Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
) bolletje schreef:Het is scherper, doet meer pijn, net als met spoor. Je hoeft minder druk te gebuiken, omdat het scherper is, paard reageert sneller op minder druk zeg maar. Dus het lijkt allemaal heel zachtaardig is het eigenlijl niet. En het is zelfs bitloos te doen, zit alleen veel langere trainingsmethode achter, maar tijd is geld in de paardensport.
Maar misschien kan je het inderdaad beter begrijpen als je er zelf ervaring mee hebt, en dan nog duidelijker een mening vormen
Darkness85 schreef:Ik ben ook niet tegen S&T.. Ik vind het allemaal prima.. Zolang er maar vriendelijk en correct gebruik van word gemaakt.. En idd voor het verfijnen van de hulpen.. Niet om je paard in de verzameling en oprichting te trekken.. Verzameling en oprichting komen van achteruit.. Niet vanuit de mond..
Ik ben net M2.. Maar ik weet nu al dat ik in de Z niet met S&T ga rijden.. Ik wil het liever op m'n trensje doen.. Lijkt me veel knapper.. En verder dan de Z1 en eventueel Z2 wil ik toch niet.. Waarom zou ik m'n paard gaan vervelen met nog een extra brok ijzer in z'n mond.. Ik kan m'n paard nu al aardig verzamelen.. Gewoon op m'n zit.. Daar heb ik geen S$T voor nodig..

denk dat nu wel duidelijk is dat s en t gebruikt behoren te worden voor verfijning, kwam een ding tegen waar ik het niet mee eens benLietje1 schreef:Het is vaak zo dat paarden als ze hun achterhand beter gaan gebruiken en dus verzamelder gaan lopen, ze meer druk gaan geven op het bit. Daar heb je dus je stang voor.
Daar stond niets naars in, was hoogstens offtoppic.
pas na het zz zwaar word het verplicht