[WN] leder..slecht geworden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: leder..slecht geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:21

Ai, dit zou ik ook niet zonder meer vertrouwen.
Leer wat al dusdanig kapot is scheurt alleen maar verder. Een lapje erover heen heeft denk ik ook niet veel zin, daaronder scheurt het gewoon weer verder.
Nee, hoeveel emotionele waarde ze ook hebben, ik zou echt voor je eigen veiligheid kiezen.

Ik heb zelf een stel split reins jaren terug op het NK gekocht, weet het merk niet meer, de prijs ook niet meer, maar ze zijn dikker dan de meeste teugels en doorstaan alles := Regen, sneeuw, en grote hoeveelheden zweet. Vet ze eigenlijk te weinig in :o maar ze zijn niet kapot te krijgen.

Daarnaast is er een verschilt tussen hangen en een plotselinge ruk. Als je paard ervandoor spurt en jij brengt veel kracht op de teugels, of hij gaat er per ongeluk op staan.. Nee ik zou ze echt aan de wilgen hangen en voor nieuwe/hele gaan :)

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:22

Gleyla, ik ben een zadelmaker en ik vind dat je eigenlijk beter nieuwe teugels kan kopen. Ik heb hier ernstige twijfels over.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 21:34

Ik denk ook dat het beter is om gewoon nieuwe te kopen... Heb die buitenste laag verwijderd, maar nu "pluist" het daar een beetje... Echt jammer, want vond de kleur van de teugels ook apart...

Hoe komt het eigenlijk dat het leer zo snel slecht is geworden??? Het lag in een kast in de garage hier, waar ook de rest van mijn spullen liggen.
Het enige is dat die teugels daar gewoon een tijdje hebben gelegen...

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:47

Ik heb ze natuurlijk niet in het echt gezien. maar ik denk dat het een slechte plek in de huid geweest is, daarom ziet de rest er ook nog goed uit. bv de teugel is uit de ondekant bij de buik gesneden, over de plek bij de elleboog waar de huid anders is, rekbaarder, en daar zie je ook vaker dat de opperhuid wat losser zit. En ik denk dat dat bij jouw teugel het geval was.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 21:55

Ik dacht dat het misschien kwam omdat ik ze opgerold in de kast had liggen,maar ben blij dat het ook een andere reden kan hebben :-) (vind het zonde, had er beter zorg voor moeten dragen :( )