waarom stang&trens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:18

Weten jullie eigenlijk wel waarom de stang oorspronkelijk is uitgevonden dan?

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:21

Mindfields schreef:
Weten jullie eigenlijk wel waarom de stang oorspronkelijk is uitgevonden dan?

Geen idee, kan je dat uitleggen? We zijn gek op duidelijkheid, tenminste ik (dus niet zwart/wit, maar duidelijkheid :+ )

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:23

@ bolletje: Het is bewezen dat een bit pijn doet zeggen ze. Ik weet allemaal niet wat ik ervan vinden moet. Aan de ene kant ben ik het eens over het feit dat een bit en dus S&T een dwangmiddel zijn. En dwang word 9 vd 10 keer uitgeoefend door pijn door druk. (hoe leg ik dit goed uit?) Iig geval om even het bitloos erbij te halen (omdat jij hierover begon en ik aanneem dat deze zin: "tijd is geld in de paardensport" slaat op het feit dat een bit maar gebruikt word om een paard pijn te doen voor de lol/geld.) zal zachter zijn dat een S&T, mààr ook druk van een bitloze optoming is dwang.

Om weer ontoppic te komen. S&T word vooral in de hogere klassen gebruikt omdat hier meer verzameling word gevraagd. En zoals eerder is uitgelegd heeft het idd met verzamelen te maken. Helaas vergeten een hoop ruiters dit en hangen die roekeloos aan de stang te rukken. Helaas ook Anky, maar ik blijf dit soort dingen lastig vinden. Zeker omdat je het over levende dieren hebt die je maar amper kan vragen wat ze ervan vinden.

Stang is uitgevonden om pijn te doen in de paardenmond, om het paard in bedang te houden. (jah heb ik van de week nog gelezen :+ )

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:26

Heeeeeel lang geleden was er een Arabier in de woestijn. Hij had paarden. Hij vroeg zich af waarom paarden die los rondrennen zo majesteus en trots waren, en zodra er een ruiter op hun rug ging zitten het er niet meer uitzag.

Hij sommeerde zijn edelsmid om een bit te fabriceren dat het paard hielp het ruitergewicht uit te balanceren en het mogelijk maakte dat het paard dus ook trots en majesteus met een ruiter op de rug rondliep.

Zijn edelsmid moet wel een geniaal man geweest zijn, gezien de kunstigheid van de stang die hij dus ooit ontwierp.

Oorspronkelijk is de stang dus bedoelt om het paard te HELPEN het ruitergewicht te kunnen dragen in een voor hem plezierige houding.

Dat niet alle ruiters hiermee om kunnen gaan weten we, maar het is dus wel waar hij voor bedoeld is en bij juist gebruik helpt hij het paard ook daadwerkelijk.

Daarom is het ook dat de stang pas toegestaan is vanaf de Z1, omdat daar de verzameling echt mee gaat tellen en juist met de stang help je het paard in de verzameling, door hem op lichte, niet storende hulpen te kunnen zeggen wat je wil zonder zijn balans te verstoren.

dat laatste zinnetje moeten een boel stangtrekkers nog maar eens doorlezen denk ik.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 17:27

bolletje schreef:
Het is scherper, doet meer pijn, net als met spoor. Je hoeft minder druk te gebuiken, omdat het scherper is, paard reageert sneller op minder druk zeg maar. Dus het lijkt allemaal heel zachtaardig is het eigenlijl niet. En het is zelfs bitloos te doen, zit alleen veel langere trainingsmethode achter, maar tijd is geld in de paardensport.

tja, maar dat zou dan dus ook moeten kunnen met alleen een bitje zonder sporen. Als je paard er genoeg gemotiveerd voor is, en het zelf wil, maar niet om dat het hem gedwongen wordt. Denk zelfs dat als je paard het echt leuk vind, hij toch sneller wilt leren.
(vandaar dat de kunstjes van vd zo snel gaan, omdat dat dmv clickertraining wordt gedaan, het paard ziet er namelijk nut van in, want hij krijgt er wat voor)

bedankt voor de vele andere reacties :) Maar misschien kan je het inderdaad beter begrijpen als je er zelf ervaring mee hebt, en dan nog duidelijker een mening vormen :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 18:12

Darkness85 schreef:
Ik ben ook niet tegen S&T.. Ik vind het allemaal prima.. Zolang er maar vriendelijk en correct gebruik van word gemaakt.. En idd voor het verfijnen van de hulpen.. Niet om je paard in de verzameling en oprichting te trekken.. Verzameling en oprichting komen van achteruit.. Niet vanuit de mond..

Ik ben net M2.. Maar ik weet nu al dat ik in de Z niet met S&T ga rijden.. Ik wil het liever op m'n trensje doen.. Lijkt me veel knapper.. En verder dan de Z1 en eventueel Z2 wil ik toch niet.. Waarom zou ik m'n paard gaan vervelen met nog een extra brok ijzer in z'n mond.. Ik kan m'n paard nu al aardig verzamelen.. Gewoon op m'n zit.. Daar heb ik geen S$T voor nodig..

nee hier kan ik me beter in vinden..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:17

Moderatoropmerking:
Diverse berichten zijn verwijderd. Wij willen iedereen verzoeken om het netjes én vriendelijk te houden, zonder elkaar persoonlijk aan te vallen. Speel op de bal en niet op de man is één van de belangrijkste regels van het goed voeren van een discussie. Graag weer vriendelijk verder. :)

Tevens het verzoek om niet alleen met eigen ervaringen te komen, maar het te hebben over het 'waarom' van de S&T en ook niet te veel te quoten (daar worden topics onnodig lang van). Ook zijn ervaringen 'van horen zeggen' en dergelijke niet toegestaan. Dus ook graag ontopic verder. :)
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-01-09 18:32, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Opmerking uitgebreid na goed lezen van het hele topic.

cheyentic

Re: waarom stang&trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:32

heb even heel het topic doorgelezen (gezellig hier) := denk dat nu wel duidelijk is dat s en t gebruikt behoren te worden voor verfijning, kwam een ding tegen waar ik het niet mee eens ben
Lietje1 schreef:
Het is vaak zo dat paarden als ze hun achterhand beter gaan gebruiken en dus verzamelder gaan lopen, ze meer druk gaan geven op het bit. Daar heb je dus je stang voor.

bij mijn weten (en ervaring) is het zo dat als een paard meer op achter komt dat hij van voren heel licht word, daarom kun je ook van die kleine hulpen geven.
ik rij zelf in training bijna altijd op trens, voor de wedstrijd wissel ik wel eens en afhankelijk van hoe hij loopt hang ik op wedstrijd s en t in of alleen trens

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 18:35

@cheyentic:

ja dat leek mij ook al logischer :j
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-01-09 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd, graag alleen quoten indien nodig.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:49

Judje, ik snap niet waarom mijn en het bericht van mindfields bericht weggehaald is :? Daar stond niets naars in, was hoogstens offtoppic.
Ik heb trouwens wat gemist? Was er een rel ofzo?

Ga met de reactie van chey mee ;)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:13

Ik had 't aan m'n instructrise gevraagt zij vertelde mij dit:

Vanaf de Z mag je dus met Stang & trens rijden
En vanaf ZZ is het verplicht

Redelijk veel Z ruiters rijden dus al met die Stang en trens
1 om de hulpen te verfijnen
2 om de hals hoger te krijgen van het paard.
Als je veel naar GP ruiters kijkt zie je dat die paarden de hals hoog hebben en het hoofd laag (kan het niet goed omschrijven :p)
In de Z oefenen ze dat dus 'alvast'

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:15

in het zz is het niet verplicht hoor :n pas na het zz zwaar word het verplicht

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:17

Ow, kan ook hoor.
Ik heb niet zoveel verstand van de verplichtingen met wedstrijden.

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:26

Het is ook heel erg verschillend per paard. De GP amazone waar ik in Amerika reed wisselde het ook heel erg af per paard. Haar GP paard reed ze altijd met trens behalve de week voor een wedstrijd. Hij was gewoon veel fijner op een trens, helaas zijn we er niet achter wat hij heeft met een S&T maar volgens mij houdt hij gewoon niet van zoveel ijzer in zijn mond. Daarentegen hebben ze een M/Z paard die ze wel vaak met S&T reden, met een hele losse S teugel en die liep daar juist perfect op. Ik vind dat je daar vooral naar moet kijken waar je paard zich fijn bij voelt. Maar in Amerika hebben ze rare regels met betrekking tot wedstrijden, er zijn niet echt pony en paarden wedstrijden dus ik heb ook een d pony met S&T gezien op ong ZZ niveau waar een vreselijke ruiter op zat :(

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:42

@Norway_girl:
Ik heb inderdaad direct wat offtopic berichten mee verwijderd.
De rest staat in de moderatoropmerking en zal ik geen verdere uitspraken over doen.

Daarbij, mocht je nog eens wat opvallen of denken dat iets niet klopt, zoals een verplaatsing of moderatoropmerking, dan kan je natuurlijk ook de moderator een PB sturen en om uitleg vragen, zodat we in het topic ontopic verder kunnen. :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:36

ik vind dat als je met s&t rijd er ook mee om moet kunnen gaan. en veel mensen kunnen dat niet. ook een anky niet. ik heb haar nu een paar keer zien rijden en dat vond ik niet bepaald een prettig gezicht om naar te kijken.

ik denk ook dat als je anky een paard laat rijden met een bitlooshoofdstel dat je dan pas ziet hoe gespannen zo'n paard kan zijn. en het zal ook veel langer duren voordat ze de juiste oprichting heeft.mja zoals bolletje al zei. tijd is geld in de paardensport.