Hoeveel inch zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Hoeveel inch zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:38

inchmaat kan heel verschillend zijn per persoon en per paard.

ik heb een kieffer maat 2 dressuurzadel op mijn fjord(meestal hebben die een wat korte rug)maar mijn zadel is erg kort,waardoor er nog genoeg ruimte is tot de laatste rib zegmaar.
sinds kort heb ik ook een maat 1 springzadel van kieffer,die komt qua lengte aardig in de buurt van mijn dressuurzadel,ik kan er ook redelijk in zitten.
ik heb kledingmaat 44,en beide zadels bevallen mij en mijn pony goed.

jildaukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:36

ik heb dus een kleine c pony volgens mij? zoietss
en we willen een nieuw zadel want ik ben veeeeelste groot voor dit zadel (mn knieën steken uit) en we denken dat het een 17 inch zadel is of dat zeggen ze (ik heb geen idee) maar mn broek maat is 34.
xxx

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:40

jildaukje : dat klinkt alsof je beugels te kort zitten..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:42

jildaukje schreef:
ik heb dus een kleine c pony volgens mij? zoietss
en we willen een nieuw zadel want ik ben veeeeelste groot voor dit zadel (mn knieën steken uit) en we denken dat het een 17 inch zadel is of dat zeggen ze (ik heb geen idee) maar mn broek maat is 34.
xxx

Net wat Janedieene zegt denk ik ook dat je beugels eerder te kort zijn. Als het zadel een inch maat te klein is zit je met je kont op de lepel van het zadel.

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:47

Kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat je een 18 inch hebt maar een kort zadel?
Waar haal je dan de ruimte vandaan?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:51

18 inch met franse kussens..
dan is het zitvlak wel 18 inch, maar de lengte van de kussens is verkort.

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:54

ok, dank je wel. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat franse kussens zijn, maar dat kan ik even opzoeken.
Heb je dan geen probleem met de drukverdeling?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:15

Nee, want als het goed is zit jij ook niet op de lepel van het zadel, en zijn er verder geen problemen met franse kussens.
Voorbeeld zonder fransekussens :
Afbeelding

Voorbeeld met franse kussens:
Afbeelding

xsanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:19

Ik heb een shetlander/welsh, ik wil graag een nieuw zadel voor hem aanschaffen, want voor dit zadel ben ik echt veel te groot geworden. Hij is rond de 1/1.10. Ik wil graag een westernzadel. Ik ben zelf erg groot, weet iemand hoeveel inch ik het beste zou kunnen nemen? Alvast bedankt :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:01

xsanne98 schreef:
Ik heb een shetlander/welsh, ik wil graag een nieuw zadel voor hem aanschaffen, want voor dit zadel ben ik echt veel te groot geworden. Hij is rond de 1/1.10. Ik wil graag een westernzadel. Ik ben zelf erg groot, weet iemand hoeveel inch ik het beste zou kunnen nemen? Alvast bedankt :)

De inch maat moet natuurlijk ook op je paard passen. Welke inch maat heb je nu dan?
Kan wel zijn dat je zelf een 15 inch nodig hebt maar ik gok zo dat het voor je pony erg groot gaat worden.
Best kan je even een zadelmaker contacteren die jouw kan helpen aan het juiste zadel maar ook je pony, het is belangrijk dat het goed ligt en dat is erg lastig zelf te zien.

xsanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:07

Dit zadel is nu 10 inch, veel te klein dus. Ik gebruik het zadel allang niet meer,.maar we hebben een nieuwe shet die ik ga inrijden dus leek het me.wel handig dit weer gewoon met zadel te beginnen.( hij is erg pittig voor zo'n klein beessie) Ik zal van de week wel even.contact opnemen met een zadelmaker, heel erg bedankt voor je adviezen :D