iemand tips voor een goed zadel????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 17:07

Heel erg bedankt voor al jullie reactie's ...
Ik ga alle zadels die jullie opnoemen eens goed bekijken en denk dat ik er dan wel uit ga komen!
Het is wel heel lastig zeg,zoveel verschil met alles!
Maar heel erg bedankt voor alle tips!! :)

en mocht iemand nog iets anders weten dan is dat natuurlijk altijd welkom! ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:05

Het lijkt me in eerste instantie belangrijk om eerst eens te kijken welk type boom bij het paard past en daarna pas te kijken welke merken die boom in hun zadels hebben.
Ook bij een jong paard is het belangrijk een goed passend zadel te hebben. Gevaar bij 2e handszadel is dat de boom/zadel scheef is omdat het zadel is gaan staan naar het paard en de ruiter.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 08:49

Ik heb een Hulsebos WB3 waar ik zeer tevreden over ben. Deze had ik al op mijn vorige paard en heb ik voor mijn huidige toen 3 jarige groninger laten aanpassen (oa boom verbreden) en dat werkt meer dan uitstekend. In het eerste jaar heb ik de zadelmaker er 3 keer gehad omdat er kleine) aanpassingen gedaan moesten worden ivm met de constante ontwikkeling van mijn paard, daarna ongeveer iedere 10 maanden (en hij veranderd nog steeds).

BELIZE

Re: iemand tips voor een goed zadel????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:28

Grappig, ik zit met precies dezelfde vraag. Ik koop binnenkort een KWPN-merrie die mei 3 jaar wordt. Ze is op dit moment al 1.72m hoog, maar nog erg iel. Nu wil ik straks al beginnen met het wennen aan een zadel, maar zat dus met hetzelfde probleem. Ze moet nog heel veel groeier, vooral breder worden en ja wat moet je dan?
Heel veel geld aan een zadel nu uitgeven wil ik ook niet, maar je wil wel dat het zadel goed past.
Op dit moment staat ze nog bij de fokker waar ik haar altijd verzorg en daar kan ik gewoon gebruik maken van hun zadels, maar in de zomer ga ik verhuizen en dan neem ik haar mee dus moet ik natuurlijk een eigen zadel hebben.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:31

@BELIZE:

Zadel met een verstelbare boom! Echt ideaal, en als je niet 'into de Wintec' wilt kijk dan eens bij een Bates, bijv. een Isabell Werth of een Innova. Als je paard dit zadel past dan kun je de boom verstellen en heb je een zadel voor nu, maar ook voor over een paar jaar. Regelmatig je paard laten controleren door iemand met echt verstand van zadelpassen en je kunt dan meteen als je paard gegroeid is een bredere boom plaatsen. De 'goedkoopste' is de Isabell Werht, ca. 1600,= Ideaal zadel met fijne diepe zit en aanpasbare (dikke) kniewrongen!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Judje op 28-01-09 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig. Meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:23

ik heb een stubben siegfied, heel fijn zadel.
en als je 1 vast paard hebt waar je hem altijd op legt, zou ik hem op maat laten maken.
en zo nu en dan weer laten opvullen.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:04

Ik heb zelf ook een stubben siegfried, super zadel.
Als ik jou was zou ik een goede zadelpasser laten komen en gewoon goed laten kijken welk zadel geschikt is voor jou paard.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:18

Een jong paard van die maat zal nog enorm gaan uitzwaren, dat kan jaren duren en een zadel met een vaste boom kun je niet ongelimiteerd maar wol in en uit halen, de boommaat is een vast gegeven en deze is met uithalen van wol maar minimaal aan te passen. Met een jong paard moet je of heel veel kosten incalculeren als je een zadel met een vaste boom koopt, of idd met een goede zadelpasser erbij (MSFC) een zadel met een verstelbare boom laten aanmeten, dan kun je de groeispurt in ieder geval bijblijven en de boommaat regelmatig laten controleren en je zadel hierop laten aanpassen, nieuwe boom van bijv. een Bates kost ca. 20 euro, dat is heel wat goedkoper dan de zadelmaker je zadel laten verbouwen en nog heel veel goedkoper dan een nieuw zadel ;)

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:59

Ik ben een heleboel topics aan het lezen over het kiezen van een zadel. En op dit topic wil ik zelf wel even reageren.

Ik heb sinds augustus een jonge haflinger merrie. Ik heb voor haar een Wintec met verwisselbare boom gekocht en dacht daar wel een jaar mee te doen. Ondertussen (na 5 maanden) is ze veel bespierder en ik dacht, goh grotere boom erin dus. Maar dat lost niks op, blijkt nu. Het zadel schuift nu steeds naar voren waardoor de boom op haar schouder belandt en dan dus weer veel te krap is en vooral helemaal fout zit! Als je in een zadel alleen de boom kunt veranderen, ben je dus eigenlijk nergens, kom ik nu achter.
Ik heb nu een afspraak gemaakt met Best Fit om toch een duurder zadel aan te schaffen dat goed aan te passen is als ze verder groeit. Ook heb ik met Equestor een afspraak gemaakt, schijnen ook hele goede zadels te zijn. Wel duur maar ze verkopen ook demonstratiemodellen.
Ik zou dus niet meer voor een Wintec gaan want als ik eerlijk ben, past het zadel al heel snel niet meer als je met je paardje aan het trainen slaat.

Succes!

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:54

@caspara:

Zover ga ik zeker met je mee, maar er is een verschil tussen; "Koop een wintec want die past altijd omdat je de boom kunt verstellen", en "Laat je door een erkend zadelpasser een Wintec aanmeten met het doel als deze past om zo een groei periode met je paard door te maken".

Meerdere factoren zijn er 'debet' aan dat een zadel naar verloop van tijd niet meer past. Maar als een Wintec zadel of welk ander zadel dan ook met een verstelbare boom (Bates, Thorowgood, WOW etc) goed is aangemeten dan is deze voor langere tijd bruikbaar als je (jonge) paard gaat uitzwaren. Uitzonderingen daargelaten, maar niet ieder paard maakt hetzelfde groeiproces door. In de meeste gevallen zwaart een paard uit met name bij/rond de schoft omdat hier de spieren het meest getraint worden als een paard gereden gaat wordt.

DUS NOOIT DOEN! Is een Wintec kopen omdat je denkt dat dit altijd past!
Laatst bijgewerkt door Judje op 19-02-09 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd, meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:59

@jolanda10:

Je noemt nu wel WoW, maar vind dat die eigenlijk niet in je rijtje thuis hoort.
Wow is behalve de boom op nog veel meer punten ruim aan pasbaar. Dat zijn wintec en thorrowgood en heeeeeeeeel veel minder
Laatst bijgewerkt door Judje op 19-02-09 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd, meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:38

Dat wel , maar als aanpasbaar inhoudt dat je zoveel onderdelen moet gaan vervangen dat je net zo goed een heel nieuw zadel kunt kopen.... wat is het nut dan nog...

zevenmoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:44

is er niet een goede zadelpas service bij je in de buurt waar je bv een goed passend 2e hands zadel kan kopen voor het inrijden en waarmee je kan longeren.

Want zeker in de 1e periode is het heel belangrijk dat je een goed passend zadel hebt.

Zadel ook regelmatig laten controleren of het nog goed ligt.

Een goed zadel aanbevelen is niet zo makkelijk, het moet namelijk als 1e goed op je paard liggen en jij moet er zelf ook nog een soort van lekker op kunnen zitten.

Laat er een kenner naar kijken

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:56

Wintec was ook aangemeten door een zadelmaker hoor. Het zat aanvankelijk ook goed maar al snel niet meer. ;( Ik wilde ook zeker niet zeggen "nooit een Wintec kopen", maar eerder "wees niet zo naief als ik :o om te denken dat de Wintec met zekerheid ook na enkele maanden nog zal passen als je maar de boom verwisselt". Dat was meer mijn bedoeling als stelling.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:02

En nu ik hier dan toch meepraat :D :
Wie heeft ervaring met Henri de Rivel (HDR)? Hoe aanpasbaar zijn die? Ook de goedkopere want er zit nogal verschil in prijs tussen de verschillende modellen.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:05

In mei laat ik Country Mill (zadelmaker) komen voor een inrij-zadeltje voor mijn nu 3,5 jarige arabier. Ik heb veel goede verhalen over hen gehoord en ik heb ze zelf ook gesproken.
In mei komt er voor ons een eenvoudig, goedkoop zadel met (zeer) brede boom. Dit zadel is werkelijk alleen bedoeld voor het inrijden. Als de basis er eenmaal goed inzit (denk een jaartje verder), laat ik ze opnieuw komen, maar dan nu voor een echt goed zadel.
Zelf wil ik graag de Massimo Trail, en die is later ook nog aan te passen.

Op deze manier probeer ik het inrijden van mijn jonge paardje goed te laten gaan. Misschien heb je er wat aan :)

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 03:13

pmarena schreef:
Dat wel , maar als aanpasbaar inhoudt dat je zoveel onderdelen moet gaan vervangen dat je net zo goed een heel nieuw zadel kunt kopen.... wat is het nut dan nog...

Het nut is dat die onderdelen er steeds meer 2ehands zijn en je sowieso als je ze nieuw zou kopen ook nog inruilkorting krijgt op je oude onderdelen ;) En dan nog ben minder kwijt dan een heel nieuw zadel!
Ik had voor mijn toen 3,5/4 jarige een nieuwe passier GG lag als een huis. Maar helaas heb ik er maar een half jaartje van kunnen genieten! Ik zit nu met een nieuw zadel die ik maar niet verkocht krijg. En ik zit al op bijna de helft van de nieuwprijs.
Ik heb toendertijd zo'n zelfde topic geopend en toen werd mij ook een wow zadel aangeraden, had er nog nooit van gehoord.. Ben toen voor die passier gegaan en nu zit ik uiteindelijk alsnog met een wow en heb er nu stiekem spijt van dat ik er niet eerder voor ben gegaan.

Je hebt natuurlijk veel verschillende kussens enz. en die zijn gewoon afhankelijk van de bouw van je paard, als je het zadel op 1 paard koopt, komt het volgens mij bijna niet voor dat er echt hele andere kussens ofzo in moeten.

Het beste is om er gewoon een goede zadelmaker bij te halen, misschien eentje met 2ehands zadels.. Wie weet zit er iets voor je tussen en dan gewoon regelmatig weer een zadelmaker naar laten kijken.

leougly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:44

Ik heb ook een Wow , ik heb hem gekocht toen mijn paard 3 was, hij is nu 5 en heel veel gegroeid maar het zadel past nog steeds, wel al 2 keer een bredere headplate er in gezet maar dat was maar 35 euro. In iedergeval goedkoper dan een nieuw zadel. Beval dus prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:49

Voor het inrijden neem ik altijd een oud zadel, maar dan wel eentje die past. (dat laat ik altijd even checken, natuurlijk) Reden dat ik een oudje neem is dat er nog wel eens schade kan ontstaan als een paard voor het eerst wordt gezadeld. Na verloop van tijd zoek ik dan verder, en in heel veel gevallen is het dan toch een goed tweedehands geworden... (altijd wel even laten checken door een zadelmaker bij twijfel)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:20

suleilitha schreef:
Voor het inrijden neem ik altijd een oud zadel, maar dan wel eentje die past. (dat laat ik altijd even checken, natuurlijk) Reden dat ik een oudje neem is dat er nog wel eens schade kan ontstaan als een paard voor het eerst wordt gezadeld. Na verloop van tijd zoek ik dan verder, en in heel veel gevallen is het dan toch een goed tweedehands geworden... (altijd wel even laten checken door een zadelmaker bij twijfel)

Een "oudje" heeft vrijwel altijd een smal kussenkanaal
Dat is niet zo prettig (zeker niet als 1e ervaring )voor paarden met een brede wervelkolom

Makkertje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:38

Ik zou echt voor geen goud een zadel oplaten
maken voor een jong beesie.
Hij is namelijk nog in de groei, en door het trainen gaat hij meer spieren
kweken, waardoor het zadel binnen de kortste keren
weer te klein is...
Je kan beter je geld in een leuk wintec, rossner of een euroriding stoppen..
Leuke zadeltjes voor leuke prijzen