Wintec zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Re: Wintec zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:48

Dabo schreef:
Ik heb mijn Wintec laatst ook laten opvullen hoor, dat is heel goed te doen! Lachen
Is jouw Wintec er een met een verwisselbare boom? Misschien moet je hem aan de voorkant dan even openmaken, om te kijken of alle schroeven nog goed vast zitten. Die van mij gaan namelijk nog wel eens los.. Ik check mijne dus regelmatig! Lachen

Okee, ga proberen m open te maken, want dat zou natuurlijk ook kunnen. Kijk daarom vraag ik dus advies aan bokt, scheelt me centen als dat het probleem blijkt te zijn! ik neem mn vader wel f mee iig Knipoog

Als dat het niet is, ga ik alsnog naar de zadelmaker.

Mijn zadel is iig beter dan zijn manegezadel, dat is echt gescheurd bij de zweetbladen, en knoerdhard. De vulling is daar grotendeels uit ofzo, dus dat lijkt me ook niet fijn. Hij wordt alleen maar 3 x in de les gereden per week ofzo. 1x met mij, 2x met een ander met manegezadel.

Enne miss donna, okee, dan had ik het verkeerd begrepen, sorry Knipoog

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:35

Urielle schreef:
Door het links (eenzijdig) opstijgen waarbij je veel aan het zadel hangt schijnt een boom ook scheef te kunnen trekken zegt men. Geen idee of dat op waarheid berust trouwens of zomaar een kletspraatje is.

Nee, dit is geen kletspraatje. Het is absoluut waar dat je je zadel in de loop der tijd uit zijn fatsoen trekt als je altijd aan dezelfde kant opstijgt. Het is zo ie zo veel beter voor je paard en je zadel om met een krukje op te stappen. Denk eens in wat er met de ruggegraat van je paard gebeurd als je eenzijdig met je volle gewicht aan je zadel hangt en je dan naar boven trekt. De rand van de kussens drukt heel zwaar aan 1 kant van de ruggegraat, dat is echt niet fijn voor je paard Ziek En je trekt idd de boom van lieverlee helemaal krom.
Een Wintec zadel, als deze echt ca. 15 jaar oud is, heeft geen verstelbare boom. Dit is een zadel uit een stuk en is prima op te vullen, de vulling is gewoon van wol en kan in der loop de tijd, waarschijnlijk dus door het steeds aan dezelfde kant opstijgen, ingezakt zijn. Je zadel zakt dan scheef en dit is geen fijn gevoel voor je paard.
Mogelijk dat je zelf hierdoor ook scheef bent gaan zitten, want als je zadel scheef is ga je zelf mee.

Gewoon even serieus laten nakijken door een zadelmaker, deze ziet meteen of er verschil zit in beide kussens en kan je dan verder helpen. Ook kan deze de boom dan meteen controleren of deze nog recht is.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 11:55

Heb iig al een gelpad gekocht! Gelpads kunnen nooit kwaad, en zijn altijd goed denk ik. Verdeeld sowieso de druk. Heb gister foto's gemaakt hoe die erop ligt, zijn alleen niet zo n goede kwaliteit en ik vind het wel meevallen op die foto's.
Ga ze eerdaags op de pc zetten.

@ Jolanda. De rechterkant zou iets scheef liggen, dat zou dus inhouden dat ik dan altijd aan de rechterkant op stapt als jouw verhaal de oorzaak is. Maar dat is niet zo, dus is dat ook het probleem niet denk ik. Ik ga iig even kijken of de schroeven aangedraaid meoten worden en als dat niet zo is, ga ik naar de adelmaker..

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:34

gelpads kunnen zeker wel kwaad Knipoog Een gelpad zakt 9 van de 10 x vast op de rug. En door het staan/zitten gaat deze dus nog meer klemmen op de schoft. En komt er druk op de schoft. Dan zou een bontje MET ruggengraat vrijheid beter zijn.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:40

Mijn Wintec is stuk, hoe vinden jullie dat nou?
Ik baal als een stekker, en voel me reuze schuldig. Hoelang heb ik daar nu mee gereden?
Ik heb een wintec 500 dressuur, met een verwisselbare boom. Een van die schroefjes draait regelmatig los. Die moet ik dus steeds weer aandraaien.
Nu haal ik hem weer open, en de hele schroef eruit! Die zat dus ergens tussen. Kon hem niet eens in elkaar zetten, paste voor geen meter! Ik die hele boom eruit, blijkt ie licht verbogen te zijn... Hoe kan dat nou gebeuren?? Ook was het lipje gebroken, die onder die schroef zit.
Ik kon een zadel lenen van stalgenootje, gelukkig zijn er genoeg lieve mensen die gelijk hun spullen aanbieden want.. ik heb morgen wedstrijd!
Gelukkig past het leenzadel redelijk, ik ga maandag zadelmaker bellen of mijn zadel gerepareerd kan worden, zo niet moet ik aan een nieuwe....

Hebben jullie een idee of dat gerepareerd zou kunnen worden..?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:43

Als je je wintecgarantie kaart nog hebt, en de bon. Dan is het garantie werk. Dat de schoef steeds los gaat ligt denk ik in het stuk waar de boom in hoort. Die is dat iets te wijd.

Wel hoop ik dat je met kunstof beugelriemen dan hebt gereden.. Want wintec doet zeer moeilijk met wintec+ lederen beugelriemen. Ook al heeft deze 'schade" daar niets mee te maken...

Wel erg rot! En fijn dat je zo snel een zadel kon lenen!! En Succes morgen Knipoog

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:44

ohja, ik denk zo ie zo, dat als het gemaakt zou kunnen worden. Dat de hele voorkant( + deels midden) los moet. En dan op de hoop dat ze makkelijke dat nieuwe stuk kunnen krijgen. Maar met een 2e hands nieuwe ben je, denk ik wel zeker, veel goedkoper uit..

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:12

Ik heb geen bon enzo, want ik heb hem zelf ook 2e hands gekocht, ehm.. 3,5jaar geleden. Maar hij is net een paar maanden geleden opgevuld, en lag super goed op mijn merrie.
Een spiksplinter nieuwe is op z'n goedkoopst 362euro heb ik al gezien....
Ik heb trouwens wel leren beugelriemen, en ook leren singelstoten.. Haha! Haha!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:26

singelstoten is niet erg, maar door lerenbeugelriemen slijt het kunstof erg snel, en anders dan met kunstofbeugelriemen. Dus dat zien ze. Maar ik denk dat je voor een 2e handsje beter kan gaan Ja of even een offerte opvragen. Dat kost natuurlijk niets Knipoog

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:08

Ben al druk op zoek op internet, en de goedkoopste neiuwe wintec 500 dressuur kost maar 359euri..
Bij de shop hier in de buurt (epplejeck) is hij 399. Als ik voor een nieuwe ga ga ik voor een nieuwe, dus geen 2e hands meer. Dan ga ik hem toch halen bij EppleJeck denk ik.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:44

eppeljeck is een goede zaak Ja
wil je hem aanlaten meten? Lachen

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:47

Nee hoor, kofferbak open en hoppa, meenemen. Ik heb nu ook een 500dressuur, en standaard worden ze ook met zwarte boom verkocht dus dat moet wel lukken dan, toch? Lachen

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:55

jawel. maar omdat je die andere had laten opvullen Lachen Vroeg ik me dat af. Pasvorm is niet veranderd van wintec 500. de Pro heeft echter wel een andere pasvorm.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 22:22

MissDonna schreef:
gelpads kunnen zeker wel kwaad Knipoog Een gelpad zakt 9 van de 10 x vast op de rug. En door het staan/zitten gaat deze dus nog meer klemmen op de schoft. En komt er druk op de schoft. Dan zou een bontje MET ruggengraat vrijheid beter zijn.

Ow jeetje. Okee.
Tsjaa. Een ander paard wat ik rij met gelpad (gelpad van de eigenaar zelf) , heb ik dat nog niet zien gebeuren, Een bontje is te dik voor onder mijnz adel denk ik, dan wordt het wat krapjes bij schoft, dus dat zou dan hetzelfde effect hebben als dat de gelpad vastzakt wat jij zei...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 22:22

Dabo, succes met je wedstrijd iig, is wel wennen met ander zadel, hoop dat t toch goed gaat!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:56

Dankjewel!
Ik heb harnessmaker gemaild met mijn wintecprobleem, en al antwoord terug van hem! Hij zegt 'klein probleem wat makkelijk verholpen kan worden'! Haha! Ik ben heel blij, dit betekent dat ik niet een nieuwe hoef te kopen Lachen
Of de reparatiekosten moeten hoger liggen dan 100euro, dan koop ik evengoed een nieuwe. Knipoog

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:47

dat zou helemaal mooi zijn als ze hem voor een leuk prijsje kunnen maken! Ja

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 10:56

wat voor email adres heeft hij? Tong uitsteken

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:34

Je komt er via zijn website: http://www.passendzadel.nl/
Ik heb een grote doos op zolder gevonden waar hij precies inpast. Ik ga hem wel verzekerd verzenden. top he? Lachen

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:08

ja top!! Hoop dat je niet veel geld kwijt ben Lachen

Stephanie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:14

itsmi schreef:
Urielle schreef:
Door het links (eenzijdig) opstijgen waarbij je veel aan het zadel hangt schijnt een boom ook scheef te kunnen trekken zegt men. Geen idee of dat op waarheid berust trouwens of zomaar een kletspraatje is.

Dan zou die naar links gezakt moeten zijn lijkt me? Verdrietig

Lijkt mij ook Haha!

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:46

Dabo schreef:
Dankjewel!
Ik heb harnessmaker gemaild met mijn wintecprobleem, en al antwoord terug van hem! Hij zegt 'klein probleem wat makkelijk verholpen kan worden'! Haha! Ik ben heel blij, dit betekent dat ik niet een nieuwe hoef te kopen Lachen
Of de reparatiekosten moeten hoger liggen dan 100euro, dan koop ik evengoed een nieuwe. Knipoog

Het inbusboutje waar je schroef de verwisselbare boom mee vast houdt zal dan los gegaan zijn. Dit zit met 2 'nieten' vast aan je zadel en is idd een kleine reparatie die zo verholpen is.

Dat je zadel daardoor scheef naar rechts zakt is dan te verklaren, heeft idd niets met het scheef trekken van het zadel te maken met het opstijgen, maar dit blijft een gegeven waarheid dat je hier beter maar rekening mee kunt houden. Nu mag je een kunstof zadel niet vergelijken met een lederen zadel waar leer veel gevoeliger is voor rekken, (vergelijk het uitlopen van je lederen laarzen maar met rubberen) maar je doet je paard er geen plezier mee om aan 1 beugelriem te gaan hangen tijdens het opstijgen.

Het gebruik van lederen stijgbeugelriemen heeft helemaal niets met de constructie van de boom te maken en dat je zadel hierdoor sneller slijt heeft ook helemaal niets met garantie te maken omdat er geen garantie gegeven wordt op de zweetbladen, langer dan 1 jaar.

Alleen de kunstof zadelboom, het vaste gedeelte van het zadel waar je op zit, dat heeft een levenslange garantie, maar de opzetboutjes waar het verwisselbare kopijzer in gedraaid is valt niet onder de garantie.

Ik geloof alleen niet dat je zadel ca. 15 jaar oud is, een Wintec met verwisselbare boom is ca. 8 jaar op de markt.

Een nieuw zadel kopen is dan ook zonde van je geld als het vastnieten van het inbusboutje een fluitje van een cent is en dit zeker niet meer dan € 20,= mag kosten, incl. materiaal. (als dat de manco aan je zadel is)

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:05

jou berichtje haal je nu door elkaar met Dabo en de topic starter Knipoog

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:31

MissDonna schreef:
jou berichtje haal je nu door elkaar met Dabo en de topic starter Knipoog

Oeps Bloos Je hebt gelijk, zadel van TS is verder nog niet besproken. Was wat verwarrend neer gezet.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:59

Ja sorry, ook mijn fout natuurlijk. Maar toch toevallig dat ik eerst meld dat TS naar de schroeven moet kijken, en dat die van mij een paar dagen later eruit zijn!
Ik stuur mijn zadel trouwens vandaag op naar harnessmaker Haha!
Gaat vast helemaal goedkomen met MIJN wintecje Haha! Haha!