Zadelnood..!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 15:39

Aan Tavanta: ik ben dus niet de enige, haha. Maar een bontje heb ik nu ook, als noodoplossing. Achter kussens en voor geen kussens. Helpt nog niet...En ik vind dat ik nu wel erg veel ruimte heb tussen mijn kont en de rug van het paard. Dan voel je zo weinig.

Aan unamie:
Ben het met je eens. Vind een voorsingel ook geen optie als het schuiven zo ernstig is.
De ruimte tussen de kussens is groot genoeg. Mijn zadelmaker heeft me dat namelijk ook helemaal uitgelegd en laten zien dat dit zadel ruimte genoeg bood voor Gjetsje (het paard). Ik heb het zelf ook bekeken en er is ruimte zat. Ook drukt er zeker niets op de schoft. Er is juist erg veel ruimte. Daarom is het ook zo raar: ruimte genoeg en het zadel lijkt echt perfect te liggen.

Aan petitparis: bedankt voor de reactie. Ik zie nooit drukplekken o.i.d. op haar rug. Ik heb nu dus een bontje, maar dat is alleen omdat ik wedstrijden rijd en daar wel graag redelijk goed voor de dag wil komen :D . Het is dus een tijdelijke maatregel.
Ik ben wel bang dat het schuiven in mijn geval zo ernstig is, dat een voorsingel of 'gemartel' aan het zadel niet erg zal helpen.

Ik heb, na een tip van een ander bokt-lid, eens goed nagedacht wannéér het schuiven begon. Dit was tijdens de eerste dracht van Gjetsje. Ze is nu drachtig van het 3e veulen (en voorlopig de laatste). Ik denk dat haar rug een beetje ingezakt is door de dracht. Het zadel zat immers goed toen ik het kocht - ik ga geen zadel kopen dat niet goed ligt natuurlijk. De zadelmaker zei ook: het zadel is zeker niet te smal en ze heeft genoeg ruimte. De Wintec met verstelbare boom schoof ook naar voren in standje 'op z'n breedst' ..!
Dus daar ligt het ook niet aan. Ze is heel rond en door de dracht wordt dat erger. Met rijden begint het met het 'achter de ellebogen' (voorbenen) gaan zitten van de singel. Daarna schuift het zadel mee naar voren. Zou dat de oorzaak niet kunnen zijn? Dat ze een wat hollere rug gekregen heeft door de dracht? Bedankt voor jullie reacties.

lonnie

Re: Zadelnood..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:25

als ik lees dat ie naar voren schuift en kiept, dan denk ik meteen aan een te krap zadel. laat dat bontje dus maar achterwege want dat maakt het nog krapper. weet ej zo welke maat de boom is? ik zou op zoek gaan naar een breed zadel, zeker omdat het om een fries gaat. Dat die kentaur niet goed ligt is logisch, die zadels zijn helemaal niet geschikt voor rondgeribde paarden!

Ire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:28

@ hier boven; je haalt de woorden uit me mond. zo dacht ik ook

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:30

Ik heb een thorowgood zadel de T4 super fijn zadel alles kun je aanpassen. kijk hier eens op.
www.zadelmakerij.com

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 20:34

Hm...tja, maar volgens m'n zadelmaker ligt hij toch echt niet te krap en dat kan ik zelf ook duidelijk zien.
En de breedste Wintec schoof ook al na 1 rondje in draf naar voren...dus dan ligt het niet aan de breedte!
Maar wat jullie schreven dacht ik inderdaad eerst zelf ook. Een lastig probleem.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:19

lonnie schreef:
als ik lees dat ie naar voren schuift en kiept, dan denk ik meteen aan een te krap zadel. laat dat bontje dus maar achterwege want dat maakt het nog krapper. weet ej zo welke maat de boom is? ik zou op zoek gaan naar een breed zadel, zeker omdat het om een fries gaat. Dat die kentaur niet goed ligt is logisch, die zadels zijn helemaal niet geschikt voor rondgeribde paarden!

Dit was ook het eerste wat in mij op kwam. Ik ben op dit moment bezig met een Kentaur en de boommaten van Kentaur vallen heel erg krap. Mijn haflinger (die niet eens extreem breed is) heeft een boommaat 4 nodig. En volgens mijn zadelmaker geld dit voor de meeste haflingers. Ik kan me indenken dat Friezen dan ook de richting van de 3/4 op gaan en zeker bij Kentaur. Ik zou het bontje er dus 100% tussen uit laten, want het enige wat een bontje doet is het zadelkanaal verkleinen

WOW zadels worden ook helemaal op je paard aangepast, maar zijn wel iets duurder..........

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 10:40

Bedankt mensen. Denk dat ik inderdaad beter naar jullie kan luisteren, want blijkbaar heeft de zadelmaker het dan fout.
Het dekje gaat terug en heb ik maar 2 keer gebruikt. Bedankt voor de tips. Ik zal met mijn zadelmaker overleggen en als hij het
niet weet ga ik naar een andere zadelmaker.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 11:15

Beste mensen,
Ik ben eruit. Heb een andere zadelmaker. Het blijkt: zadel ligt wel goed. Niet te smal o.i.d.
Dus hoef geen ander zadel. We gaan nu een ingebouwde voorsingel proberen.
Dan krijg je wel meer druk van voren, maar het is de enige oplossing. Elk ander zadel schuift ook.
Dus hopelijk helpt dit!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:52

Ben benieuwd, ik heb juist de voorsingel eruit laten halen, sleuf in het onderste zweedblad waar de voorste singel doorgaat, elastische singel en de voorste een gaatje losser dan de achterste was bij mij de oplossing.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:01

Ik heb er nu een supergoede zadelmaakster bij en mijn paard is natuurlijk anders dan die van jou.
Zoals de zadelmaakster redeneert lijkt het mij ook het beste om eerst een voorsingel te proberen.
Maar natuurlijk kan het bij jouw paard anders zijn.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:08

Ik zei het ook niet om je van gedachten te doen veranderen hoor, ik hoop echt voor je dat het de oplossing is en ik zou het ook zeker proberen :j

Misschien dat het dan nog niet gelijk helemaal weg is maar stukje bij beetje ga je oplossing wel vinden dat wilde ik er eigenlijk mee zeggen. Alle dingen die ik noemde zijn na elkaar gedaan en uiteindelijk is de puzzel compleet en ligt het zadel nu als een huis.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:10

Is de merrie al dik? Aangezien ze dragend is? Dikke buiken zorgen namelijk ook voor schuivende zadels. Ook al ligt het zadel zo goed ;)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:13

Ik zou zeggen boomloos of WOW.
Want een zadel wat schuift kan gewoon niet goed zitten lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door laura1986 op 23-02-09 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:18

Zlaldi Super kent, zaldi hannover zou een goede optie kunnen zijn.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:11

MeFlower schreef:
Beste mensen,
Ik ben eruit. Heb een andere zadelmaker. Het blijkt: zadel ligt wel goed. Niet te smal o.i.d.
Dus hoef geen ander zadel.
We gaan nu een ingebouwde voorsingel proberen.
Dan krijg je wel meer druk van voren, maar het is de enige oplossing. Elk ander zadel schuift ook.
Dus hopelijk helpt dit!

TS is er volgens mij al uit dus hoeft ze geen andere zadels meer te proberen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:33

Tavanta schreef:
MeFlower schreef:
Beste mensen,
Dus hoef geen ander zadel.
We gaan nu een ingebouwde voorsingel proberen.
Dus hopelijk helpt dit!

TS is er volgens mij al uit dus hoeft ze geen andere zadels meer te proberen.

Het plan van TS nu lijkt mij geen goede oplossing; door de drachtigheid zal de pasvorm van dit zadel (als het nu wel past) twijfelachtig tot zeker niet passend worden. Vandaar dat ik TS aanraad om verder naar andere zadels te kijken. Maargoed, dat is mijn mening he.

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:44

Mijn fries is ook drachtig. En ze heeft een op maat gemaakt Fryso(Tweespan) zadel. Ik heb er nu, op advies van de 'zadelmevrouw' die om de zoveel maanden mijn zadel komt controleren en evt opvullen, een bontje onder mijn zadel omdat mijn paard dus heel erg aan het veranderen is door de dracht.
Ik zou zonder goed zadel niet gaan rijden als ik jou was, zonde van je paard. En ik denk dat je er ondertussen net zoveel geld in heb zitten als dat je een zadelmaker een zadel op maat had laten maken...

Succes

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:46

laura1986 schreef:
Het plan van TS nu lijkt mij geen goede oplossing; door de drachtigheid zal de pasvorm van dit zadel (als het nu wel past) twijfelachtig tot zeker niet passend worden. Vandaar dat ik TS aanraad om verder naar andere zadels te kijken. Maargoed, dat is mijn mening he.

Precies, het blijft veranderen naar mate je paard verder in de dracht is! En als ze straks haar veulen hebt, denk ik niet dat je WEER een ander zadel wilt...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:58

Daarom zou ik gaan voor een goed aanpasbaar zadel. Boomloos of WOW bijvoorbeeld. De zgn op maat gemaakte zadels leveren ook dikwijls problemen op. Ik zal ze niemand adviseren, na wat ik erover gelezen heb en wat je met logisch nadenken ook kunt verzinnen. Maar kom er maar op, want zon zadelmaker wil je wel wat verkopen.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:59

laura1986 schreef:

Dan lijkt het me nu ook niet slim om andere zadels te gaan proberen want als het veulen er straks is past dat dan misschien ook niet meer...........

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:52

Tavanta schreef:
laura1986 schreef:

Dan lijkt het me nu ook niet slim om andere zadels te gaan proberen want als het veulen er straks is past dat dan misschien ook niet meer...........

Als je eens zou lezen welke zadels ik voorstel...

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:55

Ik zou ook is naar een WOW zadelkijken als ik jou wass!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:05

meer druk van voren? Dat gaan straks mooie drukplekken worden.

Ik denk dat de aanschaf van een boomlooszadel een betere optie is . Ze zijn 2e hands niet zo heel duur en ook redelijk snel weer te verkopen. Je kan ook tegen een kleine prijs testzadels aanvragen en ze uitproberen.

Als het veulen geboren is en je paard weer een beetje in rijconditie is zou je je lerenzadel weer eens kunnen proberen en onder de loep nemen om te kijken of er toch iets verandert moet worden

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:57

Het verbaast me dat er niet gereageerd wordt door TS op de optie BOOMLOOS. En inderdaad, nu past het, en na de dracht is het vrijwel zeker te breed.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:10

Je zou Margreet van Alona.nl eens kunnen bellen. Zij is Master Saddle Fitting en verkoopt eventueel ook zadels (van oude 2e handsjes tot WOW). Ze is objectief en weet ontzettend veel. Ze woont in Roosendaal, maar komt door heel het land.