_Susan_ schreef:Hoezo moet dat shokking zijn ik weet zelf ook wel dat ik geen maatje 38 heb.
En even voor jou info mijn vriend heeft een 16 inch zadel, na mijn mening passen daar maar weinig volwassenen in.
Ik daaren tegen heb een 17,5 inch.
Wie weet zit daar de oplossing in; ik kan me niet voorstellen dat een volwassene uberhaupt in een 16 inch zadel past. Het gaat niet alleen om kont (sorry, achterwerk) maar ook om de lengte van het bovenbeen. Ik neem aan dat je vriend groter is dan 1.55 meter, wat toch wel (bij grove inschatting) het maximum is voor een 16 inch kinderzadeltje...
Dus waarschijnlijk moet je je vriend gewoon naar een ander zadel toepraten.
overigens als je als volwassene met dikke.... in een veel te klein zadeltje gaat zitten, belast je de paardenrug ook niet goed. Je kunt nl. niet goed in het diepste punt zitten dus er komt teveel druk achterop de rug.
_Susan_ schreef:Maar hoeveel mensen rijden wel niet met een slecht passend zadel?
*knip*
De zadelmaker die bij ons is geweest ik zei dat 80% van de paarden met een niet passend zadel word gereden.
Ik heb zelf een zadel net passend laten maken voor 200 euro. Terwijl ik op zich het zadel wel goed vond liggen. Maar met rijden was het verschil enorm, een paardje wat ineens lekker over de rug ging lopen.
Het is aan jou de keuze of je bij die 80% wilt horen, omdat dat nou toevallig de meerderheid is...

Wanneer je iets tegen komt dat tegen de regels is kan je natuurlijk een moderator op de hoogte stellen door te TeMmen (zie: