Help! Zadel schuift..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:30

Ik dat je alle hulpmiddelen wel kan gaan proberen: singel, bontje, staartriem etc. maar geen van deze opties nemen het probleem weg.
Je moet terug gaan naar de winkel. Ze mogen het daar oplossen. Jij hebt een zadel gekocht en nu schuift het en dat hoort niet. Punt uit. Aan hun de taak om het probleem op te lossen. Als dat niet met het Anatomica zadel kan dan met een ander.
Het zou natuurlijk kunnen dat ze paard scheef zou zijn, maar ik krijg een beetje de indruk dat het een smoesje is. Hoe lag je vorige zadel?
Bij welke zadelmaker ben je geweest als ik vragen mag?

Anoniem

Re: Help! Zadel schuift..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:34

Even los van het zadel: Zit je zelf wel recht?
Als je zelf namelijk consequent maar recht zit dan is het niet vreemd dat je zadel op de duur ook gaat schuiven. Als dat dan ook nog is in combinatie met een scheef paard dan is het extra moeilijk.
Als dat niet het geval is dan moet je terug naar de zadelmaker.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:15

gelukkig dat ts niet meer met bontje doorrijdt.

@roos: een bontje versmalt het zadel alleen maar. de combi breed paard en schuivend zadel geeft vaak aan dat het zadel sowiezo al te krap is. als je er dan ook nog eens een bontje tussenpropt dat wordt het alleen maar krapper. lijkt me niet fijn voor je paard

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:35

Ik heb ook een Anatomica zadel bij mijn paard gepast, en meteen met het wegrijden zakte het al 1 kant op (nieuw zadel).
Maakte niet uit wat voor boommaat, ook nog een smallere geprobeerd. Lijkt me stug dat het aan mijn paard ligt want anders zouden andere (A-)merken ook wel weg moeten zakken.
Dus ik vind dit wel typisch dat jou op een gegeven moment het zelfde overkwam.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:05

Je kan tijdelijk een correctorpad of een onderdekje met rubber nopjes gebruiken om het schuiven tegen te gaan. maar ook al is je paar scheef gebouwd, dan hoort je zadel niet te schuiven. Ik heb enkele keren een scheef paard gereden. Zadel was speciaal lichtjes assymetrisch gevuld en lag dus ook nog steeds lichtjes scheef. (je kan niet onbeperkt bijvullen aan een kant, want dan druk je de minder bespierde kant nog meer weg => slechte spierontwikkeling). Dit zag je niet, maar voelde je tijdens het rijden, maar nooit zakte het zadel verder weg of ging het schuiven.

Dus een zadel dat past, schuift niet. het omgekeerde is echter niet waar. Een zadel dat niet schuift, kan wel slecht passen.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 18:54

Nou vandaag is zadelmaker nummer 3 geweest. Deze was mij aangeraden door een vriendin van mij. Is ook bij haar geweest en had ze hele fijne ervarng mee.

Mijn gevoel klopte dus wel. Zadel begint te smal te worden. Ben sinds 3 maanden bij een andere instructrice waardoor we veel serieuzer aan het trainen zijn en ik zie Noa dan ook echt breder worden. Voor nu kon de boom breedte nog, maar als Noa nog breder wordt zal ze worden beperkt in haar beweging en moet de boom breder gemaakt worden. Gelukkig kan dat dus wel bij mijn zadel. Goed in de gaten houden dus. Zal ook even aan mijn instructrice vragen of ze op wilt letten.

Het stomme is, is dat die zadelmaker die 2 weken geleden is geweest juist voor heeft bijgevuld...
Zadelmaker heeft vandaag voor wat vulling weg gehaald en juist achter wat opgevuld. Ook was mijn rechter kussen minder vol dan mijn linker. Ook heel raar dat de zadelmaker dat 2 weken geleden niet opgevallen is. Kan me niet voorstellen dat je dat er in 2 weken inrijdt.

Daarna heb ik gereden. En meteen toen ik het zadel erop lag had ik al het gevoel: ja nu ligt hij goed. Nu ligt hij stabiel. 2 weken geleden had ik er een slecht gevoel bij en lag hij voor mijn gevoel onstabiel, kon je hem ook heel veel verschuiven. Opgezadelt en opgestapt. Had ook de tip gekregen om te zorgen dat het zadel recht ligt en dan te voelen of je beugels goed zitten. Dus niet op het oog te kijken of ze gelijk zitten maar voelen. Bleek dus ook dat mijn rechterbeugel voor mijn gevoel een half gaatje langer moest. Gaatje bijgemaakt en gereden. Heerlijk! Zadel ligt zo veel stabieler dan hiervoor. Nu kon ik ontspannen en lekker zitten ipv steeds bezig te zijn met mijn zadel en of hij wel of niet schuift. Had ook echt het idee dat Noa ontspannener liep. Rijden ging ook heel fijn!

Ben echt zo opgelucht nu! Moet nu wel goed in de gaten houden hoe het lichaam van Noa zich ontwikkeld en dat het zadel goed blijft liggen. En anders de boom breder maken.

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Idd een zadel dat schuift ligt niet goed! En de ene zadelmaker is de andere niet!