nieuw aangemeten zadel past binnen een jaar niet meer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Re: nieuw aangemeten zadel past binnen een jaar niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 13:49

Als de verandering in ligging beperkt was geweest zou ik daar zelf ook vanuit gegaan zijn... maar op t moment lijkt t wel een enorm verschil met eerder, zadel begint zelfde pasvorm als oude aan te nemen en die was niet meer passend te maken...

boomloos is idd geen optie...

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:17

Is het zadel tussentijds gevuld? En waar steekt het hem in momenteel?(welk gedeelte, boom, rug, schouders) Dat kan ik niet helemaal opmaken uit het topic
Het wol kan gewoon zijn veerkracht kwijt zijn, dan is het een kwestie van bijvullen, herverdelen en rijden weer met die hap.

Enne, WOW is inderdaad niet voor iedereen een haalbare kaart(zucht, kijkt naar portomonee en helaas nog steeds niet, ook ik wil óóit een WOW) maar misschien is Flair wel een optie? Heb je wel iets ruimere verstel mogelijkheden wat betreft de kussen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 17:39

Hmm mn pa heeft t helemaal gehad met dit zadel omdat die zo'n schade aan nims rug toebrengt en heeft al aangegeven dat als hun met een goed inruilvoorstel komen ik m mag inruilen (tegen een degelijk leren zadel) en t eerst voorgeschoten wordt door mn ouders...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:07

Maar wat voor zadel heb je nu dan, en wat is het budget?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 19:09

heb nu een wintec...
en als ik ga inruilen wordt het iets van JC of Kentauer, dus nog de betaalbare zadels (moet het ook terugbetalen en mn vorige JC is me echt supergoed bevallen)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:10

Tja als het maar past he. Is een tweedehands zadel anders niks? Dan heb je wat meer keus uit merken.
Flair inbouwen is best prijzig, kan wel bij wintec, maar kost 500 euro meen ik.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 19:15

Heb toen ik dit zadel kocht ook voor een 2e hands gekeken, maar heb er tig opgehad en niks paste en nieuw bijna alles (alleen mijn budget paste niet zo, vandaar de wintec als tussenoplossing voor een jaar of 2)... Zadel vormt nogal naar de rug van t paard, dus dan liever weer een JC ofzo...

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:15

Flair zal het probleem niet verhelpen.

Zoek een kwailteitszadel met wol gevulde kussens en van echt leder!
Dit vormt zich veel beter naar je paard, laat zich goed aanpassen en opvullen, zit lekkerder voor jou én je paard.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 19:45

@pessade, ik heb geen geldboom in mn tuin, ben al super blij dat mn ouders willen helpen met het financieren van een eventueel ander zadel.. Had t zelf al wel in de planning, maar dan pas na mn afstuderen als ik werk en ik dus eerst even een financiele buffer kan opbouwen....

Ik ga niet teveel sleutelen aan mn huidige zadel... zo'n fijn zadel is t sowieso niet.. dus die moet met opvullen/ andere boom goed passend te maken zijn (en niet in know time weer schuurplekken) of iets van een JC of kentauer...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:47

Pessade schreef:
Flair zal het probleem niet verhelpen.

Zoek een kwailteitszadel met wol gevulde kussens en van echt leder!
Dit vormt zich veel beter naar je paard, laat zich goed aanpassen en opvullen, zit lekkerder voor jou én je paard.

Hoezo zou flair niet kunnen helpen. Er staat nergens duidelijk beschreven wat het probleem nu precies is.

@ Nimmy helaas is een zadel gewoon kostbaar. Het is wel heel belangrijk dat het goed past en ook blijft passen, dus misschien is wat lenen van je ouders nog niet zon gek idee?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 19:49

Ik mag idd lenen van mn ouders, maar daar zit wel een grens aan... Dus morgen maar overleggen met hun wat er mogelijk/ verstandig is... Ik wil mn paard niet naa de kl*te rijden....

het probleem is dat het zadel schuurplakken aan de achterkant van de kussens veroorzaakt... gister even gekeken zonder dekje en ik denk dat ie ook wat te hoog ligt aan de achterkant en naar voren held... Hij ligt iig niet meer 100% stabiel, maar ik ben geen expert, weet alleen dat een zadel geen schuurplekken hoort te veroorzaken en gister met t zadel van een vriendin erop (lag beter dan mijne maar ook niet helemaal perfect) liep die spontaan een stuk fijner...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:57

Op internet staat een hoop informatie hoor van hoe je kunt zien of een zadel past. Google eens zou ik zeggen. Altijd fijn om dit soort dingen zelf te weten!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 20:00

Heb zelf 2 keer een les/clinic zadelpassen gehad, zie dus wel een beetje of t redelijk of bagger ligt, maar laat t liever door een expert bekijken (tot nu toe wel altij tevreden over hun geweest hoor... dus maar eens kijken morgen)

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:40

Nimmy schreef:
@pessade, ik heb geen geldboom in mn tuin, ben al super blij dat mn ouders willen helpen met het financieren van een eventueel ander zadel.. Had t zelf al wel in de planning, maar dan pas na mn afstuderen als ik werk en ik dus eerst even een financiele buffer kan opbouwen....

Ik ga niet teveel sleutelen aan mn huidige zadel... zo'n fijn zadel is t sowieso niet.. dus die moet met opvullen/ andere boom goed passend te maken zijn (en niet in know time weer schuurplekken) of iets van een JC of kentauer...

Natuurlijk kan ik niet bepalen wat je te besteden hebt. Dat is ook heel mijn bedoeling niet. Ik wilde slechts zeggen dat je beter kunt investeren in kwaliteit. Uiteindelijk komt dat jouw financiele situatie ten goede op de lange termijn. Je bent al snel honderden euro's verder aan dierenarts kosten, therapeuten, zadelbontjes onderleggers en wie weet wat al meer, indien je een slecht passend zadel hebt.

Succes

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 20:47

Zadelbontjes doe ik niet aan... ga niet een slecht passend zadel passend maken met dingen eronder (helpt toch niet)...

Als mn huidige zadel zonder al te veel omhaal passend gemaakt kan worden heeft dat de voorkeur (met de garantie dat ie niet binnen een maand weer schuurt, dat hoort gewoon niet) anders ga ik idd kijken of ik hem kan inruilen... Net al met de zoekfunctie gezocht, maar meerdere bokkers zijn erg tevreden over de JC (zelfs nadat die uit ontleed was ;)) en heb er zelf ook goede ervaringen mee...

Wil gewoon iets van goede kwaliteit (dus geen zadelmarkt troep), maar een zadel van ruim 1000 euro gaat m ook niet worden...

Maar opzich heeft mijn paard een hele makkelijke rug, met een clinic paste bijna alles wat erop gelegd werd(nieuw, 2e hands niks), dus inruil tegen iets in die prijsklasse moet te doen zijn... Ben benieuwt wat ze er morgen van zeggen...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 15:12

Mijn paard schijnt een dusdanig ontwikkelde schouderpartij te hebben dat ie daarmee het zadel naar achteren duwt... Er zit nu een andere boom in, zat daarna al een heel stuk beter en de schuurplekken zouden binnen een week (mss 2) weg moeten zijn, zoniet komen ze terug...

Kan ik me bij mn oorspronkelijke plan houden en na de zomer een ander zadel aanschaffen (weer een leren)...

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:01

Ja dat was wel te verwachten. Ieder paard groeit, hoe oud hij ook is.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 16:03

__Elizabeth schreef:
Ja dat was wel te verwachten. Ieder paard groeit, hoe oud hij ook is.

mijne krimpt :+

esc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:09

Hoi, weet natuurlijk niet hoe je zadel precies ligt, maar afgesleten haren hoeft zeker niet te betekenen dat het zadel niet meer past. Het zadel zal altijd iets bewegen op een bewegend paardenlijf. Afhankelijk van het haar van je paard kan het zijn dat de haren gemakkelijk "breken", eigenlijk net als bij een deken op de schouders.
Ik heb dit trouwens niet zelf bedacht maar van een goed zadelmaker nl. Hans Zuidweg van Bestfit super zadelmaker!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:34

Nimmy schreef:
Zadelbontjes doe ik niet aan... ga niet een slecht passend zadel passend maken met dingen eronder (helpt toch niet)...

Als mn huidige zadel zonder al te veel omhaal passend gemaakt kan worden heeft dat de voorkeur (met de garantie dat ie niet binnen een maand weer schuurt, dat hoort gewoon niet) anders ga ik idd kijken of ik hem kan inruilen... Net al met de zoekfunctie gezocht, maar meerdere bokkers zijn erg tevreden over de JC (zelfs nadat die uit ontleed was ;)) en heb er zelf ook goede ervaringen mee...

Wil gewoon iets van goede kwaliteit (dus geen zadelmarkt troep), maar een zadel van ruim 1000 euro gaat m ook niet worden...

Maar opzich heeft mijn paard een hele makkelijke rug, met een clinic paste bijna alles wat erop gelegd werd(nieuw, 2e hands niks), dus inruil tegen iets in die prijsklasse moet te doen zijn... Ben benieuwt wat ze er morgen van zeggen...

Ik denk dat je het over dit zadel hebt wat is ontleed?
[HAR] JC- en Kiefferzadel in stukjes

Let wel dat dit een zadel was uit 96/97 (wij hebben em toen in sept '97 gekregen).
De kwaliteit van veel zadels is inmiddels achteruit gegaan.
Over de JC zadels kan ik alleen zeggen: let op met de vulling!
Zoals je bij het zadel in bovenstaand topic kan zien was de vulling van de kussens nou niet echt top...

Desondanks heb ik jarenlang plezier gehad van dat zadel. Helaas paste die niet goed meer.
Nu ligt er een WoW op mn paard, en ik zweer erbij, ik zou niet meer anders willen....
Snap dat het niet voor iedereen haalbaar is, maar mocht je de loterij winnen :+ , dan zou ik zeker een WoW kopen als ik jou was :j

Een andere redelijke middenklasser die wel goed is is Rossner (eigenmerk van Divoza). Degelijke leren zadels.
Maar tis en blijft geen A merk (zelfde geldt voor Kentaur, JC, Wintec ed.)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:35

esc schreef:
Hoi, weet natuurlijk niet hoe je zadel precies ligt, maar afgesleten haren hoeft zeker niet te betekenen dat het zadel niet meer past. Het zadel zal altijd iets bewegen op een bewegend paardenlijf. Afhankelijk van het haar van je paard kan het zijn dat de haren gemakkelijk "breken", eigenlijk net als bij een deken op de schouders.
Ik heb dit trouwens niet zelf bedacht maar van een goed zadelmaker nl. Hans Zuidweg van Bestfit super zadelmaker!

Een deken die op de schouders schuurplekken geeft past gewoon niet goed.
Dan heeft je paard niet genoeg bewegingsvrijheid, en heeft de deken een verkeerde pasvorm voor je paard.....

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 19:48

ma_rie_tje schreef:
Een andere redelijke middenklasser die wel goed is is Rossner (eigenmerk van Divoza). Degelijke leren zadels.
Maar tis en blijft geen A merk (zelfde geldt voor Kentaur, JC, Wintec ed.)

Ik wil als ik een zadel koop dat er een zadelmaker bijkomt en past, ga niet zelf lopen rommelen, daarom zou ik nooit een zadel bij de divoza kopen...

Ik heb zelf jaren een JC gehad en was hier erg over te spreken, behalve dat t uiteindelijk niet meer goed lag, dus toen omgeruilt...
Tja de kans dat ik de loterij ga winnen is erg klein.. Maar met zadelpassen kom ik vast wel op een redelijk zadel uit... Wil t in aanschaf wel leuk houden en liever nieuw dan 2e hands (2e hands iets passends vinden valt ook erg tegen omdat een leren zadel naar de rug vormt)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:17

Tja boomloos valt dus af , maar de problemen die je nu elke keer ervaart zijn typische boomzadel-problemen... met een Wow o.i.d. heb je daar al minder mee te maken , maar met een goede boomloze ben je van al dàt gedonder af.

En als reactie op het onderwerp boomloos-met-een-beperkt-ruitergewicht : "boomloos" heeft een zelfde gewichtslimiet als "boom".
Beiden zullen problemen geven met een te zware of slecht zittende ruiter , maar bij een boomzadel kun je daarnaast ook nog problemen krijgen door de boom....dus alleen maar extra risico :P

De boom of kussens kunnen niet (meer) goed passen of vervormen , en bewegen sowieso al niet mee met het paard tijdens het werk...
Dus tja.

Ik zou "boomloos" niet uitsluiten in ieder geval , het heeft echt voordelen en ook qua uiterlijk zijn er merken die er heel normaal uitzien.

Zou zonde zijn als je er 1 kon kopen die perfect zou liggen , en je doet het niet omdat het "boomloos" is , dan ontzeg je jezelf toch een wellicht hele goede oplossing :)

Hou er ook rekening me dat een zadelmaker / passer niet altijd de wijsheid in pacht heeft en ook (grove) fouten kan maken.

Een schuurplek zal sowieso niet zomaar verdwijnen.

Als de haren er echt afgeschuurd zijn dan groeien die niet binnen 2 weken ineens weer aan.

Als de zadelverkoper mazzel heeft dan is dan hooguit de omliggende wintervacht er af waardoor het verschil niet meer zo opvalt :P

Is het zadel ook niet wat aan de lange kant voor de rug van het dier ?
Dan krijg je sowieso al sneller schuurplekjes trouwens.
Of door een wat hard dekje (van zichzelf of door viezigheid).

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 17:26

Boomloos begin ik niet aan, het lijkt mij echt helemaal niks...

Wat betreft de zadelmaker, tot nu toe ben ik altijd tevreden over hun.. En in 2 weken zijn de plekken niet helemaal weg, maar ja kan wel zien of t verminderd en dat moest in een week zichtbaar zijn, anders komen ze terug... Gewoon even in de gaten houden...

Het zadel is niet te lang, paard duwde t alleen naar achter met zn schouder... Heb net gereden en met de nieuwe boom zit ik weer beter en na even gelopen te hebben kreeg mn paard er ook weer meer vertrouwen in... Deze week even aankijken of t een blijvende verbetering is of niet... als ik twijfel bel ik gewoon weer en komen ze nog een keer langs...

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:33

ik laat mijn zadel zowiezo eder jaar nakijken, een nieuw zadel moet na een half jaar altijd terug naar de gene waar ik altijd mijn zades koop.
\dan word hij bijgevuld.

overigens had ik bij mijn eerste paardje ook schuurplekjes aan de achterkant van het zadel, had niks met zijn zadel te maken maar
zowel in het voor en najaar had ik daar 2 leleijke plekken.
was toen ook erg ongerust, 3 experts naar mijn zadel laten kijken maar daar was niks mis mee.
paar maand terug heb ik paard nog eens opgezocht, hun hebben ook een op mat gemaakt zadel er op liggen, maar ook hun hhbben voor en najaar die plekken..