Welk bit??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:04

Gooi dat rubber aan de kant, joh!! rubber wringt als een gek in een paardenmond en wordt overmatig warm.

Een dubbelgebroken auriganbitje of argentaanbitje, en dan niet te dik, is vaak het fijnst.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:47

onzin dat je met bitloos geen goede aanleuning kan hebben en niet aan de teugel kan rijden. Ik rijd bitloos met de dressuuroefeningen als ik buitenrijd heeft ze een leren bitje in. Dan heb ik voor mijn gevoel net iets meer controle.
Bitloos en dressuur gaat heel goed samen. Ik train mijn paard bitloos en ze loopt inmiddels zonder problemen oefeningen uit de M. Er zijn niet voor niets zat demonstraties waarbij mensen bitloos oefeningen uit de hoogste dressuur rijden. Met een perfecte aanleuning.
Ik kan bitloos geen wedstrijden rijden maar dat hoeft van mij ook niet ik ben absoluut geen wedstrijdruiter maar ik vindt het wel belangrijk dat mijn paard een goede dressuurbasis heeft.

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 12:09

InekeH87 schreef:
onzin dat je met bitloos geen goede aanleuning kan hebben en niet aan de teugel kan rijden. Ik rijd bitloos met de dressuuroefeningen als ik buitenrijd heeft ze een leren bitje in. Dan heb ik voor mijn gevoel net iets meer controle.
Bitloos en dressuur gaat heel goed samen. Ik train mijn paard bitloos en ze loopt inmiddels zonder problemen oefeningen uit de M. Er zijn niet voor niets zat demonstraties waarbij mensen bitloos oefeningen uit de hoogste dressuur rijden. Met een perfecte aanleuning.
Ik kan bitloos geen wedstrijden rijden maar dat hoeft van mij ook niet ik ben absoluut geen wedstrijdruiter maar ik vindt het wel belangrijk dat mijn paard een goede dressuurbasis heeft.

Maar ik rij wedstrijden dus niet recreatief.. dus dat heeft niet zoveel nut om een bitloos hoofdstel te kopen omdat je er vervolgens niet mee kunt rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:23

Miszy schreef:
Maar ik rij wedstrijden dus niet recreatief.. dus dat heeft niet zoveel nut om een bitloos hoofdstel te kopen omdat je er vervolgens niet mee kunt rijden..

Je kunt wel bitloos trainen. ;)
Dat doet deze jongedame (rijdt inmiddels Z2) ook: http://www.bitloospaardrijden.info/paard2009.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:33

Inderdaad kun je bitloos trainen maar daarmee los je niet op dat je tijdens een wedstrijd weer een bit nodig hebt, ik zou in het geval van TS op zoek gaan naar een PASSEND bit. Het komt vaak voor dat een paard heftig reageert op een te dik bit, met alle gevolgen van dien. Een bit moet in de mond passen en menig paard is beter af met een iets dunner exemplaar.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:39

JoviBan schreef:
Miszy schreef:

Je kunt wel bitloos trainen. ;)
Dat doet deze jongedame (rijdt inmiddels Z2) ook: http://www.bitloospaardrijden.info/paard2009.htm

Ja en dan leg je er met wedstrijd weer een niet passend bit in, loopt je paard nog niet lekker en kom je dus nooit verder. Ze kan wel bitloos trainen maar ze heeft dan nog steeds een goed passend bit nodig om de wedstrijden mee te rijden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:44

Op wedstrijd is bitloos niet toegestaan, dus die optie valt simpelweg al af. Ook al kun je een paard zonder bit prima nageeflijk rijden, voor hier gewoon geen optie.

Heb je al eens een dunner bit geprobeerd, zoals een myler?
Rubberen bitten zijn zoals sul ook al schrijft ondingen. Ze zijn te stroef en vaak ook nog te dik.
Wat je ook nog kunt proberen is een ongebroken trens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:49

Ongebroken of dubbel gebroken met een bol tussenstukkie is vaak het beste :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:55

suleilitha schreef:
Ongebroken of dubbel gebroken met een bol tussenstukkie is vaak het beste :D

Dat ligt toch heel erg aan de mond van het paard. Sommige paarden hebben nou eenmaal een lastige mond.
Dan kun je het beter aan iemand vragen die de mond van je paard eens kan bekijken. Wat wij hier op het forum dus niet kunnen. Ik weet niet of het handig is om maar gewoon zomaar te blijven proberen wat bi de meeste paarden goed past. Het kan best zijn dat de mond van je paard wat moeilijker is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:13

Wat is een appelbit?

ik heb een jonge volbloed merrie en tot hier toe reageert zij het best op een dubbel gebroken watertrens met koperen tussenstuk. Hiervoor had ik een enkelgebroken watertrens en toen had ze steeds een kurkdroge mond en sloeg regelmatig met haar hoofd op en neer zonder dat ik eigenlijk iets vroeg.

Of vaste ringen of losse ringen al dan niet rustiger in de mond liggen, hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Hoe vaker gebroken hoe meer beweging mogelijk is maar hoe minder het andere uiteinde beïnvloed wordt door inwerking op 1 kant.
Meestal wordt gezegd hoe dikker hoe zachter de inwerking van een bit, maar dat hangt ook af van de "grootte" van de mond van jou paard. Een dunner bitje kan prettiger/losser in de mond liggen dan een dikker, dus dat zijn allemaal dingen waar je rekening moet me houden.
Speelt je paard met z'n bit of niet, heeft het veel of weinig ruimte tussen de lagen,...

Ik weet telkens een ander bit kopen is een dure aangelegenheid, maar proberen is de enige optie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:20

liedje89 schreef:
Ja en dan leg je er met wedstrijd weer een niet passend bit in, loopt je paard nog niet lekker en kom je dus nooit verder. Ze kan wel bitloos trainen maar ze heeft dan nog steeds een goed passend bit nodig om de wedstrijden mee te rijden.

Da's waar, TS zal dan tevens voor een fijn, goed passend bit moeten zorgen. ;)
Ik wilde alleen even wegnemen dat bitloos trainen geen zin zou hebben, want dat heeft het weldegelijk. Met in de wedstrijden een goed passend bit dus (en in de toekomst kan dat dus ook zonder bit). ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:21

Minpunt is dat je bitloos minder kunt verfijnen en dat laatste heb je in de M toch wel hard nodig om je punten te vergaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:32

suleilitha schreef:
Minpunt is dat je bitloos minder kunt verfijnen en dat laatste heb je in de M toch wel hard nodig om je punten te vergaren.

Da's jouw aanname.
Daarnaast is het maar net wat je onder "verfijnen" verstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:35

Al eens een ongebroken, niet te dik mondstukje geprobeerd? Arabiertjes hebben vaak een vrij kleine mondspleet, waarvoor een bit al snel dik is. En omdat ze vaak heel fijngevoelig zijn, kan bv enkel- of dubbelgebroken stomweg te onrustig voor ze zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:37

Citaat:
Da's jouw aanname.
Daarnaast is het maar net wat je onder "verfijnen" verstaat.

Nee hoor, geen aanname, eerder ervaring ;)

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:00

Sonja schreef:
Al eens een ongebroken, niet te dik mondstukje geprobeerd? Arabiertjes hebben vaak een vrij kleine mondspleet, waarvoor een bit al snel dik is. En omdat ze vaak heel fijngevoelig zijn, kan bv enkel- of dubbelgebroken stomweg te onrustig voor ze zijn.

Dus je bedoelt gewoon een dunne stang? zonder iets er op en der aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:02

Dat is geen stang, maar een ongebroken trens. Een stang heeft scharen en ik neem aan, dat dat niet echt de bedoeling is ;)

dit is een ongebroken bustrens:

Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:04

Inderdaad een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang. Je hebt ze ook met losse ringen. De Een stang heeft scharen en een hefboomwerking. Waarschijnlijk ook niet toegestaan op wedstrijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:08

Stang mag pas vanaf Z, in combinatie met een onderlegtrens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:09

Idd, ongebroken trens. Geen stang want die heeft scharen en dus een hefboomwerking. Daar mag je niet mee starten, en dat is imo ook veel te zwaar om met contact en met 2 handen mee te rijden.
Het plaatje dat Suleilitha plaatst, dát bedoel ik.

Of eventueel een Billy Allen mondstukje, dat ligt ook vaak fijn bij dergelijke mondjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:14

Dit is een Billy Allen mondstukje:
Afbeelding

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:21

suleilitha schreef:
Dat is geen stang, maar een ongebroken trens. Een stang heeft scharen en ik neem aan, dat dat niet echt de bedoeling is ;)

dit is een ongebroken bustrens:

Afbeelding

Oke bedankt voor je tips;)

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:23

Sonja schreef:
Dit is een Billy Allen mondstukje:
Afbeelding

Oke.. ik zal even kijken... alvast bedankt voor je tips ;) :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:19

Bitloos kun je wellicht een keer proberen, misschien reageert hij er wel heel erg goed op. Ik heb ook een paard wat snel heet wordt, en die is heel goed bitloos te rijden. Voor de wedstrijden is het nu dan nog lastig ja, maar bitloos starten zal over waarschijnlijk niet al te lange tijd ook mogelijk zijn.

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:35

Miszy schreef:
aslo@ enkel gebroken is voor een paard van 3 of 4 jaar of voor C- pony of kleiner..
En standaard is nou normaal niet dik of dun..

Dat is niet waar.

ik heb een pony, 25 jaar. loopt als een zonnetje aan een enkel gebroken trens.
ik heb een paard, 7 jaar. prima als je er een enkel gebroken trens in legt.

Dus... het ligt er gewoon aan of je pony er lekker mee loopt. niet hoe oud ie is.