Aansnoerneusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Re: Aansnoerneusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:43

Ik heb ze omdat ik de neusriemen die eraan zitten mooier vind. Het systeem kan je inderdaad makkelijker aansnoeren, maar ik nem aan dat we allemaal geleerd hebben hoe strak een neusriem hoort te zitten en dus ook de aansnoerneuriem niet te strak doen (of ben ik te idealistisch?) Mijn neusriem snoer ik dus niet aan, maar doe hem gewoon vast.

Persoonlijk vind ik deze neusriemen zachter en vriendelijker dan andere. (met voorwaarde dat je hem dus op de juiste manier vast maakt)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:27

kazary schreef:
Maar breder is over het algemeen wel zachter en dat vindt ik geen verkeerd idee.

Breder = meer oppervlakte = meer leer om de kaken op elkaar te binden? Erg zacht...

Eveyy schreef:
Als tandarts is hij wel heel goed, ook heel rustig. Dat hij dan wat zegt over de neusriem geeft toch geen indicatie over wat hij wel of niet netjes doet in de mond van je paard. Dat heeft hij allemaal super netjes verzorgt.

Uiteraard zit mijn bit wel aan bakstukken, ik wilde het gewoon even voor leggen wat er gezegd werd, dus aub geen aanvallen oid.

Is het dan geen idee om netter in de mond te gaan doen ipv de neusriem strakker aan te trekken? Ik roep maar wat hoor.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:31

De naam voor de aansnoerneusriem is gewoon ongelukkig gekozen.... 90% denkt dus dat het de bedoeling is om m zo strak mogelijk aan te snoeren :(

Ik vind ze trouwens lastiger vast te maken dan een gewone gecombineerde neusriem, dat gepruts met het riempje door dat ringetje aan de andere kant ;)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:31

Ik vind het altijd zo frustrerend als mensen zeggen dat een aansnoerneusriem er is om aan te snoeren. Een normale neusriem kun je net zo goed 'aansnoeren' en muurvast doen. Haal 'm maar door het gaatje en trek zo hard je kan en maak 'm op 't strakste gaatje vast, geen enkel verschil. Beide zitten om de neus van je paarden beide klemmen de kaken op elkaar als je ze strak vastmaakt. Als je gewoon twee vingers tussen je aansnoerneusriem hebt is er totaal geen verschil tussen een aansnoer en een gewone, alleen dat de onderkant zachter is en er minder goed haren tussen de sluiting kunnen. Voordeel! En ik heb een aansnoerneusriem die zo'n 2cm breed is, dikke onzin dus dat een aansnoer automatisch breder is, normale neusriemen kunnen net zo breed zijn.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:35

Nibbit schreef:
De naam voor de aansnoerneusriem is gewoon ongelukkig gekozen.... 90% denkt dus dat het de bedoeling is om m zo strak mogelijk aan te snoeren :(

Ik vind ze trouwens lastiger vast te maken dan een gewone gecombineerde neusriem, dat gepruts met het riempje door dat ringetje aan de andere kant ;)

Eigenlijk heet het toch ook zweedse neusriem?
Ik draai dat kin stuk altijd om, dan kun je hem aan de andere kant vast maken .

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:39

kazary schreef:
Nibbit schreef:

Eigenlijk heet het toch ook zweedse neusriem?

Dat is nog eens een slim idee :)*

had ik mn mooie hoofdstel met aansnoerneusriem toch niet weg moeten doen :+

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:50

Haha, toch maar weer een nieuwe kopen dan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:07

kazary schreef:

ik heb ze ook altijd zo zitten dat ik 'm gewoon door het ringetje aan de linkerkant haal, niks lastigs aan zo...

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:20

Ik had niet eens door dat er een aansnoerneusriem aan mijn nieuw hoofdstel zat. Dat het een stuk je breder en zachter is vind ik wel fijn, maar ik doe hem net zo vast als mijn oude neusriem. Gewoon dat er twee vinges tussen kunnen. Het staat Bo wel netjes vind ik mooier den de dunne vorige

Afbeelding

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:21

hestejente schreef:
Eveyy schreef:
Als tandarts is hij wel heel goed, ook heel rustig. Dat hij dan wat zegt over de neusriem geeft toch geen indicatie over wat hij wel of niet netjes doet in de mond van je paard. Dat heeft hij allemaal super netjes verzorgt.

Uiteraard zit mijn bit wel aan bakstukken, ik wilde het gewoon even voor leggen wat er gezegd werd, dus aub geen aanvallen oid.

Is het dan geen idee om netter in de mond te gaan doen ipv de neusriem strakker aan te trekken? Ik roep maar wat hoor.

How how, ik heb nooit gezegd dat ik het ook daadwerkelijk zo strak doe! Ik zorg ook gewoon dat er 2 vingers tussen kunnen. Vroeg me gewoon af wat jullie ervan vonden...

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:24

Ik vind een aansnoerneusriem mooier dan een lage neusriem.
De naam klopt eigenlijk niet, het is niet de bedoeling dat je die neusriem helemaal aansnoerd.
Zolang er gewoon nog minstens een vinger tussen kan is er niks aan de hand en heeft het paard er geen last van. :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:25

als je hem netjes en niet te strak dichtdoet is het voordeel ervan de de sluiting niet op de huid van je paard ligt. geen velletjes tussen de gespjes dus.maar je snoert hem snel te strak aan!
en een aansnoerneusriem is watanders dan een gewone gecombineerde neusriem hoor ! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:25

Hm, zoveelste misvatting over het woord aansnoerneusriem, de naamgeving schijnt nog steeds bij mensen te suggereren dat het ding muurvast behoort te worden gesnoerd, echter dit is niet het geval. De neusriem heeft de naam te danken aan de manier van bevestigen :D Ik heb ze ook altijd zo los dat er gewoon twee vingers tussen kunnen, overigens.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 17:59

Oke hoop verschillende meningen! Ik vind het nog steeds lastig om een keuze te maken zo! Voor het rijden maakt het in principe niet uit of wel? Als je hem vastmaakt zoals het hoort dus 2 vingers ertussen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:05

Het maakt ook weinig uit of je nou een aansnoerneusriem of een gewone hoge/gecombineerde neusriem hebt, alleen de manier van vastmaken is anders, zoals ook al is gezegd. Wat voor model je ook hebt, er moeten twee vingers tussen de neusriem en het paard kunnen. Of het nou een aansnoerneusriem, mexicaanse neusriem, hoge/gecombineerde neusriem zonder aansnoerdinges, lage neusriem of een hackamore is.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:29

Het grootste probleem met een aansnoer neusriem is dat mensen het woord te letterlijk nemen en snoeren hem dus flink aan.
Vrijwel altijd zitten neusriemen veel te strak en beletten paarden iedere beweging in en van de mond.
twee vingers tussen de neusriem en het hoofd, klopt alleen mensen steken de vingers of in de kaakgroeve waar altijd ruimte is of op de plek van de neusgang waar het vel naar binnen kan drukken.

Neusriemen horen pas te werken als het paard z'n mond open doet, zie het helaas nooit zo werken ;(

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:10

Woogy, ik check dat op de neusrug.
Ik snoer hem niet aan, ik heb eerder de neiging om hem te los te doen. :+

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:26

ik doe ook op de neusbruh checken :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:28

Ja, uiteraard :+ Waar zou je het anders moeten controleren?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:34

hestejente schreef:

Dat vraag ik me ook af. :+

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:54

kazary schreef:

Hoe doe je dat dan? Ik snap het even niet, met het zachte stukje niet onder de kaak maar andersom? Wat is het voordeel daarvan dan?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:00

Orgineel zit hij aan dat linker ringetje vast en lus je door de rechter.Als ik het goed zeg. Ik maak hem aan het rechter ringetje vast en lus door de linker.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:03

Heee, dat is nog eens een goed idee!
Ik ben nu alleen al gewend aan om hem door het rechter ringetje te doen dus als ik het nu weer ga omdraaien wordt het wel weer moeilijk om te leren :P

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:14

moonfish13 schreef:
hestejente schreef:

Dat vraag ik me ook af. :+

bij die kingroeve ofzo ;)

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:40

Ik hb hem ook altijd ''los'' zitten hoor :)
Sommigen mensen nemen de naam veel te serieus :))