het leed wat deken heet!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Re: het leed wat deken heet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:48

Hmm, wel vaker zulke berichten vernomen. Jammer zeg!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:40

Wat akelig allemaal zeg. Open schoft e.d. heb ik gelukkig niet meegemaakt, maar wel die kale plekken bij de borst en een merrie zelfs op haar heupen. Sinds vorig winter dragen mijn paarden geen dekens meer. En dat bevalt me super!! Niet of nauwelijks dikker in het haar. Ze zetten hun vacht uit, maar hebben geen dikkere vacht. Ook buiten, ook met slecht weer en vorst, hebben ze nergens last van. Ik kan het je echt aanraden. Ze vinden het zelf veel plezieriger (met rollen, kroelen, spelen, etc). Mss is dat komend najaar / winter ook wat voor jouw paard?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 10:23

zo he he ik heb weer internet.

Petra, mijn weatherbeeta van iertje is volgens mij nog steeds waterdicht, maar ik heb er voor alle zekerheid nog een regendeken overheen. Dit is ook enkelt om de deken te beschermen met al die paarden.

mmmm, als ik al die verhalen zo lees gaan we voor de horseware denk ik.
ik denk dat ik kies voor de rhino turnout medium wug.
Grotere denier ook en dat is altijd makkelijk met al die loslopende paardjes.

Ik heb trouwens nu even een amigo kunnen lenen van iemand op stal, want ik kon gisteren wel janken.
(weatherbeeta is nog steeds niet binnen, zucht, steun, kraak piep).
Dus iemand kwam met deze aanzetten, hij lag goed, dus juichte al een beetje, maar nu vandaag even kijken of hij goed
is blijven liggen!

Paarden zonder dekens vind ik niet zo'n optie.
Iertje heeft een rugprobleem en die rug moet warm blijven en eowyn ga ik steeds meer rijden en wil ik
graag door gaan trainen voor wedstrijden. Als ze nat is vind ik het geen fijn idee voor een zadel. Als ze vol zweet is en
terug moet zetten vind ikzelf niet zo'n fijn idee. ;)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:32

Mijn haf word erg stijf door de artrose als ze geen deken heeft. En het is een watje eersteklas :D. Met de eerste twee spatjes regen is madam het alweer zat.
Het is een kwestie van zoeken naar de juiste dekens. Ik heb ook dekens gehad die naar achteren zakten en dan zo strak om de borst zaten dat ze bijna haar hoofd niet meer omlaag kon doen. Nu weet ik wat haar goed past en ze heeft nooit meer ergens last van.

eowyn04 schreef:
Petra, mijn weatherbeeta van iertje is volgens mij nog steeds waterdicht, maar ik heb er voor alle zekerheid nog een regendeken overheen. Dit is ook enkelt om de deken te beschermen met al die paarden.

Ik vond het zo zonde van de weatherbeeta. Hij was smurfenblauw met babyrose :D . Vanwege de kleur kon ik hem goedkoop krijgen. Het was even wennen, maar ik kon altijd mijn pony vinden in het land... Maar ja, nu heb ik een knalpaarse en een blauwe met oranje biezen, dus dat zit ook wel weer goed.
Op de een of andere manier krijg ik altijd weer dekens te pakken met bizarre kleuren, terwijl ik gewoon donkerblauw bestel...

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:59

Hihi soms weet ik niet meer wat ik moet doen. Ik heb al zoveel verschillende soorten dekens uitgeprobeerd. En geen 1 is me tot nu toe echt bevallen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:08

Haha petra, smurfenblauw met baby-rose!! geweldig!!
Die van iris is wel blauw, maar meer dat helder zeeblauw.

Die van eowyn?? zou het niet weten. Volgens mij moet het schaap nog geslacht worden voor de vulling.
De koe nog gestroopt worden voor de huid om te verwerken als katoen ofzo...ik zou het niet weten.
Maar die deken ga ik binnen krijgen als de winter voorbij is geloof ik :(
(als het goed is krijg ik hem volgende week, maar ja, eerst zien dan geloven).

Dannnn iemand van stal had nog een rhino wug medium liggen. dus die heb ik efkes gepast.
Hij zat echt heel mooi. Je moet altijd maar weer afwachten of hij ook mooi blijft liggen tijdens het lopen, maar ik heb
besloten om deze te nemen voor beide merries.
Had ze besteld bij divoza, maar die ga ik morgen weer afbestellen. Heb gegoogled en ik heb ze nu voor 114,75 per stuk en bij divoza zijn ze 157,95 per stuk. Voila tel uit je winst!!

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:23

Ja soms is het lonend om even rond te kijken en prijs te vergelijken.
Ik heb eigenlijk nooit echt problemen met dekens gehad met ik eerlijk zeggen.Nu heb ik gelukkig nog maar 1 paard onder deken staan,die andere is 'winterhard',echt een noorse knol :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:25

Jullie hoeven van mij ook geen dekens af te zweren, hoor. Ik wilde laten weten, dat er nog geen optie is, namelijk geen deken. Het bevalt mij erg goed en het is me erg meegevallen. Ik verwachtte enorme teddyberen en van eentje (Engels volbloedje met zomers een heel dun velletje) dat ze het koud zou hebben. Dat was dus niet zo. Wat dat betreft ben ik eigenlijk nog steeds verbaasd dat qua vacht wel of geen deken helemaal niets uit maakt. Maar de keus is natuurlijk aan ieder zelf.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:45

eowyn04 schreef:

http://paardenfreaks.nl/images/lg.jpg :Y)

Fijn dat je toch een deken hebt die lijkt te passen. Anders misschien een deken met een schoftuitsparing? Volgens mij had ik die een paar jaar geleden ergens gezien, vraag me alleen niet waar...

Oh ene... katoen komt van een plantje... :+

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 08:57

Petra_O schreef:
eowyn04 schreef:

http://paardenfreaks.nl/images/lg.jpg :Y)

Fijn dat je toch een deken hebt die lijkt te passen. Anders misschien een deken met een schoftuitsparing? Volgens mij had ik die een paar jaar geleden ergens gezien, vraag me alleen niet waar...

Oh ene... katoen komt van een plantje... :+

haaaa helemaal gaaaaaaf die deken!!
Geweldig :D :D

haha ja weet dat katoen van een plantje komt, maar ik tikte gewoon maar wat :+
Ben soms niet helemaal wijs :+

Marion, ik vatte het ook niet zo op hoor ;)
Als iris geen rugklachten had, had ik haar zeker zonder deken laten staan. Lekker makkelijk en lekker goedkoop 8-)
Maarja...

ReLaFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:29

Ik heb de laatste jaren een Bucas gehad, ideaal!
Zat heel goed, water dicht.
Na het rollen in de modder, even de deken afspuiten en hij is weer schoon.
Wat ik heel fijn vind is dat de deken van +17 tot -5 gaat, dus hoef ik niet steeds dekens te wisselen. Alleen als je zulke vrieskou als afgelopen weken hebt, dan moet je even switchen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 09:55

van de bucas hoor ik verschillende berichten.
Hele goeie, maar ook slechte. Iemand bij mij op stal had een bucas en de schoft van haar paard lag dus ook helemaal open door de bucas. Dus ik durf die niet meer te nemen...

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:56

Hey Miran,

Bij Ooteman zijn ze in de aanbieding. Vanaf vanavond ook via I-net.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:00

Ik heb ook de Rhino Wug wel de zware uitvoering maar idd een super deken sterk goed waterdicht en blijft goed liggen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 18:18

heeejjj drentie!!
moest eerst effe in je profiel snuffen wie je was hoor. Wist neit dat jij op bokt zat en drentie heette :D

Ik heb ze ergens anders besteld voor 114,75. Goedkoper kan denk ik niet 8-)

Heb trouwens jouw deken in mijn kast liggen, heb van corine een superpassend deken kunnen lenen.
Die legt tot nu toe goed over de schoft heen.
Als ik je zie van de week geef ik de deken weer, maar laat hem niet zo slingeren op stal. ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:32

Horseware dekens zijn erg fijn, die geven bij mij nooit schuurplekken.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:33

Ik heb 2 rhino wugs, de ene is light uitvoering (regendeken) en de andere is 200 grams. Ik vind ze echt ideaaaaal! Ze liggen perfect, zijn 300% waterdicht, ze schuren niet en ze zijn zeer scheurvast! Ze zijn wel duur, maar hun geld dubbel en dwars waard. Leuke bijkomstigheid van deze deken is de gave bruine ruit :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:38

In verhouding zijn ze een stuk goedkoper dan de goedkope dekens omdat ze veel langer mee gaan. Ik heb hier een oude staldeken liggen die zeker 15 jaar oud is en een jaar of 10 de hele winter in gebruik is geweest. Hij is nu aan de binnenkant op veel plekken versleten, maar voor nood en als onderdeken voor als het koud is kan hij nog prima dienst doen.

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:21

Ik ben 3 jaar op zoek geweest naar de 'perfecte' deken. Ieder jaar dacht ik er weer een gevonden te hebben, maar toch ging de schoft van mijn paardje eraan. Gevolg: een chagrijnig paard, elke keer als ik de deken terug op deed voelde ik me weer schuldig. Inmiddels heb ik een vrij grote voorraad aan dekens aangelegd (ik heb niet het geld 3 keer per winter een nieuwe deken te kopen), dus met afwisselen tussen dekens kwamen we de winter toch altijd wel weer door.

Deze winter op advies toch eens de Weatherbeeta geprobeerd, die zou speciaal voor paarden zijn met een wat smallere borst. Hij ligt wat 'hoger' op de hals, maar heeft geen halve of hele hals.

Deze winter absoluut geen problemen, schoft netjes heel, en een blij paard!

Afbeelding

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:31

Ik heb inderdaad ook een Rhino op een van de paarden. Dat is een 350grams deken met (losse) hals, maar die ligt ook súper van de schoft en borst af. Krijg hem (bv.met knotjes, zonder hals) niet eens zo dat ie naar achter blijft liggen, als ik hem naar achter duw schuift ie automatisch weer naar voren. Manen blijven ook nog eens mooi en heel. Echt een topdeken!
http://www.classicsaddlery.com/blankets ... 20Plus.jpg

Heb overigens ook wel Bucassen, ook heel fijn, maar blijven minder mooi naar voren liggen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 20:02

Pfff meer mensen met het probleem!
Ellendig allemaal he?

Marije, ik heb ook een weather beeta voor eowyn besteld, de taka, met high neck. Tja alleen
krijg ik die deken binnen als de winter voorbij is.
Service daar is om te huilen. Ze heeft die deken gewoon te laat besteld in frankrijk.
Heb hem al betaald, dus ik moet gewoon wachten. Hopelijk krijg ik hem deze week binnen.
jawel, de vorst periode is op dit moment voorbij en ik ga een weather beeta van 400 gram opdoen.
Maar ik heb geen andere dekens nog straks, dus we moeten wel.

Maar ik heb nu 2 rhino a 200 gram besteld. Voor beide merries 1.
En als ik zo die verhalen hoor, dan denk ik dat ik de goede keus heb gemaakt. *D
nu maar hopen dat ze daadwerkelijk ook goed blijven liggen op mijn paardjes of dat ik weer aparte paardjes heb....

SuikerSpin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:08

dat heb ik ook gehad met mijn pony!
het is een B-pony, maar alle dekens voor een B pasten hem niet, dus heb ik voor een A-pony geprobeerd, die past heel goed, dus die heeft hij nu op.
en als de schoft van je pony kapot is, maar al wel dicht is: insmeren met sudocrème. (eigenlijk voor baby's, maargoed :P ) dan gaat het wondje sneller dicht, dus dan is die 'ellende' snel weer voorbij! ;)

xx

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:28

eowyn04 schreef:
heeejjj drentie!!
moest eerst effe in je profiel snuffen wie je was hoor. Wist neit dat jij op bokt zat en drentie heette :D

Ik heb ze ergens anders besteld voor 114,75. Goedkoper kan denk ik niet 8-)

Heb trouwens jouw deken in mijn kast liggen, heb van corine een superpassend deken kunnen lenen.
Die legt tot nu toe goed over de schoft heen.
Als ik je zie van de week geef ik de deken weer, maar laat hem niet zo slingeren op stal. ;)

Jaja, ook ik hier :+
Die deken pak ik morgen wel uit je kast. Knollie heeft het nu wat warm met die twee dikke dekens...

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 21:43

ja schat, maar mijn kastje zit op slot.
Ik zal hem morgen middag in die houten kast leggen, die waar ik altijd mijn waterkoker heb staan in de hoek.
Dan moet je de deur iets optillen en de klip boven effe losmaken.

okidokie??

sudocreme, gebruik ik eigenlijk nooit.
Ik heb altijd calendulan-spray of zalf.
en voor evt mok gebruik ik zinkoxide olie, en dit gebruik ik ook ter voorkoming ervan.
Aanrader!!

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:41

al jaren heeft mijn pony dominique dekens... echt super fijne dekens! nooit schuurplekken of zoiets gehad