Kentaur dressuurzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Glenda

Re: Kentaur dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:49

IndyVanity schreef:
ik heb de kentaur penelopa. vind het een heel fijn zadel Lachen

volgens mij heb ik die ook inderdaad.
Ik vind het een lekker zadel,van goede kwaliteit ook.
Alleen heb ik dus ook problemen met dat het scheef is,heb hem vorig jaar al laten nakijken,maar nu is hij nog steeds niet goed.dus morgen komt er een beter zadelmaker.
Dus let daar idd wel even op.

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 06:40

ik heb ook de Kentaur Penelopa, vind het een super goed zadel en zit super Knipoog

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:30

Mijn wintec 500 dressuur is ook aan vervanging toe,
zat de denken aan een kentaur maar als ik nu de verhalen over de bomen hoor, ga ik me toch bedenken...

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:22

germie schreef:
linda_arnold schreef:
Ik wilde ook een Kentaur.................

Helaas heeft mijn haf boommaat 3,5/4 nodig...............en daar zit een enorme lever tijd op, omdat ze niet standaard gemaakt worden Boos!

als het dan past.
De haf van een vriendin van mij had nog veel breder nodig.
Want een fit3 is voor een normale kwpn-er, ze vallen echt smal. En dat is niet alleen dat de kamer hoog is.
Bij mijn paard was de fit 4 net te breed, maar lag nog meer dan een vuist boven de schoft, terwijl mijn merrie een hoge schoft heeft.
Bij mijn vrieindin d'r haf lag het zadel wel 2 vuisten boven de schoft en ewas gewoon te smal.

ER ligt in Veendam bij Animo nog een hele mooie fit4, kleur oxblood.

Idd, nouja wat ik ook min of meer subtiel probeerde te zeggen is dan ook dat hij NIET breed valt. Ik heb toen gekeken voor een Euroriding Diamont en een Kentaur Elektra en de Euroriding is op fit 3 breder dan de Kentaur. De Kentaur valt op de schouders erg nauw, dus vind het toch knap als je op een brede KWPN-er een fit 2 krijgt Bloos, maar daar kan ik natuurlijk niet over oordelen.

Een haflinger heeft al snel een boommaat van 33/34 cm, wat gewoon staat voor breed. Dus zou je in iedergavel willen adviseren een zadelmaker te laten komen met een drukpad om zo de ligging te bepalen, want ik vind hem veradelijk. Ik heb mijn haflinger altijd gereden met een Rossner met een medium boom (is standaard bij rossener 31/32) Zadel lag op het oog perfect, maar meneer blijkt gewoon een boommaat 34 nodig te hebben Clown

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:30

Ik had een Kentaur Penelopa, boommaat 2. Bij Kentaur is dat inderdaad small tot medium. Ik had destijds voor dat zadel gekozen vanwege de hoge kamer ( mijn paard heeft een hoge schoft). Zadel leek goed te liggen maar volgens de zadelmaker was hij toch te smal.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:32

MissDonna schreef:
dat is wel extreem breed... jou haf heeft de zelfde bouw als mijn oude ( is trouwens ook zn halfbroer Knipoog ) Maar ookal was die breed geschouderd, met een midium in de wintec er midium breed in de zomer kwam ik er wel Lachen

Kentaur heeft echt een hoge kamer hea, die die blijft vele malen hoger liggen bij de schoft dan een pak en beet een KN.

Edit:

Had nog een foto op jou comp van jou paard. Aangezien dat een half broertje van aron was. Heb m verder nergends voor gebruikt hoor Knipoog

Hahaha ja dat klopt inderdaad. Ik rijd nu met een Santa Cruz en heb daarmee ook gewoon boommaat 3 en dat is breed zat. Het verradelijke is dat je af gaat op de schoft terwijl het in dat 'breed geschouderde' gedeelte zit.

Zal even foto's plaatsen van mijn haf beest, dan heb je misschien een indruk..............waarop een Kentaur fit 3 te krap op is:

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-H3ACGCAU.jpg

Vind mijn bollie niet extreem breed zegmaar

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:10

Mijne heeft smalle tot normale boom nodig, en heeft nu maat 2, die zit perfect. Valt inderdaad iets smaller, maar Kentaur heeft wel een heel fijne brede ruimte tussen de kussens.

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 12:52

misschien iemand tips? heb nu een jc vzh met een brede boom en die ligt goed. maar die bomen vallen breed vergleken met andere merken. wat voor zadel hebben jullie op een brede haflinger liggen? ik heb nu 5 zadels maar er lligt maat 1 goed
Laatst bijgewerkt door RamOnaa_17 op 08-01-09 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:53

Zadelmaker laten komen om verschillende bomen te passen, wij kunnen vanaf hier niet zien welke boommaat de jouwe nodig heeft.
De mijne heeft boommaat 3 maar is niet extreem breed.

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 12:58

nee dat snap ik, ik ben ook van plan om een zadelmaker te laten komen. ben gewoon nieuwschierig welke merken jullie op je haflinger hebben liggen en hoe die zitten

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:37

tessii1991 schreef:
zat de denken aan een kentaur maar als ik nu de verhalen over de bomen hoor, ga ik me toch bedenken...

Je kan het zadel altijd eerst proberen en na laten kijken door een zadelmaker.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:19

ainsley heeft ook zadels met scheve bomen, hulsebos net zo. en dat zijn merken met een aardig duur prijskaartje. Elk zadel KAN een scheve boom hebben, helaas. Maar niets aan te doen.

Linda, Hij is wel wat ronder dan aron, toch wel Tong uitsteken Mijne is ook best rond, maar dat is op dit moment omdat ze echt te dik is. ik heb btw fit 3.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:40

Alabaster schreef:
tessii1991 schreef:

Je kan het zadel altijd eerst proberen en na laten kijken door een zadelmaker.

ja daar heb je ook wel gelijk in, die zou dat toch moeten kunnen zien/voelen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:45

Ik heb een Kentaur Penelopa voor mn paard, past perfect en zit echt zo lekker, diepe zit dikke wrongen, zit zacht, topzadel. Ja

Is overigens nagekeken en laten passen door zadelmaker Knipoog

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:46

heb mijn zadel trouwens ook door zadelmaker laten bekijken (die legde heel wat zadels op mn pony's rug, als ze goed lagen ik ermee rijden, en de Kentaur Penelopa was voor ons beide het aller beste)

mijn zus heeft trouwens een haf (x fjord, en misschien nog wel iets Knipoog ), zij heeft een Kieffer zadel, weet niet precies welke Knipoog maar ja, die zijn dan wel aan de duurde kant volgens mij Knipoog

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 08:08

Ja maar dat is ook een verschil ik kwaliteit, ik heb 2 jaar geleden een kieffer zadel gekocht bij Divoza en na laten kijken door een zadelmaker (niet van divoza), die was toen €775,- omdat ie uit de collectie ging, normaal was ie €1310,-

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:46

Ik heb alle enkele jaren naar volle tevredenheid een Kentaur Medea II.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:06

Kieffer gebruikt een wol soort in de kussens dat op den duur gaat bobbelen en dat is niet fijn voor de paardenrug. Ik vindt trouwens de afwerking ook erg lelijk.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:11

Alabaster schreef:
Kieffer gebruikt een wol soort in de kussens dat op den duur gaat bobbelen en dat is niet fijn voor de paardenrug. Ik vindt trouwens de afwerking ook erg lelijk.

Dat doet Rossner ook en is HEEL SLECHT voor de paarden rug........ Boos!

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:00

linda_arnold schreef:
Alabaster schreef:

Dat doet Rossner ook en is HEEL SLECHT voor de paarden rug........ Boos!

Is dat echt zo?
Hoe kan je dat zien dan of een zadel dat heeft?of zijn er gewoon bepaalde merken waarvan dat bekend is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:52

Alabaster schreef:

Dit is onzin. Kieffer gebruikt, zoals zoveel (gerenommeerde) zadelmakerijen, kunststof wol. Door verkeerd vullen, of verschillende soorten materiaal in het zadel te stoppen heb je kans dat de vulling gaat bobbelen. ( en dan bedoel ik niet dat Kieffer verkeerd vult)

@ Glenda, als je het verschil tussen kunststof en echt wol weet te voelen, moet je even wat (kunststof) wol uit de vulsleuven halen. Deze sleuven zitten onder het zweetblad, in de kussens.
Verder kan je over de kussens zelf voelen ( aan de buitenkant dus) of het een bobbelige of egale vulling is.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:54

Bourrelier schreef:
Alabaster schreef:

Dit is onzin. Kieffer gebruikt, zoals zoveel (gerenommeerde) zadelmakerijen, kunststof wol. Door verkeerd vullen, of verschillende soorten materiaal in het zadel te stoppen heb je kans dat de vulling gaat bobbelen. ( en dan bedoel ik niet dat Kieffer verkeerd vult)

lijkt me idd onzin heb nog geen bobbels

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:09

Een zadelmaker heeft mij laten zien en voelen dat Kieffer een ander soort wol gebruikt als andere merken Knipoog
Dat zou met Rosnner ook zo zijn? Gelukkig was bij die van mij niet het geval.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:21

ik heb op mijn brede haf een kentaur fit 4 geprobeerd, maar die was veel en veel te smal. Nou moet ik wel zeggen dat ik een echte tank heb. Een kn met brede boom was ook te smal. Ik zit nu te wachten op een morris&nolan die geheel op maat word gemaakt. Ook de lengte van de zweetbladen is naar mijn wens. Helaas behoorlijk boevn je budget. Eigenlijk ook bvan dat van mij, maar goed, je moet toch wat!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:03

Alabaster schreef:
Een zadelmaker heeft mij laten zien en voelen dat Kieffer een ander soort wol gebruikt als andere merken Knipoog
Dat zou met Rosnner ook zo zijn? Gelukkig was bij die van mij niet het geval.

Van Rossner is het inderdaad bekend. Ik heb een Rossner Amerika VZH gehad die dit had, zadel was 4 jaar oud maar niet intensief gebruikt. De vulling gaan dan klonteren/vervilten en dit zorgt voor de bobbels. Mijn Rossner Amerika Dressuur, vertoonde dit ook (gebruik op een ander paard) na een jaar intensief en dagelijks gebruik. Ben direct terug gegaan naar de winkel, waarna het zadel opgestuurd is en voorzien is van nieuwe vulling.

Het zijn bepaalde partijen uit bepaalde periodes, komt je zadel uit zo'n partij wordt het gewoon kosteloos vervangen onder fabrieksgarantie.

Wanneer je het zadel op de boom zet en van bovenaf de kussen in de richting van de boom voelt moet je vulling glad zijn en mogen er geen hobbels in zitten