijk strak trekken voor dat resultaat .
Je moet het met me eens zijn, dat dat geen vriendelijk/correct gebruik is, ookal laat je daarna weer los.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:36

superwoman schreef:
Misty2001: Hij legt dus z'n kin op z'n borst er remt af doordat hij niks ziet.... Dat vind ik rijtechnisch dus geen rem.
In noodgevallen vind ik het idd wel 'goed', omdat dat dan voor beide veiliger is (heb ik ook ergens neergezet :o ). Je moet bij de meeste 'opgefokte' paarden de slof behoorlijk strak trekken voor dat resultaat .
Je moet het met me eens zijn, dat dat geen vriendelijk/correct gebruik is, ookal laat je daarna weer los.

ik had jou berichtje erboven ook wel geloof ik gelezen of het was van iemand anders :D
maar ik ben het inderdaad mee eens dat met slof rijden best slecht en schadelijke dingen aan kan richten en zeg zelf ook wel dat ik super graag zonder slof wou rijden, maar kan geen oplossing vinden om hem normaal buiten te laten lopen, tenzij er mensen zijn die mij kunnen helpen/tips geven
maar het gaat om dit meisje en pony, en ik zou haar inderdaad te adviseren om het niet te doen, ik gebruik de slof ook alleen maar met buitenritten, en als hij braaf is heb ik de slof zeker slap hangen hoor, maar grijp wel in als het moet,
en ja het is zeker geen rijtechnische rem.. maarja sorry wat moet je anders? ;(
en met opgefokte paarden moet het dan idd super kort en strak.. en daar wordt het echt niet beter van,
want de pony is en blijft toch wel sterker.. zelfs met slof kunnen ze het bitje vast pakken en ervandoor gaan ( is mij overkomen )
maar als haar instructrice het haar adviseert, denk ik niet dat de instructrice weet wat de gevolgen kunnen zijn, het paard is er dan altijd afhankelijk van en als je dan eens echt dressuur wil rijden zonder slof wordt het paard nog drukker dan dat die al is en kunnen er andere gevolgen komen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:10

Sorry hoor maar een 13 jarig met en slof laten rijden! Ik vind dit eerlijk gezegd schandalig. Een verkeerd gebruikte slofteugel kan zoveel schade aanrichten bij een pony/paard en dat dit wordt geadviseerd door iemand die les geeft aan kinderen. Ik zou zo een instructeur de deur wijzen. 8)7
Het op een juiste wijze gebruiken van een slofteugel vergt veel rijtechniek en finesse dat kan je van een kind van 13 nog niet verwachten. Eens te meer toon dit weer aan dat er iets fundamenteel mis is in de dressuurwereld.

De slof dus niet gebruiken en een andere instructeur zoeken die het probleem rijtechnisch gaat oplossen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:49

Eens :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:46

instructeur was het toch niet?
Volgens mij was het een moeder van 1 van de lesklantjes.

@Misty2001: Ik denk idd dat je weinig andere keus heb als je een buitenrit wil/moet maken. Zo lang je hem gebruikt voor noodgevallen is het voor beide veiliger (ook sturen gaat beter in zo'n situatie( . Als je verder blijft oefenen met de basis, dan zal het toch langzaam beter moeten gaan.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:51

en als er dan toch niets kan veranderen...

neem dan een thiedemannteugel, dat werkt in princiepe hetzelfde als een slofteugel, maar er kan niet zoveel fout gaan(je kan niet zoveel fout doen), en het is makkelijker.
maar zonder is altijd beter!!