Hebben jullie ook een lamswol onderlegger?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:40

ilse1987 schreef:
ik rij ook altijd met bontje (Christ) omdat mijn zadel niet meer 100% past. Heb een nieuw zadel besteld maar is pas over 1 maand klaar. Het is beter om met bontje te rijden als je zadel niet goed past als dat het de hele tijd op de rug drukt. Als het zadel goed past is het natuurlijk niet nodig.

Hoe meer je onder een te klein zadel legt hoe kleiner de overige ruimte is en hoe meer druk
Even niet rijden zou een betere oplossing zijn :j

WonderWanita

Re: Hebben jullie ook een lamswol onderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:41

Ik zal nu wel veel mensen over me heen krijgen; maar volgens mijn zadelmaker kunnen die bontjes echt geen kwaad. Zolang die bontranden goed om je zadel heen passen.
Hij zegt dat dat bont namelijk zo inzakt dat je zadel hoogstens een paar milimeter hoger zal liggen. Door de druk op het zadel, wordt dat bont namelijk platgedrukt.
Ik heb trouwens nu trouwens een bontje ZONDER bont aan de onderkant van Mattes. Super handige oplossing als je het gewoon voor de sier wilt hebben.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:11

CIV schreef:
Ik rij ook met een lamswollen onderlegger, persoonlijk vind ik dat ook wel mooi staan.

Dat is echt te slechtste rede waarom je een bontje zou moeten gebruiken :Y)

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:12

WonderWanita schreef:
Ik heb trouwens nu trouwens een bontje ZONDER bont aan de onderkant van Mattes. Super handige oplossing als je het gewoon voor de sier wilt hebben.

Dat is wel goed als alternatief als je het alleen voor het mooie wilt, blijft je zadel tenminste wel passen :)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:12

94ninitjuh94 schreef:
Ik heb ook zo'n bontje van 70 euro en die nam hij mee bij de zadelpasservice.
Zij kwamen van drunens ruiterhuis en ze staan bekend om hun goede zadelpassen, dus wete zeker dat dat bontje ook alleen maar goed is.
Ik reed eerst ook zonder bontje maar zo'n lamsvel is stukke beter voor de rug aangezien de paarden tegenwoordig niet zoveel vet meer tussen de wervels hebben.

drunens ruiterhuis kan absoluur GEEN zadels passen en lossen juist problemen met slecht liggende zadels op door de klanten te adviseren om er een bontje of zelfs zo'n schuimrubber onderlegger onder te leggen. Een groter stel malloten bestaat niet!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:13

Heb idd ook veel slechte verhalen gehoord over de passervice van Drunens Ruiterhuis....

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:15

CIV schreef:
Ik rij ook met een lamswollen onderlegger, persoonlijk vind ik dat ook wel mooi staan. Bij ons op stal en de stal waar ze nu staat rijdt bijna iedereen met een onderlegger.

modeverschijnsel dus! een bontje doet meer kwaad dan goed, als je dat onder je zadel propt is je zadel ineens veel smaller. Een geheel bont chabrak of alleen een bontje (en dus niet dekje-bontje-zadel) kan wel goed, maar dat vinden de meeste mensen zonde

Ikzelf heb een 'bontje zonder bont' allen een dun katoenen dekje, met alleen voor en achter die rand. puur voor de sier en maakt mn zadel niet kleiner omdat er aan de onderkant geen bont zit

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:24

Als eerste wil ik je zeggen dat ik het sneu voor je vind zoals de zadelmaker had gereageerd. Wat flauw om te zeggen dat je je pony mishandelde met je zadel.

Het bontje verhaal is in veel gevallen een hype en modetrent, maar in jou geval vind ik het goed van je dat je het in het belang doet van je pony.
Het model van het bontje doet er niet zo toe, maar het moet niet knellen door de dikte.
Ik heb in Zwitserland op een springstal gewerkt en daar reed iedereen met een vachtje van een ree onder het zadel. Die zie je hier in de ruitersportzaken ook steeds meer liggen.
En die zijn gewoon in de vorm zoals ze bij de leerlooier vandaan komen.
Ook rijden ze er met schapenvachten zoals de reeënvacht, maar ze hebben er dan géén sjabrak tussen EN rechtstreeks op de paardenrug. Mij is toen uitgelegd dat er niets beters is dan haar op haar...

Afbeelding

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:30

een bontje is absoluut niet nodig voor een zadel wat goed ligt.
een goed passend en goed gevuld zadel is niet hard op de rug.

als je het mooi vind,wat ik kan begrijpen,doe er dan zo'n 'nep' bontje onder met alleen de rand.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:30

Heey fijn dat nog iemand reageerd over dierenvachtjes.
Zelf rijden we ook veel met een schapenvacht eronder (dus geen voorgevormde, maar eeen echte)
Binnenkort krijg ik de rendier huidjes binnen voor onder het zadel.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:02

Volgens mij is het niet helemaal duidelijk maar ik heb mijn bontje niet alleen omdat ik het mooi vindt, dat is wel 1 van de redenen maar wel de laatste. Ik heb hem toen der tijd gekocht voor een niet goed passend zadel en omdat het voor zover ik weet beter is voor mijn paard zijn rug, daarnaast vind ik het ook mooi staan maar dat zou ik hem alleen niet voor gekocht hebben :o

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:15

annebe schreef:
Heey fijn dat nog iemand reageerd over dierenvachtjes.
Zelf rijden we ook veel met een schapenvacht eronder (dus geen voorgevormde, maar eeen echte)
Binnenkort krijg ik de rendier huidjes binnen voor onder het zadel.

Bij onze oosterburen rijden ze er al járen mee!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:07

crossmonster schreef:
Idd die dingen zijn ondingen voor onder het zadel omdat ze de ruggegraat niet meer vrij houden.

Ja, maar dat geldt ook voor de zadeldekken tegenwoordig dan!

Want als je je dekje enbontje omhoog in de kamer trekt is er niks aan de hand! Toch, of zie ik dat verkeerd?

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:42

volgens mij is een eurostar pad of anky pad nog dikker dan een bontje?

( Mits je enkel een bontje gebruikt zonder dekje )

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:52

Mij is altijd verteld dat je geen bontjes of andere onderleggers nodig bent als je zadel goed past.
Het lijkt me overigens wel een beetje een akelig idee om met een reeënvacht of een rendierenvacht te rijden, daar is een dier voor doodgegaan... :( (of zijn dat slachtoffers van ongelukken ofzo?)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:04

Waar denk je dat lamswollen vachtjes voor worden gemaakt, en zadels. Een rendier daar is als een koe hier hoor.

Maxispenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 22:54

Inmiddels een week verder. Heb ik veel memingen hier op dit topic gelezen. Er met veel mensen over gesproken en gekeken wat er te koop is.

De meeste bont onderleggers zijn uit een stuk. Dus geen open baan erin. Ik ga dus ook niks uit mijn onderleggen scheren. Stel je voor dat je hem verziekt en dat hij straks juist tussen het zadel kruipt wat ik me wel kan voorstellen.

Ik heb inmiddels een mooi Kieffer zadel gekocht, die goed past.

Als het dekje niet te dik is, doe ik er de lamwollen onderlegger onder. Er rijden te veel mensen met zo'n onderlegger om te geloven dat het echt slecht is.

Bedankt voor alle reacties

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:03

maar waarom leg je dan een bontonderlegger onder je mooie nieuwe kieffer zadel wat goed past?

en de reden dat veel mensen ermee rijden is dat het een groot mode verschijnsel is,ik zou daar mijn doen en laten niet op baseren alleen omdat veel anderen het doen.

succes!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:09

Maxispenc schreef:
Inmiddels een week verder. Heb ik veel memingen hier op dit topic gelezen. Er met veel mensen over gesproken en gekeken wat er te koop is.

De meeste bont onderleggers zijn uit een stuk. Dus geen open baan erin. Ik ga dus ook niks uit mijn onderleggen scheren. Stel je voor dat je hem verziekt en dat hij straks juist tussen het zadel kruipt wat ik me wel kan voorstellen.

Ik heb inmiddels een mooi Kieffer zadel gekocht, die goed past.

Als het dekje niet te dik is, doe ik er de lamwollen onderlegger onder. Er rijden te veel mensen met zo'n onderlegger om te geloven dat het echt slecht is.

Bedankt voor alle reacties

Er rijden ontzettend veel mensen met onderleggers en volgens mij nog meer mensen met een slecht passend zadel! Dus omdat er zoveel mensen met een slecht passend zadel rijden, hoeft een zadel niet perse te passen...
Als je zadel goed ligt, waarom zou je dan een bontje eronder leggen? Ik denk dat meer dan de helft van de mensen met een bontje niet eens weten waar het voor dient. Maar iedereen rijdt ermee, dus doen zij dat ook. Dat is gewoon onwetendheid.. Maar blijkbaar weet jij nu waar ie voor dient. Als je perse met een bontje wilt rijden, kun je je zadel aan laten passen aan het bontje ;)

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:02

bij hipponet hebben ze bontjes zonder bont aan de onderkant Volgens mij is het 40 euro en ik vind het totaal niet opvallen dat er geen bont aan de onderkant zit

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:17

hi wanita, wat fijn dat je mij vermeldt!

Wat het probleem van de ts betreft, daar ga ik vanavond eens uitgebreid op in, want er zijn hier nogal wat verschillende meningen geuit, phoe phoe.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:12

Allereerst, beste TS, ik weet dat je het niet graag zal horen maar: loos het bontje!
Aangezien je nu een passend zadel hebt, is het gebruik ervan UIT DEN BOZE! VERKOOP HET!
Je kan niet geloven dat het slecht is omdat zo veel mensen er mee rijden? Er was ook een tijd dat roken niet als ongezond werd beschouwd!
Je wil het toch eronder omdat die 70 besteedde euro' s dan toch te zien zijn? Verkoop het en koop een nepper, je verliest geen cent.

Alles even op een rijtje over ECHTE bontjes (ik val op sommige punten in herhaling, oa bijdrage van Aslo en Crossmonster):

Wanneer is een bontje nuttig?
Het is een TIJDELIJKE oplossing bij paarden die niet in de spieren staan of in een groeifase zitten.
vb paarden die ingereden worden, paarden die ziek zijn geweest en zonder bespiering zitten, fokmerries die elke seizoen weer totaal van 'vorm' veranderen etc.
Bontjes zijn dus eigenlijk niet bedoeld om niet passende zadels voor eeuwig passend te maken!
Ga eerst op zoek naar een passend zadel, en vervolgens kan er alleen in samenspraak met een erkende, goede zadelmaker geopteerd worden voor het gebruik van een bontje, evt met inlages (of gewoon een katoenen bontjesvorm met inlages, dus zonder bont!!!).

Wat doet een bontje eigenlijk?
Een bontje dient voornl. als schokdemper. Het vertraagt een impact in het zadel en verdeelt de druk. Wol is een natuurproduct, dat veert dankzij de lucht die tussen de haren zit. Nepwol verliest snel zijn dempende werking, de haren gaan in elkaar klitten en de luchtvering die erin zat verdwijnt tijdens het wassen of onder invloed van zweet. Dit soort bontjes wordt een platte pannekoek van een paar mm dit (vandaar dat sommige zadelmakers beweren dat ze geen kwaad kunnen denk ik)
Een echte lamswol bontje wordt ook nooit echt warm of zeiknat van zweet.
Bij een goed bontje is de wol op de ruggegraat weggeschoren, om zeker de kamer van het zadel niet op te vullen (Mattes heeft dit standaard).
Verder, om goed te werken, moet het bont rechtstreek op de rug gelegd worden. En daar wringt dus sowieso bij 90% van de bontgebruikers het schoentje...

Kan ik gewoon het schaap van de buurman niet scheren?
Dat kan, maar de producten van een fabrikant zijn uitgekamd, gewassen, soms gekleurd, op maat gesneden en soms anti-bacterieel, en natuurlijk gewoon machinewasbaar.

Maar ik vind een bontje MOOI!
Daarvoor heeft Mattes nu neppers op de markt gebracht, zonder bont onderaan. Perfecte boerenbedrog en kost nog minder ook.
Je kan bij hen trouwens ook een gewoon bontje bestellen, met de wol op halve lengte geschoren zodat het toch niet zo dik is.

Mijn paard heeft een gevoelige rug, dus ik moet wel een bontje gebruiken, ondanks het feit dat mijn zadel past!
Nee, jij moet wel schapenwol hebben, maar GEEN bontje! In dit geval moet je een sjabrak hebben waar de wol rechtstreeks aan vast zit, en enkel dit onder je zadel leggen (en dan kan er niet meer met de Anky gereden worden, en dan blijkt meestal dat de 'gevoeligheid' vooral in het hoofd van de ruiter zit...). En dat mag alleen maar de oplossing zijn als de osteopaat al is langsgeweest, en de zadelpasser!!!

Een bontje is comfortabeler voor mijn paard, ik wil hem letterlijk en figuurlijk in de watten leggen.
50 jaar geleden was zelfs een sjabrak de uitvinding van de eeuw. En dat is er uiteindelijk ter bescherming van het leer gekomen, niet voor paard zijn vacht hoor. Voor eens en altijd: NIETS is comfortabeler voor een paard dan een goed passend zadel, dat ook regelmatig nagekeken en desnoods bijgevuld of vervangen wordt! En doe je het voor je pijnlijke kont na het rijden? Koop een zadelzitting in wol, lekker voor je billen en paardlief voelt er niks van.

Ninitjuh, van jouw reactie schrok ik behoorlijk! Hoezo minder vet tussen de ruggewervels? Wie heeft jou dit verteld? Heden ten dage zijn de meeste paarden juist te dik...

Willeke_Nijs, wat hebben ze jou dan in godsnaam verkocht??? De pads voor boomloze zadels die ik ken van Mattes, hebben inlages hoor (ofwel via pockets die je op de pad moet kleven met velcro en waar vullingen in kunnen, ofwel in de pad ingewerkte pockets met vervangbare vullingen)

Sorry voor de lange reactie, maar ik word soms een beetje moedeloos van het welles/nietes verhaal op Bokt. Een bontje KAN goed zijn voor ongeveer 5% van de paardenbevolking (of minder). Voor de rest zijn er andere wollige oplossingen, die ook modieus zijn en soms nog minder kosten (verschillende getuigen daarvan zijn in dit topic te vinden, thx people!)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:15

en daarom ben ik idd zo blij met mijn mooie nepper van Mattes! niet van echt te onderscheiden en richt geen schade aan!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:55

Ondingen zijn 't vaak ja. :j

Ze voelen vaak als "een dikke sok in een krappe schoen". Ik heb gewoon een goed passend zadel en ik heb er dus geen nodig. Had ze eerder wel omdat ze 'zo mooi' stonden, maar ik ga voor m'n paard, niet voor 't uiterlijk. :)

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:54

WonderWanita schreef:
bij hipponet hebben ze bontjes zonder bont aan de onderkant Volgens mij is het 40 euro en ik vind het totaal niet opvallen dat er geen bont aan de onderkant zit

ja die heb ik ook!!!

ik vindt het ook erg mooi staan maar mijn zadel past goed dus ik wilde er geen bontje onder doen nadat ik de verhalen had gelezen dat het alleen maar slechter is dus heb ik bij hipponet
idd eentje gekocht die hele mooie bontranden heeft en de onderkant niets en staat geweldig :D

groetjes steffie