Waarom ook weer geen elastische singel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

astridvdh

Re: Waarom ook weer geen elastische singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:04

Mijn paard heeft een hele gevoelige huid met als gevolg dat bijna alle singels gaan schuren. Touwsingels, lederen lingels, en wolletje voor om de singel.. Na een lange zoektocht blijven hangen bij een singel van kieffer. Is en dressuursingel met verleng delen zodat het eigenlijk een vzh singel is. Deze heeft een gel laag en is vanuit het Midden elastisch. Deze heeft de singelwondjes echt tot een minimum doen dalen, dus voor mij geen andere meer. Voor mijn westernzadel heb ik er ene met wol. Duur maar doet het ook goed.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:11

yanaika2000 schreef:
een elastische singel is makkelijk om aan te spannen maar je kan het zo veel aanspannen dat je het zelf niet door hebt, dat je je paard bij wijze van spreken gaat ophangen... dus ik raad zo een elastische singel zeker af

Okey ik weet het oud topic maar moet toch even reageren.
Als je gewoon handmatig de singel vast maakt kun je als doorsnee ruiter niet zo strak trekken dat je een paard bij wijze van op gaat hangen.
Als je een singelspanner hebt wel maar goed daarvoor heb je geen elastische singel nodig.

Ik heb een volledige elastische maar heb nog nooit zo'n fijne singel gehad.
En ik moet echt veel moeite doen wil ik die met de hand uitrekken dus ik geloof er niet in dat ik mijn paard te strak kan aansingelen met de hand.

Billy

Re: Waarom ook weer geen elastische singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:17

Ik heb een singel met elastiek aan beide kanten. Daar kan ik echt mn paard niet mee doormidden trekken hoor. Ik krijg het elastiek amper uitgerekt

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:37

Welke singel hebben jullie? Ik kreeg geadviseerd om ook over te stappen naar een singel met elastiek (aan twee kanten)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:28

Ik heb er een van het limburgs ruiterhuis, die bevalt heel goed, heel mooi zacht leer

Afbeelding

hij zal er ook wel in dressuur zijn

Happywoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:23

De uitleg van HC begrijp ik.
Ik heb een FRA supersingel en bij de beschrijving staat juist dat de druk zodanig verdeeld wordt dat het niet van invloed is op het materiaal.
Nu wilde ik HC pb-en of dat kan kloppen, maar vind hem/haar niet met de zoekfunctie. Weet iemand hoe hem/haar te bereiken?
Mijn zadelmaker adviseerde ook een niet-elastische singel, ik overweeg nu dus één aan te schaffen.
Ik heb het idee dat mn FRA mn paard epileert, wat ook een reden zou zijn om een andere te kopen, herkennen mensen met zo'n singel dit?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:35

Sandrina schreef:
Billy: dat is inderdaad die wiskundige uitleg van HC: dank daarvoor; ik heb het wéér overgelezen en ik snap er wéér niets van. :o
Wat lovey_you zegt lijkt me aannemelijk: je weet nooit hoe strak je aansingelt met een elastische singel.
Ik zal HC eens pb-en dan hoor ik het wel OK?

Wat snap je niet aan die uitleg?

Met elastische singel trek je het zadel harder op de paardenrug. Logisch, trek zelf eerst maar eens een lederen riem om je middel vast, en doe het daarna nog een keer met een elastische en dan wel met dezelfde kracht. Die elastieke zal vele malen strakker zitten.

Waar HC het daarna over heeft is dat doordat je het zadel vele malen strakker aantrekt, duwt hij zonder ruiter dus al op de rug, het zachte weefsel 'draagt' het zadel dus al, vergelijkbaar met een niet aangesingelt zadel met een ruiter van 10 kilo.

MAW een (strakke) elastische singel geeft evenveel druk op het zadel als een 10 kilo ruiter.
Heel bruut anders gezegt, met een elastische singel ben jij dus 10 kg zwaarder.

Doe maar eens een horloge om, met elastisch bandje, en dan veelste strak. Dan krijg je onder de tellerplaat, het 'zadel' even in ons verhaal, een pijnlijke plek na een tijdje, en daarvoor hoeft er dus geen gewicht nog op het horloge te staan.