Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
InekeH87 schreef:onzin dat je met bitloos geen goede aanleuning kan hebben en niet aan de teugel kan rijden. Ik rijd bitloos met de dressuuroefeningen als ik buitenrijd heeft ze een leren bitje in. Dan heb ik voor mijn gevoel net iets meer controle.
Bitloos en dressuur gaat heel goed samen. Ik train mijn paard bitloos en ze loopt inmiddels zonder problemen oefeningen uit de M. Er zijn niet voor niets zat demonstraties waarbij mensen bitloos oefeningen uit de hoogste dressuur rijden. Met een perfecte aanleuning.
Ik kan bitloos geen wedstrijden rijden maar dat hoeft van mij ook niet ik ben absoluut geen wedstrijdruiter maar ik vindt het wel belangrijk dat mijn paard een goede dressuurbasis heeft.
Miszy schreef:Maar ik rij wedstrijden dus niet recreatief.. dus dat heeft niet zoveel nut om een bitloos hoofdstel te kopen omdat je er vervolgens niet mee kunt rijden..
JoviBan schreef:Miszy schreef:Maar ik rij wedstrijden dus niet recreatief.. dus dat heeft niet zoveel nut om een bitloos hoofdstel te kopen omdat je er vervolgens niet mee kunt rijden..
Je kunt wel bitloos trainen.![]()
Dat doet deze jongedame (rijdt inmiddels Z2) ook: http://www.bitloospaardrijden.info/paard2009.htm

suleilitha schreef:Ongebroken of dubbel gebroken met een bol tussenstukkie is vaak het beste
liedje89 schreef:Ja en dan leg je er met wedstrijd weer een niet passend bit in, loopt je paard nog niet lekker en kom je dus nooit verder. Ze kan wel bitloos trainen maar ze heeft dan nog steeds een goed passend bit nodig om de wedstrijden mee te rijden.
Sonja schreef:Al eens een ongebroken, niet te dik mondstukje geprobeerd? Arabiertjes hebben vaak een vrij kleine mondspleet, waarvoor een bit al snel dik is. En omdat ze vaak heel fijngevoelig zijn, kan bv enkel- of dubbelgebroken stomweg te onrustig voor ze zijn.
Miszy schreef:aslo@ enkel gebroken is voor een paard van 3 of 4 jaar of voor C- pony of kleiner..
En standaard is nou normaal niet dik of dun..