springzadel-vraag

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LovesHerPony

Re: springzadel-vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 20:43

@LizMD ; ik denk dan persoonlijk van niet als het niet meer past op je nieuwe paard. Mag ik weten wat voor een zadel je nu hebt?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:59

Ik heb nu alleen een dressuurzadel een KN. Heb daarvoor tijdelijk met een Subben Siegfried gereden en heb nu dus de Dijkman in mn onderschrift gepast, maar die paste niet.

Overigens heb ik het zadel weggedaan omdat het een 17" was met een NK hoor, dus veel te kort en te smal voor mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:10

Blue9 schreef:
Bubsj schreef:
Alsnog, geen enkel zadel wat niet aanpasbaar is (wow) kan altijd passend blijven, dat wil de meute je graag doen geloven.

Toch zijn die merken echt Bmerken, bel eens een goede zadelmaker op en vraag om advies. Daar heb je meer aan dan aan de mening van een stel bokkers (mag je mij ook toe rekenen, al verdiep ik me wel erg in passende zadels).

Maar waarom wil je nou voor je driejarige een perfect springzadel? Ik neem toch aan dat je niet van plan bent meteen parcoursen te springen?

Ik wil haar helemaal niks doen geloven vertel alleen mijn mening en ervaring. Jij zou dus beweren dat hier de helft van de paarden met verkeerde zadels loopt? Ook op concour met springen zie ik toch erg veel mensen met een prestige, stubben, passier en die hebben heus niet voor elk paard een ander zadel en kopen ook niet elk jaar een nieuw met een jonger paard. En dat zijn echt geen gekken die hun paard wat op de rug gooien. En tweedehands prestige ligt zeker in haar prijsklasse. En de TS geeft al aan het te willen laten checken door een zadelmaker

3x raden waarom ze juist een duurder merk zadel kopen, juist omdat ze op veel paarden passen. Ook jonge paarden die ze tot hun 5 rijden ofzo blijft het zadel dan iig passen.
Daarom zou ik zelf voor een 2e hands goed merkzadel gaan (passier, prestige of stübben...) ipv een nieuw zadel wat op minder paarden goed past...

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:22

Een boomaat 32 is een boommaat 32 hoor, of je daar nou een stubben of een pagony van hebt..

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 07:10

@Bubsj ; Dat is nou wel een lelijk ding om te zeggen, er zit natuurlijk wel veel verschil tussen deze zadels. Vaak kunnen duurdere zadels beter aangepast worden. Van deze kan vaak door de zadelmaker de boom verbreed of versmalt worden of de kussens zo goed worden opgevult dat ze netjes passen. En eveneens wil ik dan vragen wat bij jou onder A-merk zadels valt. Bij mij is dat als de nieuwprijs van een zadel boven de €1000,- ligt. Nou kan ik nog zeggen dat de Knight Rider normaal €900,- kost (nog heel veel geld) en de Henri de Revel €1200,- dan kan ik persoonlijk de Henri de Revel geen echt B-merk noemen en ja Knight Rider zou ik nog in twijfel kunnen trekken.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:58

Stubben, passier, Kn, prestige, wow ect beschouw ik als A merken. Een boom verbreden is nooit goed voor een zadel, of het nou een C of A merk is. Grote kans dat je zadel ook scheef wordt. Als je hem al laat verbreden, laat dat dan door de fabriek doen. Daarnaast kost je dat per keer 150 euro of meer.

Mocht je hem dan later verkopen, haal je dat verschil er absoluut niet uit.

Ik zeg niet dat je geen tweedehands zadel kan aanschaffen, van een beter merk. Ik ben het er volledig mee eens. Ik reageer alleen op degene die zegt dat duurdere zadels duur zijn omdat ze vaker passen, en dat ze blijven passen. Dat is onzin, hou er gewoon rekening mee dat je of een jaar of iets meer een ander zadel moet aanschaffen.

Even een voorbeeld, mijn zadelmakke merrie van 9 had boommaat 29, inmiddels zijn we een jaar verder en zit ze op boommaat 35. Dat is een extreme verandering, maar veranderen doen ze sowieso, ook op latere leeftijd. Ik zit nu dus in een jaar tijd op zadel nummer 4. (springzadels nog niet meegerekend)

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:46

Liberto schreef:
Ik ben het helemaal eens met Blue9. Ik heb ook altijd een Prestige gehad, super zadels en ze passen inderdaad bijna op alle paarden. Ik heb inderdaad ook een jong paard ermee ingereden na een jaar zadelmaker laten komen en het lag nog steeds goed, kwam mede door de gelvulling in het zadel. Een echte aanrader dus Prestige!

Ik kan mij hier volledig bij aansluiten, ik heb 2 prestige zadels (boommaat 32) en die passen inderdaad bijna overal op. Ik heb indertijd mijn 3-jarige ermee ingereden en ze is ondertussen veel veranderd, maar het zadel ligt nog altijd perfekt. Mijn andere merrie heeft een moeilijke schoft en daar ligt het prestige zadel ook super op.

Bubsj, ik ben het niet met je eens, de 32 boommaat van Prestige is kleiner dan de 32 van Stubben

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:31

Ik heb het over cm, boommaten zijn overal verschillend. Hoe kan het zadel passend blijven als je merrie compleet is veranderd? Hoe kan een vierkant door een ronde opening?

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:58

Bubsj heb je zelf een prestige zadel? En een jong paard gevolgt in zijn groei en dan dat zadel erbij gehouden? Er zijn hier toch al 3 mensen geweest die over een prestige precies hetzelfde zeggen als ik al heb gezegt. Om even een ander voorbeeld te geven, die internationale topruiters, bijna de helft rijdt met een prestige . Die trainen thuis misschien een stuk of 7 paarden per dag, echt niet dat ze daar allemaal een andere zadel voor hebben. Vele leiden de paarden op van jongs af aan, steeds met hetzelfde zadel. En die zijn echt niet dom, laten paarden niet met een niet-passend zadel lopen want dit uit zich in het lopen/springen. En met zo'n paarden, die op zo'n niveau lopen kun je dat echt niet gebruiken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:45

Bubsj schreef:
Een boomaat 32 is een boommaat 32 hoor, of je daar nou een stubben of een pagony van hebt..

Nou, ze vallen echt wel anders hoor. Gemiddels is 31 of 32 medium, maar niet alle 32-'s vallen even ruim en zullen altijd passen.

Mijn paard heeft als 3-jarige een nieuwe stubben gekregen, de zadelmaker zei dat het zadel altijd weer aangepast kan worden. Nou, volgens die man past het zadel nog steeds, maar ik heb ondertussen een ander zadel op haar liggen, want dat zadel is veel te smal geworden. Is een boommaat 31, een Maestoso.
De stubben Siegfried in boommaat 31 past nog wel. Dus een jong paard kan wel degelijk uit een zadel groeien en zelfs van hetzelfde merk hoeft een 31 niet gelijk te vallen. De vulling van de kussens maakt ook heel veel uit.

Maar, merkzadels hebben meestal wel een beter pasvorm, waardoor ze beter liggen en ook langer zullen passen. Of je dan voor Stubben of Prestige kiest, dat is dan een persoonlijke voorkeur.
Maar Wintec vind ik niet echt fijn, zit ook niet lekker, vreselijk hard. Zaldi heeft ook fijne springzadels (nieuw vanaf 850, tweedehands dus wel rond de 500 te vinden), en dat is echt een A-merk, maar minder bekend.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 16:57

Een boommaat 32 is natuurlijk niet altijd hetzelfde
Tevens verschilt kwaliteit en leer natuurlijk ook.

Verder ben ik het niet met jullie eens dat een zadel altijd blijft passen. Dit komt wel vaak voor, maar langerna niet altijd. Tevens zie ik bij veel proffecionele stallen veel slecht passende zadels op paarden liggen. En dan heb ik het echt niet over de buurman met zijn goedkopen handelstal. :o

Verder ben ik het wel eens dat een prestige zeer goede zadels zijn en ook goed aanpasbaar zijn. Eveneens ook Passier, Stubben en nog vele merken meer. :D

Tevens heb ik gelezen bij Best Fit dat ze daar Henri de Rivel ook onder A-merk tellen. Dus ik ga daar toch even kijken hoe het aanvoelt als ik ze vastheb en alle maten opmeten. ;) :Y)

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 08:36

Valt toch weer tegen in die winkels zeg. Ben gisteren langsgeweest.

Knight rider ; precies hetzelfde als Chamberlian -> slijt snel, geen goede boom
Henri de Rivel ; de kussens waren te plat voor mij verder zag hij er prima uit.
(de zaak wilde me ook nog een eeuwen oude passier veel te duur aansmeren)

Over het algemeen zit ik er dan mee dat de boommaten te breed vallen. Ik heb zelf altijd als uitgangspunt boommaat 30/31 als medium heel simpel 32 past bij mij op geen een paard.

Daarna naar een prestige Paris wezen kijken (ons pap heeft meteen het budget flink opgeschroeft) hij zag er goed uit zelfs de boommaat was goed enz. Alleen de garantie en aankoop bewijs zaten er niet bij en de knop met het merk ontbrak aan 1 kant. Dus dan kan de eigenaresse ook niet aantonen hoe oud het zadel is en de garantie is dan ook niet aanwezig. (en tja voor die prijs is dat toch wel een must).

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:54

Geheel offtopic, TS, maar het is
TWEEDEHANDS ofwel 2E HANDS en geen tweede rans..... :o